O O skrev:
Som jag tidigare skrivit ser jag ingen mening alls med rabatter som man måste förhandla för att få. Alltså själva systemet med rabatter. Systemet innebär att den som inte förhandlar heller inte får någon rabatt och därmed kommer att få betala mer än andra kunder. Varje gång en kund förhandlat till sig en ny rabatt finns det en gnagande känsla att andra fått bättre rabatt och att man själv oxo skulle fått bättre villkor om man var en duktigare förhandlare.

Man ställer sig frågan varför inte alla behandlas lika. Man misstänker kanske att rabatten inte blir ett mått på säker betalningsförmåga utan istället på förhandlingsskicklighet.

Om en bank behandlar sina kunder så godtyckligt och olika när det gäller låneränta misstänker nog många att samma gäller bankens övriga produkter. Kort sagt att man alltid har lite sämre villkor än vad man förtjänar.

Ur kundperspektiv slår inget fasta förutsägbara priser.
Jag håller med, hela bank systemet med rabatter som skall förhandlas är riktigt tråkig och störigt. Men faktum är att vid rörliga lån (de flesta) i en gammelbank är rabatten det enda intressanta. Man skall dessutom se till att få en rabatt på minst 1 år, helst 2.
Men visst suger hela systemet, särskilt när kriterierna för rabatt är ganska enkla för de flesta. Där är verkligen sbab mfl att föredra, de har helt enkelt automatiserat förfarandet med rabatter. Du som kund får en rabatt baserat på den risk du utgör.
För TS så kan det dock vara knepigt, och du bör nog vara försiktig. Försök få till lån med ngn av de aktörerna med automatiska och tydliga rabatter, tex sbab, om du inte kvalificerar för lån med dem eller räntan blir lika hög som din nuvarande bank, då har du tyvärr inte så mkt att hämta.

D Drömmensomblevsann skrev:
Varför inte?

Lånet är uppdelat på 75 % "vanligt" bolån
10% annat lån men med rätt låg ränta.
Så det man förhandlar på är ju 75% delen.
Vad jag vet brukar det inte gå att begära ut ett amorteringsunderlag på en lantbruksfastighet och således inte jämföra på ett enkelt sätt och få banker som vill låna ut. Iallafall när jag försökt få amorteringsunderlag från handelsbanken har det varit så och liknande för andra när jag läste på om det. Då hade jag såpass liten låneandel att jag tyckte man kunde lägga de bara på huset som vanligt lån, men stöp på att de var lantbruksfastighet och därför automatiskt blev annat lån.
Försökte få hos landshypotek som ändå har ok ränta för lantbruk (men sämre än för villa) men krävdes bokslut etc trots att jag sa att näringen var minimal av inkomsten.. Slutade med att jag blev less och betalade av lånet istället för böka med att byta bank.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Till alla

Ni som svarat
Vad har ni själva för ränta (ev ränterabatt)?
För det krävs ju vilken belåningsgrad och hur högt lånet är.

Du kan titta hos Boränteroboten, @Drömmensomblevsann , där finns aktuella uppgifter och vi får väl tro att det är ärliga svar.
Men ni sitter tyvärr inte i någon drömsits vad gäller att förhandla med bankerna. Ni har (om det är korrekt uppfattat) en hög belåning redan nu, och vill dessutom utöka med ett blancolån för att lägga om ett tak. Det kostar inget att höra med Landshypotek eller någon av storbankerna (de "vanliga", mindre bolåneinstituten brukar exkludera lantbruksfastigheter), men det blir nog ingen större vinst heller.

Jag tycker ni ska fundera ett varv till på ert garagetak. 300 000 är mycket pengar! En årsinkomst efter skatt för en vettigt avlönad person. Är det totalt absolut definitivt omöjligt att ni börjar köpa på er billigt material från diverse säljsajter och konkursauktioner, och börjar läsa på om hur det går till att byta tak? Det finns mycket pengar att spara på det, och om ni har fler projekt på gång lär det gå åt pengar där också.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det en lantbruksfastighet eller inte, jag kan inte se något svar på den frågan?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Drömmensomblevsann skrev:
Till alla

Ni som svarat
Vad har ni själva för ränta (ev ränterabatt)?
För det krävs ju vilken belåningsgrad och hur högt lånet är.
Det finns nog alla nivåer av rabatter här (oavsett om de är automatiska via sbab mfl eller manuella via banker). Kolla genomsnittsräntan, där ser du vad en genomsnittlig kund betalar. Men även denne har nog en bättre riskprofil än er. Tex swedbank har 4.24 i listränta, sedan är snitträntan på 3 månaders 3.15, det betyder att snitt rabatten ligger på 1.09%. Sbab har exakt samma snittränta på 3.15%, deras listränta är dock lägre, 3.47%. Dvs en rabatt på 0.32%. Man behöver alltså sätta rabatten i relation till listräntan.
Men kom ihåg att väldigt många inte har den belåningsgraden och/eller en hög inkomst och kapital, man bör således inte läsa snittränta som snitt-inkomsttagare, många har relativt låg belåning. Jag skulle undvika att ens fantisera om blancolån för renovering i er sits till varje pris.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Gå in på Skandiabanken och knappa in i deras räknesnurra vad du får för rabatt. Gör samma sak på SBAB.

Vi har 1% rabatt på listräntan hos Skandiabanken. Det går nog att få ett lite bättre erbjudande någon annanstans men då ska man övervaka rabatten och förhandla om stup i kvarten så jag tycker det är en bra lösning.

Vi har ca 3,5 Mkr i lån och strax under 50% belåningsgrad (med bankens generösa automatiska värdering) och har tjänstepensionen hos dem, har för mig att det var de enda kriterierna.

Var aldrig rädd för att byta bank. Har haft Skandiabanken som primär bank för det mesta det här årtusendet men hade LF en period eftersom vi fick 3 månader räntefritt i samband med ett husköp, det var värt 40 000 kr i dåvarande läge så det var svårt att tacka nej till.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Gå in på Skandiabanken och knappa in i deras räknesnurra vad du får för rabatt. Gör samma sak på SBAB.

Vi har 1% rabatt på listräntan hos Skandiabanken. Det går nog att få ett lite bättre erbjudande någon annanstans men då ska man övervaka rabatten och förhandla om stup i kvarten så jag tycker det är en bra lösning.

Vi har ca 3,5 Mkr i lån och strax under 50% belåningsgrad (med bankens generösa automatiska värdering) och har tjänstepensionen hos dem, har för mig att det var de enda kriterierna.

Var aldrig rädd för att byta bank. Har haft Skandiabanken som primär bank för det mesta det här årtusendet men hade LF en period eftersom vi fick 3 månader räntefritt i samband med ett husköp, det var värt 40 000 kr i dåvarande läge så det var svårt att tacka nej till.
Tack för jättebra svar

• Älska
jliljeha
  • Laddar…
Till alla:

Nu har bankmötet skett och det var inga som helst problem med finansieringen till takbytet.
Vi kommer att värdera om huset då vi hunnit göra en hel del på huset sedan vi köpte det för ca 1år sedan och på så vis kunna baka in de nya lånen i huslånet.

Jag fick även en ännu bättre ränterabatt och kunde sänka vår ränta rejält.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Kul att det löste sig bra för er?
Några frågor som är obesvarade:

• Ni köpte nyligen bostaden, är 1 år nyligen?
  • Är det jordbruksfastighet eller inte?
  • Kollade ni SBAB och Skandia och isåfall vad gav de jämfört med banken ?
  • Fick ni med hela renoveringen av garaget i bolånet?
Att ni fick en lägre ränta idag än för 1 år sen är rimligt, räntorna har gått ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.