hsd
Nu har det varit glashalt, kommunen sandar bara mitten av vägen i backarna och korsningar, så nu går jag på den minst halkiga sidan
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Inte bara vilken sida man går på utan även att man cyklar där det för tillfället passar bäst. På smala trottoarer ibland och åt fel håll på enkelriktiga gator utan den speciella regeln/skylltar som finns på vissa ställen numera.
Här i området har dom börjat med inkonsekvent skyltning, från ena hållet skyltat gångväg, från andra hållet skyltad GC-väg, från tredje hållet är det biltrafik tillåten, från fjärde hållet troligen endast gående då det är en asfaltyta (väg) som börjar med trottoar.

Detta utanför en skola och idrottsanläggning-på ren svenska, hur fan ska barnen lära sig vad som är korrekt?
 
  • Arg
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
tttomten tttomten skrev:
Här i området har dom börjat med inkonsekvent skyltning, från ena hållet skyltat gångväg, från andra hållet skyltad GC-väg, från tredje hållet är det biltrafik tillåten, från fjärde hållet troligen endast gående då det är en asfaltyta (väg) som börjar med trottoar.

Detta utanför en skola och idrottsanläggning-på ren svenska, hur fan ska barnen lära sig vad som är korrekt?
Ring kommunen och felanmäl.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För all del men vad är då rätt sida för en grupp med barn?
Det är väldigt luddigt skrivet, vad betyder "längst till vänster i färdriktningen."
Vems färdriktning, fordonstrafiken eller min?

Det vore bättre om det stod "gående ska gå på den sida där man ser ankommande fordonstrafik" eller nåt sånt.
 
Vet att detta är en gammal tråd, orkar inte leta upp nyare.

Min åsikt är att man bör straffa folk som kör utan lyse stenhårt. Dra körkortet på plats, vederbörande förare kan inte anses lämplig om man inte klarar så enkla saker som att se till att fordonet syns i dålig sikt / mörker. Finns inga undanflykter alls, skylla på "tekniken" är bara patetiskt.
__
PS. Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen så det är därför jag är förbannad. !Accidents just waiting to happen".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra om regelverket och man borde kräva att biltillverkarna kunde modda bilarna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
PS. Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen så det är därför jag är förbannad.
Om det var dagsljus så är det ju rätt illa ifall du håller på att köra in i någon oavsett ifall ljuset var på eller ej. Ett barn på vägen hade ju inte heller haft lyse och då hade du väl bara kört rätt på. Kan man inte se hinder i vägen i dagsljus så är väl frågan om man borde ha körkort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om det var dagsljus så är det ju rätt illa ifall du håller på att köra in i någon oavsett ifall ljuset var på eller ej. Ett barn på vägen hade ju inte heller haft lyse och då hade du väl bara kört rätt på. Kan man inte se hinder i vägen i dagsljus så är väl frågan om man borde ha körkort.
Varför tror du att det var dagsljus???


H Harald Blåtumme skrev:
...om man inte klarar så enkla saker som att se till att fordonet syns i dålig sikt / mörker.
 
Annars hade det ju inte funnits något att skriva om...
 
useless useless skrev:
Varför tror du att det var dagsljus???
Han skrev "Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen"

Låter som det varpå dagen och vid den här årstiden är det ju dag nästan dygnet runt.
Även om det är mörkt så ska man ha så bra koll på vägen att man inte kör rätt in i ett barn som står på vägbanan.
 
L lbgu skrev:
Han skrev "Höll på att köra in i en dylik idiot härom dagen"
Häromdagen betyder för några få dagar sedan. Det har inget med tidpunkt på dygnet att göra.
 
  • Gilla
krfsm och 6 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra om regelverket och man borde kräva att biltillverkarna kunde modda bilarna.
Förstår inte det heller med alla eu-direktiv.

Bak borde lysa åtminstone av säkerhetsskäl.
 
L lbgu skrev:
Även om det är mörkt så ska man ha så bra koll på vägen att man inte kör rätt in i ett barn som står på vägbanan.
Definiera barn!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Häromdagen betyder för några få dagar sedan. Det har inget med tidpunkt på dygnet att göra.
Jag skulle inte använda det uttrycket för att beskriva någon nattaktivitet, men även om det var på natten så bör man upptäcka saker på vägen ifall man är uppmärksam. Kan lika gärna vara ett barn som står på körbanan på natten. Så har man eget lyse på så bör man se det om man inte är ouppmärksam och kollar youtube eller något annat.

Däremot håller jag med om att idioter som kör utan lyse på natten borde bli av med körkortet, så där är vi nog överens. På dagtid tycker jag dock inte det straffet bör gälla då man inte själv kan se om det lyser eller ej när man kör.
 
L lbgu skrev:
Så har man eget lyse på så bör man se det om man inte är ouppmärksam och kollar youtube eller något annat.
Men då kan vi ju skippa bakljus för bilen framför bör upptäckas ändå, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.