Har ett sandat plåttak så ytan är väll mer lik ett papptak.
taket börjar få en hel del mossa som poppat upp här och där, man ser på avstånd så man tror att det är fågelskit men det är som sagt mossa.

Är det bara spola taket med trädgårdslang med sån där dunk med medel mot mossa påkopplad och sen löser sig allt av sig själv, eller är nån annan metod bättre?

Jag sprutar såpa blandat med vatten på mina tak.

B Bombus pratorum skrev:
Jag sprutar såpa blandat med vatten på mina tak.
Tvättar du så mossa Lossnar direkt eller blir den "behandlad" och dör och lossnar med tiden?

K
Jag har borstat bort mossan på mitt tak sedan behandlat med grön fri. Så hindrar det att det kommer ny mossa åtminstone i några år. Den lilla mossa som är kvar efter borstningen brukar dö av grön fri. Jag har dock betongpannor

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Tvättar du så mossa Lossnar direkt eller blir den "behandlad" och dör och lossnar med tiden?
Första gången skrapade jag av mossan manuellt. Efter det sprutar jag bara på lite såpa vart eller vartannat år. Så jag vet inte om bara såpa tar kraftig påväxt, men skulle tro att det funkar men tar lite mer tid.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Här är ett effektivt medel mot alger och mossa, spruta på och låt naturen sköta resten. Dessutom så ska det blandad 1:30 så det är mycket billigare än Jape och andra grön fri medel. Kör det trätall och plåttak på våren.
[länk]
Blandar du i en tryckspruta och sprayar it det över ytan bara?

Ja, bara att blanda 1:31 läste jag precis och på med det med en ogrässpruta och sen vänta så försvinner det. 2,5 l blir 80 liter färdigblandat.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Ja, bara att blanda 1:31 läste jag precis och på med det med en ogrässpruta och sen vänta så försvinner det. 2,5 l blir 80 liter färdigblandat.
Tack för tipset då får Det blir den metoden har en sån där lågtrycksspruta 8liter från Biltema som kan användas till detta👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.