Nissens
H hempularen skrev:
Om de känner sig förda bakom ljuset så kan jag tänka mig att det kan vara en strategi att blåneka till att man givit tillstånd. I praktiken spelar det ingen roll eftersom de aldrig givit medgivande till en specifik byggnad. Medgivandet saknar helt värde.
Så du tänker att muntliga avtal inte gäller?
Det finns ju även vittne.
Kan tänka mig att det skulle kunna påverka den genomförda affären.

E EB2 skrev:
Börjar mer och mer framstå som att grannen ser ett tillfälle att ta sig ur ett medgivande som de ångrar i efterhand.
Dwt var så vi kände från början eftersom dom verkligen var positiva till att vi byggde för deras fönster och så nära, det kändes lite för bra.

Hur stor tomt har du i övrigt?

Kan du ställa din byggnad där?
En större kranbil fixar flytten.
Givetvis med ordentligt byggnadslov och godkännande av ev grannar.

Eller skulle flytten innebära att utsikten försämras?

H Hybro skrev:
Hur stor tomt har du i övrigt?

Kan du ställa din byggnad där?
En större kranbil fixar flytten.
Givetvis med ordentligt byggnadslov och godkännande av ev grannar.

Eller skulle flytten innebära att utsikten försämras?
Det blir sämre för oss så det var därför det var så viktigt att få bygga just där. Tomten är på 800 kvm med andra grannar och väg runt om men det finns en möjlighet att flytta det 3 meter. Dock blir det ingen fdirekt örbättring för deras del mer än lite mer avstånd. Det var dom som gjorde avstyckningen så de visste ju att vi behöver bygga garage, redskapsbod m.m

Nissens Nissens skrev:
Så du tänker att muntliga avtal inte gäller?
Det finns ju även vittne.
Kan tänka mig att det skulle kunna påverka den genomförda affären.
Ja, vi hoppas ändå på ett bra samtal nästa vecka så får vi se. Dom tjänar inte på att vi flyttar den för då blir det en hög tujahäck istället på vår sida som inte kräver medgivande plus all renovering som vi har gjort och ska göra höjer värdet på deras stuga som förr hade ett ruckel bredvid.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
E ElinPelin1 skrev:
Ja, vi hoppas ändå på ett bra samtal nästa vecka så får vi se. Dom tjänar inte på att vi flyttar den för då blir det en hög tujahäck istället på vår sida som inte kräver medgivande plus all renovering som vi har gjort och ska göra höjer värdet på deras stuga som förr hade ett ruckel bredvid.
Hmmm, känner lite dåliga vibbar. Hoppas jag har fel…

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett medgivande att bygga nära tomtgräns ska vara tydligt och bör därför vara skriftligt, detta för att undvika problem. Före byggnation bör ritningar finnas tillgängliga. Det borde mäklaren ha upplyst er om. Nu blev det ett muntligt avtal om tillstånd till garage.

Det hade varit lämpligt om TS som byggare tagit fram ritningar på garaget innan det byggdes. I så fall hade grannen knappast kunna neka om det var ett normalt garage. Däremot kan ett sådant avtal inte användas för att bygga något annat som TS gjort, så beträffande detta kan grannen begära att boden flyttas.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E ElinPelin1 skrev:
Men är det inte bättre med en mindre byggnad? Det är det som vi inte förstår.
Grannen kanske inte tycker det och har ingen skyldighet att förklara varför heller...

Jag fattar inte heller varför du önskar du haft det skriftligt för det hade bara varit ännu tydligare att ni brutit överenskommelsen då...

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E ElinPelin1 skrev:
Det är inte upp till er att bedöma vad grannen ”tjänar på” eller vad som är bäst för dem. Det är väl deras sak att avgöra? Alla värderar inte samma saker. Det är ni som inte byggt enligt överenskommelse, försök inte få det till att det är grannens fel.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Om ni hade byggt så som ni ändå kom överens om, så hade det väl ändå inte varit några problem?

Varför inte återgå till ursprungliga planen eller del därav... En strikt redskapsbod.

Tror du grannen då kommer att ha invändningar? Eller är han sårad för evigt?

För i längden är det väl bra med god grannsämja?

Fortsätter du med linjen som nu, lär det bli storbråk.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är inte upp till er att bedöma vad grannen ”tjänar på” eller vad som är bäst för dem. Det är väl deras sak att avgöra? Alla värderar inte samma saker. Det är ni som inte byggt enligt överenskommelse, försök inte få det till att det är grannens fel.
Nej, vi vet att vi gjorde fel

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Om ni hade byggt så som ni ändå kom överens om, så hade det väl ändå inte varit några problem?

Varför inte återgå till ursprungliga planen eller del därav... En strikt redskapsbod.

Tror du grannen då kommer att ha invändningar? Eller är han sårad för evigt?

För i längden är det väl bra med god grannsämja?

Fortsätter du med linjen som nu, lär det bli storbråk.
Jag håller med, vi vill verkligen ha grannsämja. Vi ska ha möte och hoppas på ett bra samtal då. Vi kommer flytta friggeboden och sätta upp en tujahäck istället om dom inte kan tänka sig att ha kvar Boden.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E ElinPelin1 skrev:
Innan vi köpte huset var det 2 saker som var viktigt för att vi skulle vilja köpa huset: 1: Att vi skulle ...
Ni hade skäret skrivit ett skriftligt medgivande som medgav ett garage. Då hade det ändå inte gått och komma med gästhus.

//

Unikt namn
E EB2 skrev:
Iofs lite märkligt agerande av grannen. Varför sa de inte bara att garage är OK men inte gästhus (pga potentiell insyn, ”risk” för uthyrning eller vad det nu kan handla om)? Finns väl ingen anledning att bli arg egentligen?
Om du frågar mig om du får låna en penna så kommer jag svara på det.

Jag kommer inte rabbla upp alla saker du inte får låna.
Trots detta förväntar jag mig att du inte istället går till spritskåpet och tömmer det eller sticker iväg med gräsklipparen.

Är det märkligt?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E ElinPelin1 skrev:
Jag håller med, vi vill verkligen ha grannsämja. Vi ska ha möte och hoppas på ett bra samtal då. Vi kommer flytta friggeboden och sätta upp en tujahäck istället om dom inte kan tänka sig att ha kvar Boden.
Inställningen att 'hota' med att om vi inte kommer att få ha kvar byggnaden så kommer vi att sätta dit en hög tujahäck låter inte precis som något som man säger för att skapa grannsämja. Låter ju snarare som utpressning. Vill ni få någon sorts grannsämja är nog det klokaste att be om ursäkt för att ni gjort fel och säga att ni är beredda att flytta byggnaden. Har ni lite tur så säger de att det är ok att den står kvar. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och flytta byggnaden.

• Gilla
Mrs Flyte och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.