97 418 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag tror det ska göras, men jag har haft dimljus på mina bilar i 15 år eller så och tycker inte jag märkt av det. Någon gång frågade en besiktningsman något om dimljusen och jag sa att jag aldrig använder de, så var det inte mer med det.P pmd skrev:
Alla moderna volvomodeller håller koll på vart du tittar. Dels för att larma om du byter fil utan att ha vridit på huvudet och kollat döda vinkeln och dels för att varna om du börjar bli trött.N Nyikåk skrev:
Låter läckert men samtidigt skrämmande att ha teknik som ersätter rätt körförmåga och vett. Dvs att t.ex. inte bedöma att man är för trött för att köra.useless skrev:
Men visst - kan det rädda upp situationer.
Tur att Volvo inte tillverkar skåpbilar då, för jag har inte vridit på nått huvud i 40 år, har koll i backspeglarna ist, förebyggande koll alltså.useless skrev:
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.F frasen_36 skrev:
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Lag på glödlampor hade fler länder. Och Österrike har krav på två varselvästar som du kan nå när du sitter i förarsätet.
Jag förstår att det inte finns någon lag på det, men anser fortfarande att det är en idiotisk konstruktion om man inte enkelt ksn byta själv. Men det är ju klart - det är ju som lördagsgodis för verkstäderna.Isakare skrev:
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.
Isakare skrev:
Idag godkänner man själv, man lämnar in ett godkännande efter att själv ha tolkat lagar o regler, det är ingen som kollar saker o ting längre. För ett typgodkännande förr, skulle en myndighet kolla på grejen innan den blev godkänd. Att byta lampor själv tror jag inte det finns nån lag på i Sverige. Ryssland/Sovjet hade lag på att man t.o.m skulle ha glödlampor med sig i bilen, gissar att lagen även menade att man skulle kunna byta de.
Samma med mitt jobb i dag, ingen kollar vad jag gjort, de bläddrar bara i en pärm o kollar att jag lämnat in en egenkontroll. Förr hade vi besiktningar av både utförande och funktion.