Innan vi köpte huset var det 2 saker som var viktigt för att vi skulle vilja köpa huset: 1: Att vi skulle få bygga garaget precis bredvid deras stuga som låg precis bredvid oss eftersom dom hade avstyckat tomten så att vdet inte fanns garage på vår tomt och att det egentligen den enda plats det kunde ligga på.
2: Att vi fick nyttjande rätt på en smal remsa bredvid tomten som är deras men som inte används men som vi vehöver.

Mäklaren pratade med säljaren och sa att båda våra villkor godkändes. När vi sen sa att vi vile ha det skriftligt när vi skrev köpekontraktet stod dom på sig och sa att det inte behövdes plus att Mäklaren sa att han var vittne, valde vi att inte tjata om det.

En gång till frågade vi dom efter tillträdet och förklarade då att det kommer ju bli nära deras stuga och igen sa ägaren att det går jätte bra.

Efter att ha funderat bestämde vi oss för att bygga ett gästhus istället för garage och tänkte att det var bättre eftersom det är mindre men de blev jätte arga och sa att vi skulle ha frågat först och att de bara hade godkänt ett garage. Nu är vi rädda att vi måste flytta gästhuset som är en friggebod på under 15 kvm. Vi ångrar naturligtvis att vi inte stod på oss med ett skriftligt medgivande men VAD gör vi? Kommunen pratade vi med innan bygget och de sa att så länge grannen var ok så behövdes inget annat.
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Snigelpostarn och 8 till
  • Laddar…
Det är ni som brutit det muntliga som ni hade med grannen.
Stor skillnad på ett garage och ett gästhus.
 
  • Gilla
  • Älska
Mallin5 och 136 till
  • Laddar…
Om det är ett garage ni hade medgivande på är det det som gäller. Hur nära tomtgränsen står stugan?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är ni som brutit det muntliga som ni hade med grannen.
Stor skillnad på ett garage och ett gästhus.
Men är det inte bättre med en mindre byggnad? Det är det som vi inte förstår.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om det är ett garage ni hade medgivande på är det det som gäller. Hur nära tomtgränsen står stugan?
Vi har fått med givande för både häck och garage precis invid planket som skiljer oss åt. Vi byggde därför (en betydligt mindre byggnad än ett garage ca 60 cm från planket så att vi kan underhålla det.
 
  • Gilla
HallenM
  • Laddar…
Både en hög tujahäck och ett garage hade skymt deras utsikt in på vår tomt helt, nu täcker vi bara en liten del.
 
R
Med det resonemanget är ni ok med att någon bygger ett hönshus precis utanför ert hus? Ett som är litet då förstås (men med sjukt högljudda fän). För det enda som är viktigt är storleken på det som byggs?

Jag tror inte du kommer få medhåll från någon här, för det är rent objektivt ni som försöker frångå det som avtalades muntligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Guszti och 43 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Med det resonemanget är ni ok med att någon bygger ett hönshus precis utanför ert hus? Ett som är litet då förstås (men med sjukt högljudda fän). För det enda som är viktigt är storleken på det som byggs?

Jag tror inte du kommer få medhåll från någon här, för det är rent objektivt ni som försöker frångå det som avtalades muntligt.
Jag skriver absolut inte för att få medhåll, vi vet att vi gjorde fel som inte frågade först men vi trodde verkligen att det inte behövdes. Men att det var för ev ljud hade vi inte en tanke på. Vi tänkte att det blev bättre för dem.Sen bor dom inte där själva utan hyr ut stugan lite då och då. Vårt gästhus kommer inte heller användas så ofta, bara när vi har långväga gäster.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Du skriver att det var så viktigt att ni kunde bygga garage där att det var en förutsättning för att ni skulle köpa huset, men sedan var det plötsligt inte så viktigt?

Det är nog läge att vara väldigt ödmjuka inför grannen, förklara hur ni tänkte och be om ursäkt för att ni tänkte fel. Det kanske räcker med det för att grannen ska bli nöjd, om ni framför saken på rätt sätt.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 59 till
  • Laddar…
Roligt med spontanköpta hus där man behöver remsor av annans mark och det fattas byggnader av varierande typ. Avgörande faktorer men jobbigt att prata så man bussar fram mäklaren.

Som sagt mycket skillnad på garage och bostadshus. Är det även fönster in till grannen därifrån?

Hade det funnits lite stake så kör rak kommunikation direkt till grannar och håll det ni säger.

Vad stod ivägen för att kontakta dem och resonera att ni plötsligt behövde parkera människor och inte bilar så byggnaden blir av en annan karaktär?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
För många av oss är det skillnad mellan ett bostadshus och garage i påverkan. Bostadshuset har kanske fönster mot grannen med direkt insyn. Ett bostadshus innebär att folk kan komma och gå och det finns en risk att det blir livligt. Kanske används det som ett tonårshus med risk för högljudd musik med mera. Så jag förstår att man inte vill ha ett bostadshus nära tomtgräns baserat på att det finns ett medgivande för garage.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Det hade inte hjälpt om du hade fått ett skriftligt medgivande. Medgivandet blir i praktiken inte giltigt om det bara säger garage nära tomtgränsen. Ett medgivande behöver gälla en bestämd byggnad (ritningar) på en bestämd plats (situationsplan).
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Som andra redan sagt, det är inte husets storlek som spelar roll.

Hade ni ändrat er och beslutat att bygga ett mindre garage än det ni först fått medgivande för så hade förmodligen grannen bara ryck på axlarna.

Det är ändringen i husets användande som spelar roll, o jag kan absolut förstå hur grannen resonerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det hade inte hjälpt om du hade fått ett skriftligt medgivande. Medgivandet blir i praktiken inte giltigt om det bara säger garage nära tomtgränsen. Ett medgivande behöver gälla en bestämd byggnad (ritningar) på en bestämd plats (situationsplan).
Precis, och det är en av fördelarna med ett skriftligt medgivande, att det mer exakt tydliggör vad medgivandet gäller. Hade TS haft ett skriftligt medgivande specifikt för garage hade TS kanske tänkt efter en gång till. Ett muntligt medgivande blir av naturen på lite lösare boliner.
 
  • Gilla
Benga R och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Roligt med spontanköpta hus där man behöver remsor av annans mark och det fattas byggnader av varierande typ. Avgörande faktorer men jobbigt att prata så man bussar fram mäklaren.

Som sagt mycket skillnad på garage och bostadshus. Är det även fönster in till grannen därifrån?

Hade det funnits lite stake så kör rak kommunikation direkt till grannar och håll det ni säger.

Vad stod ivägen för att kontakta dem och resonera att ni plötsligt behövde parkera människor och inte bilar så byggnaden blir av en annan karaktär?
Nej, spontanköp var det verkligen inte, huset låg ute i 1,5 år för det var ett rejält renoveringsobjekt. Att vi köpte huset beror på att vi var ute efter just ett renoveringsobjekt där vi såg potential. Innan vi köpte huset gick all kommunikation genom mäklaren som det alltid gör. Sen har vi pratat om garage och häck flera gånger. Att vi valde bort garage är för att vi aldrig har haft bilen i garaget och med långväga släktingar kändes det viktigare med gästhus. Grannens stuga (där ingen bor men hyrs ut ibland) ligger bara 1 meter in på deras tomt och har fönster mot oss. Hade vi byggt som vi blev lovade hade vi täckt deras fönster helt men nu är det bara ca hälften täckt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.