Bönhas Bönhas skrev:
Ju den fungerar. Eftersom kärnkraften ensamt fungerar.

Självklart!

Ju den fungerar. Det är det som är den fysiska, elektrotekniska bedömningen. Därför bör gången vara att först bygga ut kärnkraften i tillräcklig mängd.

Vilket för statliga subventioner/stöd innebär att det endast skall utgå till kärnkraft.
Du får det att låta som om man meckar ihop ett kärnkraftverk på några månader...

Vi behöver elkraften imorgon.

vad är din 30års plan.

steg 1. vänta in kärnkraften som kan börja leverera när?

/ATW

Ang "ju mer vindkraft man bygger dessdå mindre lönsam lär den bli."
D daVinci skrev:
Skulle det gälla speciellt vindkraft? Och ingen annan elproduktion? Och gäller det inte det mesta som produceras? Är det inte lite mentalt osunt att en generell sanning bara ältas om vindkraft.
Anledningen att det tas upp som en nackdel för just vindkraft är att vi redan har nått den gränsen där mängden vindkraftsel är för stor.

Så stor att den producerade elen inte kan säljas. Med negativa elpriser. Det gäller även solel och all så kallad slumpkraft. Men inte kärnkraftsel, eller vattenkraftsel eftersom de är planerbara och dessutom har vi underskott av dessa.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har du inte riktigt koll.
I stora generatorer i KK-verk och VK-verk osv så används synkrongeneratorer med likströmsmagnetiserad rotor, så där finns det inte och behövs inga permanentmagneter.

I vindkraftverk kan man ju göra på olika sätt, men permantmagneter är nog vanligt, (vanligast?, alltid?) ...
OK köper det.

Bönhas Bönhas skrev:
Ang "ju mer vindkraft man bygger dessdå mindre lönsam lär den bli."

Anledningen att det tas upp som en nackdel för just vindkraft är att vi redan har nått den gränsen där mängden vindkraftsel är för stor.
Det är väl i så fall en fråga för ägarna. Finns det någon annan tänker du som har med det att göra?

Alfredo Alfredo skrev:
Jätteenkelt. Mitt intresse för, och min kunskap om, vindkraft är nästintill noll. Jag skulle även tro att det finns områden där jag har djup kunskap och du ingen susning. Det är rätt normalt att olika människor har kunskap inom olika områden, skulle jag påstå. 😉
Det tvivlar jag på, jobbar med alla områden inom installation bostäder/fastighet samt felsökning i industriaplikationer då vi har flera galna avtal. Så vanliga vvs problem, bastu, el, köldmedieaplikationer, ventilation, befuktning(har hand om kylan/befuktning i flera datahallar).Hade en fasighetskötare i en större stad som ringde mig om allt så fick laga solfångare mm.
Har jobb mot försvarsindustrin på låg temp med. Känns sjukt ibland då jag har fått instruera elektriker vid felsökning.
Fick jobb förra veckan att laga ozonaggregat men jag lyckades.
Snickrar inte så mycket på jobbet men det gör jag privat.

• Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om vindkraft och kärnkraft skulle kunna bli ungefär lika billiga att bygga och driva (svårt att jämföra då kk har stora byggkostnader och låga driftskostnader, vk lite annorlunda) men ni förstår nog vad jag är ute efter, någon slags totalkostnad.
DÅ skulle det vara en total no-brainer att välja kärnkraft (särskilt om det skulle vara breeders med alla sina fördelar).
Det är ett sätt att se på saken. Endast ekonomi.

Ett annat är att se det i ett större perspektiv. Behov, civilförsvar, försvar, nationellt oberoende oavsett väder, tekniskt bästa lösning, sabotagerisk, elektrifiering och utfasning av fossila bränslen.
Men också ekonomi. En normalstor kärnkraftsreaktor som byggs idag beräknas ha en livsläng på över hundra år. Med tanke på förlängningar är det rimligt att räkna med att det kan öka till 150-200år. Det är i det närmaste omöjligt att beräkna ekonomin.

Men att vindkraftverk till havs med 15-20 års livslängd skulle vara jämförbart ekonomiskt får någon visa först om vi skall ha med ekonomi i diskussionen.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, om kärnkraften subventioneras, så kommer all annan kraft också behöva subventioneras, ja t.o.m vattenkraft.
Nja. Att subventionera vindkraft ingen behöver behövs inte. Det räcker med kärnkraft.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så läggs all annan kraftproduktion ner, för inget är lönsmat längre ifall att kärnkraften producerar mer än behovet mer än halva året.
Ja. Det är den rimliga lösningen.

Bönhas Bönhas skrev:
Ju den fungerar. Eftersom kärnkraften ensamt fungerar.
Jaha, men det kan ju bli konsekvenser.
Säg ett nordpool pris på 200 öre/kWh då.
5 öre elhandelpåslag
18 öre överföreing
36 öre skatt

Summa 323 öre/kWh efter moms.

För egen del har jag inget emot att vind och sol pressar ned NordPoolpriset till 30-40 öre/kWh.
(Men jag har ju inga tidigare synder jag behöver späka mig för).

E Emanuel01 skrev:
Snickrar inte så mycket på jobbet men det gör jag privat.
Wow imponerande! Är du även bra på kärlkirurgi och Mandarin?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förstår att du är avundsjuk :) men seriöst man behöver ju inte klanka ned på någon utan grund. Du har säkert kunskap som inte jag har!
Är ju bättre att utbyta info än att kriga!

Alfredo Alfredo skrev:
De brukar skicka mig på jobb som ingen klarat och vi är rikstäckande.
Tänkte inte på att jag frångått ämnet. Förlåt!

Redigerat:
D daVinci skrev:
När jag ser dom uträkningarna så kommer det antagligen svarta för ögonen.

(Jag hade en granne som var chaufför till yrket. När han skulle räkna ut hur mycket det kostade att köra bil så tittade han på hur långt man kom på en tankning. Alla andra kostnader existerade inte).
Främst Jan Blomgren i boken "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning".
Vill man behålla sin trovärdighet är det nog nödvändigt att man läst boken innan man reflexmässigt sågar den som desinformation.
Jag läste boken för nåra år sen och tycker den är en bra beskrivning av den, ofta politiska misshandeln, av det svenska elsystemet sedan kärnkraftens storhetstid, möjligen för att möjligheten funnits!
Vi bör inte glömma Percy Barneviks ord, möjligen lite fritt översatt: - Sverige har troligen världens bästa elsystem. Problemet här tycks vara, hur vi snabbast möjligt ska komma ur denna situation"

Här ett klipp som AI fixade:
Uppgiften att nedläggningen av kärnkraft i Sverige kostat medborgarna 1000 miljarder kronor kommer främst från kärnfysikern och debattören Jan Blomgren.
Här är detaljerna kring uppgiften och dess ursprung:
  • Källa: Jan Blomgren har redovisat denna beräkning i sina böcker och i debattartiklar.
  • Vad siffran omfattar: Det handlar inte om en direkt nedmonteringskostnad, utan om vad som beskrivs som "kapitalförstöring" och uteblivna intäkter. Det innefattar nedläggningen av sex reaktorer i Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn.
  • Motivering: Beräkningen baseras på de ekonomiska konsekvenserna av att stänga reaktorer som fortfarande hade lång teknisk livslängd kvar, där politiska beslut (t.ex. höjd effektskatt) enligt Blomgren och andra kritiker påskyndade stängningarna.
Observera: Uppgiften om 1000 miljarder dyker även upp i ett annat sammanhang där forskaren Henrik Ny menar att en satsning på ny kärnkraft istället för förnybar energi kan bli 1000 miljarder dyrare. Det är viktigt att skilja på dessa två olika analyser: Blomgren (kostnad för nedläggning) och Ny (kostnad för nybyggnad jämfört med alternativ).

Som en kommentar kring grannchauffören: Det där är inte direkt ovanligt. Många betraktar skatt, försäkring, däck, service, osv som fasta kostnader (från annat konto), eftersom dom ändå äger och vill ha bilen.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kan någon vänlig själ redovisa uträkningarna?

Gärna med en trigger warning innan så jag kan ta lugnande innan jag ser det.

Ja det kommunala anslutningsavgifterna är inget att vifta bort.

De betalar ju ägarna till parken. Är du ägare till vindkraftsparker? Annars borde du knappast oja dig över de.

Vidare pungslår ju SvK vindkraftsparkerna med ohemula anslutningsavgifter. Och sedan transmissionsavgifter.

Men visst kostar transmission. Så du har klart en poäng där. Vad sägs om att vi inte har någon transmission mellan kommunerna. Varje kommun får vara självförsörjande på el. Med solpaneler, vindkraftverk, vattenkraft, batteri- och andra lager, geotermisk energi.
Då blir det bara lokal transmission inom kommunen.

Blir väldigt robust också. Ett fel i en kommun sprider sig inte.
Lite raljerande skador inte! ;-)

D daVinci skrev:
Den här tråden startade ju på något sätt rätt i tiden:

[länk]

Jag tror ju mest att folk hatar vindkraft för att det sänker elpriserna.
Jag tror det är avigsidorna med vindkraft, som gör att väldigt många hellre väljer ett aningen högre elpris ...

Alfredo Alfredo skrev:
Inte i mitt fall. Möjligen okunskap. Hur hänger regnskog ihop med vindkraft?
Balsaträ från regnskogen i vindkraftspropellrarna ....

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.