F frasen_36 skrev:
Hur mycket per mil för en (1) genomsnittsbil
Säg 50w på bakljusena och 50w fram.
Då ska 100w genom en generator med 70% verkningsgrad.
Då ska 140w produceras.
Vilket kommer från en motor som har 30% verkningsgrad.
Då behövs ca 500w energi stoppas in.
Om en liter bensin innehåller 10kwh så behövs 0,05liter per timme för att hålla lamporna igång
 
Så, 2500 kubikmeter bensin per år om 100 miljoner bilar används en halvtimme om dan i snitt. Det är väl kanske mer intressanta fakta än besparingen för en enskild bilist.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..

Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
Vissa biltillverkare har dock gjort så att det är lätt att det blir fel. De symboler som gäller på min bil gör på frugans bil att halvljusautomatiken är avstängd (och vice versa faktiskt). Det vill till att man har koll på detta om man kör en bil man inte är van vid.

Och folk i allmänhet har en väldigt dålig koll på att de måste kontrollera sådant här innan de kör iväg.

Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den...

Det är mycket med detta rörande halvljusautomatik som inte blev bra...
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?

Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?

Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
Men det borde vara krav på belysning i alla elbilar.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?

Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
useless useless skrev:
Så, 2500 kubikmeter bensin per år om 100 miljoner bilar används en halvtimme om dan i snitt. Det är väl kanske mer intressanta fakta än besparingen för en enskild bilist.
stora mängder?

mängden energi som går åt pga kollision mm lär vara merdubbelt för att inte prata om lidandet för person, förlorad arbetsinkomst mm mm mm.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi kan väl konstatera att lagen skulle kunna ändras nu i LED-lampornas tidevarv? Ännu mer inaktuell blir den för en elbil där du inte har förluststeget med en förbränningsmotor. Men gissar att det är trögjobbat på EU-nivå om det endast är Sverige och kanske Finland som bryr sig.
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför har det blivit så mycket sämre nu?
Larm, fjärrkontroller och "kontinuerlig internetuppkoppling" är väl i alla fall några delförklaringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
stora mängder?

mängden energi som går åt pga kollision mm lär vara merdubbelt för att inte prata om lidandet för person, förlorad arbetsinkomst mm mm mm.
Ja, men anledningen till att man tillåter släckta lampor bak i den nya förordningen är för att spara energi. Att sen enskilda bilister inte begriper hur dom ska framföra sina fordon är en annan fråga.
 
j.f.s
K Kallens skrev:
Vi kan väl konstatera att lagen skulle kunna ändras nu i LED-lampornas tidevarv? Ännu mer inaktuell blir den för en elbil där du inte har förluststeget med en förbränningsmotor. Men gissar att det är trögjobbat på EU-nivå om det endast är Sverige och kanske Finland som bryr sig.
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
Min Audi A6 från 2012 har tända bakljus vid DRL tända. (y)

Dock förvånasvärt många som kör i mörkret med bara DRL. Tycker man inte själv att vägen är dåligt belyst? Jag avskyr att ha dålig sikt eller klen belysning. Kanske beror det på ålder (46) och dålig syn? :geek:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Min Audi A6 från 2012 har tända bakljus vid DRL tända. (y)

Dock förvånasvärt många som kör i mörkret med bara DRL. Tycker man inte själv att vägen är dåligt belyst? Jag avskyr att ha dålig sikt eller klen belysning. Kanske beror det på ålder (46) och dålig syn? :geek:
Ja där ser man, men tror nyare Audis har släckta bakljus vid dagsljus? De som kör med endast DRL på vägar utan gatlampor förstår inte jag heller..
 
useless useless skrev:
Ja, men anledningen till att man tillåter släckta lampor bak i den nya förordningen är för att spara energi. Att sen enskilda bilister inte begriper hur dom ska framföra sina fordon är en annan fråga.
Självklart.
Men tyvärr så förstår inte (många av våra) politiker att det är suboptimering att låta enskilda bilister ta eget ansvar.
 
Fairlane
K Kallens skrev:
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
Tyvärr ser jag titt som tätt ändå Volvo-bilar (främst XC60 av någon anledning) med släckta bakljus, Troligen för att föraren ställt vredet i läge 0.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr ser jag titt som tätt ändå Volvo-bilar (främst XC60 av någon anledning) med släckta bakljus, Troligen för att föraren ställt vredet i läge 0.
Ja det går såklart att stänga av ändå. Men måste säga att det är otroligt sällan jag ser Volvobilar med släckta bakljus, iaf jämfört med andra märken.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa biltillverkare har dock gjort så att det är lätt att det blir fel. De symboler som gäller på min bil gör på frugans bil att halvljusautomatiken är avstängd (och vice versa faktiskt). Det vill till att man har koll på detta om man kör en bil man inte är van vid.

Och folk i allmänhet har en väldigt dålig koll på att de måste kontrollera sådant här innan de kör iväg.

Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den...

Det är mycket med detta rörande halvljusautomatik som inte blev bra...
Ja, många implementationer är usla, exempelvis som den Renault jag fick som hyrbil. Den kunde endast framföras lagligt i dagsljus, så endas sättet att få igång belysning bak resulterade i halvljus i kombination med dimljus fram.

Lägg till det att de allra flesta människor är fullständigt ointresserade av att lära sig hur bilen fungerar. Blinkar man på 100 bilar som kör omkring nedsläckt så är det max 1 som tänder lamporna, resten förstår ingenting.

En enkel lösning hade varit att inte belysa instrumentpanelen om inte halvljuset var på. När folk inte längre ser hastighetsmätare etc kanske de skulle reagera och tänk vad energi man skulle spara på att inte köra omkring med instrumtpanelen belyst i onödan...
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.