vcx
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man är överens går det ju att göra vad som helst "juridiskt korrekt"?

Syftet är ju såklart att hitta någon medelväg, där alla får något?
Säljs stugan får mormorn ett mål att arbeta mot, och TS kanske får en ren mormor.
Säljs inte stugan får TS behålla sin stuga, och mormor får gå vidare med insikten att stugan inte gick att sälja.
Jag tror du är alldeles för optimistisk.

Vi pratar trots allt om en äldre person som har ett drogberoende, vilket i sin tur troligen innebär psykiska/mentala problem. Och det är ju inte hennes stuga heller. Med det sagt hade jag själv aldrig velat ha en drogmissbrukande person boendes på tomten.

• Gilla
Brendhain och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man är överens går det ju att göra vad som helst "juridiskt korrekt"?

Syftet är ju såklart att hitta någon medelväg, där alla får något?
Säljs stugan får mormorn ett mål att arbeta mot, och TS kanske får en ren mormor.
Säljs inte stugan får TS behålla sin stuga, och mormor får gå vidare med insikten att stugan inte gick att sälja.

Syftet är inte att hitta någon medelväg, frågeställningen är hur en löser ett problem.

Stugan är inte hennes att sälja, hur stoppar min styvfar försäljningen är det jag är intresserad av inget annat.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Syftet är inte att hitta någon medelväg, frågeställningen är hur en löser ett problem.

Stugan är inte hennes att sälja, hur stoppar min styvfar försäljningen är det jag är intresserad av inget annat.
Det är ju enkelt? Sitt på en stol vid ingången och berätta för alla spekulanter att stugan inte är till salu.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:

Under förutsättning att allt relevant framkommit här så bör det vara "lätt" att avsluta diskussionen här, med motivationen att "Hon får inte sälja den."

Därutöver så blir ju diskussionen lämpad för något helt annat än juridiken.
I och med att mäklare inte befattar sig med det så är ju den aspekten "tryggad".
Om hon tar ut annonser i det lokala annonsbladet finns det väl egentligen tvä metoder för att "stoppa" det hela: Kontakta annonsbladet och förklara situationen och be dem ta bort hennes annons. Alternativt, ta ut en egen annons där ni skriver att objektet *inte* är till salu.

Om hon fortsätter att försöka sälja byggnaden via blocket eller andra kanaler så finns det nog inte mycket ni kan göra för att stoppa den delen. Att annonsera ut saker man inte äger till försäljning bör inte vara brottsligt förrän man går vidare i processen.

Då blir det först när hon har lyckats få någon på kroken som denne kan anklaga henne för bedrägeriförsök eller liknande, men det är ju något som ni egentligen inte blir involverade i.

Så det som kvarstår är nog att i första hand försöka få henne att upphöra med försöken. eventuellt med särskild handräckning som nämnts ovan, alternativt försöka få till ett samtal tillsammans med någon som hon har respekt för, oavsett om det är polis, präst eller langare.

Ger det inte något resultat är det nog i praktiken bara att hålla koll på stället och informera/stoppa eventuella köpare och förklara läget.

En ytterst långsökt väg vore kanske att försöka ge henne kontaktförbud, men det är väl tämligen tveksamt att "hotet" uppfyller kraven för att åklagare ska bevilja det och i slutänden så innebär det ju inte någon direkt skillnad. Om hon lyckas "sälja" det till någon som åker dit med lastbil för att hämta det så behöver man ju stoppa och informera/hindra dem och sedan hjälpa dem att anmäla henne för bedrägeri, vilket väl inte heller lär leda till särskillt mycket.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
P
En låst bom som inte mormor kan låsa upp borde få en eventuell köpare att fundera lite. Nackdelen med det att det är tämligen dyr lösning på problemet.

Ett billigare alternativ är att sätta upp hinder som en personbil kan ta sig förbi men inte en lastbil.

• Gilla
Tänkolog
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är de inte inom fastighetsrätt. Där finns det faktiskt tvärtom skriftlighetskrav för de flesta avtalen.
Nyttjanderätten tänkte jag nog mer på. Ingen betalar väl och bygger ut något man inte fått lovat sig att få bo i? All muntlig överenskommelse gäller även inom fastighet som tomt eller vad som. Ägaren till själva fastigheten bör ju rimligen vetat om att mormor ingick sedan tidigare. Sälja härbret fungerar inte men väl skulle jag sammanställt mina omkostnader och skickat en räkning på detta om jag vore mormor. Och fastighetsägaren kan ju skriva en skriftlig uppsägning på det muntliga löftets upphörande. Problemet löst. Juridiskt.

Moraliskt.
Det som är märkligt är att modern ber för maken men inte för sin egen mor? OM hon inte velat att hennes mor skulle vara kvar i härbret hade hon säkert sagt det. Och barnen tycker det är konstigt att mormor i år inte vistas där, därmed erkänner de ju hennes närvaro tidigare. Att man blir ovänner om arv är inget ovanligt. Men här är det som om man ska ha något helt gratis av mormor, som byggt hela stugorna för egna medel. Eller? Och nu vill ha ut henne för ingenting med motivet knark! Att styvfar sägs ha bekostat sin frus till sig skänkta stugor av mormodern låter som om mamman aldrig bidrog med något bara för hon inte reparerade osv. stugan? En typisk kvinnofälla.

• Wow
vcx
  • Laddar…
P
Jag tror inte att TS har nämnt något om att han och hans syskon "nu vill ha ut" mormodern. TS fråga gäller hur det är möjligt att hindra mormodern att sälja ett härbre som hon inte äger.

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
T Tänkolog skrev:
Varför?, det har väl för 17 ingen här i tråden med att göra?!
Och du har absolut inget att göra med att mormor försöker sälja härbret. Det är styvfar( fastighetsägaren)som ska slå vakt om/ skydda sin egendom. För mig framstår du bara som mer och mer osympatisk. Tack och lov hoppas jag slippa stöta på dig IRL då jag närmast är eremit

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fått lite mera tankar.

Antar att detta är på landsbygden utanför planerat område...

TS har i mitt tycke fel om defintionen på fastighet.

I den ingår automatiskt inte alla byggnader mer än bostadshuset.

övriga stugor/uthus/härbren/lekstugor kan väl i princip ägas/köpas/säljas av vem som helst. De får vara kvar så länge fastighetsägaren tillåter det.

Det lär inte vara fastighetsaffärer som kräver skrivna kontrakt heller.

Annars lär det ha skett ett otal olagliga fastighetsaffärer i lekstugehandeln.

/ATW

S Sona2012 skrev:
Och du har absolut inget att göra med att mormor försöker sälja härbret. Det är styvfar( fastighetsägaren)som ska slå vakt om/ skydda sin egendom. För mig framstår du bara som mer och mer osympatisk. Tack och lov hoppas jag slippa stöta på dig IRL då jag närmast är eremit
S Sona2012 skrev:
Hoppsan! Ber om ursäkt till @Tankolog , läste slarvigt vem jag svarade till, trodde det var TS som inte ansåg att den behövde svara på skälet till varför det var så viktigt att mormor inte lyckas sälja härbret. Men frågorna kvarstår. Vilka är egentligen TS motiv varför låter han inte mormor vara ifred och låter styvfar ta tag i det om han anser det viktigt?

P
S Sona2012 skrev:
Det har inte slagit dig att TS kanske försöker hjälpa sin styvfar med just den saken?

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Hoppsan! Ber om ursäkt till @Tankolog , läste slarvigt vem jag svarade till, trodde det var TS som inte ansåg att den behövde svara på skälet till varför det var så viktigt att mormor inte lyckas sälja härbret. Men frågorna kvarstår. Vilka är egentligen TS motiv varför låter han inte mormor vara ifred och låter styvfar ta tag i det om han anser det viktigt?
Jag hjälper min styvfar, han har bett mig kolla upp vilken väg vi bör gå.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Jag hjälper min styvfar, han har bett mig kolla upp vilken väg vi bör gå.
Du får väl be han göra rätt för sig och betala för Mormors härbre.

Jag antar att du inte var med vid gåvan och undantaget så allt du har hört är bara från ena sidan.

/ATW

/ATW

P
TS styvfar äger fastigheten och bör ha koll på hur det gick till när den skänktes till TS mor.
Förmodligen har även TS koll på det.

Kan inte alla sluta med att gissa en massa och istället ägna sig åt ämnet? TS vill ha råd om hur styvfadern ska kunna hindra TS mormor från att sälja ett hus, som står på fastigheten, för bortforsling. Jag har gett ett förslag (trafikhinder som en personbil men inte en lastbil kan ta sig förbi). Har någon ett bättre, för mitt är kanske inte genomförbart?

• Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS styvfar äger fastigheten och bör ha koll på hur det gick till när den skänktes till TS mor.
Förmodligen har även TS koll på det.

Kan inte alla sluta med att gissa en massa och istället ägna sig åt ämnet? TS vill ha råd om hur styvfadern ska kunna hindra TS mormor från att sälja ett hus, som står på fastigheten, för bortforsling. Jag har gett ett förslag (trafikhinder som en personbil men inte en lastbil kan ta sig förbi). Har någon ett bättre, för mitt är kanske inte genomförbart?
Enklast är väl att skriva en lapp och skriva att huset inte är köpt av ägaren och därför inte går att forsla bort och sätta lappen på dörren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.