10 830 läst ·
459 svar
11k läst
459 svar
Nackdelarna med vindkraft
Är du inte lite väl feg nu, att utan några som helst egen bevisning (vad jag sett) barnsligt raljant avfärda allt som inte passar in i din världsbild, som smörja.D djac skrev:
Man kan ju tycka att en trådskapare åtminstone bör ge sken av att vilja ha en frispråkig diskussion och inte driva tråden för sin egen inskränkta propaganda. Nä, av med näbbstövlarna ock argumentera för din sak istället. Det skulle vara en uppfriskande överraskning.
Den här tråden startade ju på något sätt rätt i tiden:
https://windeurope.org/data/product...rmining-europes-security-and-competitiveness/
https://windeurope.org/data/product...rmining-europes-security-and-competitiveness/
Dis- and misinformation have evolved into a systemic risk to Europe’s security, competitiveness and ability to act. Coordinated false and misleading narratives distort public debate, undermine trust in democratic decision-making and delay the deployment of homegrown, affordable energy at a time when Europe urgently needs it.
This report shows how a large and well-organised ecosystem is actively undermining Europe’s energy discourse. Across social media, anti-wind actors spread recurring myths on alleged health, environmental and economic impacts of wind energy, reaching millions of Europeans. These narratives are amplified by platform algorithms that reward fear and outrage. More concerning still, misleading frames spill into parts of the mainstream media, lending greater legitimacy and reach to false claims.
Jag tror ju mest att folk hatar vindkraft för att det sänker elpriserna.There are grave real-world consequences. Dis- and misinformation are eroding business certainty, raising investment risk and paralysing political decision-making. Across Europe, wind energy projects worth billions of euros have been delayed or cancelled following campaigns built on exaggerated or false claims. The results of not building these wind farms are: higher electricity prices for consumers, job losses, weakened industrial value chains and a slower transition away from imported fossil fuels.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden, svarar på rubriken, riskerar att reta någon genom att skriva ett inhoppinlägg ändå, men...:
- Den största nackdelen med vindkraft är att de är beroende av vind för att leverera något.
- Ovanstående gör att de alltid måste kompletteras med någon av väder oberoende energikälla
- De är otroligt störande för landskapsbilden.
- Byggs de ute till havs är de svåra att försvara i tider av ofred.
Detta gör att de i mitt tycke är att betrakta som tredje eller fjärde eller femte alternativet för att få tillgång till elektrisk ström och inget att "satsa" på.
- Den största nackdelen med vindkraft är att de är beroende av vind för att leverera något.
- Ovanstående gör att de alltid måste kompletteras med någon av väder oberoende energikälla
Detta gör att de i mitt tycke är att betrakta som tredje eller fjärde eller femte alternativet för att få tillgång till elektrisk ström och inget att "satsa" på.
Mellan lagren av onaturliga lager använder de balsaträd som jag länka till förut. Men vart typ 0 reaktion på det inlägget!Alfredo skrev:
https://www.amazonwatch.se/nyheter/...rationer-av-jordens-forsvarare-urfolksflickor
Är ju kännt sen långt tillbaka hur kan du inte veta detta!
Jätteenkelt. Mitt intresse för, och min kunskap om, vindkraft är nästintill noll. Jag skulle även tro att det finns områden där jag har djup kunskap och du ingen susning. Det är rätt normalt att olika människor har kunskap inom olika områden, skulle jag påstå. 😉E Emanuel01 skrev:
Ja, vore det inte för att det ger den billigaste någorlunda användbara elkraften i Sverige så skulle den vara lätt att välja bort.Fotografen skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, svarar på rubriken, riskerar att reta någon genom att skriva ett inhoppinlägg ändå, men...:
Men Magnus E K sammanfattade ju rätt bra redan i inlägg #16, men glömde väl att ta med att den utgör den billigaste elkraften såsom fördel (ev solkraften oräknat, men det är ju inte vettigt i Sverige).
Magnus E K skrev:
Fritt ur minnet:
Fördelar
* Producerar el utan utsläpp under drift
* Producerar (i norra Europa) normalt mer under vinter- än sommarhalvåret
Nackdelar
* Varierar produktionen efter vädret (kan lätt producera väldigt lite vid hög efterfrågan)
* Tar i anspråk enorma mängder landyta som blir otillgänglig för mycket annan verksamhet
* Skapar buller och visuella störningar över ännu mer land- och havsyta
* Kräver ett stort antal anslutningspunkter till elnätet
* Dödar fåglar och andra djur (fladdermöss, insekter etc.)
* Kräver stora mängder material med tveksam återvinningsmöjlighet
* Kort livslängd (20-30 år)
Vindkraften ÄR ett STORT problem. Och det blir bara större ju mer som byggs. Främst för att det kostar att bygga och kostar att skrota/avveckla. Vilket är ett STORT problem eftersom vindkraft inte behövs.Mikael_L skrev:
Det är mycket klokt. Våra skattepengar bör inte slösas bort på onödiga meningslösheter. Regeringen har beslutat satsa på kärnkraft. Vilket är mycket klokt. Och ännu självklarare. Då behövs alla pengar där så vindkraftsubventioner är kontraproduktivt.Mikael_L skrev:
För att svara på trådens ämne: Den största nackdelen med vindkraftsdiskussionerna är att de tar fokus från den nödvändiga kärnkraftsutbyggnaden.
Aldrig tidigare hört om det..men du har ju rätt, Aftonbladet:E Emanuel01 skrev:
Vindkraft-boom leder till skövling av Amazonas https://share.google/YEsuJpxJ7TFzxBNjy
Det är kanske så att de som beskrivs i inlägg #197 sitter och knarkar anti-vindkraftspropaganda. Och har lärt sig utantill allt som går att beskriva som negativt.E Emanuel01 skrev:
Medan vanliga människor inte gjort det.
Som exempel så ojade sig en av anti-vindmupparna över div sällsynta jordartsmetaller som används i vindkraftverk. (Och därför skall då inte vindkraftverk få byggas).
Jaha då koller man VAR i vindkraftverket de används. Jo i generatorerna. Ok, vilket elproduktion använder nu inte generatorer då?
Ska vi då kanske sluta med elproduktion helt. Nej, det ville inte anti-vindmuppen. Det var bara vindkraften som skulle stoppas pga det. Alla andra generatorer som i vattenkraftverk och känrkraftverk gick ju bra. De gjorde inget.
Efter att ha träffat på ett gäng sådana där låg IQ personer blir man uppgiven och orkar inte med fler.
Från Wiki: "Den största produktionen, mer än 75% av världens balsaträ, sker på plantager i Ecuador."
Redigerat:
Ju den fungerar. Eftersom kärnkraften ensamt fungerar.Mikael_L skrev:
Självklart!Mikael_L skrev:
Ju den fungerar. Det är det som är den fysiska, elektrotekniska bedömningen. Därför bör gången vara att först bygga ut kärnkraften i tillräcklig mängd.Mikael_L skrev:
Vilket för statliga subventioner/stöd innebär att det endast skall utgå till kärnkraft.
Nu har du inte riktigt koll.D daVinci skrev:
I stora generatorer i KK-verk och VK-verk osv så används synkrongeneratorer med likströmsmagnetiserad rotor, så där finns det inte och behövs inga permanentmagneter.
I vindkraftverk kan man ju göra på olika sätt, men permantmagneter är nog vanligt, (vanligast?, alltid?) ...