P pmd skrev:
En riktig krutgumma!

Strider för sin rätt gör hon ju inte.
Vad vet du om det?

Hade det varit hon som startat tråden om sitt barnbarn och barnbarnets styvfar så hade garanterat tongången varit annorlunda...

/ATW

A ArneTW skrev:
Hade det varit hon som startat tråden om sitt barnbarn och barnbarnets styvfar så hade garanterat tongången varit annorlunda...
Men nu var det inte det, och det mesta som talar för din tolkning har du hittat på själv. Ge dig.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men nu var det inte det, och det mesta som talar för din tolkning har du hittat på själv. Ge dig.
Jag har inte sett nåt som talar för din tolkning. Ge dig.

/ATW

A ArneTW skrev:
Det är TS som beskriver sin Mormor olämpligt.

Jag tycker det är TS som slänger sig med olika tider och "tvärsäkra" uppgifter.

Hur stort är problemet egentligen med en alkoholiserad pillertrillare som är 80+?

TS och styvfar har ju redan lurat till sig fastigheten och då ska det väl inte vara några problem att hålla några presumtiva köpare av härbret borta några år till sen tar väl åldern ut sin rätt...

/ATW
Skulle tippa på att det börja gränsa till förtal när du påstår att jag lurat till mig något.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att ta min mormors parti, det är naturligtvis helt fritt att välja sida, men jag startade inte tråden för att kontrollera den moraliska uppfattningen hos medlemmarna här på bh, utan jag hade en konkret frågeställning på hur jag faktiskt går vidare med det här.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Skulle tippa på att det börja gränsa till förtal när du påstår att jag lurat till mig något.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att ta min mormors parti, det är naturligtvis helt fritt att välja sida, men jag startade inte tråden för att kontrollera den moraliska uppfattningen hos medlemmarna här på bh, utan jag hade en konkret frågeställning på hur jag faktiskt går vidare med det här.
D discokapten skrev:

Lägg ingen energi på ArneTW. Titta på hans inlägg. Det är en loser med noll koll på regler och verklighet, men tror sig ändå sitta inne med sanningen och lösningen. Ett troll i sin värsta form

• Gilla
MangeH och 3 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Mormor ägde fastigheten.
Mormor skänker bort fastigheten minus härbre som hon behåller som sommarstuga.
Var får du "minus härbre" ifrån?
inget är skrivet så plötsligt har hon inget => blivit lurad enligt mig.
Det finns ett gåvobrev enligt TS (inlägg #107).

• Gilla
Tänkolog
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur stort är problemet egentligen med en alkoholiserad pillertrillare som är 80+?
Min far som är 80+ fick en serie hjärnblödningar för ett tag sedan. Efter att han repat sig nog efter den första och största så var han i rätt gott skick, förutom att han behövde rullstol eller rollator, men hyfsat klar i huvudet.
Därefter fick han ytterligare en blödning, som inte påverkade balansen nämnvärt, men han blev mer eller mindre omedelbart en tämligen aggressiv alkoholist som använde färdtjänst för att ta sig till systembolaget och gömde spritflaskor överallt hemma.
Därefter kom nästa hjärnblödning. Och i det läget var det nog ingen (inklusive han själv, enligt vad han sagt innan dess) som hoppades allt för mycket på att det skulle gå bra.
Efter den hjärnblödningen så upphörde hans alkoholism och hans ilska.

Under den här perioden har det varit en *hel del* händelser där det varit allt från hantering av mediciner, "rymning" från vårdinrättning, försök att sälja huset (utan att involvera min mor) och otaliga andra "incidenter".
Vid ett flertal läkarbesök där jag och min syster (enda barnen) varit närvarande har läkaren haft diskussioner med oss och där han har resonerat kring vad han ansåg att vår far behövde för behandling eller medicinering etc och "bollat" ideer om hur han skulle presentera olika saker. I och med att han inte är omyndigförklarad så var ju läkaren "tvungen" att berätta vissa saker och kunde inte tvinga på honom mediciner som inte fungerade bra med hans alkohol-intag etc."Problemet" var att han hade tillräcklig koll på tid och rum, samt kunde i tal svara "rätt" på resonemang, även om han i praktiken gång på gång visat att hans konsekvenstänkande och hanterande är totalt borta (vilket också bekräftas av magnetröntgen etc.)
Därför anser läkarna inte att det är någon större ide att försöka omyndigförklara honom, samtidigt som de anser att han bör behandlas som om han var det.

Nu är han skönt nog inne i en "lugn" period, då det bara är saker som ett gäng (hela) toalettrullar som körts ner i toaletten skapar problem.

Med det sagt: Att någon är 80+ betyder *inte* att de är en timid mor eller farförälder som inte orkar ställa till problem för andra.
Vi har haft tur, då han så uppenbart har betett sig som "en virrig gubbe" och inte tagits på särskilt stort allvar.
Om det är någon som upplevs som klar så är det i praktiken ingen skillnad på vad någon 40+ och 80+ kan hitta på.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:

Men lägg av med tramset, du har varit så torr och faktainriktad hittills. Det gränsar inte till förtal, det är många mil från förtal så du tippar som en kratta. Du vet inte vem ATW är, ATW vet inte vem du är, det går inte att förtala ett anonymt nick på ett forum. Seså, tillbaka till det korta och känslokalla tonläget! Du behöver inte svara på varenda inlägg ATW gör, du kan ignorera totalt.

• Gilla
Tänkolog
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Min far som är 80+ fick en serie hjärnblödningar för ett tag sedan. Efter att han repat sig nog efter den första och största så var han i rätt gott skick, förutom att han behövde rullstol eller rollator, men hyfsat klar i huvudet.
Därefter fick han ytterligare en blödning, som inte påverkade balansen nämnvärt, men han blev mer eller mindre omedelbart en tämligen aggressiv alkoholist som använde färdtjänst för att ta sig till systembolaget och gömde spritflaskor överallt hemma.
Därefter kom nästa hjärnblödning. Och i det läget var det nog ingen (inklusive han själv, enligt vad han sagt innan dess) som hoppades allt för mycket på att det skulle gå bra.
Efter den hjärnblödningen så upphörde hans alkoholism och hans ilska.

Under den här perioden har det varit en *hel del* händelser där det varit allt från hantering av mediciner, "rymning" från vårdinrättning, försök att sälja huset (utan att involvera min mor) och otaliga andra "incidenter".
Vid ett flertal läkarbesök där jag och min syster (enda barnen) varit närvarande har läkaren haft diskussioner med oss och där han har resonerat kring vad han ansåg att vår far behövde för behandling eller medicinering etc och "bollat" ideer om hur han skulle presentera olika saker. I och med att han inte är omyndigförklarad så var ju läkaren "tvungen" att berätta vissa saker och kunde inte tvinga på honom mediciner som inte fungerade bra med hans alkohol-intag etc."Problemet" var att han hade tillräcklig koll på tid och rum, samt kunde i tal svara "rätt" på resonemang, även om han i praktiken gång på gång visat att hans konsekvenstänkande och hanterande är totalt borta (vilket också bekräftas av magnetröntgen etc.)
Därför anser läkarna inte att det är någon större ide att försöka omyndigförklara honom, samtidigt som de anser att han bör behandlas som om han var det.

Nu är han skönt nog inne i en "lugn" period, då det bara är saker som ett gäng (hela) toalettrullar som körts ner i toaletten skapar problem.

Med det sagt: Att någon är 80+ betyder *inte* att de är en timid mor eller farförälder som inte orkar ställa till problem för andra.
Vi har haft tur, då han så uppenbart har betett sig som "en virrig gubbe" och inte tagits på särskilt stort allvar.
Om det är någon som upplevs som klar så är det i praktiken ingen skillnad på vad någon 40+ och 80+ kan hitta på.
Precis, tror många läser "mormor" och översätter det till "liten rar gumma som bakar bullar, klappar katten och skämmer bort barnbarnen". Det finns många äldre damer som är sådär snälla och försynta! Men det finns ju de som, p ga demens, hjärnskada eller bara medfödd personlighet, är riktiga ragator också. Men de flesta är nog ändå som folk är mest.

Omyndigförklarande togs bort 1989. Du kanske tänker på att få förvaltare?

Hoppas det går bra med din far nu!

D discokapten skrev:

Tror du redan fått de råd som användbara i din situation och denna tråd känns rätt urspårad vid detta laget.

Kontakta tidningen och informera om att annonsören försöker sälja något som inte är hennes. Vilket per definition är bedrägligt. Be och få annonsen borttagen. Kanske kräver annonsplatsen att du visar en kopia på polisanmälan. Det får du vara beredd på. Du får även vara beredd på att få göra om detta många gånger med fler annonsplatser. Har du tur ringer polisen upp tanten och då kanske hon slutar.

Sätt en lapp på huset om att detta hus är inte tillsalu, att det används i ett bedrägeri och att du uppmanar en ev spekulant att inte betala någon handpenning eller något annat till påstådd ägare. Ev även lägga till att kontakta fastighetsägaren och/eller polisen.

Om tanten har rätt så kan du och din styvfar åka på en stämning. Så se till att ni har ert på det torra och alla papper i ordning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.