E Elvana skrev:
Jag tänker att mormor känner sig lite besviken på utfallet. Hon har ärvt sin barndoms tummelplats? Av sina föräldrar och vill att dottern ska få det tidigare än tänkt när dödsfall av maken (morfar) inträffar. Dottern dör tragiskt men barnbarnen finns kvar som ärver kalaset. De låter styvfar sitta i orubbat bo genom att lovas få ärva när han går bort. Nu är det fnurra på tråden mellan styvfadern och mormor som OM jag vore henne antagligen känner sig lurad på UTFALLET. Hennes barndomshem förvaltas av en främling (även om dottern valt) och barnbarnen uppenbarligen är avogt inställda till lilla mormor så vill hon nu kanske ge en näsbränna?

OM jag vore en senare arvtagare med intresse i stugan osv. skulle jag försäkrat mig om att det verkligen finns ett testamente till min förmån. INNAN jag skänker mitt arv till styvfadern. OM det är viktigt. Är det helt egalt att ärva senare så hade jag backat från den här konflikten helt. För vill man ha en sund kontakt med sin mammas mor stöttar man henne i hennes val att protestera. Vill man stå på styvfaderns sida OCH ta hans konflikt i sak siktar man på det hårda kavalleriet och förgör SIN egna släktrelation. Kanske då ett testamente är väsentligt? Kanske även att mormor har ett? För det finns ingenstans att just mormor skulle vara helt utan medel?

kanske är hon bara uppretad och sur på er ungar för ni skänkt bort stugan och njuter av sin hämnd?
Det är inte hennes barndomshem, sluta hitta på saker som passar in i ditt narrativ.
Det finns ingen släktrelation, mormodern är en missbrukare, totalt utan relation till något av barnbarnen.
Mormodern har absolut inte några medel, är en ständig kund hos KFM och vill nog enbart få ut pengar till mer sprit och piller.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Var din mor och styvfar båda delägare av fastigheten?
Ja.

D discokapten skrev:
Det är inte hennes barndomshem, sluta hitta på saker som passar in i ditt narrativ.
Det finns ingen släktrelation, mormodern är en missbrukare, totalt utan relation till något av barnbarnen.
Mormodern har absolut inte några medel, är en ständig kund hos KFM och vill nog enbart få ut pengar till mer sprit och piller.
Jag borde inte skriva i den här tråden, men nu gör jag det iallafall (dålig forumkaraktär):
Du tycker inte att det här hade varit relevant information på sida 1 istället för sida 5 i tråden?

• Gilla
shtob och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag borde inte skriva i den här tråden, men nu gör jag det iallafall (dålig forumkaraktär):
Du tycker inte att det här hade varit relevant information på sida 1 istället för sida 5 i tråden?
Vad har det med saken att göra? Det har väl ingen juridisk betydelse?

• Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Vad har det med saken att göra? Det har väl ingen juridisk betydelse?
Egentligen inte, men det är svårt att avgränsa en forumdiskussion till en ren sakfråga. Här syns t ex ofta trådar om grannars bygglov, men det brukar krypa fram att det inte handlar om Plan- och bygglagen utan mera att trådskaparen är sur på grannen, och så blir det utvikningar på det åt diverse håll. Samma med den här tråden.
Det är säkert många här som tror att det rör sig om en älskad mormor som blivit blåst på familjens sommarställe av sin lömske svärson (som samtidigt passat på att blåsa sina bonusbarn på deras morsarv), och då vill man inte hjälpa till med några juridiska tips. Nu beskriver du ett helt annat scenario som inte väcker antipatier på samma vis, och kan säkerligen få användbara svar.

Mitt juridiska råd är kort och koncist: låt fastighetsägaren sköta det här! Han är den ende som har mandat att göra det.

• Gilla
Sigfrid och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker TS sent tillkomna information är intressant ur perspektivet att vi här ofta svävar ut i moralistiska råd, och att man bör besinna sig och låta bli sånt när man har knapphändig info.

Nu ”klarade jag mig” den här gången och kan sitta på min höga moraliska häst, men jag är inte generellt så mycket bättre än någon annan här – vissa frågor stryker även mig mothårs. Men som sagt, det var väldigt få icke-moraliserande råd före tilläggsinformationen.

• Gilla
Matte001 och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Så mycket tyckande, det har blivit en hönsgård av en fjäder.
Om jag fattat det rätt: Mor får fastigheten och lever där med sin make. Innan hon går bort ber hon sina barn att avstå sin arvsrätt till maken, deras styvfar. Barnen tycker han är värd det och efterkommer moderns önskning. I gåvan mor fick fanns inget undantag vad gäller härbret, men mormor har tydligen fått nyttja det som fritidsbostad. Detta ger inte mormor någon äganderätt, hon kan alltså inte sälja härbret.
Stämmer detta så tycker jag tråden kan stanna nu, allt är ventilerat.
Däremot, om mormor avsäger sig nyttjanderätten kan hon av etiska skäl kompenseras ekonomiskt för utbyggnad och underhåll, men det har nog inte med juridik att göra.

• Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Hur gammal är Mormor egentligen?
När dog Morfar?
Var fick knarkarmormor pengar till renovering?
När utfördes renovering och av vem?

Har fortfarande inte sett något som tyder på att inte stugan kunde vara undantagen från ursprungliga gåvan.

/ATW

A ArneTW skrev:
Hur gammal är Mormor egentligen?
När dog Morfar?
Var fick knarkarmormor pengar till renovering?
När utfördes renovering och av vem?

Har fortfarande inte sett något som tyder på att inte stugan kunde vara undantagen från ursprungliga gåvan.

/ATW
Förutom det faktum att det inte finns några papper på att härbret skulle vara undantaget gåvan?

• Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Förutom det faktum att det inte finns några papper på att härbret skulle vara undantaget gåvan?
Hur vet du att det inte fanns några papper?
Härbret kanske undantogs muntligt?
Hur är gåvobrevet formulerat?

Jag drar mig ur den här diskussionen...

TS har inget med saken att göra, Det är styvfadern och mormor som får göra upp.

Oavsett är det en familjetragedi.

/ATW

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket försöker hon sälja huset för? Är det inga stora pengar, så kanske det är ett bra sätt att på alla sätt avsluta en sur relation. Juridiskt rätt eller inte, så stängs ju allt om hon får betalt och efter det är helt bortkopplad från fastighet (och kanske släkt).

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
OJ! Då missuppfattade jag storyn.....kanske förväxlat någons inlägg där detta nämns. MEN om man ställer frågor av privat natur och utelämnar viktiga fakta som du nu delger så får saker helt annat perspektiv. Såklart blir det oerhört svårt att ha en missbrukare i sin närhet oavsett om det är släktskap inblandat. Juridiskt är dock sanningen den oavsett hur mycket din styvfar plöjt in i sitt ingifte så har ingen i er släkt en krona att kräva utan ett testamente. Nu. Och muntliga överenskommelser är dessutom lika giltiga som skriftliga. Att någon missbrukar bryr sig inte lagen om. Det är dessutom din familj oavsett hennes problem. Så istället för att slå mig på fingrarna kanske du skulle backa bandet och skriva om din ursprungliga frågeställning. För den har absolut ingen bäring ur juridisk synvinkel utan är mer en emotionell pajkastning som du vill ha rådgivning i. Och då behöver du delge alla faktorer annars blir det ju bara rena spekulationer i något någon tror......lite som tysta leken, typ.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
E Elvana skrev:
Och då behöver du delge alla faktorer annars blir det ju bara rena spekulationer i något någon tror......lite som tysta leken, typ.
Tysta leken kanske stundtals hade varit en välgärning i den här tråden. Jag tror du dock tänker på viskningsleken.

• Gilla
  • Haha
Annaet och 4 till
  • Laddar…
E Elvana skrev:
muntliga överenskommelser är dessutom lika giltiga som skriftliga.
Nej, det är de inte inom fastighetsrätt. Där finns det faktiskt tvärtom skriftlighetskrav för de flesta avtalen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
T Tänkolog skrev:
Så mycket tyckande, det har blivit en hönsgård av en fjäder.
Om jag fattat det rätt: Mor får fastigheten och lever där med sin make. Innan hon går bort ber hon sina barn att avstå sin arvsrätt till maken, deras styvfar. Barnen tycker han är värd det och efterkommer moderns önskning. I gåvan mor fick fanns inget undantag vad gäller härbret, men mormor har tydligen fått nyttja det som fritidsbostad. Detta ger inte mormor någon äganderätt, hon kan alltså inte sälja härbret.
Stämmer detta så tycker jag tråden kan stanna nu, allt är ventilerat.
Däremot, om mormor avsäger sig nyttjanderätten kan hon av etiska skäl kompenseras ekonomiskt för utbyggnad och underhåll, men det har nog inte med juridik att göra.
Allt det där var väl klarlagt redan i TS första inlägg?
TS problem, som han(?) vill ha råd om är hur mormodern ska hindras att lura någon att köpa härbret.

Tyvärr finns det oftast inte så mycket man kan göra för att förhindra ett brott innan det är begånget, och i det här fallet kan det bli riktigt jobbigt att rätta till saken om brottet blir fullgånget.

Jag har inget bra förslag. Mitt dåliga förslag är att sätta upp en övervakningskamera med SMS-funktion så att TS kan hasta iväg för att stoppa bortforslingen av härbret.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.