Alfredo Alfredo skrev:
Jag har haft bil där både 0 och 2 betytt halvljus på med motor på annars av" alltså "halvljusautomatik". Enda skillnaden, som jag uppfattade det, mellan 0 och 2 var att heljuset "fastnade" vid spakrörelse i läge 2 men bara blev "helljusblink" i läge 0.

"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja mellan", dyker upp i tankarna...
Så tror jag 100% av mina bilar de senaste 25 åren har funkat. Möjligen med något enstaka undantag jag har glömt.

Fairlane Fairlane skrev:
Man borde ställt krav på att det skulle vara omöjligt att köra runt nedsläckt i mörker.
Borde inte detta krav egentligen gälla alla bilar? Varför inte en tvåa på besiktningen om det går. :cool: Och jag inser att det säkert finns någon EU-förordning eller liknade som ställer till det men jag tror ni fattar...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hehe jag får uppenbarligen pudla och konstatera att det har funnits alla möjliga varianter. Det kanske inte var lättare eller bättre förr ändå.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den......
Jaså, sedan när då? Inget som jag har kännedom om. Dock så brukar jag försöka att se till att släpets belysning är tänt när man kör och då brukar det bli dimljusläget på bilen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du att man ska kolla batterispänningen via en app? I så fall vill jag påpeka att jag ställde av en 60-talsbil på 70-tal över en vinter med batteriet i och den startade direkt på våren.
Varför har det blivit så mycket sämre nu?
Nej nej, inte SKA, man KAN göra det om man vill:D.
Dagens bilar innehåller så mycket datorer att det drar ut batteriet. Jag kan via en app i telefonen se vart bilen är på en karta, tända lampor, tuta, låsa upp den, starta värmaren osv., på andra sidan jordklotet:geek:.
Denna ”närvaro” kräver naturligtvis ström, dock går bilen ned i batterisparläge efter nån vecka så den startar om man kommer hem från en semesterresa.

Bra eller dåligt? Jag vet inte, jag gillar att jag kan starta värmaren med telefonen på vintern, annars är det väl inget jag använder så direkt. Idag är väl dom flesta nya bilarna utrustade med detta.

M
Fairlane Fairlane skrev:
För att göra det ännu roligare så är det ofta programmerbart hur man vill att ljuset beter sig vid olika lägen på vredet. Ett gott skäl att lära sig hur ens egen bil fungerar.

En sak som jag reagerat på är att hemtjänsten (olika bolag) som rör sig här omkring ofta kör små bilar som Toyota Aygo eller liknande. Dessa ser jag väldigt ofta kör runt nedsläckt. Det är säkert så att man letat efter en billig bil som gör jobbet, men man missade en del i kravställningen. Man borde ställt krav på att det skulle vara omöjligt att köra runt nedsläckt i mörker. Den här typen av bil används av många olika förare och då måste det bara fungera.
Yes! Det var bla. detta som jag baserade min teori om Toyota på. Hemtjänsten här i byn har också upphandlat vita Yaris och dessa rullar allt som oftast runt med varsel fram och inget ljus bak. Ser väldigt ofta samma sak på vita Toyota väktarbilar från diverse företag, CHR och Yaris mm. Kanske har det något med hybridtekniken som gör att dem sällan lyser?

R roli skrev:
Jaså, sedan när då? Inget som jag har kännedom om.
Det är inte så att @pacman42 syftar på att släpets bakljus måste vara tända? För de måste de vad jag vet.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte så att @pacman42 syftar på att släpets bakljus måste vara tända? För de måste de vad jag vet.
J, det var ju det som jag frågade om. Och för att få släpets bakljus tända så måste även bilens bakljus tändas. Så det var det som jag menade med att jag inte hade någon aning om släpets bakljus måste vara tända.

R roli skrev:
J, det var ju det som jag frågade om.
Som jag förstår regelverket är grundprincipen att ett fordons belysning alltid ska vara tänd men att det för en bils baklyktor finns undantag.

Utdrag ur trafikförordningen om fordonsbelysning, med text om när lyktor och strålkastare ska vara tända vid färd.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Min uppfattning är att släpet alltid måste ha belysning bakåt men att bilen i vissa fall inte behöver det, oavsett om bilen har släp eller ej.

Jag tycker att det går att tolka tidigare inlägg som att även bilen måste ha baklyktorna tända med släp påkopplat men jag tror inte att det var det som avsågs.

Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Yes! Det var bla. detta som jag baserade min teori om Toyota på. Hemtjänsten här i byn har också upphandlat vita Yaris och dessa rullar allt som oftast runt med varsel fram och inget ljus bak. Ser väldigt ofta samma sak på vita Toyota väktarbilar från diverse företag, CHR och Yaris mm. Kanske har det något med hybridtekniken som gör att dem sällan lyser?
Aha, deär ändå vita, vilket underlättar lite. Värst är ju svarta bilar utan baklyse i mörkret.

T
useless useless skrev:
EU-förordningar tas inte fram för en 1 bil.
Nähä?? Och jag som trodde att vi hade en för varje enskild bil. :crysmile:

T
Alfredo Alfredo skrev:
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
Absolut att det stör. När man möter en som har dimljusen på olagligt tillsammans med halvljuset på i t.ex. i dåligt väglag/dålig sikt bländar det kraftigt och förstör mörkerseendet.
Det är ju därför som du egentligen inte får ha något annat alls tänt mellan halvljusen.
Inte ens "skrytbelysningen" som är inbyggda i en del extraljus får vara tänt.
Det finns ju en anledning till varför bestämmelsen finns även om inte alla tycker sig bli störda.

T
useless useless skrev:
Så, 2500 kubikmeter bensin per år om 100 miljoner bilar används en halvtimme om dan i snitt. Det är väl kanske mer intressanta fakta än besparingen för en enskild bilist.
Ännu mer intressant är väl att ställa det i relation till hur mycket alla dessa 100 miljoner förbrukar totalt under samma tid?

T Tullen127 skrev:
Ännu mer intressant är väl att ställa det i relation till hur mycket alla dessa 100 miljoner förbrukar totalt under samma tid?
Om vi ska bottna i frågan kring baklampor och energibesparing så är det nog så enkelt att EU inte ville införa en regel som ökade energiförbrukningen samtidigt som alla andra jobbar för att minska den. Att det blev en sänkning i de länder som tidigare hade krav på belysning dagtid är bara en bonus.
Därför är besparingen i absoluta tal egentligen irrelevant.

B
Den sparade energin kommer till användning när plåtverkstäderna ska laga bilarna som krockat för att de inte syns.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.