10 561 läst ·
459 svar
11k läst
459 svar
Nackdelarna med vindkraft
Om du följde länken så ser du att jag själv skrev att det var cherrypicking, så du var sent på bollen ...S skogaliten skrev:Det där kallas "cherrypicking"!
Du väljer ut en mätpunkt som råkar stödja din uppfattning.
Ett mer korrekt sått är att titta statistiskt på hur vindförhållandena brukar se ut under vinter med högtrycksväder med mätserier som sträcker sig över t.ex. de senaste 50 åren.
Att hitta en enstaka dag som som ser speciell ut är inte speciellt vettigt.
BTW så har jag varit med om att det fallit snö i Småland på midsommarafton, betyder det att snöfall på midsommarafton är en gängse vädertyp?
Det året stod vindkraften för något runt hälften av elproduktionen, så vattenkraften var då tvungen att gå ner på minimum.
Topplasttimmen vintern innan så levererade vindkraften 18% av sin installerade effekt, skrev de i den rapporten, så där gav väl vindkraften kanske bara lika lite som typ 3 kärnreaktorer.
Men det händer både att vindkraften levererar extremt lite vid någon topplasttimme (du har chansen att cherrypicka själv nu, börja leta) men det har även hänt att hälften av våra kärnreaktorer har stått vid topplasttimmen.
Hrm, och du tänker då att elpriset i det landet som reaktorn byggs i påverkar byggkostnaden.E Eje_19 skrev:
Om det som i Sverige är billigare el, så blir det även billigare att bygga samma reaktor här?
Det var ju iofs inte alls det du skrev, men det måste ju varit något sådant du tänkte att man skulle tänka, för annars var det ju bara ordbajs det där.
Nu kan jag inte uttala mig för vart enda av Mikael_L's inlägg. Men jag minns klart och tydligt lite lägre faktaspäckade inlägg. Jag har preferenser för sådant.Intet skrev:
Vet jag inte riktigt om jag krävt. Tvivlar starkt på det.Intet skrev:
Däremot kan jag ha föreslagit att folk som glott på dessa video och menar att dom hittat något relevant halar fram den fakta de ser som relevant. Men det är något helt annat.
Skulle nu Harka förfalla till att säga "Ööö kolla ember liksom" då skulle hans inlägg bli lika värdelösa.
Det är just att Harka langar fram fakta som gör hans inlägg värdefulla.
Men när jag föreslår att du skall göra likadant så börjar du gråta. Och hulkande kräver att vi istället skall plåga oss igenom videos med yrande tokdårar.
Mja, men varför skall jag behöva plåga mig igenom några tokdårars förvirrade yrande. (Finns mycket sådant på Youtube).Intet skrev:
Om det finns någon relevant fakta att lyfta fram så gör då det skriftligen i ett inlägg här. (Ungefär som Harka gör). Gärna med källa.
Visar det sig stämma när jag synar kommer inte jag att invända.
Men när man bara säger "Öööh det finns en video liksom. Se den". Då får du förlika dig med att jag ser dig som en svår lurad sektmedlem som tillber profeterna i div youtube-videos.
------------------------------------
Jag tittade en gång på Jönssons genom gång av 10 sanningar om vindkraft eller något liknande. Och det dröjde inte länge förrän det spårade ur fullständigt.
Det blir lite på nivån att "Fia har blodat ned Leffes kniv. Usch och fy för Fia. Så dum hon är". Men berättar inte att det var Leffe som knivhögg Fia.
Tyvärr är det på den här gravt defekta nivån.
Nää, men det är intressant om kk-elen blir dyrare än annan el.Mikael_L skrev:
Hrm, och du tänker då att elpriset i det landet som reaktorn byggs i påverkar byggkostnaden.
Om det som i Sverige är billigare el, så blir det även billigare att bygga samma reaktor här?
Det var ju iofs inte alls det du skrev, men det måste ju varit något sådant du tänkte att man skulle tänka, för annars var det ju bara ordbajs det där.
Vi behöver ta reda på byggkostnaden här, inte använda brittiska priser som sanning för våran del!
Tänk att den typen av "desinformation" gör så ont!Magnus E K skrev:
Det är väl mest överdrifter i stil med:
Ett vindkraftverk havererar -> "Vindkraftverken håller bara några år, faller samman ett och ett"
Elpriset är kraftigt negativt vid ett tillfälle när det blåser bra -> "Vindkraften driver ner elpriset under noll, omöjligt att tjäna pengar"
En uggla hittas död vid ett vindkraftverk -> "Vindkraft tar livet av fridlysta ugglor. Magnus Uggla och Caroline af Ugglas begär utökat säkerhetsavstånd"
Etc.
Hur är det nu med fastighetsvärden nära vindkraft? Anser du att ägarna ska knipa käft och ta smällarna?
De svåra skadorna på naturen. Ska närboende knipa käft om det oxo?
Ska folk knipa käft om oljudet från snurrorna?
Färsk forskning har infraljuds påverkan på människor och djur som ett forskningsområde. Inte utrett fullt ut än.
Skulle du ändra uppfattning om det framkommer allvarliga risker med infraljud?
Det finns mer ...
Jag tittade på Jönssons inlägg igen. Det är mycket sanning i den. Bland annat SvT Agendas ensidiga inhämtande av uppgifter från OX2, en part i målet, med för närvarande rätt dåliga framtidsutsikter.Intet skrev:
Jag kommenterade bara Mikaels hispiga ryssnojeinlägg.
Det är alltid lika roligt när han i brist på argument börjar raljera och tvinga in okända "vi" som stöd för sin fantasihypotes.
När en intresseorganisation som står bakom en grupp företag med tvivelaktig lönsamhet beklagar sig över att de blir baktalade, bör man spetsa öronen.
Likaså när det framförs negativa påståenden av desamma. Kan till exempel olje, kärnkraft, Lovikavante, vattenkraftindustrin ligga bakom?
Det finns tidigare ett inlägg med en film av Henrik Jönsson där han gör just det. Talar illa om vindkraften, vilket fick @Mikael_L att gå i taket och helt kavat konstatera att det var lögn alltihop. Tror jag? För när jag nyfiket frågade Vad det var i Jönssons film som var felaktigt, vägrade Mikael, trots flera uppmaningar att svara. Nja. Hans svar var att han hade Swichat ynka 100kr till Ukraina (se nedan) Det var ju vänligt, om än rätt snålt. Men mycket till svar på min fråga om Jönsson och vindkraften, det var det verkligen inte. Så jag drog slutsatsen att Mikael inte heller den gången hade en susning om vad han pratade om och därför sprang och gömde sig som vanligt.
Du själv hoppar på tåget med de svepande vaga påståendena och vägrar hoppa av när du blir tillfrågad om var i filmen den desinformationen finns.
Se nedan
Som tur är dyker Mikael upp och raljerar i vanlig ordning om Jönsson utan att ha sett den, eller andra filmer, får jag förmoda.
Och så dyker du upp igen, med mer nonsenssörja till svar på en specifik fråga.
Ganska ynkligt. Tycker du inte det själv djac, såhär i efterhand?
Sedan hoppar daVinci in med det i sammanhanget absurda påståendet att Mikael skriver "Logiska faktabaserade inlägg" när han I verkligheten inte kan styrka sitt raljerande svammel, alls.
För att ytterligare skydda Mikael_L vill daVinci tvärtom att frågeställaren själv skall leta fram bevis för att det som sägs i filmen är sant! Det här liknar mer och mer en sekt.
se nedan.
Så för att friska upp minnet: Favorit i repris. Dessa och andra filmer brukar jag lyssna på när jag pillar med annat där jag inte behöver tänka på vad jag gör. Bära ved till exempel.
Som sagt var. @daVinci @djac och framförallt @Mikael_L
Vad är desinformation, faktafel och högervridning. Jag är verkligen intresserad då mina kunskaper uppenbart är sämre än era. För jag måste i alla fall se det jag kommenterar.
[media] is=vdq8lgGyC1cLVGY1
Helt klart en sevärd halvtimme ...
Vindkraftsivrarnas hätskhet, trots att dom vägrar se den, borgar för det!
Du får väl gå tillbaka till 1999. Eller om det var något år tidigare som Bärsaback 1&2 skrotades.E Eje_19 skrev:
Sedan är frågan vilka vi är?
Dom där vi nämns ofta. Och det är ofta så att det handlar om någon anser sig äga andras egendom. Och då är det kommunister i farten. De anser sig äga den el som privata intressenter producerar.
https://tenor.com/view/its-mine-lotr-golem-my-precious-sméagol-gif-14477595
Vilka skall betala? Folket?
Vilka är mottagare? Folket?
Har du tänkt igenom det där?
Jag får tuppjuck av vindkraftsmotståndarnas "nackdelar".
Det blandas friskt av sanningar/lögner/foliehattar ofta på samma nivå som naturskyddsföreningen som hittar knärot och tretåig hackspett vid varje avverkning...
Vi behöver mer EL.
All el behövs men prissättning och säker leverans behöver förbättras med vettiga planer.
mer ledningar
mer batterier
mer pumpenergi
mer väte
mer kärnkraft
mer vattenkraft
mer solkraft
mer vindkraft
mer rörlig massa
mer gaskraft
mer oljekraft
osv
Marginalprissättningen som vi har i sverige får knepiga resultat och incitament.
/ATW
Det blandas friskt av sanningar/lögner/foliehattar ofta på samma nivå som naturskyddsföreningen som hittar knärot och tretåig hackspett vid varje avverkning...
Vi behöver mer EL.
All el behövs men prissättning och säker leverans behöver förbättras med vettiga planer.
mer ledningar
mer batterier
mer pumpenergi
mer väte
mer kärnkraft
mer vattenkraft
mer solkraft
mer vindkraft
mer rörlig massa
mer gaskraft
mer oljekraft
osv
Marginalprissättningen som vi har i sverige får knepiga resultat och incitament.
/ATW
Du behöver härdas mer.A ArneTW skrev:
Ordinärt homo sapiens beteende.A ArneTW skrev:
Nja vi har väl ett överskott på över 4 kkv.A ArneTW skrev:
Nordpools prismekanism ser jag inte hur den kan förbättras.A ArneTW skrev:
Du missade geotermisk energi.A ArneTW skrev:
Nja, hur då?A ArneTW skrev:
Incitamenten är väl ganska bra.
Sverige förlorade bortåt 1000 miljarder på kk-nedläggningarna.D daVinci skrev:Du får väl gå tillbaka till 1999. Eller om det var något år tidigare som Bärsaback 1&2 skrotades.
Sedan är frågan vilka vi är?
Dom där vi nämns ofta. Och det är ofta så att det handlar om någon anser sig äga andras egendom. Och då är det kommunister i farten. De anser sig äga den el som privata intressenter producerar.
[länk]
Vilka skall betala? Folket?
Vilka är mottagare? Folket?
Har du tänkt igenom det där?