Vi pratar inte om belysningen nattetid utan dagtid. Och då var det Sverige som först införde varselljus (bra!) men inte krav på bakbelysning nattetid (mindre bra).
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi pratar inte om belysningen nattetid utan dagtid. Och då var det Sverige som först införde varselljus (bra!) men inte krav på bakbelysning nattetid (mindre bra).
Jo jo, det har vi ju avhandlat, men tråden i stort handlar ju om bakljus och mörkerkörning.
H hempularen skrev:
Nu ser man dagligen flera bilar under samma körtur som är helt släckta vid mörkerkörning. Ingen tillstymmesle till ljus bakåt, ibland något liiitet ledljus frammåt.
 
  • Gilla
Helena T.
  • Laddar…
Jag kan en liten del om franska bilar. I Frankrike ansåg man att positionsljus framtill var tillräckligt bra för stadskörning nattetid. När man tände det var alltid bakljusen tända också. Nu är vi på 60-80-talet. Jag har kört ett otal franska bilar men det var aldrig möjligt att tända något framtill utan att bakljusen tändes med.
Nuförtiden går allt via datorer och fanskapet och då vet man aldrig vad som tänds när. Jag har två franska bilar nu och ska kolla hur dom fungerar. En av dom är såld nedanför Tyskland och funktionen kan vara helt annorlunda för det sitter i mjikvaran för respektive landet..
 
H hempularen skrev:
Man skall inte undervärdera effekten av stora volymet. Om du sparar 5W på 20 milj bilar, så är det 100 Mwatt vilket motsvarar en sjättedels kärnreaktor, eller tiondels beroende på vilken man jämför med. Nu har jag egentligen ingen koll på hur många bilar som rullar samtidigt i Europa.
Vissa moderna bilmärken, t ex visst märke från Hisingen, Göteborg, införde för 10-15 år sedan att generatorn bara laddar när man bromsar, så på dessa bilar kostar lite el egentligen inte något. På landsväg är de givetvis annorlunda men i stan får du elen gratis.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I dag har alla bilar liknande funktionalitet. Man tappar livslängd på batteriet men sparar bränsle.
 
Fairlane Fairlane skrev:
men bromsarna är starkare än motorn, så det låter absurt. Man kan ju också stänga av motorn.
Det klart att man alltid kan stanna om man gör "rätt" utifrån aktuell felsituation och felet inte är så allvarlig att det inte finns något rätt...

Det är nog sällsynt att bromsarna havererar samtidigt som fartkontrollen får tuppjuck men för mig som levt med en kopplingspedal och startnyckel i ett flertal decennier är det nog inte självklart att jag instinktivt skulle göra det bästa i en akut felsituation i hög fart med nuvarande bil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan alltid stänga av motorn utan att låsa ratten om man inte drar ur nyckeln.
Det brukar vara så att man inte låser ratten om man inte drar ur nyckeln, utan bara stänger av strömmen. Dock är det inte alltid så. Som en fd. yrkesförare som också har haft en massa privata bilar vet jag detta väl.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man behöver inte vara så självgod i Sverige. Långt innan EU befattade sig med denna fråga var det helt lagligt och OK i Sverige att köra dagtid med bara varselljus fram och inget bak.
Inte min mening med att vara självgod och även jag var med på tiden när lyset normalt var helt släckt på dagen och man så småningom införde varselljus dagtid. ;)

I modern tid är dock min erfarenhet att det normala varit att bilar har lyst både fram och bak och oskicket med släckta bakljus, i modern tid, är enligt min uppfattning ett oskick som börjat bli störande relativt nyligen, kanske de senaste fem till tio åren.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ är att sätta vredet på 1 istället för auto, så har man halvljus även dagtid och riskerar inte att ljussensorns inte fungerar som den ska. Nackdel? Jag ser faktiskt ingen.
Nackdelen är väl de bilar där detta läge medför att ljuset även lyser när bilen lämnas parkerad.
 
A Anders_Nilsson skrev:
införde för 10-15 år sedan att generatorn bara laddar när man bromsar
Det där fattade jag inte. Pratar vi om en normal fosilbil med ett normalt 12 Volts batteri? Bromsen petar man väl knappt på under normal landsvägskörning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det gäller framför allt vid motorbromsning. Det är inte så att det bara laddar mär man bromsar, men laddningen styrs aktivt till tillfällen när det är minst negativt för bränsleförbrukningen. Tex vid inbromsning. Det medför att batteriet hela tiden aktivt används, vilket kortar livslängden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
antett och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nackdelen är väl de bilar där detta läge medför att ljuset även lyser när bilen lämnas parkerad.
Ja har man en sådan bil så får man lära sig hur man gör.
Rent generellt kan det ju vara läge att bläddra i instruktionsboken när man skaffar ny bil så man lär sig lite hur den fungerar. Jag vet att 99% av befolkningen inte gör det, men så vet de sen inte heller hur belysningen på bilen fungerar. Själv bläddrar jag alltid igenom boken (ok, jag bläddrar snabbt förbi det mesta, men ändå) när jag köpt ny bil. Jag har flera gånger tipsat vänner om funktioner de har i bilen, som de inte känner till. "Wow, det var en smart grej, hur visste du det?" Svar: "Jag har haft en likadan bil och det står i instruktionsboken..."
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Det gäller framför allt vid motorbromsning. Det är inte så att det bara laddar mär man bromsar, men laddningen styrs aktivt till tillfällen när det är minst negativt för bränsleförbrukningen. Tex vid inbromsning. Det medför att batteriet hela tiden aktivt används, vilket kortar livslängden.
Det här var intressant, det var en "finess" jag inte kände till. En klassiker är ju annars att säga åt folk att köra lite längre sträckor ibland för att batteriet ska få ladda, men det verkar ju nästan meningslöst isåfall.
Hjälpte för 2-3 veckor sen en grannes väninna som var på besök hos grannen när bilen inte startade. Jag sa att hon skulle köra en längre sträcka innan hon stängde av, men då lär det vara ännu längre än jag trodde.
Bilen var knappt tre år gammal och hon körde regelbundet en sträcka på cirka 3 mil enkel väg iallafall, men det räckte tydligen inte och det här kanske är förklaringen!?
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart att man alltid kan stanna om man gör "rätt" utifrån aktuell felsituation och felet inte är så allvarlig att det inte finns något rätt...

Det är nog sällsynt att bromsarna havererar samtidigt som fartkontrollen får tuppjuck men för mig som levt med en kopplingspedal och startnyckel i ett flertal decennier är det nog inte självklart att jag instinktivt skulle göra det bästa i en akut felsituation i hög fart med nuvarande bil.
Nej, det är svårt att veta hur man reagerar i olika situationer innan man är där, men bromsen tror jag alla har som första alternativ om bilen ökar farten när man inte vill, för att farthållaren strular.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja har man en sådan bil så får man lära sig hur man gör.
Nu är du inte helt realistisk. ;) Trots körkort i flera decennier lyckas jag få hojen strömlös minst en gång varje år för att jag lämnat den med lyset på. :oops: Hur många gånger jag än läser instruktionsboken förblir jag ändå samma klantarsel. :mad:
 
  • Haha
  • Gilla
M.Bergman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.