X xxargs skrev:
Fast denna produkt är rengöringsmedel för grövre rengöring, inte att bekämpa alger och annan påväxt...

frågan är hur länge det dröjer innan kemikalieinspektionen täpper till denna lucka...

så rådet kvarstår - köp medans det går, när man har den typen av behov...
Då menar du att även "originalet" GrönFri skall förbjudas?

Nu kommer jag inte ihåg vilken av dessa jag tittade på (jape ?) - men det blev säljstopp 31/12-2025 på denna under vintern och det finns annan tråd på BH om att dessa inte längre går att finna att köpa, och nu har kommit en ny variant istället.

Stod lite om detta på deras hemsida men verkar inte kunna hitta det längre just nu, samt nya produkterna verkar vara mer utspädda med utspädning 1 del på 4 delar vatten mot tidigare 1 del på 12 delar vatten.

Tydligen har det att göra med att det i EU har klassats bensaltensid som en biocid och med det så är det registreringskrav till kemikalieinspektionen för att få säljas (och med det kostnader) - få se om det går samma väg som med glyfosfat att om ett antal år att det är bara företag som får köpa dess mer koncentrerade versioner av det och det som säljs till privatpersoner blir mer och mer utspätt och till sist inte går att köpa alls.

Och nej, jag gillar det inte alls, precis som med glyfosfat, NaOH för avlopprensning (går dock fortfarande att köpa), svavelsyra osv. - detta var ju inte ett problem förr - varför nu??

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vilken av dessa jag tittade på (jape ?) - men det blev säljstopp 31/12-2025 på denna under vintern och det finns annan tråd på BH om att dessa inte längre går att finna att köpa, och nu har kommit en ny variant istället.

Stod lite om detta på deras hemsida men verkar inte kunna hitta det längre just nu, samt nya produkterna verkar vara mer utspädda med utspädning 1 del på 4 delar vatten mot tidigare 1 del på 12 delar vatten.

Tydligen har det att göra med att det i EU har klassats bensaltensid som en biocid och med det så är det registreringskrav till kemikalieinspektionen för att få säljas (och med det kostnader) - få se om det går samma väg som med glyfosfat att om ett antal år att det är bara företag som får köpa dess mer koncentrerade versioner av det och det som säljs till privatpersoner blir mer och mer utspätt och till sist inte går att köpa alls.

Och nej, jag gillar det inte alls, precis som med glyfosfat, NaOH för avlopprensning (går dock fortfarande att köpa), svavelsyra osv. - detta var ju inte ett problem förr - varför nu??
Det är inget problem nu i heller. Inte mer än för miljötalibaner som är faktaresistanta och för ett jäkla liv på deras känslor.

Jag har en dunk koncentrerad Bensaltensid som jag köpte förra året. Blev dock inte att använda tänkte ta det nu.
Är det nå speciellt väderslag man bör använda detta, jag gissar inte i solen? även fast det är på skuggsidan det är mest mossa.
Ska man blanda 1+12 eller 1+31 som exemplen på dunken ?
Ska man spraya så det blir rikligt blött, dvs nästan som spola? Tänkte använda en sån där större tryckpumpspruta eller behövs det typ kopplas på en dunk som man kan koppla slangen på?

Det ska bli fuktigt, och hålla dig så en stund, inte så mycket mer. Det brukar bli att det rinner i botten på pannor eller profiler.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag har en dunk koncentrerad Bensaltensid som jag köpte förra året. Blev dock inte att använda tänkte ta det nu.
Är det nå speciellt väderslag man bör använda detta, jag gissar inte i solen? även fast det är på skuggsidan det är mest mossa.
Ska man blanda 1+12 eller 1+31 som exemplen på dunken ?
Ska man spraya så det blir rikligt blött, dvs nästan som spola? Tänkte använda en sån där större tryckpumpspruta eller behövs det typ kopplas på en dunk som man kan koppla slangen på?
Börja alltid att spraya nerifrån upp.
Torrt väder, inte direkt i solen. Jag tycker att det blir bäst resultat när jag utför behandlingen i maj.
Blanda enligt ditt samvete!
Dunk med slang känns enklare men är inte lika effektivt som när du lägger på med en tryckspruta.
Ja, det skall bli genomblöt, början till att det rinner.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Jag blev skapligt nöjd med min behandling men jag sprayade uppifrån så kanten på pannorna är fortfarande (iaf i fjol) full i mossa... ☹️

Får nog köra nerifrån och upp, sen blev det nog lite svagt på sina ställen

galento
Får nog skaffa Bensaltensid , betongpannorna ser hemska ut på norrsidan.
Har inte sett denna tråden förut men den var välbesökt , vore fint att få bort
mossan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U
Tror ni det går att behandla en spritputsad fasad också? Har en del alg-påväxt på huset och det är svårt att tvätta rent den kalkmålade spritputsen helt, och det kommer tillbaka då huset omges av gamla höga träd.

Nackdelen är att regn inte kommer åt på många delar på fasaden.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
engs
Hade lite mossa vid inflytt mot norr, tog bort det värsta manuellt, så man slipper att det samlas i hängrännan när det dör sen, och sprayade efter det. Nu går jag upp och lägger på bensaltensid var 4-5e år för att underhålla bara. Köpte en större dunk, tror jag har kvar till ytterligare en omgång ivf.

Försöker lägga på precis så att inte inte börjar rinna, men klart man misslyckas ibland, fokuserar på skarven mellan varje plattrad där det brukar börja växa till. Nedifrån och upp så jag ska slippa gå på det våta. (Ganska flakt tak, går att gå på med försiktighet).

Väljer en tidpunkt när det inte ska regna på några dagar, så det inte bara spolas bort utan kan verka en tid.

Vad kör ni med för trycksprutor?
Har ni extra långa lansar eller hur gör ni för att vara effektiva och samtidigt undvika ramla ner?
Skulle vilja behandla min fars mansardtak med bottenplatta på ca 100m2 men det är otrevligt brant och högt så jag drar mig in i det längsta. Kanske måste hyra en skylift.

Jag har en ca 8L tryckspruta från Biltema, men den lansen är under metern lång plus själva slangen, så inte så lång räckvidd som jag skulle önska.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
engs
Har en som man hänger på ryggen, det är ju inget under av ergonomi. Men inget man använder dagligen heller direkt.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/ograsbekampning/ryggspruta-15-liter-2000045374
Fast min inköptes typ 2013, så kan ju vara helt annan tillverkare nu.

Edit: Angående lansen har jag för mig någon här på byggahus förlängde sin lans, själva aluröret genom att helt enkelt ta måtten och byta till längre som var nån standardmått i inre/yttre diameter. Men var väl mer att få korrekt ergonomi när man står upp och sprayar i fotnivå. Inte så det räcker till ett helt tak.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Men var väl mer att få korrekt ergonomi när man står upp och sprayar i fotnivå. Inte så det räcker till ett helt tak.
Precis. En sak att tänka på är hävstångseffekten man får genom att förlänga lansen (röret). Munstycket måste ju vara vinklat nedåt mot taket om man vill köra från marken och även om trycket inte är speciellt högt så kommer det vara väldigt svårt att kontrollera röret när strålen är vinklad längst ut på röret.

Jag har en förlängning till min högtryckstvätt med vinkelbart munstycke...och den är riktigt knepig att hantera, trots att den bara är någon meter lång. 😅 Självklart stor skillnad i tryck, men ju längre rör desto större effekt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Vad kör ni med för trycksprutor?
Har ni extra långa lansar eller hur gör ni för att vara effektiva och samtidigt undvika ramla ner?
Skulle vilja behandla min fars mansardtak med bottenplatta på ca 100m2 men det är otrevligt brant och högt så jag drar mig in i det längsta. Kanske måste hyra en skylift.

Jag har en ca 8L tryckspruta från Biltema, men den lansen är under metern lång plus själva slangen, så inte så lång räckvidd som jag skulle önska.
Hardi 20 liters ryggspruta.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Jag kör Japes tryckspruta Fri-sprutan med Fri-lansen teleskop upp till 2,4 meter.

Då når man mycket från stege och resten från nocken.

Mycket låg vikt och inte alls jobbig att ha att göra med.

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.