T
H Harald Blåtumme skrev:
Bara för polisen att skärpa till sig litet här och lappa ordentligt för folk som inte har koll. Ett par tre tusen spänn är rimligt bötesbelopp som jag ser det, vet inte hur det är..

Är det skumt ljus ska du ha riktig belysning på bilen i Sverige, punkt. Finns inga ursäkter alls att köra omkring i mörklagd bil.
Instämmer helt, det måste vara någon typ av vårdslöshet och bör bestraffas därefter.
Samma sak för "dimljusbögarna" dvs de som envisas med att köra med olaglig bländande belysning framåt t.ex. dimljus tillsammans med halvljusen.
 
K Kallens skrev:
Ja det går såklart att stänga av ändå.
Det är väl inget "såklart" med det. På vissa fordon går det ej att stänga av ljuset vid färd. Haft bilar som varit så och nuvarande MC är på det sättet.

Om detta sen är bra eller inte kan "såklart" diskuteras. :p
 
T Tullen127 skrev:
olaglig bländande belysning framåt t.ex. dimljus tillsammans med halvljusen.
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inget "såklart" med det. På vissa fordon går det ej att stänga av ljuset vid färd. Haft bilar som varit så och nuvarande MC är på det sättet.

Om detta sen är bra eller inte kan "såklart" diskuteras. :p
Hehe ok det har jag aldrig sett faktiskt, då får jag ta tillbaka det.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inget "såklart" med det. På vissa fordon går det ej att stänga av ljuset vid färd. Haft bilar som varit så och nuvarande MC är på det sättet.

Om detta sen är bra eller inte kan "såklart" diskuteras. :p
På i princip alla bilar byggda före ~2010 tänds halvljuset (och baklyktorna) när man slår på tändningen. 100% av bilarna jag har haft de senaste 25 åren har fungerat så.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Olaglig är den men störs ni andra av det? Jag brukar aldrig bländas av normala dimljus så för min del får folk köra med dessa bäst de vill.
Jag skulle säga att det beror på.
Fuktig vägbana förvärrar situation och vissa ljus är värre än andra.
Sen blir det värre med åldern och jag är en gammal gubbe enligt dottern...
 
  • Ledsen
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen blir det värre med åldern och jag är en gammal gubbe enligt dottern...
Då är vi två. :cry: Och det klart att de kan irritera någon gång. Av allt jag irriterar mig på i trafiken hamnar dock just dimljus väldigt långt ner på listan även om dessa faktiskt oftast är otillåtna.
 
Fairlane
useless useless skrev:
På i princip alla bilar byggda före ~2010 tänds halvljuset (och baklyktorna) när man slår på tändningen. 100% av bilarna jag har haft de senaste 25 åren har fungerat så.
Jag har en 2008 som jag kan köra helt nedsläckt om jag sätter vredet på 0 (jag gör det ibland när jag står parkerad och väntar på dotter och vill ladda mobilen). Då blir det inget ljus fram eller bak. Det har hänt att jag kört iväg, men antingen märker jag det direkt eller så blinkar någon och fattar jag (till skillnad från 99,9% av befolkningen som kör nedsläckt). Normalläget för den bilen är att vredet står på 1 och halvljuset går då igång så fort jag startar bilen.
 
useless useless skrev:
På i princip alla bilar byggda före ~2010 tänds halvljuset (och baklyktorna) när man slår på tändningen. 100% av bilarna jag har haft de senaste 25 åren har fungerat så.
Men det brukar (brukade) ändå finnas ett läge "0" där ljusen var släckta. Däremot hade ju alla ett läge som tände/släckte halvljus och bakljus med tändningen. Så länge man inte behövde helljus lämnade nog 99% av alla reglaget i detta läge.
 
K Kallens skrev:
Men det brukar (brukade) ändå finnas ett läge "0" där ljusen var släckta.
På de bilar som hade ett sådant läge brukade det finnas. På de bilar som saknade detta läge brukade det inte finnas. :p
 
K Kallens skrev:
Men det brukar (brukade) ändå finnas ett läge "0" där ljusen var släckta.
Det är möjligt att det finns, men på alla någorlunda moderna bilar jag har haft har läge 0 inneburit halvljusautomatik. Det brukar finnas tre lägen (siffrorna är bara för tydlighetens skull. Det finns säkert bilar som har ett riktigt '0-läge' där allt är avslaget):
0 - Då tänds halvljuset när tändningen slås på
1- Parkeringljus
2 - Halvljus på permanent (och helljus går att slå på).

Ok. På min förra bil (Dacia från 2013) slogs inte halvljuset på förr än motorn startats. Det räckte inte att vrida på tändningen eller ställa omkopplaren i 'läge 2'.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Däremot hade ju alla ett läge som tände/släckte halvljus och bakljus med tändningen.
Nej det hade inte alla! Jag tror det verkar som bilar har existerat längre än du... ;)

När lagen om halvljus/varselljus kom såldes det "tillbehörskit" som åstadkom detta. Jag monterade ett sådant på min fars bil på sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal.
 
C
useless useless skrev:
Det är möjligt att det finns, men på alla någorlunda moderna bilar jag har haft har läge 0 inneburit halvljusautomatik.
Samma på min bil, med skillnaden att helljuset inte är blockerat i "0"-läget (dock i "auto"-läget).
Så det där är en djungel.
 
useless useless skrev:
0 - Då tänds halvljuset när tändningen slås på
1- Parkeringljus
2 - Halvljus på permanent (och helljus går att slå på).
Jag har haft bil där både 0 och 2 betytt halvljus på med motor på annars av alltså "halvljusautomatik". Enda skillnaden, som jag uppfattade det, mellan 0 och 2 var att heljuset "fastnade" vid spakrörelse i läge 2 men bara blev "helljusblink" i läge 0.

"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja mellan", dyker upp i tankarna...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
För att göra det ännu roligare så är det ofta programmerbart hur man vill att ljuset beter sig vid olika lägen på vredet. Ett gott skäl att lära sig hur ens egen bil fungerar.

En sak som jag reagerat på är att hemtjänsten (olika bolag) som rör sig här omkring ofta kör små bilar som Toyota Aygo eller liknande. Dessa ser jag väldigt ofta kör runt nedsläckt. Det är säkert så att man letat efter en billig bil som gör jobbet, men man missade en del i kravställningen. Man borde ställt krav på att det skulle vara omöjligt att köra runt nedsläckt i mörker. Den här typen av bil används av många olika förare och då måste det bara fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.