Har väl inte funderat på det de senaste 40 åren. Åkt Saab och Volvo med automatik, minns jag rätt har även bakljus alltid varit tänt i autoläget.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag förstår absolut att det kan vara lätt att glömma att slå på bakljuset manuellt, eftersom det lyser fram och på instrumenten
På Toyota så lyser instrumentpanelen samtidigt som bakljusen. Belysning kan ställas i På/Av/Auto. Så så länge man är intresserad av att se hur fort man kör så blir det rätt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
På Toyota så lyser instrumentpanelen samtidigt som bakljusen. Belysning kan ställas i På/Av/Auto. Så så länge man är intresserad av att se hur fort man kör så blir det rätt.
Det är ju smart förstås, då glömmer man det inte så lätt! Men jag hävdar fortfarande att alla bilar borde ha bakljuset på i trafiken alltid!
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
På Toyota så lyser instrumentpanelen samtidigt som bakljusen. Belysning kan ställas i På/Av/Auto. Så så länge man är intresserad av att se hur fort man kör så blir det rätt.
Smidigt så. Andra bilmärken har full belysning av instrumentpanelen samtidigt som de rör DRL fram och svart bak. Det fungerar som sagt hyfsat på svärmors Toyota, men den kan tända bakljusen lite sent kan jag tycka.
 
Som fler av konstaterat så fungerar automatiken sämre på asiatiska bilar, men även de franska, vill jag påstå. I dimma eller kraftigt regn så tänds bakljusen sällan. Samtidigt är de flesta som kör är rätt ointresserade att ta reda på hur bilen fungerar. Ibland har jag tänkt förfölja någon bil där det måste uppenbart vara fel på ljussensorn, men det blir inte av.
 
Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
 
  • Gilla
MasMats och 7 till
  • Laddar…
Min också.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det fungerar som sagt hyfsat på svärmors Toyota, men den kan tända bakljusen lite sent kan jag tycka.
Jag har ändrat nivån med någon app (Carla?) och en OBD2-adapter för några hundringar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men då kan vi ju skippa bakljus för bilen framför bör upptäckas ändå, eller?
Varför ska vi skippa bakljus?
 
A A-Man_08 skrev:
Varför ska vi skippa bakljus?
Därför att @Ibgu tycker att man bör se barnet ändå, vilket rimligen än mer bör gälla en stor bil: "Så har man eget lyse på så bör man se det om man inte är ouppmärksam"
 
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har ändrat nivån med någon app (Carla?) och en OBD2-adapter för några hundringar.
Ah, det är bra. 99,9% lär aldrig göra det dock.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Näää, sådana hade jag tillräcklig av i ungdomen på 70-talet.
Idag vill jag åka bekvämt med adaptiv farthållare, förarstöd vid körning med lite hjälpstyrning, larmet inne i de senaste bilarna har aldrig falsklarmat och kan stängas av vilket är måste med hund, hanterar det mesta jag gjort tidigare med knappar med hjälp av röststyrning t.ex. säger bara "fryser" och får svaret "ökar temperaturen med en grad" eller "stäng av rattvärmen", en hyfsad stor skärm med karta vid behov och många andra funktioner.
 
A AndersS skrev:
Näää, sådana hade jag tillräcklig av i ungdomen på 70-talet.
Idag vill jag åka bekvämt med adaptiv farthållare, förarstöd vid körning med lite hjälpstyrning, larmet inne i de senaste bilarna har aldrig falsklarmat och kan stängas av vilket är måste med hund, hanterar det mesta jag gjort tidigare med knappar med hjälp av röststyrning t.ex. säger bara "fryser" och får svaret "ökar temperaturen med en grad" eller "stäng av rattvärmen", en hyfsad stor skärm med karta vid behov och många andra funktioner.
Det går ju utmärkt om man har ekonomisk möjlighet att alltid köpa/leasa nya bilar och byta innan nybilsgarantin går ut. Men för oss i den stora massan som är hänvisade till att köpa begagnade bilar som är 8-10 år, så är det mycket skönare med enkel teknik som inte går sönder så lätt (och om den gör det kostar det inte skjortan att byta).
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det går ju utmärkt om man har ekonomisk möjlighet att alltid köpa/leasa nya bilar och byta innan nybilsgarantin går ut. Men för oss i den stora massan som är hänvisade till att köpa begagnade bilar som är 8-10 år, så är det mycket skönare med enkel teknik som inte går sönder så lätt (och om den gör det kostar det inte skjortan att byta).
Nää, förra bilen köptes ny -08 och kördes 24000 mil fram till 2017 då nuvarande köptes som ny och rullar på efter dryga 8 år, men blir inte så många mil längre så den passerade 13000 mil i våras. Så ägandekostnad blir inte illa.
Hade kunnat rulla den tidigare längre men bytte utifrån större behov av fyrhjulsdrift.
Tyvärr går det ju inte att välja bort tekniken i dagens bilar, enbart undvika att använda om man tycker det är krångligt eller inte behöver dem, etc, så är det väl med all utveckling. Jag som är äldre tycker det är ganska bekvämt med t.ex. röststyrning, bara trycka på en rattknapp och styra hela värmesystemet i bilen med röstkommandon, men visst man behöver då läsa manualen vilket jag förstår inte är så populärt och sällan används.
Skruvar inte med bilar sedan jag slutade med tävlandet, fick nog efter det, blir endast hjulbyten som jag gör själv.😉
Sedan vad man har för ekonomi och använder sina pengar till är ju väldigt individuellt, men teknikutveckling av bilar fortsätter oberoende.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Du fungerar som jag i detta hänseende. En 245:a motsvarar dessa krav och är vad jag använder som brukis (vardagsbil). Kommer att lägga möda på att bibehålla vagnen eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig något modernt automatiserat som blinkar och låter.
Ja, jag vet EXAKT hur den lyser - och fungerar i övrigt. Har full koll på allt. Slår på belysning, torkarna och fläkt med stabila knappar och vrider på huvudet när jag backar. Min Hisingetraktor är av sista årgången och saknar krockkuddar och ABS. (Låsningsfritt är särdeles bra på vintern, men man kan även anpassa körningen efter underlaget.)
PS. 0,73 l/mil. (0,67-0,82)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.