Fairlane Fairlane skrev:
Bilen var knappt tre år gammal och hon körde regelbundet en sträcka på cirka 3 mil enkel väg iallafall, men det räckte tydligen inte och det här kanske är förklaringen!?
Men hur ska man då bete sig om inte hennes körstil räcker? :surprised::thinking:
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
bromsen tror jag alla har som första alternativ om bilen ökar farten när man inte vill, för att farthållaren strular.
Precis. Det är dock vanligt förekommande med mer eller mindre osannolika historier om skenande bilar/fordon.
Låt mig gissa att det är en ursäkt som många finner nära till hands när man kört för fort.

T.ex.:
https://www.tv4.se/artikel/1kurcbfWbt8eTQiKqiHIln/leif-gw-om-bluffande-chauffoeren
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur ska man då bete sig om inte hennes körstil räcker? :surprised::thinking:
Jag gissar att man får göra som jag gör, ladda med batteriladdare lite då och då.
Båda mina bilar är lite äldre så de har inte sånna "finesser" och jag kör ofta längre än så, men det tar mig någon minut eller två att koppla in batteriladdaren så jag gör det några gånger om året.

Jag vet, det är orealistiskt att begära att alla ska göra så. Kanske står det beskrivet i instruktionsboken hur man ska göra, men det är väl världens minst lästa bok... Den plockar folk kanske fram om de ska byta en glödlampa, men knappt ens då. Iofs känns det ibland meningslöst som när jag skulle byta halvljuslampa på mitt ex gamla golf. "Byta lampa kan vara krångligt, lämna in bilen till din märkesverkstad", ungefär så var beskrivningen för att byta en sketen h7-lampa. Iofs var det ett helvete, framförallt på ena sidan, men ändå. Kanske därför så många kör med bara ett fungerande halvljus...
 
Fairlane Fairlane skrev:
men det tar mig någon minut eller två att koppla in batteriladdaren så jag gör det några gånger om året.
Det skulle jag med kunna göra. Den sladdar som ansluts till bilen går rätt snabbt att koppla in. Mitt problem är att jag ännu inte hittat något hål i rimlig närhet av bilen där schuckoproppen passar. :cry:
 
F frasen_36 skrev:
Ok. Men konstruktionen finns kvar med LED.
Och fortfarande ifrågasätter jag vad man sparar genom att släcka två lampor i äldre bilar i bakljusen på ca 20-25W/st
Du kan inte " spara" men 10miljoner bilar som körs om dagen och drivs av en fossilmotor kan spara...
Elen skapas trots allt via fossila bränsle som har dålig verkningsgrad.

Sen har tiderna förändrats och nu hänger inte lagarna med..
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Vissa moderna bilmärken, t ex visst märke från Hisingen, Göteborg, införde för 10-15 år sedan att generatorn bara laddar när man bromsar, så på dessa bilar kostar lite el egentligen inte något. På landsväg är de givetvis annorlunda men i stan får du elen gratis.
Jag har Ctek Sense monterat i min Volvo-2018, den skickar batteriets polspänning live via Blåtand till telefonens app där jag kan utläsa spänningen men vad jag kan se laddar generatorn hela tiden när jag kör.

Det är inte det lilla start/stopp-batteriet på typ 12Ah som du avser?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har Ctek Sense monterat i min Volvo-2018, den skickar batteriets polspänning live via Blåtand till telefonens app där jag kan utläsa spänningen men vad jag kan se laddar generatorn hela tiden när jag kör.

Det är inte det lilla start/stopp-batteriet på typ 12Ah som du avser?
Nej utan funktionen är att magnetise ringen styrs via LIN-buss så man försöker styra laddningen till de tillfällen då det inte kostar något, t ex när man bromsar.
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Nej utan funktionen är att magnetise ringen styrs via LIN-buss så man försöker styra laddningen till de tillfällen då det inte kostar något, t ex när man bromsar.
Okej, min bil rullar ganska korta sträckor (15min resa till jobbet) och bränslevärmaren körs 2ggr per dag så jag misstänker att det finns ett SOC-värde på startbatteriet att förhålla sig till som gör att min generator tycks ladda mest hela tiden?

Jag kör med batteriladdare en gång i veckan för att inte batteriet ska dö i förtid.
 
F
Keiller Keiller skrev:
Folk använder ju inte blinkers så varför ska de använda baklyktor?

Tycker alla bilister ska sluta att "elda för kråkorna" och låta all belysning, luftkonditionering, stereo, gps och andra strömförbrukare vara avstängda hela tiden. Tänk vad många centiliter bensin vi skulle spara på ett år. Greta skulle gråta av glädje. Och hur många extra kilometer i körsträcka skulle inte elbilarna få utan alla lampor påslagna?
Javisst, för att inte tala om hur mycket vi skulle spara genom att låta bilarna stå oanvända....
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Du kan inte " spara" men 10miljoner bilar som körs om dagen och drivs av en fossilmotor kan spara...
Elen skapas trots allt via fossila bränsle som har dålig verkningsgrad.

Sen har tiderna förändrats och nu hänger inte lagarna med..
Fortfarande är det en dåligt fungerande konstruktion som orsakar försämring av säkerheten.
 
F frasen_36 skrev:
Fortfarande är det en dåligt fungerande konstruktion som orsakar försämring av säkerheten.
Ja de kan jag absolut hålla med om men bränsle sparar det ;)
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, min bil rullar ganska korta sträckor (15min resa till jobbet) och bränslevärmaren körs 2ggr per dag så jag misstänker att det finns ett SOC-värde på startbatteriet att förhålla sig till som gör att min generator tycks ladda mest hela tiden?

Jag kör med batteriladdare en gång i veckan för att inte batteriet ska dö i förtid.
Menar du att man ska kolla batterispänningen via en app? I så fall vill jag påpeka att jag ställde av en 60-talsbil på 70-tal över en vinter med batteriet i och den startade direkt på våren.
Varför har det blivit så mycket sämre nu?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Ja de kan jag absolut hålla med om men bränsle sparar det ;)
Hur mycket per mil för en (1) genomsnittsbil
 
Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..

Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hur mycket per mil för en (1) genomsnittsbil
EU-förordningar tas inte fram för en 1 bil.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.