A ArneTW skrev:
Domstolar handlar väl enbart om tyckande...
Du tror väl ekonomi är en vetenskap också.

Den 1% av mänskligheten som går omkring med "juridiken" under armen för att få "rätt" är det synd om.
De kanske tror att de har "rätt" och får "rätt" men i verkligheten är det bara synd om dem.
Det mest tragiska är att de inte ens vet om det.

/ATW
Är du ironisk? Juridiken har kommit till för att det inte finns någon allomfattande detaljerad "moral" som visar vad som är rätt eller fel. Alternativet är kaos, eller att den med det största våldskapitalet får rätt i slutändan.

Fastighetsjuridiken har utvecklats för att det finns tusenåriga traditioner att tjafsa om äganderätt till fast egendom.

Gillar man inte lagar och praxis så får man försöka påverka politikerna att ändra lagarna. Har dock lite svårt att se hur man skulle kunna göra det i den av dig önskade riktningen?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Vilken tragisk situation för mormodern, skänka bort fastigheten till dottern och sedan bygga en sommarstuga där med tron att hon kommer att kunna bo där som tidigare. Och sedan förlora dottern och därefter skänker barnbarnen bort fastigheten utanför släkten.

Det är svårt att analysera situationen med så lite information ur annat än sitt eget perspektiv, men vi har gjort en liknande rokad i vår släkt, men att skänka vidare fastigheten utan mormors medgivande är uteslutet.
Håller med om att det är en tragisk situation! Men nu är det ju inte barnbarnen som kommit på att "skänka bort fastigheten utanför släkten", utan det var den avlidna moderns uttryckliga önskan att de skulle göra så! Samma moder som mormodern och morfadern gett fastigheten till, så hon kunde förfoga över den och sälja, skänka eller testamentera bort den till vem hon önskar. Antagligen hade modern höga tankar om den nuvarande fastighetsägaren eftersom hon valde att dela både sin fastighet och sitt liv med honom, ska hon då inte kunna låta honom ärva om det nu var det hon ville? (Eftersom TS och syskonen är särkullbarn hade de haft rätt att få ut sin laglott direkt, men tydligen ville de hedra sin mors önskan.) Om det sedan var så att mormodern känt sig pressad eller lurad att ge bort sin del till sin dotter är det tråkigt, men det är ju bara spekulationer. Vi vet inte heller hur relationen mellan mormor och dottern och dennes man sett ut eller vad som ligger bakom konflikterna nu, men oavsett tycker jag inte det är något TS med syskon kan lastas för.

A ArneTW skrev:
För vissa är det juridiken som styr och dem tycker jag synd om...

Andra styrs av vad som är rätt...

/ATW
Problemet är ju att människor kan ha vitt skilda uppfattningar om vad som är rätt. Då är det ju bra att det finns en lag att hålla sig till så att man kan vidta åtgärder för att det man tycker är rätt också ska bli i enlighet med lagen. Man kan t ex skriva testamenten och avtal, ingå äktenskap eller låta bli, så att man slipper hoppas att det man själv tycker är rätt är det alla andra också tycker är rätt och att det därför kommer att bli så i framtiden.

Sedan kan det bli fel ändå ibland, inget system är perfekt, men nog är det bättre än alternativet.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Nog ska en vara skeptisk till brukandet av viss terminologi på diverse forum, men i detta fall så har jag hyfsad koll.

Fastigheten (med härbre) gavs som enskild gåva till mor, hon omvandlade det till ett gemensamt ägande med min styvfar.

Innan sin död bad hon oss att avstå vår avsrätt till förmån för vår styvfar, mot att vi vart inskrivna i vår styvfars testamente.

Han äger hela fastigheten till 100% och förvaltar den som han finner bäst, finns det inget kvar den dagen han dör, då är det så.
Det innebär att TS inte äger någon del av fastigheten och strängt taget inte har med saken att göra. Vad tycker ägaren till fastigheten om att behandla din mormor så här?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Det är ingen del av " fastighet" som ska säljas utan en byggnad på tomten. Sannolikt har mormor uppfört härbret då det i första inlägget står att mormor uppfört boningshuset på fastigheten hon ägde, att morfar insjuknade och fick för sig att dottern skulle få fastigheten som gåva innebar att mormor förlorade kontrollen över sitt ägande då hon inte ville bråka med den sjuka maken. Att sedan barnbarnen överlät allt till styvfadern när modern( dottern) dog innebar än en gång att mormor fick se andra fatta beslut om hennes arv bortom hennes kontroll och nu är fastigheten utanför hennes släkt. Jag hade oxå blivit grinig i det läget
Att det står att mormor uppförde just boningshuset, inte "byggnaderna", och att härbret benämns som "det gamla härbret" tycker jag talar för motsatsen, att mormor inte låtit bygga härbret utan det fanns där långt tidigare.

Överlag tycker jag det är mycket spekulationer i tråden om att mormor varit lovad saker, blivit lurad, inte velat bråka osv. Så kan det förstås ha varit! Det kan också varit så att mormor varit en vuxen människa vid sina sinnens fulla bruk som fattat ett beslut om att skänka bort saker och förstått att hon då förlorar förfoganderätten över dem. Att automatiskt utmåla mormor som ett stackars offer är lite förminskande mot henne tycker jag, och orättvist mot övriga inblandade när vi inte vet vad som egentligen hänt och vad som ligger bakom.

Det är tråkigt att det blivit konflikter i släkten och jag hoppas ni lyckas reda ut det, TS! Men jag kan inte låta bli att undra vad styvfar fastighetsägaren tycker om det hela? Ska någon vidta åtgärder är det väl ändå han?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att mormor känner sig lite besviken på utfallet. Hon har ärvt sin barndoms tummelplats? Av sina föräldrar och vill att dottern ska få det tidigare än tänkt när dödsfall av maken (morfar) inträffar. Dottern dör tragiskt men barnbarnen finns kvar som ärver kalaset. De låter styvfar sitta i orubbat bo genom att lovas få ärva när han går bort. Nu är det fnurra på tråden mellan styvfadern och mormor som OM jag vore henne antagligen känner sig lurad på UTFALLET. Hennes barndomshem förvaltas av en främling (även om dottern valt) och barnbarnen uppenbarligen är avogt inställda till lilla mormor så vill hon nu kanske ge en näsbränna?

OM jag vore en senare arvtagare med intresse i stugan osv. skulle jag försäkrat mig om att det verkligen finns ett testamente till min förmån. INNAN jag skänker mitt arv till styvfadern. OM det är viktigt. Är det helt egalt att ärva senare så hade jag backat från den här konflikten helt. För vill man ha en sund kontakt med sin mammas mor stöttar man henne i hennes val att protestera. Vill man stå på styvfaderns sida OCH ta hans konflikt i sak siktar man på det hårda kavalleriet och förgör SIN egna släktrelation. Kanske då ett testamente är väsentligt? Kanske även att mormor har ett? För det finns ingenstans att just mormor skulle vara helt utan medel?

kanske är hon bara uppretad och sur på er ungar för ni skänkt bort stugan och njuter av sin hämnd?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Det är ingen del av " fastighet" som ska säljas utan en byggnad på tomten. Sannolikt har mormor uppfört härbret då det i första inlägget står att mormor uppfört boningshuset på fastigheten hon ägde, att morfar insjuknade och fick för sig att dottern skulle få fastigheten som gåva innebar att mormor förlorade kontrollen över sitt ägande då hon inte ville bråka med den sjuka maken. Att sedan barnbarnen överlät allt till styvfadern när modern( dottern) dog innebar än en gång att mormor fick se andra fatta beslut om hennes arv bortom hennes kontroll och nu är fastigheten utanför hennes släkt. Jag hade oxå blivit grinig i det läget
Ja, mormor hade uppfört boningshuset också, men det har överlåtits på dottern. Eller mer korrekt, FASTIGHETEN har överförts på dottern. Lagfarter utfärdas inte på enstaka byggnader, utan på fastigheten som sådan, med tillhörande byggnader. Jag noterar att du tycks ha en bild av händelseförloppet som inte framkommer av TS beskrivning, hur har du fått den informationen? Att överlåtelsen skulle ha skett mot mormoderns vilja?

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

självklart kan en befintlig stuga på en fastighet ges bort/säljas som en stuga på ofri grund.

är Det inte klart dokumenterat så kan det bli som vid detta tillfälle när man försöker lura någon en gång till.

/ATW
Vad yrar DU om? TS har klart beskrivit att det inte fanns några förbehåll eller gåvobrev i samband med överlåtelsen. Hur ska det då nånsin kunna sägas vara på ofri grund, tillhörande någon annan?

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Domstolar handlar väl enbart om tyckande...
Du tror väl ekonomi är en vetenskap också.

Den 1% av mänskligheten som går omkring med "juridiken" under armen för att få "rätt" är det synd om.
De kanske tror att de har "rätt" och får "rätt" men i verkligheten är det bara synd om dem.
Det mest tragiska är att de inte ens vet om det.

/ATW
"Domstolar handlar väl enbart om tyckande"? Stackars människa. Går du runt med den tron om vårt rättssamhälle lär du ha en jobbig tillvaro. Det handlar väl mer om att domstolarna "inte tycker som du". Att uppmärksammade domar väcker debatt och ifrågasättande beror ju oftast på att allmänhetens "tyckande" inte överensstämmer med domstolarnas strikta bedömning att de juridiska villkoren ska vara uppfyllda.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Ja, mormor hade uppfört boningshuset också, men det har överlåtits på dottern. Eller mer korrekt, FASTIGHETEN har överförts på dottern. Lagfarter utfärdas inte på enstaka byggnader, utan på fastigheten som sådan, med tillhörande byggnader. Jag noterar att du tycks ha en bild av händelseförloppet som inte framkommer av TS beskrivning, hur har du fått den informationen? Att överlåtelsen skulle ha skett mot mormoderns vilja?
Det är en känsla jag får av att det är morfadern dom föreslår att fastigheten ska skänkas till dottern och det ska ske medan han lever, tydligen kan det inte vänta till båda föräldrarna är döda och hon ärver. För mig visar det att mormor tvingats till ett beslut hon själv inte är så intresserad av

Ni har inte funderat på att köpa det hon säljer bara? (Säger inte att det är varken rätt el fel från någon sida). Men ni har uppenbart en infekterad relation och de slutar sällan bra oavsett. Lugnast är ju att lösa det på smidigaste sätt och gå vidare.

(ni verkar ju vara mer än en person som kan bidra till ett ev köp)

D discokapten skrev:
, för av gården ska det inte.

Vem pratar en med? Polisen?
De här citaten säger var problemet ligger

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Vad yrar DU om? TS har klart beskrivit att det inte fanns några förbehåll eller gåvobrev i samband med överlåtelsen. Hur ska det då nånsin kunna sägas vara på ofri grund, tillhörande någon annan?
TS hade väl inget att göra med den ursprungliga gåvan och vet väl inte vad som sades/lovades/skrevs.

/ATW

P PTZic skrev:
"Domstolar handlar väl enbart om tyckande"? Stackars människa. Går du runt med den tron om vårt rättssamhälle lär du ha en jobbig tillvaro. Det handlar väl mer om att domstolarna "inte tycker som du". Att uppmärksammade domar väcker debatt och ifrågasättande beror ju oftast på att allmänhetens "tyckande" inte överensstämmer med domstolarnas strikta bedömning att de juridiska villkoren ska vara uppfyllda.
Jag vet vem det är synd om och det är inte mig.

Antar att du tror att OJ är oskyldig också.

Hur kommer domstolen fram till ett resultat om det är baserat på godtyckligt tyckande?

Varför behövs det försvarsadvokater/åklagare/målsägarbiträden om domstolen bara bedömmer juridiska "fakta".

/ATW

TS skriver att det är av enkel standard och inte värt någon större summa, men har det framkommit hur mycket mormor vill sälja det för?

R Riverground skrev:
Vilken tragisk situation för mormodern, skänka bort fastigheten till dottern och sedan bygga en sommarstuga där med tron att hon kommer att kunna bo där som tidigare. Och sedan förlora dottern och därefter skänker barnbarnen bort fastigheten utanför släkten.

Det är svårt att analysera situationen med så lite information ur annat än sitt eget perspektiv, men vi har gjort en liknande rokad i vår släkt, men att skänka vidare fastigheten utan mormors medgivande är uteslutet.
Vad otroligt lätt du har att skaffa dig en helt egen och fullkomligt felaktig bild av vad som hänt.

Vår styvfar var gift med vår mor i trettio år, under alla dessa år så är det han som varit primärförsörjaren, ansvarig för underhåll och renoveringarna, att påstå att det getts bort något till någon utanför släkten felaktigt.

• Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.