97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Precis. Det är dock vanligt förekommande med mer eller mindre osannolika historier om skenande bilar/fordon.Fairlane skrev:
Låt mig gissa att det är en ursäkt som många finner nära till hands när man kört för fort.
T.ex.:
https://www.tv4.se/artikel/1kurcbfWbt8eTQiKqiHIln/leif-gw-om-bluffande-chauffoeren
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag gissar att man får göra som jag gör, ladda med batteriladdare lite då och då.Alfredo skrev:
Båda mina bilar är lite äldre så de har inte sånna "finesser" och jag kör ofta längre än så, men det tar mig någon minut eller två att koppla in batteriladdaren så jag gör det några gånger om året.
Jag vet, det är orealistiskt att begära att alla ska göra så. Kanske står det beskrivet i instruktionsboken hur man ska göra, men det är väl världens minst lästa bok... Den plockar folk kanske fram om de ska byta en glödlampa, men knappt ens då. Iofs känns det ibland meningslöst som när jag skulle byta halvljuslampa på mitt ex gamla golf. "Byta lampa kan vara krångligt, lämna in bilen till din märkesverkstad", ungefär så var beskrivningen för att byta en sketen h7-lampa. Iofs var det ett helvete, framförallt på ena sidan, men ändå. Kanske därför så många kör med bara ett fungerande halvljus...
Det skulle jag med kunna göra. Den sladdar som ansluts till bilen går rätt snabbt att koppla in. Mitt problem är att jag ännu inte hittat något hål i rimlig närhet av bilen där schuckoproppen passar.Fairlane skrev:
Du kan inte " spara" men 10miljoner bilar som körs om dagen och drivs av en fossilmotor kan spara...F frasen_36 skrev:
Elen skapas trots allt via fossila bränsle som har dålig verkningsgrad.
Sen har tiderna förändrats och nu hänger inte lagarna med..
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har Ctek Sense monterat i min Volvo-2018, den skickar batteriets polspänning live via Blåtand till telefonens app där jag kan utläsa spänningen men vad jag kan se laddar generatorn hela tiden när jag kör.A Anders_Nilsson skrev:
Det är inte det lilla start/stopp-batteriet på typ 12Ah som du avser?
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Nej utan funktionen är att magnetise ringen styrs via LIN-buss så man försöker styra laddningen till de tillfällen då det inte kostar något, t ex när man bromsar.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej, min bil rullar ganska korta sträckor (15min resa till jobbet) och bränslevärmaren körs 2ggr per dag så jag misstänker att det finns ett SOC-värde på startbatteriet att förhålla sig till som gör att min generator tycks ladda mest hela tiden?A Anders_Nilsson skrev:
Jag kör med batteriladdare en gång i veckan för att inte batteriet ska dö i förtid.
Javisst, för att inte tala om hur mycket vi skulle spara genom att låta bilarna stå oanvända....Keiller skrev:
Folk använder ju inte blinkers så varför ska de använda baklyktor?
Tycker alla bilister ska sluta att "elda för kråkorna" och låta all belysning, luftkonditionering, stereo, gps och andra strömförbrukare vara avstängda hela tiden. Tänk vad många centiliter bensin vi skulle spara på ett år. Greta skulle gråta av glädje. Och hur många extra kilometer i körsträcka skulle inte elbilarna få utan alla lampor påslagna?
Fortfarande är det en dåligt fungerande konstruktion som orsakar försämring av säkerheten.A Alexn72 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Menar du att man ska kolla batterispänningen via en app? I så fall vill jag påpeka att jag ställde av en 60-talsbil på 70-tal över en vinter med batteriet i och den startade direkt på våren.M Markarbetaren skrev:Okej, min bil rullar ganska korta sträckor (15min resa till jobbet) och bränslevärmaren körs 2ggr per dag så jag misstänker att det finns ett SOC-värde på startbatteriet att förhålla sig till som gör att min generator tycks ladda mest hela tiden?
Jag kör med batteriladdare en gång i veckan för att inte batteriet ska dö i förtid.
Varför har det blivit så mycket sämre nu?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..
Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.