D djac skrev:
Tvärtom, inlägg av den karaktären ska inte bemötas alls, du verkar ha smugit över på plattjord/antivaxx-sidan. Sånt har bara som syfte att, som vi pratade om innan, flytta mitten.
Är du inte lite väl feg nu, att utan några som helst egen bevisning (vad jag sett) barnsligt raljant avfärda allt som inte passar in i din världsbild, som smörja.
Man kan ju tycka att en trådskapare åtminstone bör ge sken av att vilja ha en frispråkig diskussion och inte driva tråden för sin egen inskränkta propaganda. Nä, av med näbbstövlarna ock argumentera för din sak istället. Det skulle vara en uppfriskande överraskning.
 
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Den här tråden startade ju på något sätt rätt i tiden:

https://windeurope.org/data/product...rmining-europes-security-and-competitiveness/

Dis- and misinformation have evolved into a systemic risk to Europe’s security, competitiveness and ability to act. Coordinated false and misleading narratives distort public debate, undermine trust in democratic decision-making and delay the deployment of homegrown, affordable energy at a time when Europe urgently needs it.
This report shows how a large and well-organised ecosystem is actively undermining Europe’s energy discourse. Across social media, anti-wind actors spread recurring myths on alleged health, environmental and economic impacts of wind energy, reaching millions of Europeans. These narratives are amplified by platform algorithms that reward fear and outrage. More concerning still, misleading frames spill into parts of the mainstream media, lending greater legitimacy and reach to false claims.
There are grave real-world consequences. Dis- and misinformation are eroding business certainty, raising investment risk and paralysing political decision-making. Across Europe, wind energy projects worth billions of euros have been delayed or cancelled following campaigns built on exaggerated or false claims. The results of not building these wind farms are: higher electricity prices for consumers, job losses, weakened industrial value chains and a slower transition away from imported fossil fuels.
Jag tror ju mest att folk hatar vindkraft för att det sänker elpriserna.
 
D djac skrev:
Tvärtom, inlägg av den karaktären ska inte bemötas alls, du verkar ha smugit över på plattjord/antivaxx-sidan. Sånt har bara som syfte att, som vi pratade om innan, flytta mitten.
Visst kan man leva i villfarelse. Det enda man behöver akta sig för är verkligheten!
 
Nästan ingen som kommenterat att det går åt regnskog för att producera vindkraftverk. Är det skygglapparna som åker på!?
 
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Nästan ingen som kommenterat att det går åt regnskog för att producera vindkraftverk. Är det skygglapparna som åker på!?
Inte i mitt fall. Möjligen okunskap. Hur hänger regnskog ihop med vindkraft?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden, svarar på rubriken, riskerar att reta någon genom att skriva ett inhoppinlägg ändå, men...:

- Den största nackdelen med vindkraft är att de är beroende av vind för att leverera något.
- Ovanstående gör att de alltid måste kompletteras med någon av väder oberoende energikälla
- De är otroligt störande för landskapsbilden.
- Byggs de ute till havs är de svåra att försvara i tider av ofred.

Detta gör att de i mitt tycke är att betrakta som tredje eller fjärde eller femte alternativet för att få tillgång till elektrisk ström och inget att "satsa" på.
 
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Är ju kännt sen långt tillbaka hur kan du inte veta detta!
Jätteenkelt. Mitt intresse för, och min kunskap om, vindkraft är nästintill noll. Jag skulle även tro att det finns områden där jag har djup kunskap och du ingen susning. Det är rätt normalt att olika människor har kunskap inom olika områden, skulle jag påstå. 😉
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, svarar på rubriken, riskerar att reta någon genom att skriva ett inhoppinlägg ändå, men...:

- Den största nackdelen med vindkraft är att de är beroende av vind för att leverera något.
- Ovanstående gör att de alltid måste kompletteras med någon av väder oberoende energikälla
- De är otroligt störande för landskapsbilden.
- Byggs de ute till havs är de svåra att försvara i tider av ofred.

Detta gör att de i mitt tycke är att betrakta som tredje eller fjärde eller femte alternativet för att få tillgång till elektrisk ström och inget att "satsa" på.
Ja, vore det inte för att det ger den billigaste någorlunda användbara elkraften i Sverige så skulle den vara lätt att välja bort.

Men Magnus E K sammanfattade ju rätt bra redan i inlägg #16, men glömde väl att ta med att den utgör den billigaste elkraften såsom fördel (ev solkraften oräknat, men det är ju inte vettigt i Sverige).
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fritt ur minnet:
Fördelar
* Producerar el utan utsläpp under drift
* Producerar (i norra Europa) normalt mer under vinter- än sommarhalvåret

Nackdelar
* Varierar produktionen efter vädret (kan lätt producera väldigt lite vid hög efterfrågan)
* Tar i anspråk enorma mängder landyta som blir otillgänglig för mycket annan verksamhet
* Skapar buller och visuella störningar över ännu mer land- och havsyta
* Kräver ett stort antal anslutningspunkter till elnätet
* Dödar fåglar och andra djur (fladdermöss, insekter etc.)
* Kräver stora mängder material med tveksam återvinningsmöjlighet
* Kort livslängd (20-30 år)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften har ju ett väldigt stort problem.
Vindkraften ÄR ett STORT problem. Och det blir bara större ju mer som byggs. Främst för att det kostar att bygga och kostar att skrota/avveckla. Vilket är ett STORT problem eftersom vindkraft inte behövs.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Regeringen vill inte subventioner den det minsta.
Det är mycket klokt. Våra skattepengar bör inte slösas bort på onödiga meningslösheter. Regeringen har beslutat satsa på kärnkraft. Vilket är mycket klokt. Och ännu självklarare. Då behövs alla pengar där så vindkraftsubventioner är kontraproduktivt.

För att svara på trådens ämne: Den största nackdelen med vindkraftsdiskussionerna är att de tar fokus från den nödvändiga kärnkraftsutbyggnaden.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Mellan lagren av onaturliga lager använder de balsaträd som jag länka till förut. Men vart typ 0 reaktion på det inlägget!
[länk]

Är ju kännt sen långt tillbaka hur kan du inte veta detta!
Aldrig tidigare hört om det..men du har ju rätt, Aftonbladet:

Vindkraft-boom leder till skövling av Amazonas https://share.google/YEsuJpxJ7TFzxBNjy
 
E Emanuel01 skrev:
Är ju kännt sen långt tillbaka hur kan du inte veta detta!
Det är kanske så att de som beskrivs i inlägg #197 sitter och knarkar anti-vindkraftspropaganda. Och har lärt sig utantill allt som går att beskriva som negativt.
Medan vanliga människor inte gjort det.

Som exempel så ojade sig en av anti-vindmupparna över div sällsynta jordartsmetaller som används i vindkraftverk. (Och därför skall då inte vindkraftverk få byggas).
Jaha då koller man VAR i vindkraftverket de används. Jo i generatorerna. Ok, vilket elproduktion använder nu inte generatorer då?
Ska vi då kanske sluta med elproduktion helt. Nej, det ville inte anti-vindmuppen. Det var bara vindkraften som skulle stoppas pga det. Alla andra generatorer som i vattenkraftverk och känrkraftverk gick ju bra. De gjorde inget.

Efter att ha träffat på ett gäng sådana där låg IQ personer blir man uppgiven och orkar inte med fler.

Från Wiki: "Den största produktionen, mer än 75% av världens balsaträ, sker på plantager i Ecuador."
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraft + kärnkraft är ingen fungerande kombination.
Ju den fungerar. Eftersom kärnkraften ensamt fungerar.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraft ensamt fungerar inte.
Självklart!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kärnkraft endast fungerar inte heller.
Ju den fungerar. Det är det som är den fysiska, elektrotekniska bedömningen. Därför bör gången vara att först bygga ut kärnkraften i tillräcklig mängd.

Vilket för statliga subventioner/stöd innebär att det endast skall utgå till kärnkraft.
 
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
D daVinci skrev:
Jaha då koller man VAR i vindkraftverket de används. Jo i generatorerna. Ok, vilket elproduktion använder nu inte generatorer då?
Nu har du inte riktigt koll.
I stora generatorer i KK-verk och VK-verk osv så används synkrongeneratorer med likströmsmagnetiserad rotor, så där finns det inte och behövs inga permanentmagneter.

I vindkraftverk kan man ju göra på olika sätt, men permantmagneter är nog vanligt, (vanligast?, alltid?) ...
 
Mikael_L
Bönhas Bönhas skrev:
Ju den fungerar. Eftersom kärnkraften ensamt fungerar.
Nej, i praktiken inte, för elförbrukningen varierar för kraftigt för kärnkraft.

Det funkar inte heller ekonomiskt, vi skulle bli världens fattigaste land på nolltid, med så dyr el att alla företag flyr vårt land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.