97 456 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Säg 50w på bakljusena och 50w fram.F frasen_36 skrev:
Då ska 100w genom en generator med 70% verkningsgrad.
Då ska 140w produceras.
Vilket kommer från en motor som har 30% verkningsgrad.
Då behövs ca 500w energi stoppas in.
Om en liter bensin innehåller 10kwh så behövs 0,05liter per timme för att hålla lamporna igång
Vissa biltillverkare har dock gjort så att det är lätt att det blir fel. De symboler som gäller på min bil gör på frugans bil att halvljusautomatiken är avstängd (och vice versa faktiskt). Det vill till att man har koll på detta om man kör en bil man inte är van vid.H Harald Blåtumme skrev:Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..
Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
Och folk i allmänhet har en väldigt dålig koll på att de måste kontrollera sådant här innan de kör iväg.
Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den...
Det är mycket med detta rörande halvljusautomatik som inte blev bra...
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?
Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
Men det borde vara krav på belysning i alla elbilar.NICHOLAS J skrev:
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?
Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
NICHOLAS J skrev:
Jag tycker vi vänder på frågan - vad kostar det att driva 150W belysning med ett elverk?
Utgår ifrån 2x55W halvljus plus 2x20W bakljus.
Med alla förluster från motor till lampa skulle jag gissa på att det gör märkbar skillnad i alla bilar. Tänk sen att man multiplicerar detta med antal bilar och dagtimmar man kan spara, jag tror det blir enorma mängder bensin/diesel...
stora mängder?useless skrev:
mängden energi som går åt pga kollision mm lär vara merdubbelt för att inte prata om lidandet för person, förlorad arbetsinkomst mm mm mm.
Vi kan väl konstatera att lagen skulle kunna ändras nu i LED-lampornas tidevarv? Ännu mer inaktuell blir den för en elbil där du inte har förluststeget med en förbränningsmotor. Men gissar att det är trögjobbat på EU-nivå om det endast är Sverige och kanske Finland som bryr sig.
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
Ja, men anledningen till att man tillåter släckta lampor bak i den nya förordningen är för att spara energi. Att sen enskilda bilister inte begriper hur dom ska framföra sina fordon är en annan fråga.tttomten skrev:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Min Audi A6 från 2012 har tända bakljus vid DRL tända.K Kallens skrev:Vi kan väl konstatera att lagen skulle kunna ändras nu i LED-lampornas tidevarv? Ännu mer inaktuell blir den för en elbil där du inte har förluststeget med en förbränningsmotor. Men gissar att det är trögjobbat på EU-nivå om det endast är Sverige och kanske Finland som bryr sig.
Så länge kan man ju stödja de som ändå bygger bilar med tända bakljus hela tiden. Tänker främst på Volvo men kanske finns andra?
Dock förvånasvärt många som kör i mörkret med bara DRL. Tycker man inte själv att vägen är dåligt belyst? Jag avskyr att ha dålig sikt eller klen belysning. Kanske beror det på ålder (46) och dålig syn?
Ja där ser man, men tror nyare Audis har släckta bakljus vid dagsljus? De som kör med endast DRL på vägar utan gatlampor förstår inte jag heller..j.f.s skrev:
Självklart.useless skrev:
Men tyvärr så förstår inte (många av våra) politiker att det är suboptimering att låta enskilda bilister ta eget ansvar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja det går såklart att stänga av ändå. Men måste säga att det är otroligt sällan jag ser Volvobilar med släckta bakljus, iaf jämfört med andra märken.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja, många implementationer är usla, exempelvis som den Renault jag fick som hyrbil. Den kunde endast framföras lagligt i dagsljus, så endas sättet att få igång belysning bak resulterade i halvljus i kombination med dimljus fram.pacman42 skrev:
Vissa biltillverkare har dock gjort så att det är lätt att det blir fel. De symboler som gäller på min bil gör på frugans bil att halvljusautomatiken är avstängd (och vice versa faktiskt). Det vill till att man har koll på detta om man kör en bil man inte är van vid.
Och folk i allmänhet har en väldigt dålig koll på att de måste kontrollera sådant här innan de kör iväg.
Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den...
Det är mycket med detta rörande halvljusautomatik som inte blev bra...
Lägg till det att de allra flesta människor är fullständigt ointresserade av att lära sig hur bilen fungerar. Blinkar man på 100 bilar som kör omkring nedsläckt så är det max 1 som tänder lamporna, resten förstår ingenting.
En enkel lösning hade varit att inte belysa instrumentpanelen om inte halvljuset var på. När folk inte längre ser hastighetsmätare etc kanske de skulle reagera och tänk vad energi man skulle spara på att inte köra omkring med instrumtpanelen belyst i onödan...