P
Altaböke Altaböke skrev:
Jag har en liknande erfarenhet. Gårdens ägare gav en stuga till ett barn men gåvobrevet kom bort
Hade inte barnet fått lagfart?

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hade inte barnet fått lagfart?
Sannolikt inte såvida inte fastigheten avstyckades och tomten där stugan stod blev separat fastighet. Det var nog bara ett gåvobrev för byggnaden/ stugan ( förs sådant in någonstans i fastighetsregistret? Då kanske situationen räddas trots det förlupna gåvobrevet)

• Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Allt det där var väl klarlagt redan i TS första inlägg?
TS problem, som han(?) vill ha råd om är hur mormodern ska hindras att lura någon att köpa härbret.

Tyvärr finns det oftast inte så mycket man kan göra för att förhindra ett brott innan det är begånget, och i det här fallet kan det bli riktigt jobbigt att rätta till saken om brottet blir fullgånget.

Jag har inget bra förslag. Mitt dåliga förslag är att sätta upp en övervakningskamera med SMS-funktion så att TS kan hasta iväg för att stoppa bortforslingen av härbret.
Man kan kontakta mäklaren och påpeka att uppgiven ägare på objektet inte äger det.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Man kan kontakta mäklaren och påpeka att uppgiven ägare på objektet inte äger det.

Problemet är att det är en privat försäljning, hon försökte hos mäklaren men hen sa blankt nej, just för att hon inte kan visa att hon äger det.

D discokapten skrev:
Problemet är att det är en privat försäljning, hon försökte hos mäklaren men hen sa blankt nej, just för att hon inte kan visa att hon äger det.
Hur annonserar hon?

D discokapten skrev:
Du(TS) har fortfarande inte svarat på anledningen till att du är så angelägen att stoppa försljningen.
1)Har du emotionella kopplingar till härbret
2) finansiellt intresse
3) juriduskt intresse

Eller är du bara förbannad på mormor som du plötsligt häver ur dig är missbrukare?

Hur som är det enbart din styvfar( fastighetsägaren och sannolikt den som äger byggnaden/ härbret som bör agera)
Missbrukare eller ej, jag håller ändå på mormor

• Gilla
  • Wow
vcx och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur annonserar hon?

I det lokala annonsbladet.

D discokapten skrev:
I det lokala annonsbladet.
Man kanske kan påpeka för ansvarig utgivare att de medverkar till häleri.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Om förutsättningarna: 1: det är orimligt att tro att någon betalar för byggnaden och flytten, 2: mormorn är missbrukare, stämmer så hade jag nog funderat på om det inte är bättre att spela med än att sätta "hårt mot hårt"?

Låt mormorn sälja byggnaden, mot att pengarna spärras på ett konto som hon inte får tillgång till förrän hon är ren. Lyckas hon inte sälja den tillhör den fastigheten.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låt mormorn sälja byggnaden, mot att pengarna spärras på ett konto som hon inte får tillgång till förrän hon är ren. Lyckas hon inte sälja den tillhör den fastigheten.
Hur hade du tänkt lösa det på ett juridiskt fungerande sätt?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Du(TS) har fortfarande inte svarat på anledningen till att du är så angelägen att stoppa försljningen.
1)Har du emotionella kopplingar till härbret
2) finansiellt intresse
3) juriduskt intresse

Eller är du bara förbannad på mormor som du plötsligt häver ur dig är missbrukare?

Hur som är det enbart din styvfar( fastighetsägaren och sannolikt den som äger byggnaden/ härbret som bör agera)
Missbrukare eller ej, jag håller ändå på mormor
Varför?, det har väl för 17 ingen här i tråden med att göra?!

• Gilla
vcx
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur hade du tänkt lösa det på ett juridiskt fungerande sätt?
Tja, jag tänker väl att det "juridiskt fungerande" är just "hårt mot hårt"?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag tänker väl att det "juridiskt fungerande" är just "hårt mot hårt"?
Men va? Det finns väl inte något fungerande juridiskt korrekt sätt att ta mormoderns pengar och sätta dem under någon slags nykterhetsspärr?

Det lär inte heller finnas nån möjlighet för gumman att sälja styvfaderns fasta egendom.
Så jag tror inte vi kommer längre?

• Gilla
Elvana och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men va? Det finns väl inte något fungerande juridiskt korrekt sätt att ta mormoderns pengar och sätta dem under någon slags nykterhetsspärr?
Om man är överens går det ju att göra vad som helst "juridiskt korrekt"?

Syftet är ju såklart att hitta någon medelväg, där alla får något?
Säljs stugan får mormorn ett mål att arbeta mot, och TS kanske får en ren mormor.
Säljs inte stugan får TS behålla sin stuga, och mormor får gå vidare med insikten att stugan inte gick att sälja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.