415 463 läst ·
542 svar
415k läst
542 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Medlem
· Västmanland
· 2 084 inlägg
Tänkte ta tag i mitt tak nu i år efter många års "vi tar det nästa år"..
men vad ska man ha nu 2025 ?
Det hyllade nordsjö taktvätt verkar inte finnas längre utan är ersatt med "alg och mögelmedel utomhus", är det lika bra ? samma koncentration ?
Hur får man tag i en ejektorspruta ? de flesta som man kan hitta länkar till (tex nelson tak gti) finns inte längre, inte heller biltemas takrent finns med ejektor längre.
Jag har en ejektor som innehåller mossa GTI, kan jag använda den ? (om jag byter innehåll)
..Jag har också en dunk med julas takrengöring som inte längre har nån etikett, och den verkar inte finnas längre utan är ersatt med en annan, oklart hur bra den är men eftersom jag har den funderar jag på att börja med den.
men vad ska man ha nu 2025 ?
Det hyllade nordsjö taktvätt verkar inte finnas längre utan är ersatt med "alg och mögelmedel utomhus", är det lika bra ? samma koncentration ?
Hur får man tag i en ejektorspruta ? de flesta som man kan hitta länkar till (tex nelson tak gti) finns inte längre, inte heller biltemas takrent finns med ejektor längre.
Jag har en ejektor som innehåller mossa GTI, kan jag använda den ? (om jag byter innehåll)
..Jag har också en dunk med julas takrengöring som inte längre har nån etikett, och den verkar inte finnas längre utan är ersatt med en annan, oklart hur bra den är men eftersom jag har den funderar jag på att börja med den.
Du kan köpa allt du behöver på allt fraktfrittGlennB skrev:
Tänkte ta tag i mitt tak nu i år efter många års "vi tar det nästa år"..
men vad ska man ha nu 2025 ?
Det hyllade nordsjö taktvätt verkar inte finnas längre utan är ersatt med "alg och mögelmedel utomhus", är det lika bra ? samma koncentration ?
Hur får man tag i en ejektorspruta ? de flesta som man kan hitta länkar till (tex nelson tak gti) finns inte längre, inte heller biltemas takrent finns med ejektor längre.
Jag har en ejektor som innehåller mossa GTI, kan jag använda den ? (om jag byter innehåll)
..Jag har också en dunk med julas takrengöring som inte längre har nån etikett, och den verkar inte finnas längre utan är ersatt med en annan, oklart hur bra den är men eftersom jag har den funderar jag på att börja med den.
Gammal och välbesökt tråd...och jag har sökt i den, men har en fråga och ber om ursäkt ifall svaret finns här bland alla 514 inlägg:
Om man har en regnvattentunna kopplad till ett av sina stuprör för bevattning av pallkragar med ätbara växter, är det olämpligt (eller till och med "Big No-no") att behandla taket med bensaltensid?
Vårt tak är relativt nylagt, typ 10 år, och jag har nu sett att mossan börjar etablera sig lite på norrsidan. Sydsidan ser fortfarande helt mossfri ut, men pannorna är rejält skitiga vilket man märker om man sätter en hand eller ett knä mot dem om man har något ärende där uppe. Vi, och grannar, eldar en del på vinterhalvåret och närheten till Arlanda bidrar nog också en del till den svarta smutsen som lägger sig på taket.
Min tankę är att behandla båda sidor av taket för att få smutsen att lossna, men då är alltså frågan hur illa det är för vattnet som leds ned i regnvattentunnan. Bör jag avvakta med behandling tills odlingssäsongen är över, och låta höstens och vinterns väder skölja bort bensaltensiden och smutsen kanske? 🤔
Vad säger forumets samlade kompetens och erfarenheter gällande detta?
Mvh
Paxman
Om man har en regnvattentunna kopplad till ett av sina stuprör för bevattning av pallkragar med ätbara växter, är det olämpligt (eller till och med "Big No-no") att behandla taket med bensaltensid?
Vårt tak är relativt nylagt, typ 10 år, och jag har nu sett att mossan börjar etablera sig lite på norrsidan. Sydsidan ser fortfarande helt mossfri ut, men pannorna är rejält skitiga vilket man märker om man sätter en hand eller ett knä mot dem om man har något ärende där uppe. Vi, och grannar, eldar en del på vinterhalvåret och närheten till Arlanda bidrar nog också en del till den svarta smutsen som lägger sig på taket.
Min tankę är att behandla båda sidor av taket för att få smutsen att lossna, men då är alltså frågan hur illa det är för vattnet som leds ned i regnvattentunnan. Bör jag avvakta med behandling tills odlingssäsongen är över, och låta höstens och vinterns väder skölja bort bensaltensiden och smutsen kanske? 🤔
Vad säger forumets samlade kompetens och erfarenheter gällande detta?
Mvh
Paxman
Det är egentligen inget konstigt ämne kemiskt sett, det är ett tvålämne med en fet svans med en positivt laddad huvudgrupp istället för en negativ som fettsyror har. Ämnet hoppar därför in i cellers plasmamembran och sabbar dem. Det är därför det dödar alger, bakterier, lavar och annan påväxt. Därav dess effekt som konserveringsmedel, det används t ex i linsvätska av det skälet. Det kommer i tillräckligt hög koncentration också att döda bakterier, svamp och andra mikrober i trädgårdslandet. Dess positiva laddning gör också att det elektrostatiskt kladdar fast på ytor där det finns negativa kemiska grupper, t ex på takets pannor.
Hur giftigt är det för växter? Inte särskilt, jag har inte sett t ex gräs och växter dö eller skadas när det har regnat ned i samband med att jag har sprutat det på min eternitfasad. Det bryts också ned i jorden med tiden. Men jag skulle inte samla in regnvatten från ett nybehandlat tak och vattna trädgårdslandet med. Det kan ju i den användningen ge en lokalt högre koncentration i trädgårdslandet som ställer till det för mikroberna i jorden. Onödigt att chansa.
Lite som att diskmedelsvatten i trädgårdslandet. Enstaka diskbalja är inget problem men det kan bli för mycket av diskmedel om man vattnat dagligen i stekande juli.
Hur giftigt är det för växter? Inte särskilt, jag har inte sett t ex gräs och växter dö eller skadas när det har regnat ned i samband med att jag har sprutat det på min eternitfasad. Det bryts också ned i jorden med tiden. Men jag skulle inte samla in regnvatten från ett nybehandlat tak och vattna trädgårdslandet med. Det kan ju i den användningen ge en lokalt högre koncentration i trädgårdslandet som ställer till det för mikroberna i jorden. Onödigt att chansa.
Lite som att diskmedelsvatten i trädgårdslandet. Enstaka diskbalja är inget problem men det kan bli för mycket av diskmedel om man vattnat dagligen i stekande juli.
Så som min erfarenhet är att det gör bäst verkan att spruta på en torr vårdag. Inte för varmt då dunstar det för fort.P Paxman skrev:Gammal och välbesökt tråd...och jag har sökt i den, men har en fråga och ber om ursäkt ifall svaret finns här bland alla 514 inlägg:
Om man har en regnvattentunna kopplad till ett av sina stuprör för bevattning av pallkragar med ätbara växter, är det olämpligt (eller till och med "Big No-no") att behandla taket med bensaltensid?
Vårt tak är relativt nylagt, typ 10 år, och jag har nu sett att mossan börjar etablera sig lite på norrsidan. Sydsidan ser fortfarande helt mossfri ut, men pannorna är rejält skitiga vilket man märker om man sätter en hand eller ett knä mot dem om man har något ärende där uppe. Vi, och grannar, eldar en del på vinterhalvåret och närheten till Arlanda bidrar nog också en del till den svarta smutsen som lägger sig på taket.
Min tankę är att behandla båda sidor av taket för att få smutsen att lossna, men då är alltså frågan hur illa det är för vattnet som leds ned i regnvattentunnan. Bör jag avvakta med behandling tills odlingssäsongen är över, och låta höstens och vinterns väder skölja bort bensaltensiden och smutsen kanske? 🤔
Vad säger forumets samlade kompetens och erfarenheter gällande detta?
Mvh
Paxman
Många produkter med bensaltensid har gått ur marknaden i och med att det blivit klassificerad som bekämpningsmedel.
Har du inte köpt sådana produkter sedan innan så kan det bli besvärligt att få tag på det nu.
bensaltensid är en katjon-tensid vilket gör att den sätter sig hårt på ytor med jon-negativa egenskaper (det mesta ur bensaltensidens synpunkt) vilket gör att tensiden kan häfta sig starkt på en takyta under väldigt lång tid, ofta betydligt mer än 1 år, vilket gör att det kommer att läcka sakta bensaltensid och olika nedbrytningsprodukter av det (föreningar som innehåller en bensen-ring) när solen gassat på det och utsätts för blå och ultraviolett ljus under lång tid (sol och himmelsljuset).
Du får ett 'tekniskt vatten' men kanske inte något för växtodling avsedd för att senare ätas eller vatten för att drickas och detta gäller förmodligen mer än 1 år efter behandlingen.
Jag skulle först prova att såpskura taket (och spillvattnet från den skurningen avleds separat och inte in i uppsamlingstankarna) och se om och hur länge det klarar sig innan återväxten har kommit tillbaka som innan.
Jag skurade upp utomhusdelarna som i princip blivit helgröna av alger och såg rätt hemska ut med både svart början till lavbildning och gröna avlagringar av algpåväxt.
Såpa har en rätt bra lossande egenskaper på påväxt som alger och olika lavar (en del för att den också är alkalisk förutom dess tensidverkan) och var mentalt inställd på att det behöver göras nästa år också - men det har hållit fritt från påväxt över tid och fortfarande inte synlig störande påväxt trots att det är typ 2 år sedan rengöringen gjordes. - typisk blandning 30 ml grummesåpa per liter vatten.
Taket måste skuras mekanisk med borste efter att såpvattnet påförts, vilket är nackdelen gentemot behandling med bensaltensid där det lossnar själv efter en tid.
Såplösning är något som jorden och naturen kan hantera betydligt bättre och snabbare i nedbrytning än bensaltensid när det har spätts ut tillräckligt med vatten.
Har du inte köpt sådana produkter sedan innan så kan det bli besvärligt att få tag på det nu.
bensaltensid är en katjon-tensid vilket gör att den sätter sig hårt på ytor med jon-negativa egenskaper (det mesta ur bensaltensidens synpunkt) vilket gör att tensiden kan häfta sig starkt på en takyta under väldigt lång tid, ofta betydligt mer än 1 år, vilket gör att det kommer att läcka sakta bensaltensid och olika nedbrytningsprodukter av det (föreningar som innehåller en bensen-ring) när solen gassat på det och utsätts för blå och ultraviolett ljus under lång tid (sol och himmelsljuset).
Du får ett 'tekniskt vatten' men kanske inte något för växtodling avsedd för att senare ätas eller vatten för att drickas och detta gäller förmodligen mer än 1 år efter behandlingen.
Jag skulle först prova att såpskura taket (och spillvattnet från den skurningen avleds separat och inte in i uppsamlingstankarna) och se om och hur länge det klarar sig innan återväxten har kommit tillbaka som innan.
Jag skurade upp utomhusdelarna som i princip blivit helgröna av alger och såg rätt hemska ut med både svart början till lavbildning och gröna avlagringar av algpåväxt.
Såpa har en rätt bra lossande egenskaper på påväxt som alger och olika lavar (en del för att den också är alkalisk förutom dess tensidverkan) och var mentalt inställd på att det behöver göras nästa år också - men det har hållit fritt från påväxt över tid och fortfarande inte synlig störande påväxt trots att det är typ 2 år sedan rengöringen gjordes. - typisk blandning 30 ml grummesåpa per liter vatten.
Taket måste skuras mekanisk med borste efter att såpvattnet påförts, vilket är nackdelen gentemot behandling med bensaltensid där det lossnar själv efter en tid.
Såplösning är något som jorden och naturen kan hantera betydligt bättre och snabbare i nedbrytning än bensaltensid när det har spätts ut tillräckligt med vatten.
Medlem
· Västmanland
· 2 084 inlägg
Nyckelordet är skura, något man helt slipper med trådens huvudrollsinnehavare.
Jag har över tio tak och att skura en lagård är inget man gör i första taget när man kan ge det en dusch vart femte år, för ungefär så länge sitter effekten i.
Jag har över tio tak och att skura en lagård är inget man gör i första taget när man kan ge det en dusch vart femte år, för ungefär så länge sitter effekten i.
Jo, visst, men i gengäld får man ett uppsamlad regnvatten och jord som vattnas med detta som inte bör användas till köksväxter och annat ätbart på upp till 5 år - enkelheten (dvs. att inte behöva skura mekaniskt) har sitt pris.
Nu verkar man labba med varianter av bensaltensid för ungefär samma verkan, så det är väl som med doping och droger att förbuden eller 'bekämpningsmedelsklassningen' följer efter med några år efter var ny variant man hittar på.
Nu verkar man labba med varianter av bensaltensid för ungefär samma verkan, så det är väl som med doping och droger att förbuden eller 'bekämpningsmedelsklassningen' följer efter med några år efter var ny variant man hittar på.
Hej.P Paxman skrev:Gammal och välbesökt tråd...och jag har sökt i den, men har en fråga och ber om ursäkt ifall svaret finns här bland alla 514 inlägg:
Om man har en regnvattentunna kopplad till ett av sina stuprör för bevattning av pallkragar med ätbara växter, är det olämpligt (eller till och med "Big No-no") att behandla taket med bensaltensid?
Vårt tak är relativt nylagt, typ 10 år, och jag har nu sett att mossan börjar etablera sig lite på norrsidan. Sydsidan ser fortfarande helt mossfri ut, men pannorna är rejält skitiga vilket man märker om man sätter en hand eller ett knä mot dem om man har något ärende där uppe. Vi, och grannar, eldar en del på vinterhalvåret och närheten till Arlanda bidrar nog också en del till den svarta smutsen som lägger sig på taket.
Min tankę är att behandla båda sidor av taket för att få smutsen att lossna, men då är alltså frågan hur illa det är för vattnet som leds ned i regnvattentunnan. Bör jag avvakta med behandling tills odlingssäsongen är över, och låta höstens och vinterns väder skölja bort bensaltensiden och smutsen kanske? 🤔
Vad säger forumets samlade kompetens och erfarenheter gällande detta?
Mvh
Paxman
Jo, jag tror att det är klokt då det är ett växtgift.
Du tänker rätt.
Mvh Teddy
Tack för de bra svaren! 👍
Talade precis med hustrun om detta, och hon har aldrig haft för avsikt att använda takvattnet till sina odlingar vilket jag trott. Sökte stöd här i tråden för att kunna övertyga henne om att det inte är en bra idé, bensaltensid eller inte, med tanke på hur mycket skit som samlas på taket. Tanken med regnvattentunnan är att minska mängden fint (och dyrt) kranvatten för trädgårdens övriga bevattning så som rabatter och buskar när det är mycket torrt, och då känner jag att bensaltensiden inte kommer vara något problem.
Talade precis med hustrun om detta, och hon har aldrig haft för avsikt att använda takvattnet till sina odlingar vilket jag trott. Sökte stöd här i tråden för att kunna övertyga henne om att det inte är en bra idé, bensaltensid eller inte, med tanke på hur mycket skit som samlas på taket. Tanken med regnvattentunnan är att minska mängden fint (och dyrt) kranvatten för trädgårdens övriga bevattning så som rabatter och buskar när det är mycket torrt, och då känner jag att bensaltensiden inte kommer vara något problem.
Tycker inte att det verkar så besvärligt: https://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-2-5-liter.html oberoende om man köpt det tidigare eller inte.X xxargs skrev:
Fast denna produkt är rengöringsmedel för grövre rengöring, inte att bekämpa alger och annan påväxt...
frågan är hur länge det dröjer innan kemikalieinspektionen täpper till denna lucka...
så rådet kvarstår - köp medans det går, när man har den typen av behov...
frågan är hur länge det dröjer innan kemikalieinspektionen täpper till denna lucka...
så rådet kvarstår - köp medans det går, när man har den typen av behov...
Klicka på länken och läs produktens beskrivning så ser du att ditt påstående inte stämmer.X xxargs skrev:
Den här tråden skapades för ganska precis 17 år sedan och det finns ingenting som tyder på att försäljning av bensaltensid skulle förbjudas...så jag vet inte riktigt vad du vill säga med dina inlägg.

