17 392 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Jag skulle säga att man alltid ska utgå från snitträntorna som bankerna måste publicera. Det ger en bra referens till var bankerna ligger just nu.
En ränta under snitträntorna -> ok förhandlat.
En ränta över snitträntorna -> dåligt förhandlat.
Som tillägg kan jag väl säga att vi hade SACO Danske Banks ränta, de pushar hårt på "den är färdigförhandlad ingen möjlighet till att få ner den".
Vi begärde tillslut ut amorteringsunderlaget från Danske Bank och då ringde de dagen efter och erbjöd en rabatt mot de så kallade "färdigförhandlade" räntorna.
En ränta under snitträntorna -> ok förhandlat.
En ränta över snitträntorna -> dåligt förhandlat.
Som tillägg kan jag väl säga att vi hade SACO Danske Banks ränta, de pushar hårt på "den är färdigförhandlad ingen möjlighet till att få ner den".
Vi begärde tillslut ut amorteringsunderlaget från Danske Bank och då ringde de dagen efter och erbjöd en rabatt mot de så kallade "färdigförhandlade" räntorna.
Mitt bästa tips är att förhandla om att du ökar din egna eller barnen sparande på banken för att sänka din ränta.
Det har alltid funkar för mig, du betalar mindre ränta till banken men spara mer till dig själva.
Därmed har banken mer pengar inom banken, som dom teoretisk kan lånar till andra.
Vin vin situation!
Det har alltid funkar för mig, du betalar mindre ränta till banken men spara mer till dig själva.
Därmed har banken mer pengar inom banken, som dom teoretisk kan lånar till andra.
Vin vin situation!
Kolla lite på denna lista: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/?sort=bindningsdatum.desc
så kan du se vad andra fått för ränta senaste tiden
Något lån kanske likar ditt i storlek.
Annars är mitt tips, SBAB, Danske bank , eller Landshypotek. De presenterar räntan på sina hemsidor om du fyller i dina uppgifter. Då får du ett motbud till din bank. och sen tar du det bästa.
Jag hade Nordea förut, men orkade tillslut inte hålla på med att "omförhandla" boränteerbjudandet var 12mån. (Rabatten man får gäller bara ett år eller bindningstiden ut) så jag valde numera att ha Danske bank.
mvh Folo
så kan du se vad andra fått för ränta senaste tiden
Något lån kanske likar ditt i storlek.
Annars är mitt tips, SBAB, Danske bank , eller Landshypotek. De presenterar räntan på sina hemsidor om du fyller i dina uppgifter. Då får du ett motbud till din bank. och sen tar du det bästa.
Jag hade Nordea förut, men orkade tillslut inte hålla på med att "omförhandla" boränteerbjudandet var 12mån. (Rabatten man får gäller bara ett år eller bindningstiden ut) så jag valde numera att ha Danske bank.
mvh Folo
Ta reda på bankens räntenetto, den är alltid bra att ha koll på i en förhandling. I övrigt, läs på om banken.D Drömmensomblevsann skrev:
Enkelt då har ni köpt ett för dyrt hus eller köpt huset för tidigt om ni inte har räknat med nödvändiga renoveringar i budgeten för husköpet... 🙄D Drömmensomblevsann skrev:
Omvärdering av huset i syfte att sänka belåningsgraden hos banken kan göras hur ofta som helst, det är den amorteringsgrundande värderingen som bara kan göras var 5:e år.Coolman skrev:
Om läckan inte är så illa kan du kanske måla taket och förlänga dess livslängd med några år. Jag har god erfarenhet av https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...MIouHfzrT1jAMV0pGDBx1k9A0HEAQYASABEgIYCfD_BwE
Detta ger dig tid att få ordning på din ekonomi.
Detta ger dig tid att få ordning på din ekonomi.
Satt i samma sits för två månader sen.
Jag sa att jag ville ha en ränta på 2.89%. (Grönt bolån) Banken sa då att de inte kunde ge den räntan och att vi redan hade en bra ränterabatt. Jag sa då att jag kunde få den räntan på SBAB utan att behöva förhandla, pruta eller ha med någon att göra. Fick jag inte samma ränta som hos SBAB så skulle jag byta bank.
Han behövde ha godkännande av sin chef för att ge den räntan och två minuter senare var det klart.
Jag sa att jag ville ha en ränta på 2.89%. (Grönt bolån) Banken sa då att de inte kunde ge den räntan och att vi redan hade en bra ränterabatt. Jag sa då att jag kunde få den räntan på SBAB utan att behöva förhandla, pruta eller ha med någon att göra. Fick jag inte samma ränta som hos SBAB så skulle jag byta bank.
Han behövde ha godkännande av sin chef för att ge den räntan och två minuter senare var det klart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag hade bytt till SBAB i ditt fall. Samma ränta och så slipper man förhandla igen efter ett år eller två.K korthoga skrev:Satt i samma sits för två månader sen.
Enklaste frågan hittills. Det är alltid 0 (noll)D Drömmensomblevsann skrev:
För att det visar att banken ifråga är seriös och ger rätt (bästa) ränta direkt. Då finns varken utrymme eller behov av någon rabatt. Bäst är alltså att välja en seriös bank, dvs en som inte ger rabatt. 😁
Tidsbegränsad ränterabatt är den värsta av alla varianter. Det är som med el-avtal, mobilavtal mm. Alltså bara ett sätt att locka till sig kunder för att sedan höja priset/räntan när kunden inte är beredd. Att behöva förhandla om räntan om och om igen med sin bank är ett otyg. Anledningen att bankerna gör det och lägger tid på det är för att det är lönsamt. Banken tjänar pengar på det. Kundens pengar. Exakt hur kan variera. Men banktjänstemännen jobbar knappast gratis, om man säger så...
Jo det gör den. När man talar om ränterabatt handlar det normalt om gammelbanker, dvs seb, SHB, swedbank etc. De har alla likvärdiga listräntor. Sen har du låneinstitut, som tex sbab, som inte ger flexibla rabatter. Utöver det så har du privatebanking erbjudande via tex Nordnet eller Avanza, som ger rabatter baserar på kapital. Alla med rimlig mental nivå förstår att man talar om det förstnämnda.Attitudeswe skrev:
Rent generellt, som en del andra också har hänvisat till. Med en ok ekonomi och risk i förhållande till ert lån, så bör ni titta på tex sbab's räntor. Kan nu få det är ni ok. Skall ni ha under det med en ganmelbank, så behöver ni ha en god ekonomi, eller vara bra förhandlare. Jag uppfattar att ni kanske inte har så god ekonomi i förhållande till den risk ert ägda boende utgör, således bör ni i första hand få in lånet på tex sbab, till deras annonserade ränta, om de ej går med på det bör ni förhandla med er bank.
Jag skulle hantera detta först, få till ett bra lån för bostaden, och sedan, när detta är klart, ev låna upp till renovering. Men jag instämmer med att ni ej bör ta blancolån för att lägga om ett enkelt tak, det bör ni kunna hantera själva, i annat fall spara ihop till detta.
Jag skulle hantera detta först, få till ett bra lån för bostaden, och sedan, när detta är klart, ev låna upp till renovering. Men jag instämmer med att ni ej bör ta blancolån för att lägga om ett enkelt tak, det bör ni kunna hantera själva, i annat fall spara ihop till detta.