17 392 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är sant, om värderingen görs för att få minska amorteringsnivån. Men det finns inget som hindrar att du värderar om, när som helst för att få möjlighet att låna meraCoolman skrev:
HejCoolman skrev:
Vi bor i en större attraktiv stad där det är svårt att hitta hus som detta på landet med mark.
Gårdens utgångspris var 1 795 000 men vi lyckades få köpa för 1560 000.
Vi köpte huset 2024.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men i kontexten "hur mycket ökar värdet om jag renoverar". Så behöver man titta på vad renoverade hus kstar i förhållande till hus som inte är renoverade.D Drömmensomblevsann skrev:
Om vi antar att det skulle kosta minst 4 milj + markvärdet. att bygga ert hus nytt idag. Men du kan köpa det "begagnat" för 1,5 milj inkl. markvärdet, visserligen i lite sämre skick. I områden som har en sådan "värdebild", så brukar inte ett renoverat hus kosta så mycket att det är värt (rent ekonomiskt) att renovera. Typ du renoverar för 0,5 milj, värdet ökar med 100 000 om man har tur. Och det är så banken måste resonera när de lånar ut. OM ni blir tvugna att sälja om en månad, hur stor är chansen att ni klarar att återbetala lånen?
Man kan ta ut underlagen med motiveringen att du vill veta vad det skulle kosta att flytta lånet när du kollar upp med andra banker. Man måste ju inte byta bara för att man tar ut det.D Drömmensomblevsann skrev:
Om inte reglerna ändrats så kan du inte värdera om huset första 5 åren om du inte gjort väsentliga uppgraderingar. Byta tak är inte ens i närheten av väsentliga uppgraderingar. Krävs mer eller mindre att du blåst ut hela huset eller byggt till en våning etc..D Drömmensomblevsann skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jo, man kan värdera om oftare. Det man inte kan göra är att använda omvärderingen till att sänka amortering. Däremot kan man utöka sitt lån efter en omvärdering.S Simon11 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det här får jag inte ihop.D Drömmensomblevsann skrev:
Ni bor i en större stad? På landet?
Attraktiv med de priserna?
Jag vill inte vara elak utan man måste vara realistisk. Om man byter garagetak för 100' så tror jag inte värdet ökar ena nära 100' så räkna inte med några mirakel.
Räkna inte med några mirakel vad gäller bolånen heller. Om ni lyckas pruta med 0,10% så innebär det 1000 kr om året, före skatteavdrag för en miljon, så räkna inte med några enorma vinster av att sitta ner med banken, även om det såklart ska göras.
Gå in på sbab.se och fyll i dina värden där så får du veta vad du får för ränta hos dem. Gör detsamma på skandia.se och så har du en siffra med dig när du går till banken.
Jag har alltid lyckats få bästa räntan genom att använda Lendo/Compriser.
Det är ett bekvämt sätt att få ränteerbjudanden utan att själv behöva ringa runt och sälja in sig hos olika banker.
Du slipper också allt larv om att du ska flytta din pension hit och dit, och sälja din högra njure.
Så fort du har ett konkret erbjudande på annat håll så blir den nuvarande banken plötsligt benägen att matcha, trots att det var heeelt omöjligt tidigare.
Sist ville inte min bank gå ner de sista typ fem punkterna. Då sa jag till dem att om jag blir sugen på calzone och det ligger två pizzerior bredvid varandra och den ena är lite billigare, då går jag ju naturligtvis till den billigare pizzerian, så nu vill jag ha mitt amorteringsunderlag!
Då gick de ner de sista punkterna...
Det är ett bekvämt sätt att få ränteerbjudanden utan att själv behöva ringa runt och sälja in sig hos olika banker.
Du slipper också allt larv om att du ska flytta din pension hit och dit, och sälja din högra njure.
Så fort du har ett konkret erbjudande på annat håll så blir den nuvarande banken plötsligt benägen att matcha, trots att det var heeelt omöjligt tidigare.
Sist ville inte min bank gå ner de sista typ fem punkterna. Då sa jag till dem att om jag blir sugen på calzone och det ligger två pizzerior bredvid varandra och den ena är lite billigare, då går jag ju naturligtvis till den billigare pizzerian, så nu vill jag ha mitt amorteringsunderlag!
Då gick de ner de sista punkterna...
Har ni köpt ett hus och sedan även lånat till handpenningen? Har ni inga egna sparade pengar? Förstår inte hur du tror att du ska kunna gå in på en bank med en ”hård” attityd och få ner ränta när du inte har ngt trumf kort i form av ett sparande,aktier eller stort fondkonto? Va händer när avloppet läcker, tvättmaskin går sönder eller ngåt annat? Hqr ni tänkt låna där också? mvh En oroad själ.D Drömmensomblevsann skrev:
Jag hoppas det löser sig för er men det är inte alltid så enkelt att begära amorteringsunderlag eller konkurrera bankerna mot varann om alla säger nej till bättre ränta.
Har ni inga trumfkort så vet banken mycket väl att det är ni som sitter i händerna på dem. Med små lånebelopp under miljonen uppfattar jag att bankerna gärna tar högre ränta annars kan det kvitta enligt dem.
Har ni inga trumfkort så vet banken mycket väl att det är ni som sitter i händerna på dem. Med små lånebelopp under miljonen uppfattar jag att bankerna gärna tar högre ränta annars kan det kvitta enligt dem.
Till alla:
Vad är en bra ränterabatt?
Vad är en bra ränterabatt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Rabattsatsens storlek är helt ointressant om den inte ställs i proportion till vad den räknas ifrån.D Drömmensomblevsann skrev:
Om jag förstår dig rätt så har ni fått en offert på 300' för att laga garagetaket. Det är säkert utan någon särskilt stor rabatt.
Du kan få en offert av mig på 1 miljon, men du kommer få en rabatt på 50% (bra va?) så du behöver bara betala mig 500'.
Min rabatt är säkert mycket bättre än konkurrentens, men lockar det? Är rabattens storlek viktig, eller är det vad du faktiskt får betala som är det intressanta?
Jag har 1.35%, men jag har betydligt mer i lån, x3, och kanske en tredjedel av er belåningsgrad. Vad den är för er beror på er ekonomi, hur stor risk ni är för banken. Vad har ni för rabatt nu och vad har förändrats för att den skall bli bättre?D Drömmensomblevsann skrev:
Rabatten säger ingenting när listräntan på 3mån spänner mellan 2.99 och 4.29% just nu mellan olika banker:G guggen skrev:
https://www.compricer.se/bolan/?typ...&sortorderbindtime=3months&sortorder=ratedesc
Det finns bara en grej som kan få banken att lyssna och det är om dom inte skulle tjäna pengar på dig och om dom kan tjäna mera pengar på dig så blir det ennu bättre så be om amorteringsunderlag på en gång bara och kolla så att det är rätt ifylld, banktjänstemen brukar missa fylla i så kollar dom om du användar det.D Drömmensomblevsann skrev:
Kolla sedan på räntebarometern här på byggahus och se vad folk har för rabatter så tar du det därifrån.