Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja det lär inte komma tillbaka på lån utan säkerhet. Dessa lån skall ju inte uppmuntras...
Inte lätt att laga ett tak för ca 300 000kr direkt när man köpt huset hur gör folk då? Vi har inte ägt hus innan och alla har inte så mycket pengar liggandes eller?

Ja det lär inte komma tillbaka på lån utan säkerhet. Dessa lån skall ju inte uppmuntras...
Det är en väldigt bra tanke och sak när det gäller konsumtionslån men för att laga något på sin fastighet känns som en helt annan sak.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Nissens
D Drömmensomblevsann skrev:
Hej
Har snart möte med banken (fysiskt)

Ge mig alla era bästa grymmaste tips på förhandling av ränterabatt(har rörligt ränta så är väl den man förhandlar?)

Kommer också att behöva ta ett lån för att byta tak på stort garage vad jag kan tänka på där.

Tack på förhand
Be om amorteringsunderlag från din nuvarande bank asap, (det kan ha ett annat namn). Det är något man behöver om man planerar att byta bank och ger din bank en osäkerhet kring om du är på väg bort.

Medlem i fackförbund kan ge rabatt, om du har pensionsfonder i banken är det bra att ta upp det, de går ju också att flytta om man vill.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Attitudeswe
Inte lätt att laga ett tak för ca 300 000kr direkt när man köpt huset hur gör folk då? Vi har inte ägt hus innan och alla har inte så mycket pengar liggandes eller?
Man gör det själv? Skippa ställning. Materialet går på 30.000.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Då får man se till att göra jobbet själv och inte köpa in dyra tjänster.

• Gilla
TSkoogh och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju en lite snabbväg för ränterabatt. Om du är med i någon SACO kopplad fackförening (akademiker yrken, är själv med i Sveriges ingenjörer), så ger Danske bank, en ränterabatt som är förhandlad med fackförbundet. Jag kör med det för att slippa hålla på att förhandla hela tiden. Du kan titta på deras hemsida vilken nivå du kan få. Det är lite olika från en tid till annan om den rabatten är bäst på rörlig, eller på ex. två års bunden ränta.

Det går säkert att få lite bättre ränta än den ger, om man förhandlar stup i kvarten. Men famförallt om man är relativt hög belåningsgrad så tror jag att det kan vara svårt att få något bättre.
51 punkter dyrare hos Danske bank för mig med 85% belåningsgrad.
Upplever de som i paritet med Skandia/SBAB med några punkter upp eller ned.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Man gör det själv? Skippa ställning. Materialet går på 30.000.
Skippa ställning? Byggställning? Låter farligt 😅
Vi har hittills gjort allt annat själva men känner att detta är en sån sak som är viktigt att det blir korrekt gjort.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
51 punkter dyrare hos Danske bank för mig med 85% belåningsgrad.
Upplever de som i paritet med Skandia/SBAB med några punkter upp eller ned.
Vart gämför du vilken sida skicka gärna tips vart ni kollar sånt.

Nissens Nissens skrev:
Be om amorteringsunderlag från din nuvarande bank asap, (det kan ha ett annat namn). Det är något man behöver om man planerar att byta bank och ger din bank en osäkerhet kring om du är på väg bort.

Medlem i fackförbund kan ge rabatt, om du har pensionsfonder i banken är det bra att ta upp det, de går ju också att flytta om man vill.
I mitt läge just nu hade du varit så risky eller haft en god mysstämning med banken för att få det där lånet till taket eller det är de som är i beroendeställning till mig?

Attitudeswe
Banken bryr sig nog inte om ifall en kund med bara 1M i lån men med hög belåningsgrad flyttar.

För blancolånet så måste ju inte det vara hos samma institut. Du har inge släkting du kan låna från till 3% och amortera på säg 5år?

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vart gämför du vilken sida skicka gärna tips vart ni kollar sånt.
Mitts var var kring att Danske Bank inte var så konkurrensmässig mot vad jag får via nuvarande bank. SBAB, Danskebank och Skandia ger färdigförhandlad ränterabatt så bara in och mata in siffrorna för att se vad de erbjuder.

Jämför med min förhandlade ränta och då är den förhandlade räntan 51 punkter bättre vid 85% lånegrad, hjälper kanske inte dig men postare som påstod att DB gav ränta som var rätt bra med högbelåning fick lite mothugg på påståendet.

Banken bryr sig nog inte om ifall en kund med bara 1M i lån men med hög belåningsgrad flyttar.

För blancolånet så måste ju inte det vara hos samma institut. Du har inge släkting du kan låna från till 3% och amortera på säg 5år?
Nej precis så man kanske smartast ska ligga lite lågt denna omgången i alla fall.

Tänker mest att jag vill prata om lånet då det går till en standard höjning av "deras ställe" vi har ju tagit hus lånet av dem och tar nu detta lånet för att höja värdet och fixa stället till högre standard.
Hur man kan göra för att baka ihop det med hus lånet har du någon aning om hur det funkar i vårt läge?

Nej precis så man kanske smartast ska ligga lite lågt denna omgången i alla fall.

Tänker mest att jag vill prata om lånet då det går till en standard höjning av "deras ställe" vi har ju tagit hus lånet av dem och tar nu detta lånet för att höja värdet och fixa stället till högre standard.
Hur man kan göra för att baka ihop det med hus lånet har du någon aning om hur det funkar i vårt läge?

Och om man kanske kan ta något renoveringslån kanske eller vad innebär ens det?

Förresten värdera husets värde kan bara göras vart 5:e år.
Jag tolkar som det priset nu köpte nyss är den värdering fastigheten är värd så köpte ni det iår så får ni vänta till år 2030.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Hej
Har snart möte med banken (fysiskt)

Ge mig alla era bästa grymmaste tips på förhandling av ränterabatt(har rörligt ränta så är väl den man förhandlar?)

Kommer också att behöva ta ett lån för att byta tak på stort garage vad jag kan tänka på där.

Tack på förhand
Du kan i princip inte förhandla utan att ha något bättre erbjudande. Om du tar tar in fler erbjudanden så ta allt på telefon/mail så går det lite snabbare. Tips är att kolla vad dina vänner har för bank och kontakta deras kontaktperson direkt.

• Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.