Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var du lite rolig.
Var hittade du de siffrorna, eller hittade du bara på dem själv, ...och jag menar inte årtalen då.
Det är siffror som som betraktas som troliga av bl a dom som helst velat ha reaktorerna kvar i drift.
Uppgiften gäller troligen redan från nedläggningarna av Barsebäck ...

• Haha
djac
  • Laddar…
Magnus E K
E Eje_19 skrev:
Tänk att den typen av "desinformation" gör så ont!
Hur är det nu med fastighetsvärden nära vindkraft? Anser du att ägarna ska knipa käft och ta smällarna?
De svåra skadorna på naturen. Ska närboende knipa käft om det oxo?
Ska folk knipa käft om oljudet från snurrorna?
Färsk forskning har infraljuds påverkan på människor och djur som ett forskningsområde. Inte utrett fullt ut än.
Skulle du ändra uppfattning om det framkommer allvarliga risker med infraljud?
Det finns mer ...
Nej nej, du har missuppfattat mitt inlägg. Det var bara (snabbt uttänkta) exempel på överdrifter som innehåller ett visst mått av sanning men ändå blir desinformation. Det var inte menat som ett överlag vindkraftspositivt inlägg.

Jag har skrivit flera gånger att jag inte gillar vindkraft något vidare och funderade på att flytta när det (för ganska länge sen nu, tror det var 2018) fanns planer på att bygga flera verk närmare än 2 km där jag bor (har närmaste 5 km bort nu, i grannkommun). Buller är ett verkligt problem och självklart får du inte göra vad som helst på din egen mark! Skulle gärna se hårdare regler överlag för onödigt buller (förbjuda nöjesåkning med fyrhjulingar t ex).

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
Tänk att den typen av "desinformation" gör så ont!
Hur är det nu med fastighetsvärden nära vindkraft? Anser du att ägarna ska knipa käft och ta smällarna?
De svåra skadorna på naturen. Ska närboende knipa käft om det oxo?
Ska folk knipa käft om oljudet från snurrorna?
Färsk forskning har infraljuds påverkan på människor och djur som ett forskningsområde. Inte utrett fullt ut än.
Skulle du ändra uppfattning om det framkommer allvarliga risker med infraljud?
Det finns mer ...
Oj, var har du varit, du upprepar ju nästan bara soundbites från propagandasajter?

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Sverige förlorade bortåt 1000 miljarder på kk-nedläggningarna.
Ja jag tror inte detta ens behöver bemötas.
Låt det stå kvar som bevis för clownerierna bara ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag tror inte detta ens behöver bemötas.
Låt det stå kvar som bevis för clownerierna bara ...
Som det här stolpskottet presterar. Menar du? Nej. Det behöver inte bemötas att det är en snål djävel. Bara 100 spänn!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu swishade jag precis 100 kr i stöd till Ukraina. Känns det bra ...
Men varför lägger forumpajasen in det i tråden om vindkraft?
Jag frågade men han fegade ur, som vanligt.
‐‐----------------------------------------‐---------------

1000.000.000.000. Låter väl inte så osannolikt att vi förstörde genom att lägga ner framförallt Barsebäck. Det senaste och bästa verket plus alla de andra + uteblivna elleveranser åtminstone fram till nästa stora revision på vart och ett av dom.+ infrastrukturen runt omkring. Ta bara vatten, avlopp och el😀. Vi vet ju vad det kostar i anslutning till en vanlig villa.
För att inte tala om kraftledningar från verken. Var kostar de per meter. Sedan tillkommer vägar, tele, etc etc. Många bäckar små ...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj, var har du varit, du upprepar ju nästan bara soundbites från propagandasajter?
Ett avfärdande helt utan substans ... ;-)

E Emanuel01 skrev:
Går ju åt massa regnskog för bladen som det inte talas om så ofta.
[länk]
Det är av underordnad betydelse när vindkraftsbyggarna ska tjäna pengar!

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
Ett avfärdande helt utan substans ... ;-)
Tvärtom, inlägg av den karaktären ska inte bemötas alls, du verkar ha smugit över på plattjord/antivaxx-sidan. Sånt har bara som syfte att, som vi pratade om innan, flytta mitten.

D daVinci skrev:
Du behöver härdas mer.

Ordinärt homo sapiens beteende.

Nja vi har väl ett överskott på över 4 kkv.

Nordpools prismekanism ser jag inte hur den kan förbättras.

Du missade geotermisk energi.

Nja, hur då?

Incitamenten är väl ganska bra.
Över året har vi "överskott" men vi behöver överskott vid varje givet ögonblick för att slippa höga priser. Vi blir också mer beroende av andras underskott då vi blir mer ihopkopplade i europa.

Vi måste utnyttja elen bättre när den är tillgänglig... men samtidigt kunna betala för elen när den tillverkas av "styrbar" el så den inte blir så dyr som den blir idag då en dyr anläggning inte utnyttjas 100%.

Vi behöver ett nytt system.

tex Vattenkraften har inget incitament att hålla ned priserna utan de vill ha så bra betalt som möjligt.

Medans en fungerande mix av vindkraft/vattenkraft skulle fungera om de hade som mål att hålla ned priset.

Vattenfall borde ha som mål att levererara billig stabil el. inte så mycket vinst som möjligt.

/ATW

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Över året har vi "överskott" men vi behöver överskott vid varje givet ögonblick för att slippa höga priser. Vi blir också mer beroende av andras underskott då vi blir mer ihopkopplade i europa.

Vi måste utnyttja elen bättre när den är tillgänglig... men samtidigt kunna betala för elen när den tillverkas av "styrbar" el så den inte blir så dyr som den blir idag då en dyr anläggning inte utnyttjas 100%.

Vi behöver ett nytt system.

tex Vattenkraften har inget incitament att hålla ned priserna utan de vill ha så bra betalt som möjligt.

Medans en fungerande mix av vindkraft/vattenkraft skulle fungera om de hade som mål att hålla ned priset.

Vattenfall borde ha som mål att levererara billig stabil el. inte så mycket vinst som möjligt.

/ATW
Med den snabba utbyggnaden av elkonsumtion i norr så går inte det du säger. SE1 har snart underskott på el pga alla nya eldrivna fabriker.

pacman42 pacman42 skrev:
Med den snabba utbyggnaden av elkonsumtion i norr så går inte det du säger. SE1 har snart underskott på el pga alla nya eldrivna fabriker.
Så är det, därav min förhoppning om en smart planerad utbyggnad av alla kraftslag och ett politiskt ramverk som gör lönsamhet möjlig för alla kraftslag.

Men visst en kombination av vattenkraft och kärnkraft är ju svårt att slå. Men att hitta mer vatten att bygga ut och smälla upp några nya kärnkraftverk är ju inte heller snabbt.

Jag är positiv till kärnkraft och vill ha en urangruva i Sverige. Att vi inte kommit längre i ny kärnkraft de senaste 4 åren är en skandal men jag antar att det blir ett slagträ i kommande valdebatt igen.

För övrigt tycker jag att kärnkraft ska vara statlig... bygg.

/ATW

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Det är siffror som som betraktas som troliga av bl a dom som helst velat ha reaktorerna kvar i drift.
Uppgiften gäller troligen redan från nedläggningarna av Barsebäck ...
När jag ser dom uträkningarna så kommer det antagligen svarta för ögonen.

(Jag hade en granne som var chaufför till yrket. När han skulle räkna ut hur mycket det kostade att köra bil så tittade han på hur långt man kom på en tankning. Alla andra kostnader existerade inte).

Intet Intet skrev:
1000.000.000.000. Låter väl inte så osannolikt att vi förstörde genom att lägga ner framförallt Barsebäck.
Kan någon vänlig själ redovisa uträkningarna?

Gärna med en trigger warning innan så jag kan ta lugnande innan jag ser det.

Intet Intet skrev:
Vi vet ju vad det kostar i anslutning till en vanlig villa.
Ja det kommunala anslutningsavgifterna är inget att vifta bort.
Intet Intet skrev:
För att inte tala om kraftledningar från verken. Var kostar de per meter.
De betalar ju ägarna till parken. Är du ägare till vindkraftsparker? Annars borde du knappast oja dig över de.

Vidare pungslår ju SvK vindkraftsparkerna med ohemula anslutningsavgifter. Och sedan transmissionsavgifter.

Men visst kostar transmission. Så du har klart en poäng där. Vad sägs om att vi inte har någon transmission mellan kommunerna. Varje kommun får vara självförsörjande på el. Med solpaneler, vindkraftverk, vattenkraft, batteri- och andra lager, geotermisk energi.
Då blir det bara lokal transmission inom kommunen.

Blir väldigt robust också. Ett fel i en kommun sprider sig inte.

D daVinci skrev:
Kan någon vänlig själ redovisa uträkningarna?

Gärna med en trigger warning innan så jag kan ta lugnande innan jag ser det.
Det var en siffra jag såg här så jag spånade bara vidare på den. Inget annat och det framgick väl tydligt med
D daVinci skrev:
Ja det kommunala anslutningsavgifterna är inget att vifta bort.
D daVinci skrev:
De betalar ju ägarna till parken. Är du ägare till vindkraftsparker? Annars borde du knappast oja dig över de.
Det var anslutningarna till kärnkraftverken jag syftade på. Liksom allt annat jag räknade upp. Dvs, det som inte längre behövs alls eller i mindre omfattning. Det är den kapitalförstörningen som lätt kommer upp i större belopp än man tänker sig då det inte bara är själva reaktorn utan så mycket mer som anlades för att gå ett fungerande verk. Bara transformatorerna gick nog på några öl.
D daVinci skrev:
Vidare pungslår ju SvK vindkraftsparkerna med ohemula anslutningsavgifter. Och sedan transmissionsavgifter.

Men visst kostar transmission. Så du har klart en poäng där. Vad sägs om att vi inte har någon transmission mellan kommunerna. Varje kommun får vara självförsörjande på el. Med solpaneler, vindkraftverk, vattenkraft, batteri- och andra lager, geotermisk energi.
Då blir det bara lokal transmission inom kommunen.

Blir väldigt robust också. Ett fel i en kommun sprider sig inte.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.