43 607 läst ·
129 svar
44k läst
129 svar
Mormor försöker sälja del av fastighet...
Sannolikt inte såvida inte fastigheten avstyckades och tomten där stugan stod blev separat fastighet. Det var nog bara ett gåvobrev för byggnaden/ stugan ( förs sådant in någonstans i fastighetsregistret? Då kanske situationen räddas trots det förlupna gåvobrevet)P pmd skrev:
Man kan kontakta mäklaren och påpeka att uppgiven ägare på objektet inte äger det.P pmd skrev:Allt det där var väl klarlagt redan i TS första inlägg?
TS problem, som han(?) vill ha råd om är hur mormodern ska hindras att lura någon att köpa härbret.
Tyvärr finns det oftast inte så mycket man kan göra för att förhindra ett brott innan det är begånget, och i det här fallet kan det bli riktigt jobbigt att rätta till saken om brottet blir fullgånget.
Jag har inget bra förslag. Mitt dåliga förslag är att sätta upp en övervakningskamera med SMS-funktion så att TS kan hasta iväg för att stoppa bortforslingen av härbret.
Du(TS) har fortfarande inte svarat på anledningen till att du är så angelägen att stoppa försljningen.D discokapten skrev:
1)Har du emotionella kopplingar till härbret
2) finansiellt intresse
3) juriduskt intresse
Eller är du bara förbannad på mormor som du plötsligt häver ur dig är missbrukare?
Hur som är det enbart din styvfar( fastighetsägaren och sannolikt den som äger byggnaden/ härbret som bör agera)
Missbrukare eller ej, jag håller ändå på mormor
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Om förutsättningarna: 1: det är orimligt att tro att någon betalar för byggnaden och flytten, 2: mormorn är missbrukare, stämmer så hade jag nog funderat på om det inte är bättre att spela med än att sätta "hårt mot hårt"?D discokapten skrev:
Låt mormorn sälja byggnaden, mot att pengarna spärras på ett konto som hon inte får tillgång till förrän hon är ren. Lyckas hon inte sälja den tillhör den fastigheten.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Varför?, det har väl för 17 ingen här i tråden med att göra?!S Sona2012 skrev:Du(TS) har fortfarande inte svarat på anledningen till att du är så angelägen att stoppa försljningen.
1)Har du emotionella kopplingar till härbret
2) finansiellt intresse
3) juriduskt intresse
Eller är du bara förbannad på mormor som du plötsligt häver ur dig är missbrukare?
Hur som är det enbart din styvfar( fastighetsägaren och sannolikt den som äger byggnaden/ härbret som bör agera)
Missbrukare eller ej, jag håller ändå på mormor
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Om man är överens går det ju att göra vad som helst "juridiskt korrekt"?SågspånPappspikEternit skrev:
Syftet är ju såklart att hitta någon medelväg, där alla får något?
Säljs stugan får mormorn ett mål att arbeta mot, och TS kanske får en ren mormor.
Säljs inte stugan får TS behålla sin stuga, och mormor får gå vidare med insikten att stugan inte gick att sälja.