Fairlane
Ett alternativ är att sätta vredet på 1 istället för auto, så har man halvljus även dagtid och riskerar inte att ljussensorns inte fungerar som den ska. Nackdel? Jag ser faktiskt ingen.
 
En motivering jag hört där är att man vill använda DRL på dagen istället för att slita på HID-lamporna när de inte riktigt behövs.

Är nöjd med att V70n har belysning bak när man har ljuset på, samt att den varnar om man stänger av ljuset under färd. Ingen risk att det blir utan ljus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
e02jr e02jr skrev:
En motivering jag hört där är att man vill använda DRL på dagen istället för att slita på HID-lamporna när de inte riktigt behövs.
Det är sant, det kan vara en nackdel. Å andra sidan så är det väl framförallt på/av som dödar de lamporna så kör man där det är mycket tunnlar så är det kanske bättre ändå att ha de i läge 1?!
e02jr e02jr skrev:
Är nöjd med att V70n har belysning bak när man har ljuset på, samt att den varnar om man stänger av ljuset under färd. Ingen risk att det blir utan ljus.
Det är bra. Frågan är om man får en varning om sensorn är trasig!? Det får man troligen, svårt att testa också.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ är att sätta vredet på 1 istället för auto, så har man halvljus även dagtid och riskerar inte att ljussensorns inte fungerar som den ska. Nackdel? Jag ser faktiskt ingen.
Är inte detta lite olika beroende på bilmodell? På dom japanska bilarna jag haft så var man tvungen att vrida på ljuset manuellt för att instrumentet skulle tändas, men då var ljuset på även när tändningen slogs av.

Xenon-besparandet känns långsökt då lamporna håller minst 10,000 mil och kostar ingen förmögenhet idag. Finns det ens nya bilar att köpa med såna lampor idag? Jag har Led hel/halvljus, (tom. i alla lampor tror jag) i mina bilar, ska hålla bilens livslängd sägs det.
 
M Markarbetaren skrev:
Är inte detta lite olika beroende på bilmodell? På dom japanska bilarna jag haft så var man tvungen att vrida på ljuset manuellt för att instrumentet skulle tändas, men då var ljuset på även när tändningen slogs av.
I jappsen jag har så ljuder en summer när jag stänger av bilen och jag glömt lyset. Kör alltid med läge 1 höst/vinter så det är ofta den larmar :rofl:

varför läge 1? …jo, jag vill inte att bilen tycker det är tillräckligt ljust för att släcka baklyset även om funktionen faktiskt funkar kanonbra (till skillnad från helljusavbländningen).
 
M Markarbetaren skrev:
ska hålla bilens livslängd sägs det.
Första dan på jobbet?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Är inte detta lite olika beroende på bilmodell? På dom japanska bilarna jag haft så var man tvungen att vrida på ljuset manuellt för att instrumentet skulle tändas, men då var ljuset på även när tändningen slogs av.
Det skiljer säkert från modell till modell.
Jag har iallafall vid flera tillfällen passerat en japansk bil utan belysning bak, knappt någon belysning fram och en massa belysning i kupén. Hur man kan köra så i flera mil sen vinterkväll på obelyst väg är för mig en gåta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Det skiljer säkert från modell till modell.
Jag har iallafall vid flera tillfällen passerat en japansk bil utan belysning bak, knappt någon belysning fram och en massa belysning i kupén. Hur man kan köra så i flera mil sen vinterkväll på obelyst väg är för mig en gåta.
Inte alltför sällan börjar modellen på T och slutar på A har jag lagt märke till:surprised:
 
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Inte alltför sällan börjar modellen på T och slutar på A har jag lagt märke till:surprised:
Ja, Toyota är ett märke som är vanligt, men jag tycker det är vanligt på samtliga japanska märken, samt de koreanska och franska.
Hos Volvo ser jag det oftare på XC60 än andra modeller, oklart varför.
 
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Märkligt. Jag fick 2a på besiktingen runt år 2000 för bakljusen inte tändes med ett par varselljus jag monterat.
Har även på 80 talet monterat varseljuskit, de skulle kopplas med bakljusen, pch dimma ner i effekt när man slg på halvljuset.

Kravet på bakljus när varselljus används försvann 2011 typ.

Har för mig att innan dess så var det bilar före 1979 inte behövde ha bakljus när de körde på varselljus.


/Patrik
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter märkligt, mycket märkligt. Så fort du petar på bromsen eller koppling så ska farthållaren kopplas ur. På en manuellt växlad bil är det ju riktigt enkelt, ner med kopplingen så spelar det ingen roll om farthållaren beter sig underligt. På en automatväxlad kan man väl förvisso tänka sig att bilen försöker dra om farthållaren hängt sig, men bromsarna är starkare än motorn, så det låter absurt. Man kan ju också stänga av motorn.
Så tycker även jag, precis som du. Men det där med att stänga av motorn är ju farligt. Stänga av med nyckeln - då låser man ju ratten. Då skall man vara beredd att vrida om nyckeln tillbaka till rätt läge, utan att starta bilen igen.

Jag har en gång för 50 år sedan, råkat trampa ner gaspedalen i en Mini Cooper så illa att foten fastnade på den nedtryckta gaspedalen, mellan bromspedalen och "kardantunneln" (som ju inte är en kardantunnel i en framhjulsdriven bil). Små pedaler, stora vinterstövlar och halt ute på vägen. Det var ett lirkande utan like att kunna trycka ned kopplingen i det läge, på något sätt var den fastnade vinterstöveln alltid i väg...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H Helena T. skrev:
Men det där med att stänga av motorn är ju farligt. Stänga av med nyckeln - då låser man ju ratten.
Här i krokarna var det ett gäng tonåringar som kvaddade en bil på det sättet, stängde av motorn i en kurva så rattlåset gick i.
 
Man kan alltid stänga av motorn utan att låsa ratten om man inte drar ur nyckeln.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nya bilar är helt olika vad gäller belysning. Vissa är inställda på Skandinavien-belysning eller harf en extra relä för det. Andra är kontinetalt utrustade. Man vet aldrig vad man får när man köpa en ny bil.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Vissa är inställda på Skandinavien-belysning
Finns det nåt land i världen där man inte behöver ha bakljus eller för den delen halvljus när det är mörkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.