97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Kan ju även var bra ifall de ouppmärksamma upptäcker bilen så det är nog en bra regel. Men lysen på dagtid tycker jag nog är rätt onödigt. Finns väl någon vettig anledning varför det t.ex. är förbjudet med halvljus i Tyskland t.ex.Alfredo skrev:
Man hör så mycket...L lbgu skrev:
https://msverige.se/resa-med-bil/bila-utomlands/bila-i-europa/bilresefakta-land-for-land/tyskland/
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Det var lääääänge sedan. Nu har dom flesta varselljus eller halvljus på även dagtid.L lbgu skrev:
Man ska väl skilja på tekniken i olika decennier. Förr i tiden hade de flesta bilar på kontinenten parkeringsljus, halvljus och fjärrljus som alla kunde tändas manuellt. Sedan hade kontinentala bilar som exporterades till Skandinavien s k skandinavien-reläer som tände halvljus eller varselljus. Särskilda lampor som godkändes som varselljus fanns ju inte då på kontinentala bilar som hade en 5W lampa som parkeringsljus.
Varselljusen startade väl på 70-talet med dom gula påbyggnadslamporna. Och Volvo startade väl sedan med varselljus inbyggda i parkeringsljuslyktan.
Sedan fanns ju
Ser massor av nya Toyotor och Kia som åker med mörklagda bilar på kvällar.T Thomas_Blekinge skrev:Det var lääääänge sedan. Nu har dom flesta varselljus eller halvljus på även dagtid.
Man ska väl skilja på tekniken i olika decennier. Förr i tiden hade de flesta bilar på kontinenten parkeringsljus, halvljus och fjärrljus som alla kunde tändas manuellt. Sedan hade kontinentala bilar som exporterades till Skandinavien s k skandinavien-reläer som tände halvljus eller varselljus. Särskilda lampor som godkändes som varselljus fanns ju inte då på kontinentala bilar som hade en 5W lampa som parkeringsljus.
Varselljusen startade väl på 70-talet med dom gula påbyggnadslamporna. Och Volvo startade väl sedan med varselljus inbyggda i parkeringsljuslyktan.
Sedan fanns ju
Det verkar som de asiatiska super ingenjörerna har missat något? Omöjlig...
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Detta är åtminstone för mig liktydigt med att dessa bilförare inte har på vägarna att göra. Klarar man inte av så enkla saker som att se till att bilen syns i trafiken ska man inte ha körkort.Andreas_Hansson skrev:
Snacket tidigare om att jag såg "här om dagen" betyder givetvis inte att det var dagsljus, jag ignorerar denna irrelevanta bidiskussion.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Mörklagda, menas det både fram och bak?Andreas_Hansson skrev:
Eu har väl bestämt att bilen ska ha drl fram men släckt bak under dagtid , så det är godkänt även i Sverige
Det gäller att ha fakta rätt för sig. Fordom, i Tyskland mfl länder, behövde man inte ha någon belysning alls på under dagtid. Att folk blinkade var för att de trodde att man glömt ljuset på alt att det var någon "bror duktig" som störde sig.
De nyare EU-gemensamma reglerna innbär att bilar måste ha belysing fram. Det går utmärkt att ha bak också men eftersom de flesta kommer från "ingen belysning" så blir det ju att standardfunktionen är att tända fram endast.
Sen finns det en effekt också att man upptäcker bromsljus snabbare i tät trafik utan bakljusen på så det finns ju uppsidor också.
De nyare EU-gemensamma reglerna innbär att bilar måste ha belysing fram. Det går utmärkt att ha bak också men eftersom de flesta kommer från "ingen belysning" så blir det ju att standardfunktionen är att tända fram endast.
Sen finns det en effekt också att man upptäcker bromsljus snabbare i tät trafik utan bakljusen på så det finns ju uppsidor också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Får snarare än ska, men ja det stämmer att det kommer från EU. Sen är det inte dagtid utan snarare när sikten är tillräckligt bra ändå. Igår morse körde jag i regn på E4/E20 och de bilar som var nedsläckta bak syntes mycket dåligt (särskilt de mörka bilarna), tack vare vatten som stänkte upp bakom bilen. Dagtid, men dålig sikt.hsd skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Andreas_Hansson skrev:
Titta på vad du själv ha citerat.hsd skrev:
Vi pratar kvällar. Och sen är det OK (men man får ha tänt) att ha släckt bak dagtid men just kvällar och vid dåligt väder/sikt så ska det vara tänt. Men tyvärr så tror många bilförare att allt sker automatiskt men vissa tillverkare har missat det där med dålig sikt att de inte tänder.
Sen verkar många bilförare iden att stänga av automatiken för att ha så lite lampor tända som möjligt, så deras elbilar ska kunna komma '10 meter längre' innan de ska laddas och glömmer bort detta i mörker så de har bilar som är mörka bakåt även nattetid.
Men ja, jag kan bekräfta att i allafall Kia har missat det där med dåligt sikt/dunkelt/regn/etc att man borde tända bakåt vid läget 'auto'. Audi'n jag också har fungerar klart bättre...
Jag förstår absolut att det kan vara lätt att glömma att slå på bakljuset manuellt, eftersom det lyser fram och på instrumenten, speciellt om man bara gör det vid behov. Därför har jag alltid bakljuset tänt, vare sig det behövs eller inte.
Och jag tycker att det är fullständigt idiotiskt att det inte är lag på ljus på bilen runt om och oavsett ljusförhållanden!
Och jag tycker att det är fullständigt idiotiskt att det inte är lag på ljus på bilen runt om och oavsett ljusförhållanden!