17 392 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Sida 1 av 6
Hej
Har snart möte med banken (fysiskt)
Ge mig alla era bästa grymmaste tips på förhandling av ränterabatt(har rörligt ränta så är väl den man förhandlar?)
Kommer också att behöva ta ett lån för att byta tak på stort garage vad jag kan tänka på där.
Tack på förhand
Har snart möte med banken (fysiskt)
Ge mig alla era bästa grymmaste tips på förhandling av ränterabatt(har rörligt ränta så är väl den man förhandlar?)
Kommer också att behöva ta ett lån för att byta tak på stort garage vad jag kan tänka på där.
Tack på förhand
Det finns många banker. Kontakta alla du kan och fråga vad de kan erbjuda. Berätta läget att du skall förhandla med din nuvarande bank. Och att du kollar med andra banker. Samt att du vill ha de bästa villkoren och att du byter till den som erbjuder det.
Sedan tar du med det bästa erbjudandet du fått till mötet och säger att du är en trogen kund men att du byter om nuvarande bank inte ger bättre villkor.
Sedan tar du med det bästa erbjudandet du fått till mötet och säger att du är en trogen kund men att du byter om nuvarande bank inte ger bättre villkor.
Ta fram ett färdigprutat erbjudande från SBAB / skandia (kräver ingen ansökan/kreditupplysning).
Bjuder gamelbanken sämre så BYT bolånebank!
Skall du låna mer så kan du spara upp till en tusenlapp på att köpa pantbrevet själv istället för via banken (om du nu behöver nytt pantbrev)
Bjuder gamelbanken sämre så BYT bolånebank!
Skall du låna mer så kan du spara upp till en tusenlapp på att köpa pantbrevet själv istället för via banken (om du nu behöver nytt pantbrev)
Vänd på det, vad vill banken att du ska göra för att de ska ge dig sitt alllea bästa erbjudande?
När du fått det ber du om att få ett amorteringsunderlag och gör det tydligt för dem att du vill jämföra med andra banker och att det för dig bara handlar om pengar. Den som ger bäst villkor har dig som kund.
Du kan direkt förhandla bort alla avgifter de håller på med. Det är ett s-tans otyg.
När du fått det ber du om att få ett amorteringsunderlag och gör det tydligt för dem att du vill jämföra med andra banker och att det för dig bara handlar om pengar. Den som ger bäst villkor har dig som kund.
Du kan direkt förhandla bort alla avgifter de håller på med. Det är ett s-tans otyg.
Hur mer praktiskt går jag tillväga? Mailar/ringer jag dem och frågar? Behöver du inte kreditupplysningar för att kunna se så man inte har betalningsanmärkningar osv?O skrev:
Det finns många banker. Kontakta alla du kan och fråga vad de kan erbjuda. Berätta läget att du skall förhandla med din nuvarande bank. Och att du kollar med andra banker. Samt att du vill ha de bästa villkoren och att du byter till den som erbjuder det.
Här funderar jag med på hur jag går tillväga ringer/mailar man eller fyller i och räknar ut?Attitudeswe skrev:
Hur "tar jag fram" Det erbjudandet?
Är SBAB samma som Skandia?
Det jag ska kolla upp är alltså vad de ger för rörlig ränta inklusive ränterabatt?
Vi har nyligen köpt huset då det finns tyvärr inget utrymme att låna på huset så där känner jag också att jag hade behövt veta mer så jag kan gå in med ett självförtroende till banken annars äter de mig väl levande.
Det lär ju bli något slags privatlån hos dem då kan jag förhandla den räntan med?
Kan man sedan värdera om stället och kunna höja värdet på stället och baka in lånet i huset? Men då måste det bli så här eller?
Räkneexempel
Huslån 1.5 miljoner utplånas 85%
Privatlån 200 000
Värderar om till 1.6 miljoner
100 000 har värdet ökat då kan man inte baka in något?
Måste det minst ha ökat över 200 000?
Sedan har vi rivit ut halva övervåningen så skulle nog behöva renovera klart för att kunna öka värdet på stället med.
Tackmexitegel skrev:
Vänd på det, vad vill banken att du ska göra för att de ska ge dig sitt alllea bästa erbjudande?
Ja men jättebra vill liksom gå in med den attityden och ha mycket kunskap för att kunna ha ett bra förhandlingsläge.
Om jag ber om underlaget kommer jag ju att behöva gå därifrån utan att vara klar med "förhandlingen" och sedan behöva återkomma.
Det jag känner mig i underläge på är ju att vi vid husköpet blev lovade att få låna till tak bytet på garaget så känner att jag är lite orolig angående bank byte då.
Har tankar på att kanske försöka få till så bra ränterabatt det går i år sedan vars trevlig få lånet fixa taket sedan försöka vara mer hård till nästa år?
Är det en bra strategi
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Enklast är att gå in på respektive banks hemsida och kolla.D Drömmensomblevsann skrev:
Börja med SBAB och Skandiabanken så har du iallafall något.
Nej, SBAB = Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag, dvs statens bank.D Drömmensomblevsann skrev:
Fördelen med SBAB jäntemot många av storbankerna är att du inte måste sitta och förhandla och du behöver inte hålla koll på att någon ränterabatt försvinner efter ett år eller två.
Det intressanta är vad du får för rabatt, inte vilken rabatt det ger. Om de säger 4 % och du får 1% rabatt, så det blir 3% eller om de säger att du får 5% och 2% rabatt spelar ingen roll. Det viktiga är att om du har rörligt så ska såklart din ränta också gå ner lika mycket som deras listränta går ner när den ändra.D Drömmensomblevsann skrev:
Ok, ni har precis köpt, och är maxbelånade, inget drömläge att förhandla om.D Drömmensomblevsann skrev:
Det kan du göra. Med tanke på att denna ränta inte kommer vara avdragsgill (du får dra av hälften 2025, inget från 2026) så är det nog bra att få denna ränta låg om det går.D Drömmensomblevsann skrev:
Så går det att göra, om banken godtar det, vilket de inte måste göra. Det påverkar inte din amortering.D Drömmensomblevsann skrev:Kan man sedan värdera om stället och kunna höja värdet på stället och baka in lånet i huset? Men då måste det bli så här eller?
Räkneexempel
Huslån 1.5 miljoner utplånas 85%
Privatlån 200 000
Värderar om till 1.6 miljoner
100 000 har värdet ökat då kan man inte baka in något?
Måste det minst ha ökat över 200 000?
Ja, det lär behövas. Med de summor ni talar om för bostaden så låter det som en mindre ort och det är inte säkert att en renovering för 200' ökar värdet på bostaden överhuvudtaget.D Drömmensomblevsann skrev:
Ja, det är ett dåligt förhandlingsläge i så fall. Det behöver du så klart ta med i din dialog med de andra bankerna du pratar med.D Drömmensomblevsann skrev:
Bottom line för att ska du lyckas i din förhandling så kan du inte köra med tomma hot, utan får du ett bättre bud någon annan stan så ska du vara beredd att byta. Annars är det din bank som sätter villkoren.
Du ska alltid börja med att begära ut ett armoteringsunderlag från din bank, då tror dom att du vill flytta lånet och erjuder bättre ränta på stört.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det finns ju en lite snabbväg för ränterabatt. Om du är med i någon SACO kopplad fackförening (akademiker yrken, är själv med i Sveriges ingenjörer), så ger Danske bank, en ränterabatt som är förhandlad med fackförbundet. Jag kör med det för att slippa hålla på att förhandla hela tiden. Du kan titta på deras hemsida vilken nivå du kan få. Det är lite olika från en tid till annan om den rabatten är bäst på rörlig, eller på ex. två års bunden ränta.
Det går säkert att få lite bättre ränta än den ger, om man förhandlar stup i kvarten. Men famförallt om man är relativt hög belåningsgrad så tror jag att det kan vara svårt att få något bättre.
Det går säkert att få lite bättre ränta än den ger, om man förhandlar stup i kvarten. Men famförallt om man är relativt hög belåningsgrad så tror jag att det kan vara svårt att få något bättre.