Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är egentligen inget konstigt ämne kemiskt sett, det är ett tvålämne med en fet svans med en positivt laddad huvudgrupp istället för en negativ som fettsyror har. Ämnet hoppar därför in i cellers plasmamembran och sabbar dem. Det är därför det dödar alger, bakterier, lavar och annan påväxt. Därav dess effekt som konserveringsmedel, det används t ex i linsvätska av det skälet.
Det finns nyligen gjorda studier som tyder på att det kan leda till nedsatt syn vid långvarit användande.
Jag hade valt bort ögondroppar och linsvätska för långvarit bruk som innehåller bensaltensid och där det finns alternativ.

M MasMats skrev:
Vad kör ni med för trycksprutor?
Har ni extra långa lansar eller hur gör ni för att vara effektiva och samtidigt undvika ramla ner?
Skulle vilja behandla min fars mansardtak med bottenplatta på ca 100m2 men det är otrevligt brant och högt så jag drar mig in i det längsta. Kanske måste hyra en skylift.

Jag har en ca 8L tryckspruta från Biltema, men den lansen är under metern lång plus själva slangen, så inte så lång räckvidd som jag skulle önska.
10 liters Gloria rostfri.
Ny 8 m slang (trycklufts)
Hemmabyggd 2 m lans.

Stående på stege med knäna i höjd med hängrännor så når man det mesta.
Glorian på backen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sblixten skrev:
Det finns nyligen gjorda studier som tyder på att det kan leda till nedsatt syn vid långvarit användande.
Jag hade valt bort ögondroppar och linsvätska för långvarit bruk som innehåller bensaltensid och där det finns alternativ.
Det är väl som alla konserveringsmedel som hämmar mikrobers tillväxt man får ta det onda med det goda. Hela medical device och farmasektorn handlar ju om att väga fördelar mot nackdelar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.