38 861 läst ·
154 svar
39k läst
154 svar
Muntligt medgivande blev inte bra
K Kasken skrev:Som andra redan sagt, det är inte husets storlek som spelar roll.
Hade ni ändrat er och beslutat att bygga ett mindre garage än det ni först fått medgivande för så hade förmodligen grannen bara ryck på axlarna.
Det är ändringen i husets användande som spelar roll, o jag kan absolut förstå hur grannen
Nej, vi tänkte helt fel och utgick från vad vi hade tyckt om vi var dom. Vi hade tyckt att ett helt täckt fönster var sämre än som det är nu där bara halva täcks. Vad händer nu? Kommer kommunen kontakta oss? Vi har inte fått något svar från grannen om vi behöver flytta det. Dom vill inte prata med oss.W Weimik skrev:
Det är väl rimligt att grannen känner sig förd baom ljuset när ni bygger en stuga istället för det överenskomna garaget. Han känner att han inte kan lita på er och sätter ner foten, vilket är bra gjort. Vem vet vad ni hittar på nästa gång? Bygg om stugan till garage, problemet löst.
Jag tror att det är att man smög med ändringen som ställer till det. Det är inte snyggt gjort. Och vad skulle kunna hända i framtiden om man kommer överens om något som kan bli något helt annat i slutänden. Att man inte kan se hur det skulle kunna påverka andra parten oavsett vad man själv tycker gör att det skaver.
Ni har en rejäl uppförsbacke.
MIN tolkning av er är att ni gör precis som ni vill men med ett leende. Man får inte så många chanser att bygga tillit.
MIN tolkning av er är att ni gör precis som ni vill men med ett leende. Man får inte så många chanser att bygga tillit.
Ja, det hade vi kunnat gjort men friggeboden som vi byggde rymmer ingen bil. Det är mindre än garaget skulle ha varit.Hammarskallen skrev:
Ja, du har rätt. Vi ser och förstår det nu. Så tråkigt.Dr Benz skrev:
Jag tror att det är att man smög med ändringen som ställer till det. Det är inte snyggt gjort. Och vad skulle kunna hända i framtiden om man kommer överens om något som kan bli något helt annat i slutänden. Att man inte kan se hur det skulle kunna påverka andra parten oavsett vad man själv tycker gör att det skaver.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag kan tycka att det är lite fult att lägga ansvaret för att bestämma om det ska flyttas på grannen, jag hade nog bara bitit i det sura äpplet och flyttat stugan direkt.E ElinPelin1 skrev:Nej, vi tänkte helt fel och utgick från vad vi hade tyckt om vi var dom. Vi hade tyckt att ett helt täckt fönster var sämre än som det är nu där bara halva täcks. Vad händer nu? Kommer kommunen kontakta oss? Vi har inte fått något svar från grannen om vi behöver flytta det. Dom vill inte prata med oss.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om grannen kontaktar kommunen och säger att dom inte gett tillstånd till placering närmare tomtgränsen än ,45 så kan ni anmodas att riva/flytta det (efterso mdet egetnligen då krävs bygglov), men det är ju inte säkert att det går så långt.E ElinPelin1 skrev:Nej, vi tänkte helt fel och utgick från vad vi hade tyckt om vi var dom. Vi hade tyckt att ett helt täckt fönster var sämre än som det är nu där bara halva täcks. Vad händer nu? Kommer kommunen kontakta oss? Vi har inte fått något svar från grannen om vi behöver flytta det. Dom vill inte prata med oss.
Dom kanske bara knyter näven i fickan och inser att även om dom sa ok till garage, men det blev en stuga, så har dom ju gett "ok" i viss mån.
Mitt tips är att försöka lappa ihop förhållandet med grannen: det är ni som brutit överenskommelsen och om ni är ödmjuka med det och förklara just det du skriver, att ni inte tänkte på andra aspekter än att det var mindre och hoppas att det ändå är ok, så kanske dom tinar upp ?
Däremot kommer ni knappast få använda den där remsan som ni villl ? eller iaf får ni vara försiktiga med hur ni tar er friheter kring det de närmaste åren och vara mycket öppna med kommunikationen om ni tex skall köpa studsmatta osv eller andra saker som kan störa tex
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag kan tänka mig att det man som granne inte vill ha nära sin gräns är en gäststuga som ex. hyrs ut. Så att det konstant bor någon i stugan.
Om det bara är en bod som ingen någonsin bor i, eller en faktisk gäststuga som vid enstaka tillfällen används av släkt eller besökande vänner så stör det knappast.
Om det bara är en bod som ingen någonsin bor i, eller en faktisk gäststuga som vid enstaka tillfällen används av släkt eller besökande vänner så stör det knappast.
Instämmer i Klas inlägg ovan, en förhandlingslösning vore det bästa. När man bor nära varandra är relationer viktiga, och ni har skadat det genom att bygga något annat än överenskommet.
Nu är det upp till er granne om de anmäler er olovliga byggnad eller ej. Om de gör så kommer ni att tvingas riva/flytta er bod. Teoretiskt kan ni sedan söka bygglov utan grannens godkännande , kommunen kan medge detta trots grannens nekande. Om det finns byggen på fastigheten som inte har tillstånd kan det ge problem om ni i framtiden söker bygglov för andra åtgärder. Om ni kommer överens med grannen så bör ni göra som Hempularen skriver i inlägg 12, så att det är tydligt vad ni är överens om.
Nu är det upp till er granne om de anmäler er olovliga byggnad eller ej. Om de gör så kommer ni att tvingas riva/flytta er bod. Teoretiskt kan ni sedan söka bygglov utan grannens godkännande , kommunen kan medge detta trots grannens nekande. Om det finns byggen på fastigheten som inte har tillstånd kan det ge problem om ni i framtiden söker bygglov för andra åtgärder. Om ni kommer överens med grannen så bör ni göra som Hempularen skriver i inlägg 12, så att det är tydligt vad ni är överens om.
Ja, så är det, men som granne bör man tänka på att användningen kan förändras. Jag känner till en enkel bod som blev ungdomshus där hela traktens ungdomar samlades på kvällarna. De störde inte den egna fastigheten då huvudbyggnaden låg långt bort, men grannes hus var väldigt nära med mycket irritation.H hempularen skrev:Jag kan tänka mig att det man som granne inte vill ha nära sin gräns är en gäststuga som ex. hyrs ut. Så att det konstant bor någon i stugan.
Vad är poängen med inlägget om du inte ville ha medhåll? Ni har ju gjort fel, inte konstigt att dom är sura. Ring upp säg som det är: Ni var aningslösa och gjorde fel. Förlåt. Hur kan vi lösa detta? Kan vi kompensera er på något sätt?E ElinPelin1 skrev:Jag skriver absolut inte för att få medhåll, vi vet att vi gjorde fel som inte frågade först men vi trodde verkligen att det inte behövdes. Men att det var för ev ljud hade vi inte en tanke på. Vi tänkte att det blev bättre för dem.Sen bor dom inte där själva utan hyr ut stugan lite då och då. Vårt gästhus kommer inte heller användas så ofta, bara när vi har långväga gäster.
Nej, inte medhåll men för att lättare förstå vad som blev fel. Nu förstår vi och jag är glad för alla svar. Vi hade inte en tanke på ljud m.m. Hade vi trott att det skulle bli fel hade vi inte gjort som vi gjorde. Vi har försökt att prata vi flera tillfällen men dom vill inte prata med oss. Så vi vet inte vad som händer.Discoman skrev:
Överenskommelsen var ett garage. Även om ni hade haft ett skriftligt avtal om ett garage så hade ni inte kunnat bygga en gäststuga.E ElinPelin1 skrev:
Det behöver inte ha med storleken att göra, en gäststuga används på ett helt annat sätt än ett garage. Kanske tycker grannen att de inte vill ha insyn så nära inpå från en byggnad man bor i.(gäststugan)
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Ni trodde att det inte behövdes? Ni visste att det krävdes medgivande från grannen och att ni inte hade något sådant.E ElinPelin1 skrev:Jag skriver absolut inte för att få medhåll, vi vet att vi gjorde fel som inte frågade först men vi trodde verkligen att det inte behövdes. Men att det var för ev ljud hade vi inte en tanke på. Vi tänkte att det blev bättre för dem. Sen bor dom inte där själva utan hyr ut stugan lite då och då. Vårt gästhus kommer inte heller användas så ofta, bara när vi har långväga gäster.
Vi tänkte att det blev bättre för dem? Det enda rimliga är att grannen själv är den som gör bedömningen av vad han anser är bättre eller sämre för honom.
Det ni har gjort del är att ni har varit självgoda, arroganta och föraktfulla.
Ansett att ni kan sätta er över grannen genom att ta er rätten att göra ställningstaganden för hans räkning och ignorera tydliga spelregler om vem som ska ha beslutanderätten i detta fallet.
Och ni kan inte ens ursäkta er med att det var ett misstag för att ni inte visste.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Håller med.Dan_Johansson skrev:
Om man har ambitionen att pudla när det gäller att man körde över grannen på ett fult sätt i första skedet så är det ofint att lämna den heta potatisen hos dem att hantera. I stället för att själv gå in och ta ansvar för att reda upp, om det nu blir genom att rätta i fråga om bygget eller reparera relation så mycket att man får ett medgivande i efterhand.