noterat exakt samma sak- gubbsur är svårt just för mig, då jag inte har det kön- tantsur passar bättre. Det kanske är samma personer som glömt att stoppplikt är stopp!
 
engs
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det verkar råda en viss förvirring på området. Det är inte olagligt att gå på "fel" sida.
Det är mycket som inte är olagligt men ändå idiotisk.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ogillar att inte kunna se mötande fordon när jag är ute och går, alltid vänster sida.
Bryr mig inte om lagtexten här utan bara egoistisk i att tänka på mitt eget välbefinnande. Och praktisk med hunden som går på min vänstra sida:cool:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte olagligt att gå på "fel" sida.
Är det inte? :thinking: Det är inte brottsligt men det bryter trafikförordningens påbud så det borde väl åtminstone vara oförordningsförenligt eller något sånt?
 
P PappasHammare skrev:
Vilken sida om vägen marscherade ni i tropp???
En sak som passar i denna tråd.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
En sak som passar i denna tråd.
Nja värnplikten kanske men den finns idag igen.
Men det hela var svar på det du nämnde om vilken sida en grupp ska gå
 
P PappasHammare skrev:
Men det hela var svar på det du nämnde om vilken sida en grupp ska gå
Och mitt svar var ett försök att säga att jag för länge sedan glömt bort viken sida av vägen vi marscherade i tropp.
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
B b8q skrev:
Sen undrar jag varför så många går på höger sida nuförtiden? Får man inte lära sig längre att man går till vänster??? Jag har mött hela förskoleklasser som går på höger sida av vägen.
För att vi har högertrafik i Sverige.
Att gå till vänster ska man bara göra då gångbana, vägren eller gemensam gång och cykelbana saknas, dvs GC-bana inte G/C-bana där gång och cykeltrafik är "separerade" Men det är inte lätt att hålla reda på vad som är vad.
 
S
E Edlunn skrev:
För att vi har högertrafik i Sverige.
Att gå till vänster ska man bara göra då gångbana, vägren eller gemensam gång och cykelbana saknas, dvs GC-bana inte G/C-bana där gång och cykeltrafik är "separerade" Men det är inte lätt att hålla reda på vad som är vad.
Man ska gå på vänstersida på gc-bana. Krångligt när alla gör olika.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Man ska gå på vänstersida på gc-bana. Krångligt när alla gör olika.
...vilket ju även står i inlägget du citerade :)

Jag tyckte att det var bra att det äntligen blev lagstadgat, det är ju en bättre lösning i teorin, men som du är inne på så är det hopplöst nu när alla gör olika.
 
S
T TowaTei skrev:
...vilket ju även står i inlägget du citerade :)
Eh, så tolkar inte jag den texten.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Eh, så tolkar inte jag den texten.
Ja det kan jag inte hjälpa :) Det står iallafall att man skall gå till vänster på gcbana men inte på g/c-bana.

edit: fast nu ser även jag tokigheten - Edlunn gör skillnad på gc och g/c, men snurrar till det i föregående sats. Förmodligen menar hen så som jag tolkade det, men det är inte så det står - istället står där en motsägelse. Aja, min poäng kvarstår - jag håller med dig om att det är besvärligt nu när bara somliga följer regeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
För att vi har högertrafik i Sverige.
Att gå till vänster ska man bara göra då gångbana, vägren eller gemensam gång och cykelbana saknas, dvs GC-bana inte G/C-bana där gång och cykeltrafik är "separerade" Men det är inte lätt att hålla reda på vad som är vad.
Jag menar vanliga villagator och mindre huvudleder där det saknas både trottoar, vägren och gångbana.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det verkar råda en viss förvirring på området. Det är inte olagligt att gå på "fel" sida.

Jag går på fel sida för att reta upp alla gubbar.
Det är inte olagligt på så sätt att det inte är straffbart, men det är som sagt ett brott mot trafikförordningen.
 
hsd
Lättast för barnen att förstå är att gå på vänster sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.