97 445 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Här i området har dom börjat med inkonsekvent skyltning, från ena hållet skyltat gångväg, från andra hållet skyltad GC-väg, från tredje hållet är det biltrafik tillåten, från fjärde hållet troligen endast gående då det är en asfaltyta (väg) som börjar med trottoar.snuttjulle skrev:
Detta utanför en skola och idrottsanläggning-på ren svenska, hur fan ska barnen lära sig vad som är korrekt?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Ring kommunen och felanmäl.tttomten skrev:
Här i området har dom börjat med inkonsekvent skyltning, från ena hållet skyltat gångväg, från andra hållet skyltad GC-väg, från tredje hållet är det biltrafik tillåten, från fjärde hållet troligen endast gående då det är en asfaltyta (väg) som börjar med trottoar.
Detta utanför en skola och idrottsanläggning-på ren svenska, hur fan ska barnen lära sig vad som är korrekt?
Det är väldigt luddigt skrivet, vad betyder "längst till vänster i färdriktningen."Alfredo skrev:
Vems färdriktning, fordonstrafiken eller min?
Det vore bättre om det stod "gående ska gå på den sida där man ser ankommande fordonstrafik" eller nåt sånt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vet att detta är en gammal tråd, orkar inte leta upp nyare.
Min åsikt är att man bör straffa folk som kör utan lyse stenhårt. Dra körkortet på plats, vederbörande förare kan inte anses lämplig om man inte klarar så enkla saker som att se till att fordonet syns i dålig sikt / mörker. Finns inga undanflykter alls, skylla på "tekniken" är bara patetiskt.
__
PS. Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen så det är därför jag är förbannad. !Accidents just waiting to happen".
Min åsikt är att man bör straffa folk som kör utan lyse stenhårt. Dra körkortet på plats, vederbörande förare kan inte anses lämplig om man inte klarar så enkla saker som att se till att fordonet syns i dålig sikt / mörker. Finns inga undanflykter alls, skylla på "tekniken" är bara patetiskt.
__
PS. Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen så det är därför jag är förbannad. !Accidents just waiting to happen".
Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra om regelverket och man borde kräva att biltillverkarna kunde modda bilarna.
Om det var dagsljus så är det ju rätt illa ifall du håller på att köra in i någon oavsett ifall ljuset var på eller ej. Ett barn på vägen hade ju inte heller haft lyse och då hade du väl bara kört rätt på. Kan man inte se hinder i vägen i dagsljus så är väl frågan om man borde ha körkort.H Harald Blåtumme skrev:
Varför tror du att det var dagsljus???L lbgu skrev:
H Harald Blåtumme skrev:
Han skrev "Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen"useless skrev:
Låter som det varpå dagen och vid den här årstiden är det ju dag nästan dygnet runt.
Även om det är mörkt så ska man ha så bra koll på vägen att man inte kör rätt in i ett barn som står på vägbanan.
Jag skulle inte använda det uttrycket för att beskriva någon nattaktivitet, men även om det var på natten så bör man upptäcka saker på vägen ifall man är uppmärksam. Kan lika gärna vara ett barn som står på körbanan på natten. Så har man eget lyse på så bör man se det om man inte är ouppmärksam och kollar youtube eller något annat.Alfredo skrev:
Däremot håller jag med om att idioter som kör utan lyse på natten borde bli av med körkortet, så där är vi nog överens. På dagtid tycker jag dock inte det straffet bör gälla då man inte själv kan se om det lyser eller ej när man kör.