F
P pmd skrev:
Brukar dimljusens riktning kontrolleras vid kontrollbesiktning?
Dimljus och huvudstrålkastare är i alla fall sammanbyggda på vissa bilar - dvs går ej justera inviduellt.
 
N Nyikåk skrev:
Det har andra svenskar också funderat på, de gick till handling, 11 år gammal video.
[media]
Spännande, det har jag missat. Ska söka om det finns nått för landsväg/motorväg.
 
F frasen_36 skrev:
Dimljus och huvudstrålkastare är i alla fall sammanbyggda på vissa bilar - dvs går ej justera inviduellt.
Volvo 940, finns det nån mer ??
 
Fairlane
P pmd skrev:
Brukar dimljusens riktning kontrolleras vid kontrollbesiktning?
Jag tror det ska göras, men jag har haft dimljus på mina bilar i 15 år eller så och tycker inte jag märkt av det. Någon gång frågade en besiktningsman något om dimljusen och jag sa att jag aldrig använder de, så var det inte mer med det.
 
P pmd skrev:
Brukar dimljusens riktning kontrolleras vid kontrollbesiktning?
Ja, de kontrolleras om de fungerar, Men de behöver inte fungera. Klassiker om man fått nerslag på dimljusen och de inte går att justera, är att koppla bort de.
 
N Nyikåk skrev:
Det har andra svenskar också funderat på, de gick till handling, 11 år gammal video.
[media]
Alla moderna volvomodeller håller koll på vart du tittar. Dels för att larma om du byter fil utan att ha vridit på huvudet och kollat döda vinkeln och dels för att varna om du börjar bli trött.
 
F
Isakare Isakare skrev:
Volvo 940, finns det nån mer ??
Vet ej.
 
Isakare Isakare skrev:
Volvo 940, finns det nån mer ??
VW Golf 4 hade så, fast där skulle man ju lämna in bilen på verkstad så de kunde lossa hela fronten för byte av någon lampa...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Alla moderna volvomodeller håller koll på vart du tittar. Dels för att larma om du byter fil utan att ha vridit på huvudet och kollat döda vinkeln och dels för att varna om du börjar bli trött.
Låter läckert men samtidigt skrämmande att ha teknik som ersätter rätt körförmåga och vett. Dvs att t.ex. inte bedöma att man är för trött för att köra.
Men visst - kan det rädda upp situationer.(y)
 
useless useless skrev:
Alla moderna volvomodeller håller koll på vart du tittar. Dels för att larma om du byter fil utan att ha vridit på huvudet och kollat döda vinkeln och dels för att varna om du börjar bli trött.
Tur att Volvo inte tillverkar skåpbilar då, för jag har inte vridit på nått huvud i 40 år, har koll i backspeglarna ist, förebyggande koll alltså.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
N Nyikåk skrev:
VW Golf 4 hade så, fast där skulle man ju lämna in bilen på verkstad så de kunde lossa hela fronten för byte av någon lampa...
Hur kan en sån bil få ett typgodkännande egentligen? Att vara beroende av bilverkstad för att byta lampa låter inte speciellt "säkerhetstänk".
 
F frasen_36 skrev:
Hur kan en sån bil få ett typgodkännande egentligen? Att vara beroende av bilverkstad för att byta lampa låter inte speciellt "säkerhetstänk".
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.
 
Lag på glödlampor hade fler länder. Och Österrike har krav på två varselvästar som du kan nå när du sitter i förarsätet.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.
Jag förstår att det inte finns någon lag på det, men anser fortfarande att det är en idiotisk konstruktion om man inte enkelt ksn byta själv. Men det är ju klart - det är ju som lördagsgodis för verkstäderna.
Isakare Isakare skrev:
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.
 
Flera delstater i USA har krav på att det ska gå att byta glödlampa vid vägkanten utan specialverktyg.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.