nikasp
Det finns sådan info på sidan men läser jag så verkar han/de pusha för att Fulstopp är långtidsverkande vilket inte står på Bensaltensid-produkten. Mina takfall är helt soprena nu tre år efter behandling med Fulstopp. Jag rengjorde ordentligt för hand och la på noggrannt med tryckspruta. Det är endast plåtar som fått påväxt eller så är de mest smutsiga bara.

Andra sommaren sen behandling i vår så det blir intressant att se.
I somras så såg det ut som att änden på takpannorna hade mossa och det kanske kan stämma då jag nog mestadels sprutade uppifrån.
Tror jag har en slurk kvar så får nog ta från stege i vår om det inte blivit bättre

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Jag var grymt noggrann och satt på taket och skrapade för hand. Nackdel om man kör på ett ganska mossigt tak är att död mossa ramlar/blåser/regnar ner hur länge som helst efteråt och skräpar ner terass och hängrännor.

nikasp nikasp skrev:
Jag var grymt noggrann och satt på taket och skrapade för hand. Nackdel om man kör på ett ganska mossigt tak är att död mossa ramlar/blåser/regnar ner hur länge som helst efteråt och skräpar ner terass och hängrännor.
Jag borstade med piasavan, det var inte lite som ramlade ner, men tror ju att det var värt det med tanke på om man skulle gått och städat upp allt allteftersom det ramlat ner

Så vilken av ovan nämnda produkter är mest prisvärd/ bäst? Jem o fix verkar ju iaf prisvärd.
Skall ha det till ett tak.

nikasp
Dr Benz Dr Benz skrev:
Så vilken av ovan nämnda produkter är mest prisvärd/ bäst? Jem o fix verkar ju iaf prisvärd.
Jag rekommenderar Fulstopp. Räcker hur länge som helst och funkar bra så tänker inte testa något annat. Och går fetbort numer att betala hutlösa pengar för GrönFri och Nelson Garden. Bara de som inte googlat lite på ämnet som köper sånt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag rekommenderar Fulstopp. Räcker hur länge som helst och funkar bra så tänker inte testa något annat. Och går fetbort numer att betala hutlösa pengar för GrönFri och Nelson Garden. Bara de som inte googlat lite på ämnet som köper sånt.
Ok. Och då kanske man skall lägga till att vi tänkte måla taket efter. Gäller samma sak då bara att man ser till att spola av det ordentligt efter behandlingen?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Fulstopp ca 50 öre billigare än bensaltensid färdig brukslösning räknat på 1 liters flaska

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Då borde bensaltesid vara det bästa ekonomiska alternativet, då kan man blanda till om man vill ha fulstopp eller påväxtstopp, eller hur?

Är det nån som vet om Julas Takrent är ungefär lika bra som Jape Grönfri att spruta på taket som förebyggande mot mossa?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag drog på Jämmer och Smisks variant för några veckor sedan.
[länk]

Ha relativt lågt tak så jag gick runt med tryckspruta.
Det mesta ser dött ut redan, men vi får vänta och se på slutresultatet.
Använde den med lans, blir skum, och högtryckstvätt för två år sedan och det bästa medlet jag hittat. Ska ge en dusch i år som underhållsåtgärd.
Smidigt att kunna gå runt på marken och duscha. Används på tak med betongpannor och shingel.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Använde den med lans, blir skum, och högtryckstvätt för två år sedan och det bästa medlet jag hittat. Ska ge en dusch i år som underhållsåtgärd.
Smidigt att kunna gå runt på marken och duscha. Används på tak med betongpannor och shingel.
Vid närmare eftertanke så har jag ju en skumlans till högtrycken... undrar om jag når så långt med den bara. 🤔
Får prova vid tillfälle.

Oavsett var det ju ett bra pris, 150kr och räckte nästan till hela taket.

Första halvan av taket är nästan rent, andra är det mossa på än. Förmodligen blev det dålig koncentration då det var på slutet.

Får behandla i år igen

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.