38 861 läst ·
154 svar
39k läst
154 svar
Muntligt medgivande blev inte bra
….självgoda, arroganta och föraktfulla. Kanske läge att lugna ner sig lite nu.R Räknenisse skrev:Ni trodde att det inte behövdes? Ni visste att det krävdes medgivande från grannen och att ni inte hade något sådant.
Vi tänkte att det blev bättre för dem? Det enda rimliga är att grannen själv är den som gör bedömningen av vad han anser är bättre eller sämre för honom.
Det ni har gjort del är att ni har varit självgoda, arroganta och föraktfulla.
Ansett att ni kan sätta er över grannen genom att ta er rätten att göra ställningstaganden för hans räkning och ignorera tydliga spelregler om vem som ska ha beslutanderätten i detta fallet.
Och ni kan inte ens ursäkta er med att det var ett misstag för att ni inte visste.
Det är inget hot med tuja häck utan det var något som vi var helt överens om innan köpet och något som vi pratade om flera gånger. Om vi tex hade byggt en carport så hade det varit en häck först, eller om vi hade struntat i ett garage så hade det blivit en häck och det var som sagt inga problem alls.L lbgu skrev:Inställningen att 'hota' med att om vi inte kommer att få ha kvar byggnaden så kommer vi att sätta dit en hög tujahäck låter inte precis som något som man säger för att skapa grannsämja. Låter ju snarare som utpressning. Vill ni få någon sorts grannsämja är nog det klokaste att be om ursäkt för att ni gjort fel och säga att ni är beredda att flytta byggnaden. Har ni lite tur så säger de att det är ok att den står kvar. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och flytta byggnaden.
När man går till angrepp med uttryck som ” självgoda, arroganta och föraktfulla ” är det nog läge med ett samtal med lämplig moderator.M mnohk skrev:
Jag förstår inte ens hur ni hade tänkt att kunna använda er av grannen godkännande för garage om ni tänkt bygga för att få plats med en bil.
Minimimått för en parkeringsruta är 2,5*5m och om vi på det lägger på 15 cm breda väggar är vi uppe i 2,8*5,3m =14,84 kvm i yttermått så det går precis att få till det så att det ryms inom friggebodsreglerna. Men för alla bilar utom de allra minsta så fungerar 2,5*5 m endast om bilen i rutan bredvid parkerar centrerat för då får man ett par extra decimeter utrymme vilket inte är fallet i ett garage med väggar som antagligen måste vara närmare 3*6m invändigt för att fungera. Så en carport går att få till inom friggebodsreglerna men inte ett garage för bil och ni måste då alltså som minst skickat in en bygganmälan enligt attefallsreglerna och då krävs skriftligt medgivande. Därför kan grannens godkännande endast betyda (för mig i alla fall) att denne kommer skriva på ett grannemedgivande efter att ha fått se era ritningar och därmed fått möjlighet att komma med sina villkor innan medgivandet skrivs under. Hade det då plötsligt kommit upp en byggnad mot min tomtgräns utan att jag ens hade sett ritningar så hade jag blivit förbannad, oavsett hur stort eller litet det är och vad det ska användas till.
Om ni däremot inte tänkt bygga plats för en bil så är det som Hempularen skriver ovan att ett så löst godkännande endast betyder att de är positiva till att ni bygger där men för att det ska vara ett giltigt godkännande så behöver bygget vara mycket mer preciserat än så och ni hade behövt visa era ritningar för grannen innan ni satte igång.
Så oavsett vad tanken var så skulle grannen ha fått se era ritningar innan och därmed även vetat att ni hade tänkt om angående typ av byggnad och inte fått upptäcka själv att det plötsligt står en helt annan typ av byggnad än vad det har pratats om.
Minimimått för en parkeringsruta är 2,5*5m och om vi på det lägger på 15 cm breda väggar är vi uppe i 2,8*5,3m =14,84 kvm i yttermått så det går precis att få till det så att det ryms inom friggebodsreglerna. Men för alla bilar utom de allra minsta så fungerar 2,5*5 m endast om bilen i rutan bredvid parkerar centrerat för då får man ett par extra decimeter utrymme vilket inte är fallet i ett garage med väggar som antagligen måste vara närmare 3*6m invändigt för att fungera. Så en carport går att få till inom friggebodsreglerna men inte ett garage för bil och ni måste då alltså som minst skickat in en bygganmälan enligt attefallsreglerna och då krävs skriftligt medgivande. Därför kan grannens godkännande endast betyda (för mig i alla fall) att denne kommer skriva på ett grannemedgivande efter att ha fått se era ritningar och därmed fått möjlighet att komma med sina villkor innan medgivandet skrivs under. Hade det då plötsligt kommit upp en byggnad mot min tomtgräns utan att jag ens hade sett ritningar så hade jag blivit förbannad, oavsett hur stort eller litet det är och vad det ska användas till.
Om ni däremot inte tänkt bygga plats för en bil så är det som Hempularen skriver ovan att ett så löst godkännande endast betyder att de är positiva till att ni bygger där men för att det ska vara ett giltigt godkännande så behöver bygget vara mycket mer preciserat än så och ni hade behövt visa era ritningar för grannen innan ni satte igång.
Så oavsett vad tanken var så skulle grannen ha fått se era ritningar innan och därmed även vetat att ni hade tänkt om angående typ av byggnad och inte fått upptäcka själv att det plötsligt står en helt annan typ av byggnad än vad det har pratats om.
S hjulia skrev:Jag förstår inte ens hur ni hade tänkt att kunna använda er av grannen godkännande för garage om ni tänkt bygga för att få plats med en bil.
Så oavsett vad tanken var så skulle grannen ha fått se era ritningar innan och därmed även vetat att ni hade tänkt om angående typ av byggnad och inte fått upptäcka själv att det plötsligt står en helt annan typ av byggnad än vad det har
Ja, vi inser att vi är allt för okunniga för att bo i ett samhälle (vi har bott i lägenhet och hus på landet tidigare) Vi har förstås googlat massor och pratat med kommunen och enligt dom var det bara att bygga så länge vi hade ett muntligt godkännande. Sen hängde vi upp oss på storleken av byggnaden och trodde dumt nog att en mindre byggnad var ok.S hjulia skrev:Jag förstår inte ens hur ni hade tänkt att kunna använda er av grannen godkännande för garage om ni tänkt bygga för att få plats med en bil.
Det kan nog uppfattas lite som ett hot ifall man säger att ifall vi måste flytta byggnaden så kommer vi att plantera en tujahäck istället. Varför ens nämna tujahäcken i annat fall. Man behöver inget godkännande av grannen för att plantera växter. Ni kan plantera tujahäck runt hela tomten ifall ni vill utan att be grannar om lov.E ElinPelin1 skrev:Det är inget hot med tuja häck utan det var något som vi var helt överens om innan köpet och något som vi pratade om flera gånger. Om vi tex hade byggt en carport så hade det varit en häck först, eller om vi hade struntat i ett garage så hade det blivit en häck och det var som sagt inga problem alls.
Vi tänkte att vi ville vara tydliga med det redan innan köpet eftersom det var så viktigt för oss. Om vi inte säger det blir det ju ytterligare en negativ sak för dom tänkte jag. Vi har alltid haft en jätte bra och trevlig kommunikation med dom innan.L lbgu skrev:Det kan nog uppfattas lite som ett hot ifall man säger att ifall vi måste flytta byggnaden så kommer vi att plantera en tujahäck istället. Varför ens nämna tujahäcken i annat fall. Man behöver inget godkännande av grannen för att plantera växter. Ni kan plantera tujahäck runt hela tomten ifall ni vill utan att be grannar om lov.
Tidigare skrev ts ”hög thujahäck” tom.L lbgu skrev:Det kan nog uppfattas lite som ett hot ifall man säger att ifall vi måste flytta byggnaden så kommer vi att plantera en tujahäck istället. Varför ens nämna tujahäcken i annat fall. Man behöver inget godkännande av grannen för att plantera växter. Ni kan plantera tujahäck runt hela tomten ifall ni vill utan att be grannar om lov.
Håller med om att det är lätt att uppfatta som ett hot.
Kommunikationen mellan grannarna har hittills en hel del övrigt att önska.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Men ni har haft en bra kommunikation, det måste ju gå att reparera. Pudla, "vi måste lösa det här", " vi kan flytta/riva stugan", få igång en diskussion om hur det skall se ut där.
Givet att ni kan tänka er att flytta eller riva stugan frivilligt. OM de väljer att anmäla till stadsbyggnadskontoret så lär ni bli tvingade att flytta eller riva den.
Givet att ni kan tänka er att flytta eller riva stugan frivilligt. OM de väljer att anmäla till stadsbyggnadskontoret så lär ni bli tvingade att flytta eller riva den.
Men om jag inte säger något och bara slänger upp häcken efter det som hänt är inte det ett bevis på ännu sämre kommunikation. Det beror väl på hur man säger det tänker jag.Nissens skrev:
Ja, det är
H hempularen skrev:Men ni har haft en bra kommunikation, det måste ju gå att reparera. Pudla, "vi måste lösa det här", " vi kan flytta/riva stugan", få igång en diskussion om hur det skall se ut där.
Dett är precis så vi tänker. Vi ska träffas nästa vecka.Nissens skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det där garaget ni hade tänkt från början. Var det tänkt att vara bygglovsfritt (max 30 kvm attefallshus)? Om tanken var att bygga något större än så, så är ni beroende av om det går att få bygglov för det.