97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
På Toyota så lyser instrumentpanelen samtidigt som bakljusen. Belysning kan ställas i På/Av/Auto. Så så länge man är intresserad av att se hur fort man kör så blir det rätt.K Kirre2 skrev:
Det är ju smart förstås, då glömmer man det inte så lätt! Men jag hävdar fortfarande att alla bilar borde ha bakljuset på i trafiken alltid!Nyfniken skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Smidigt så. Andra bilmärken har full belysning av instrumentpanelen samtidigt som de rör DRL fram och svart bak. Det fungerar som sagt hyfsat på svärmors Toyota, men den kan tända bakljusen lite sent kan jag tycka.Nyfniken skrev:
Som fler av konstaterat så fungerar automatiken sämre på asiatiska bilar, men även de franska, vill jag påstå. I dimma eller kraftigt regn så tänds bakljusen sällan. Samtidigt är de flesta som kör är rätt ointresserade att ta reda på hur bilen fungerar. Ibland har jag tänkt förfölja någon bil där det måste uppenbart vara fel på ljussensorn, men det blir inte av.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Min också.
Näää, sådana hade jag tillräcklig av i ungdomen på 70-talet.T Thomas_Blekinge skrev:Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Idag vill jag åka bekvämt med adaptiv farthållare, förarstöd vid körning med lite hjälpstyrning, larmet inne i de senaste bilarna har aldrig falsklarmat och kan stängas av vilket är måste med hund, hanterar det mesta jag gjort tidigare med knappar med hjälp av röststyrning t.ex. säger bara "fryser" och får svaret "ökar temperaturen med en grad" eller "stäng av rattvärmen", en hyfsad stor skärm med karta vid behov och många andra funktioner.
Det går ju utmärkt om man har ekonomisk möjlighet att alltid köpa/leasa nya bilar och byta innan nybilsgarantin går ut. Men för oss i den stora massan som är hänvisade till att köpa begagnade bilar som är 8-10 år, så är det mycket skönare med enkel teknik som inte går sönder så lätt (och om den gör det kostar det inte skjortan att byta).A AndersS skrev:Näää, sådana hade jag tillräcklig av i ungdomen på 70-talet.
Idag vill jag åka bekvämt med adaptiv farthållare, förarstöd vid körning med lite hjälpstyrning, larmet inne i de senaste bilarna har aldrig falsklarmat och kan stängas av vilket är måste med hund, hanterar det mesta jag gjort tidigare med knappar med hjälp av röststyrning t.ex. säger bara "fryser" och får svaret "ökar temperaturen med en grad" eller "stäng av rattvärmen", en hyfsad stor skärm med karta vid behov och många andra funktioner.
Nää, förra bilen köptes ny -08 och kördes 24000 mil fram till 2017 då nuvarande köptes som ny och rullar på efter dryga 8 år, men blir inte så många mil längre så den passerade 13000 mil i våras. Så ägandekostnad blir inte illa.B b8q skrev:Det går ju utmärkt om man har ekonomisk möjlighet att alltid köpa/leasa nya bilar och byta innan nybilsgarantin går ut. Men för oss i den stora massan som är hänvisade till att köpa begagnade bilar som är 8-10 år, så är det mycket skönare med enkel teknik som inte går sönder så lätt (och om den gör det kostar det inte skjortan att byta).
Hade kunnat rulla den tidigare längre men bytte utifrån större behov av fyrhjulsdrift.
Tyvärr går det ju inte att välja bort tekniken i dagens bilar, enbart undvika att använda om man tycker det är krångligt eller inte behöver dem, etc, så är det väl med all utveckling. Jag som är äldre tycker det är ganska bekvämt med t.ex. röststyrning, bara trycka på en rattknapp och styra hela värmesystemet i bilen med röstkommandon, men visst man behöver då läsa manualen vilket jag förstår inte är så populärt och sällan används.
Skruvar inte med bilar sedan jag slutade med tävlandet, fick nog efter det, blir endast hjulbyten som jag gör själv.😉
Sedan vad man har för ekonomi och använder sina pengar till är ju väldigt individuellt, men teknikutveckling av bilar fortsätter oberoende.
Redigerat:
Du fungerar som jag i detta hänseende. En 245:a motsvarar dessa krav och är vad jag använder som brukis (vardagsbil). Kommer att lägga möda på att bibehålla vagnen eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig något modernt automatiserat som blinkar och låter.T Thomas_Blekinge skrev:Moderna bilar är bara skit. Såg man dåligt i gamla bilar så tände man ljusen och bakljusen tändes såklart med. Det fanns aldrig någon osäkerhet.
Volvon i familjen skriker LARM när det flyger runt en liten fluga i kupén.
Jag vill ha en simpel bil från 70-talet men utrustad med moderna basala säkerhetsgrejer som ABS, bra bälten, krockzon.
Alla vitala kommandon ska ske med knappar/rattar, inte menyer på en skärm.
Den tillverkare som gör det vinner min budget för nybilsköp.
Ja, jag vet EXAKT hur den lyser - och fungerar i övrigt. Har full koll på allt. Slår på belysning, torkarna och fläkt med stabila knappar och vrider på huvudet när jag backar. Min Hisingetraktor är av sista årgången och saknar krockkuddar och ABS. (Låsningsfritt är särdeles bra på vintern, men man kan även anpassa körningen efter underlaget.)
PS. 0,73 l/mil. (0,67-0,82)