5 254 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Motorskydd som löser vid snedbelastning
Varför antar du att fel på en kontakter som ger fasbortfall mot en motor skulle vara ett vanligt fel? Det är normalt osannolikt och något man i praktiken skulle kunna bortse från. Däremot fel gemensamt i matningen som tex säkringar som ger samma problem och där reläer för spänningsövervakning likt det hugodog visade funkar bra.
Och vanliga motorskyddsbrytare har normalt differentialutlösare just för fallet du är ute efter. Det ger verkan att även om du tex ligger vid 0.4 × inställd ström på skyddet men de inte är rimligt symmetriska löser den ut. Detta för att skydda mot fasbrott som kan skada motorn trots att beloppet på strömmen ligger under märkbara.
Och som elmont skriver kan knappast priset vara så avgörande för delarna. Andra lösningar för övervakning i matningen blir knappast billigare även om det finns diverse som skulle gå att använda.
Och vanliga motorskyddsbrytare har normalt differentialutlösare just för fallet du är ute efter. Det ger verkan att även om du tex ligger vid 0.4 × inställd ström på skyddet men de inte är rimligt symmetriska löser den ut. Detta för att skydda mot fasbrott som kan skada motorn trots att beloppet på strömmen ligger under märkbara.
Och som elmont skriver kan knappast priset vara så avgörande för delarna. Andra lösningar för övervakning i matningen blir knappast billigare även om det finns diverse som skulle gå att använda.
Det är nog inte helt ovanligt att man tappar en fas genom en kontaktor, har precis bytt en hager kontaktor till vattenpumpen som sitter i elcentralen inne i huset, den började strula efter ca 5år. I och för sig kanske gått med för lite lite luft i hydroforen från tid till annan mellan påfyllningen men ändå.GK100 skrev:
Varför antar du att fel på en kontakter som ger fasbortfall mot en motor skulle vara ett vanligt fel? Det är normalt osannolikt och något man i praktiken skulle kunna bortse från. Däremot fel gemensamt i matningen som tex säkringar som ger samma problem och där reläer för spänningsövervakning likt det hugodog visade funkar bra.
Kontaktorerna som sitter i skåpet känns inte helt okej, billigare skräp får man leta efter länge.
Skarv mellan lindningar och kabel från motorn misstänker jag kommer faila "snart" också med tanke på hur övriga skarvförband såg ut (Torix med FK 2,5mm2 och 0,25mm2 samt tveksam skalning på vissa)
Problemet nu är att jag verkligen inte har tiden att bygga om skåpet, när den flyttas in i garaget kommer jag garanterat göra om med nytt skåp med separata motorskydd och överhettningsskydd. Ska också fixa jordning eftersom kompressorn är helt ojordad?!?!?
Sen tycker jag att det är lite konstigt att det inte finns bättre och billigare motorskydd liknande dom gamla påhängsvarianterna för kontaktorer. 3st strömtrafos för 1:-/st och elektronik för ca 20:- skulle kunna hantera 0-xxxA med snäva toleranser för snedbelastning, över/underström, över/underspänning
Instämmer med övriga ett ett skydd (och temperaturbrytare om inte motorerna har det) per motor är det enda rätta.
Spännande kompressor! En sån där tystgående men i storformat. Var fick du tag i "extra motorer" (antar extra motor+pump). Vore bra att sätta dit en som komplement, så slipper den stora högljudda rackaren starta varje gång.
Spännande kompressor! En sån där tystgående men i storformat. Var fick du tag i "extra motorer" (antar extra motor+pump). Vore bra att sätta dit en som komplement, så slipper den stora högljudda rackaren starta varje gång.
Gimp, eftersom det du efterfrågar har en ytterst begränsad efterfråga så får du nog finna dig i att det endera kostar en slant eller så får du ta dig tid till att sno ihop en "låda" själv och komma lite billigare undan.
Instämmer också med 1 skydd per motor. En påhängare till kontaktorn på Alibaba kostar mellan 10 cent och 2 dollar (finns fler än denna att välja på om modulavstånd inte skulle stämma):
https://www.alibaba.com/product-detail/LR2-AC-motor-phase-failure-protector_817361992.html
Tänker mig att om du importerat kompressorprylarna från Kina så kan du även importera tillbehören därifrån.
https://www.alibaba.com/product-detail/LR2-AC-motor-phase-failure-protector_817361992.html
Tänker mig att om du importerat kompressorprylarna från Kina så kan du även importera tillbehören därifrån.
Är det helt säkerställt att det inte faktiskt sitter överlastskydd på motorerna? Ibland sitter ju dessa integrerade med, eller i direkt anslutning till, kondensatorn för mindre motorer. Har du kollat så det inte faktiskt sitter där redan?
Tid, tid, tid..... Jag vet vad jag borde göra men har inte.....martin43 skrev:
Instämmer med övriga ett ett skydd (och temperaturbrytare om inte motorerna har det) per motor är det enda rätta.
Den här kommer från Taizhou City Ouye Electromechanical Co., Ltd. många som säljer "exakt" samma sak med olika pris, kanske olika kvalitet också men det får visa sig.
Dom flesta benämner dom som dental compressor, men då har dom också en helt annan prislapp.
Dom extra motorerna beställde jag som spare part, dom är ihopmonterade som kompletta enheter.
Betalde totalt 5700:-SEK inkl frakt och dom extra motorerna..... plus tull och moms och hutlöst dyr frakt dom sista milen.
Ska enligt spec ge 600-660l/min @ 8bar, typ 1600-1800l/min vid 1bar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är ju då om det är värt att skydda dem, bara att köra på och byta vartefter de ev havererar. Och det lär inte vara mycket värt även om ett skydd löser skrot kvar i vilket fall. Tiden att fixa om man nu vill är heller inte mycket att orda om ett par timmar max.
Att det kostar lite spelar inte så stor roll, men jag hittar fortfarande ingen dyr lösning heller.E elmont skrev:
Att bygga om känns fel just nu, tanken är att bygga nytt skåp med motorskydd, tempövervakning, jordning, automatisk avvattning samt göra om alla skarvar till motorerna. Dessutom ska motorer och tank separeras och något elektroniskt till och frånslag för att få ner maxtrycket som nu står på 9bar vilket är över gränsen vad gummimembranen klarar.
Det är trefas motorer matade med trefas, så inget skydd eller konding. Man ser dessutom skarvarna mellan utgående kablar och lindningen.M Millox skrev:
En "låda" med med motorskydd skulle kosta dig runt en tusenlapp och ta dig en eller en par timmar att sno ihop. Ska du bygga en annan låda senare så kan du ju återanvända motorskydden så det enda som "kostar" är kapslingen och lite tätningar samt lite svett.