97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Instämmer helt, det måste vara någon typ av vårdslöshet och bör bestraffas därefter.H Harald Blåtumme skrev:Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..
Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
Samma sak för "dimljusbögarna" dvs de som envisas med att köra med olaglig bländande belysning framåt t.ex. dimljus tillsammans med halvljusen.
På i princip alla bilar byggda före ~2010 tänds halvljuset (och baklyktorna) när man slår på tändningen. 100% av bilarna jag har haft de senaste 25 åren har fungerat så.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag skulle säga att det beror på.Alfredo skrev:
Fuktig vägbana förvärrar situation och vissa ljus är värre än andra.
Sen blir det värre med åldern och jag är en gammal gubbe enligt dottern...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag har en 2008 som jag kan köra helt nedsläckt om jag sätter vredet på 0 (jag gör det ibland när jag står parkerad och väntar på dotter och vill ladda mobilen). Då blir det inget ljus fram eller bak. Det har hänt att jag kört iväg, men antingen märker jag det direkt eller så blinkar någon och fattar jag (till skillnad från 99,9% av befolkningen som kör nedsläckt). Normalläget för den bilen är att vredet står på 1 och halvljuset går då igång så fort jag startar bilen.useless skrev:
Men det brukar (brukade) ändå finnas ett läge "0" där ljusen var släckta. Däremot hade ju alla ett läge som tände/släckte halvljus och bakljus med tändningen. Så länge man inte behövde helljus lämnade nog 99% av alla reglaget i detta läge.useless skrev:
Det är möjligt att det finns, men på alla någorlunda moderna bilar jag har haft har läge 0 inneburit halvljusautomatik. Det brukar finnas tre lägen (siffrorna är bara för tydlighetens skull. Det finns säkert bilar som har ett riktigt '0-läge' där allt är avslaget):K Kallens skrev:
0 - Då tänds halvljuset när tändningen slås på
1- Parkeringljus
2 - Halvljus på permanent (och helljus går att slå på).
Ok. På min förra bil (Dacia från 2013) slogs inte halvljuset på förr än motorn startats. Det räckte inte att vrida på tändningen eller ställa omkopplaren i 'läge 2'.
Nej det hade inte alla! Jag tror det verkar som bilar har existerat längre än du...K Kallens skrev:
När lagen om halvljus/varselljus kom såldes det "tillbehörskit" som åstadkom detta. Jag monterade ett sådant på min fars bil på sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal.
Jag har haft bil där både 0 och 2 betytt halvljus på med motor på annars av alltså "halvljusautomatik". Enda skillnaden, som jag uppfattade det, mellan 0 och 2 var att heljuset "fastnade" vid spakrörelse i läge 2 men bara blev "helljusblink" i läge 0.useless skrev:
"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja mellan", dyker upp i tankarna...
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
För att göra det ännu roligare så är det ofta programmerbart hur man vill att ljuset beter sig vid olika lägen på vredet. Ett gott skäl att lära sig hur ens egen bil fungerar.
En sak som jag reagerat på är att hemtjänsten (olika bolag) som rör sig här omkring ofta kör små bilar som Toyota Aygo eller liknande. Dessa ser jag väldigt ofta kör runt nedsläckt. Det är säkert så att man letat efter en billig bil som gör jobbet, men man missade en del i kravställningen. Man borde ställt krav på att det skulle vara omöjligt att köra runt nedsläckt i mörker. Den här typen av bil används av många olika förare och då måste det bara fungera.
En sak som jag reagerat på är att hemtjänsten (olika bolag) som rör sig här omkring ofta kör små bilar som Toyota Aygo eller liknande. Dessa ser jag väldigt ofta kör runt nedsläckt. Det är säkert så att man letat efter en billig bil som gör jobbet, men man missade en del i kravställningen. Man borde ställt krav på att det skulle vara omöjligt att köra runt nedsläckt i mörker. Den här typen av bil används av många olika förare och då måste det bara fungera.