97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Vi pratar inte om belysningen nattetid utan dagtid. Och då var det Sverige som först införde varselljus (bra!) men inte krav på bakbelysning nattetid (mindre bra).
Jo jo, det har vi ju avhandlat, men tråden i stort handlar ju om bakljus och mörkerkörning.T Thomas_Blekinge skrev:
H hempularen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag kan en liten del om franska bilar. I Frankrike ansåg man att positionsljus framtill var tillräckligt bra för stadskörning nattetid. När man tände det var alltid bakljusen tända också. Nu är vi på 60-80-talet. Jag har kört ett otal franska bilar men det var aldrig möjligt att tända något framtill utan att bakljusen tändes med.
Nuförtiden går allt via datorer och fanskapet och då vet man aldrig vad som tänds när. Jag har två franska bilar nu och ska kolla hur dom fungerar. En av dom är såld nedanför Tyskland och funktionen kan vara helt annorlunda för det sitter i mjikvaran för respektive landet..
Nuförtiden går allt via datorer och fanskapet och då vet man aldrig vad som tänds när. Jag har två franska bilar nu och ska kolla hur dom fungerar. En av dom är såld nedanför Tyskland och funktionen kan vara helt annorlunda för det sitter i mjikvaran för respektive landet..
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Vissa moderna bilmärken, t ex visst märke från Hisingen, Göteborg, införde för 10-15 år sedan att generatorn bara laddar när man bromsar, så på dessa bilar kostar lite el egentligen inte något. På landsväg är de givetvis annorlunda men i stan får du elen gratis.H hempularen skrev:
I dag har alla bilar liknande funktionalitet. Man tappar livslängd på batteriet men sparar bränsle.
Det klart att man alltid kan stanna om man gör "rätt" utifrån aktuell felsituation och felet inte är så allvarlig att det inte finns något rätt...Fairlane skrev:
Det är nog sällsynt att bromsarna havererar samtidigt som fartkontrollen får tuppjuck men för mig som levt med en kopplingspedal och startnyckel i ett flertal decennier är det nog inte självklart att jag instinktivt skulle göra det bästa i en akut felsituation i hög fart med nuvarande bil.
Det brukar vara så att man inte låser ratten om man inte drar ur nyckeln, utan bara stänger av strömmen. Dock är det inte alltid så. Som en fd. yrkesförare som också har haft en massa privata bilar vet jag detta väl.T Thomas_Blekinge skrev:
Inte min mening med att vara självgod och även jag var med på tiden när lyset normalt var helt släckt på dagen och man så småningom införde varselljus dagtid.T Thomas_Blekinge skrev:
I modern tid är dock min erfarenhet att det normala varit att bilar har lyst både fram och bak och oskicket med släckta bakljus, i modern tid, är enligt min uppfattning ett oskick som börjat bli störande relativt nyligen, kanske de senaste fem till tio åren.
Det gäller framför allt vid motorbromsning. Det är inte så att det bara laddar mär man bromsar, men laddningen styrs aktivt till tillfällen när det är minst negativt för bränsleförbrukningen. Tex vid inbromsning. Det medför att batteriet hela tiden aktivt används, vilket kortar livslängden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja har man en sådan bil så får man lära sig hur man gör.Alfredo skrev:
Rent generellt kan det ju vara läge att bläddra i instruktionsboken när man skaffar ny bil så man lär sig lite hur den fungerar. Jag vet att 99% av befolkningen inte gör det, men så vet de sen inte heller hur belysningen på bilen fungerar. Själv bläddrar jag alltid igenom boken (ok, jag bläddrar snabbt förbi det mesta, men ändå) när jag köpt ny bil. Jag har flera gånger tipsat vänner om funktioner de har i bilen, som de inte känner till. "Wow, det var en smart grej, hur visste du det?" Svar: "Jag har haft en likadan bil och det står i instruktionsboken..."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det här var intressant, det var en "finess" jag inte kände till. En klassiker är ju annars att säga åt folk att köra lite längre sträckor ibland för att batteriet ska få ladda, men det verkar ju nästan meningslöst isåfall.D Daniel 109 skrev:
Hjälpte för 2-3 veckor sen en grannes väninna som var på besök hos grannen när bilen inte startade. Jag sa att hon skulle köra en längre sträcka innan hon stängde av, men då lär det vara ännu längre än jag trodde.
Bilen var knappt tre år gammal och hon körde regelbundet en sträcka på cirka 3 mil enkel väg iallafall, men det räckte tydligen inte och det här kanske är förklaringen!?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Nej, det är svårt att veta hur man reagerar i olika situationer innan man är där, men bromsen tror jag alla har som första alternativ om bilen ökar farten när man inte vill, för att farthållaren strular.Alfredo skrev:
Det klart att man alltid kan stanna om man gör "rätt" utifrån aktuell felsituation och felet inte är så allvarlig att det inte finns något rätt...
Det är nog sällsynt att bromsarna havererar samtidigt som fartkontrollen får tuppjuck men för mig som levt med en kopplingspedal och startnyckel i ett flertal decennier är det nog inte självklart att jag instinktivt skulle göra det bästa i en akut felsituation i hög fart med nuvarande bil.
Nu är du inte helt realistisk.Fairlane skrev: