38 861 läst ·
154 svar
39k läst
154 svar
Muntligt medgivande blev inte bra
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jo men 14,91 kvm får du inte in en bil på, iallafall inet om det skall gå att öppna bildörren. fast det finns ju som option på BMW (antagligen andra märken också) nu att man kan stå bredvid när bilen backar ut från parkeringen, eller kör in, styr med fjärrnyckeln.
Eller så blir de uppmanade att söka bygglov för byggnaden och låta kommunen göra bedömningen om placeringen är lämplig eller ej.H hempularen skrev:Men ni har haft en bra kommunikation, det måste ju gå att reparera. Pudla, "vi måste lösa det här", " vi kan flytta/riva stugan", få igång en diskussion om hur det skall se ut där.
Givet att ni kan tänka er att flytta eller riva stugan frivilligt. OM de väljer att anmäla till stadsbyggnadskontoret så lär ni bli tvingade att flytta eller riva den.
Nej, garaget som grannen godkänt skulle vara betydligt större än den friggebod som vi byggde nu är.H hempularen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det var ett svar på TS egen fråga om vad de hade gjort fel.N nissebrun skrev:
Det är en fullt rimlig beskrivning av beteendet utifrån perspektivet av den som berörs. Jag menar att för TS egen skull är det bra att inse det, just för att det är vad som kan leda till möjlighet att förbättra relationen till grannen. Inget av det jag skrivit är menat som något angrepp, bara en analys av situationen så som den beskrivits.
Senare skrivs det igen som ett av TS konstaterat faktum vad grannen tjänar på (#50). I mina ögon tyder det på att det i bakgrunden finns en mentalitet att det finns ett rätt facit på vad som är bra och en otillräcklig öppenhet för andras perspektiv. Att omvärdera det är en större process än att bara konstatera att något inte gick bra när resultatet av kommunikationen var ett icke önskvärt utfall.
@ElinPelin1 Nu blev detta skrivet i tredje person bara för att det var någon annans inlägg jag utgick från när jag började skriva. Lika mycket ett svar till dig, och inte menat som att tala runt dig.
Jag förstår det men om du kände oss så skulle du se att just föraktfulla, arroganta och självgoda är nog det som vi är minst av allt som personer. Vi trodde verkligen att alla skulle bli nöjda av av en mindre byggnad. I efterhand fattar vi ju att det var idiotiskt av oss men aldrig menat att köra över någon även om många verkar tro det.R Räknenisse skrev:Det var ett svar på TS egen fråga om vad de hade gjort fel.
Det är en fullt rimlig beskrivning av beteendet utifrån perspektivet av den som berörs. Jag menar att för TS egen skull är det bra att inse det, just för att det är vad som kan leda till möjlighet att förbättra relationen till grannen. Inget av det jag skrivit är menat som något angrepp, bara en analys av situationen så som den beskrivits.
Senare skrivs det igen som ett av TS konstaterat faktum vad grannen tjänar på (#50). I mina ögon tyder det på att det i bakgrunden finns en mentalitet att det finns ett rätt facit på vad som är bra och en otillräcklig öppenhet för andras perspektiv. Att omvärdera det är en större process än att bara konstatera att något inte gick bra när resultatet av kommunikationen var ett icke önskvärt utfall.
@ElinPelin1 Nu blev detta skrivet i tredje person bara för att det var någon annans inlägg jag utgick från när jag började skriva. Lika mycket ett svar till dig, och inte menat som att tala runt dig.![]()
E ElinPelin1 skrev:Det blir sämre för oss så det var därför det var så viktigt att få bygga just där. Tomten är på 800 kvm med andra grannar och väg runt om men det finns en möjlighet att flytta det 3 meter. Dock blir det ingen fdirekt örbättring för deras del mer än lite mer avstånd. Det var dom som gjorde avstyckningen så de visste ju att vi behöver bygga garage, redskapsbod m.m
Alltså, man uppskattar ju era insikter och att ni nu försöker ha en ödmjuk attityd (vilket ju är fint och helt rätt), men ni ska kanske stanna upp lite ibland och fundera på om allt verkligen är så givet som det kan verka för er, innan ni gör en liknande vurpa igen. Det är ju inte ni som ska bestämma (eller ens vet förutsättningarna för) vad som blir bäst ur grannens perspektiv.E ElinPelin1 skrev:
I all välmening - bara så att ni inte råkar förvärra läget ännu mer: Akta er lite för att råka göra fler förhastade antaganden om vad som "är bäst".
Du vet, folk har skiljt sig pga fel present ... Preferenser verkar inte alltid logiska.
Jag lovar att vi har lärt av vårt misstag, så kul är det inte att riva eller flytta en friggebod, försöka få tillbaka förtroendet med grannarna plus att vara livrädda för att våra andra muntliga överenskommelser ska falla.H HJ-C skrev:Alltså, man uppskattar ju era insikter och att ni nu försöker ha en ödmjuk attityd (vilket ju är fint och helt rätt), men ni ska kanske stanna upp lite ibland och fundera på om allt verkligen är så givet som det kan verka för er, innan ni gör en liknande vurpa igen. Det är ju inte ni som ska bestämma (eller ens vet förutsättningarna för) vad som blir bäst ur grannens perspektiv.
I all välmening - bara så att ni inte råkar förvärra läget ännu mer: Akta er lite för att råka göra fler förhastade antaganden om vad som "är bäst".
Du vet, folk har skiljt sig pga fel present ... Preferenser verkar inte alltid logiska.
Mycket bra svar.H HJ-C skrev:Alltså, man uppskattar ju era insikter och att ni nu försöker ha en ödmjuk attityd (vilket ju är fint och helt rätt), men ni ska kanske stanna upp lite ibland och fundera på om allt verkligen är så givet som det kan verka för er, innan ni gör en liknande vurpa igen. Det är ju inte ni som ska bestämma (eller ens vet förutsättningarna för) vad som blir bäst ur grannens perspektiv.
I synnerhet som TS inte verkar förstå hur samverkan mellan människor fungerar, jag läste försvaret att de visst är kännande och förstående för andra, de anser att de är väldigt lyhörda o s v. Ändå gör de på detta viset och verkar ändå inte riktigt förstå att grannarna reagerar.
Jag håller inte med de som är hårda mot TS här i tråden men jag förstår grannarna.
Jag förstårinte heller TS ursäkter då de verkar vara repetitioner av inlägg här i tråden utan att egentligen visat att de förstått grundproblemet.
Jo, vi förstårG gaidin skrev:Mycket bra svar.
I synnerhet som TS inte verkar förstå hur samverkan mellan människor fungerar, jag läste försvaret att de visst är kännande och förstående för andra, de anser att de är väldigt lyhörda o s v. Ändå gör de på detta viset och verkar ändå inte riktigt förstå att grannarna reagerar.
Jag håller inte med de som är hårda mot TS här i tråden men jag förstår grannarna.
Jag förstårinte heller TS ursäkter då de verkar vara repetitioner av inlägg här i tråden utan att egentligen visat att de förstått grundproblemet.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag är som sagt en smula skeptisk till er förståelse.E ElinPelin1 skrev:
Helt ok, jag kan ha fel, det har jag ganska ofta men intrycket ni givit här i tråden är i mitt tycke ganska högmodigt.
Att ens starta en tråd om att ni brutit ett löfte och ett avtal men i rubriken anser att det är er motpart som inte hållit ett muntligt avtal ger mig ganska dåliga vibbar.
Att ni lärt er denna läxa idag men ändå inte riktigt verkar förstå varför gör inte saken bättre.
Jag tror i all ödmjukhet att ni som grannar behöver få lite förståelse för hur andra människor fungerar och att alla är olika. Man behöver lära sig hur andra eventuellt kan reagera på händelser utan att hänvisa till en själv och hur man själv reagerar.
Ni tänkte ju inte ens att denna situation kunde uppstå, det visar att ni har mycket att lära om sociala relationer.
Om jag inte har fel så tror ni fortfarande att detta har med ljud att göra, som ni svarade tidigare i tråden?
En fråga som kanske är lite off i tråden men... Hur gamla är ni?
Nej, jag förstår att det inte handlar om ljud även om det kan ha en viss betydelse, utan mest om förtroende och att dom säker känner att det inte går att lita på oss. Det känns lite olustigt att bli bedömd hur man är som människa utifrån en felbedömning och en tråd på ett forum. Om du visste något om vårt liv och vilka vi är skulle du inte skriva som du gör. Utifrån ditt dömande av människor som du inte känner, aldrig har träffat så skulle jag gissa att du själv inte är en speciellt empatisk person. Vi är 54 och 56 år.G gaidin skrev:Jag är som sagt en smula skeptisk till er förståelse.
Helt ok, jag kan ha fel, det har jag ganska ofta men intrycket ni givit här i tråden är i mitt tycke ganska högmodigt.
Att ens starta en tråd om att ni brutit ett löfte och ett avtal men i rubriken anser att det är er motpart som inte hållit ett muntligt avtal ger mig ganska dåliga vibbar.
Att ni lärt er denna läxa idag men ändå inte riktigt verkar förstå varför gör inte saken bättre.
Jag tror i all ödmjukhet att ni som grannar behöver få lite förståelse för hur andra människor fungerar och att alla är olika. Man behöver lära sig hur andra eventuellt kan reagera på händelser utan att hänvisa till en själv och hur man själv reagerar.
Ni tänkte ju inte ens att denna situation kunde uppstå, det visar att ni har mycket att lära om sociala relationer.
Om jag inte har fel så tror ni fortfarande stt detta har med ljud att göra, som ni svarade tidigare i tråden?
En fråga som kanske är lite off i tråden men... Hur gamla är ni?