P pmd skrev:
Är det inte polisbilen som ska upplysas?
Nej, vägen framför bilen är väl det viktiga?

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
tråden dog ju, men här kommer en historia från verkligheten. För några veckor sedan, när jag körde till jobbet (normalt gör jag inte detta utan åker kollektivt), så kör en hantverksbil vid 7, dvs kolsvart utan lyse både bak o fram. jag ljustutar, men han uppfattar att jag djävlas med honom så han bromstutar. Kör så nära att jag ser numret på bilen (behöver komma ganska nära), så att jag kan ringa föraren och frågor honom om han inte undrar varför han blir ljustutad- han drar en svordom om alla idioter till bilister. Berättar att han inte har ljuset på - inget tack utan bara lägga på... ljuset slogs på dock.

I går körde jag hem från jobbet i ett riktigt skitväder, med regn, disigt massa blänk. Det var hopplöst att se gående på övergångsställen, speciellt helt mörklagd klädsel- med jacka o huva så att man inte ser ett ljusare ansikte. Det hjälpte inte att köra extra försiktigt, utan gående kunde dyka upp med jättekort varsel.. Ni som går måste tänka på att ni inte alltid syns trots att ni finns.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Person med ljusprydd mössa framför rödljus, gatukorsning på kvällen. Mössan ser ut som en glittrande ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På ämnet kan jag rekommendera reflexmössa, eller andra plagg där reflexmaterialet är en betydande del av plagget.

• Gilla
tensiden och 8 till
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som går måste tänka på att ni inte alltid syns trots att ni finns.
Ja, det är riktigt otäckt och det är ofta vuxna. På landsbygden runtom Örebro har dessutom våra politiker lagt ner busslinjer, barn och ungdomar knatar ett par kilometer till närmsta buss. Barn och ungdomar gör bekant inte som vi säger, utan som vi gör. Att gå i mörkret på R52 när en lastbil slickar byxbenet på en är sådär.

• Gilla
Lemans och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
tråden dog ju, men här kommer en historia från verkligheten. För några veckor sedan, när jag körde till jobbet (normalt gör jag inte detta utan åker kollektivt), så kör en hantverksbil vid 7, dvs kolsvart utan lyse både bak o fram. jag ljustutar, men han uppfattar att jag djävlas med honom så han bromstutar. Kör så nära att jag ser numret på bilen (behöver komma ganska nära), så att jag kan ringa föraren och frågor honom om han inte undrar varför han blir ljustutad- han drar en svordom om alla idioter till bilister. Berättar att han inte har ljuset på - inget tack utan bara lägga på... ljuset slogs på dock.

I går körde jag hem från jobbet i ett riktigt skitväder, med regn, disigt massa blänk. Det var hopplöst att se gående på övergångsställen, speciellt helt mörklagd klädsel- med jacka o huva så att man inte ser ett ljusare ansikte. Det hjälpte inte att köra extra försiktigt, utan gående kunde dyka upp med jättekort varsel.. Ni som går måste tänka på att ni inte alltid syns trots att ni finns.

Tack för den (o)lustiga historian, själv stoppade jag ett tag sedan en linjebuss ute på Ekerö på sena kvällen. Just därför att den var nästan helt mörklagd. Linjeskylten upptill lyste, inget annat.

Jag körde om den precis för busshpl, och ställde mig sedan framför den så att den inte kunde köra vidare. Sedan gick jag ut från bilen, gick mot bussen och gjorde lugnt en upp- och-net-gående rörelse med båda armar. Ett tecken, som de flesta fattar.

Han öppnade dörren och jag gick fram till bussdörren samt hojtade till honom: "Hela bussen är mörklagd, bara linjeskylten lyser, kolla vad det är som är fel och snälla gör det NU!"

Sedan gick jag tillbaka till min bil och körde iväg. Vid näste korsning svängde jag till höger in på en bensinmack och kunde då se att bussen körde vidare och den hade hittat sin belysning.

Helt rätt vad du säger ang. fotgängare och cyklister i svarta munderingar. Jag har dubbla belysningar på cykeln. Ofta en pannlampa också. Och en reflexväst.

Samma utrustning när jag är ute till fots, plus en massa dinglande reflexer.

I bilen har jag två reflexvästar i bilens handskfack. Rekommenderas avrmt. Detta är för övrigt ett måste enligt lagen i Italien.

Ha en ljus Jul!

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
H Helena T. skrev:
Helt rätt vad du säger ang. fotgängare och cyklister i svarta munderingar.
"Det är inte mitt ansvar att klä mig så du ser mig, det är ditt ansvar att inte köra på mig oavsett" var ett svar jag fick av en fanatisk cyklist när jag klagade på den allmänna bristen på reflexer hos gående/cyklande...

Känndes meningslöst att fortsätta argumentera.

/Andreas

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bara tillägga... Det svider mer för dig på sjukhus än det kommer göra i min plånbok...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har tänkt på det eftersom jag dumt nog går helt klädd i svart nu på vintern. Det är dom kläderna jag har. När jag lämnar av barn på skolan ser jag relativt ofta hur otroligt bra reflexkläder är. Ungarna lyser upp som små solar. Så när jag nu klickat på "Skicka" surfar jag raskt iväg och beställer en reflexmössa. Tack för påminnelsen (för jag hinner glömma det innan jag kommit hem igen).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:
Jag har tänkt på det eftersom jag dumt nog går helt klädd i svart nu på vintern. Det är dom kläderna jag har. När jag lämnar av barn på skolan ser jag relativt ofta hur otroligt bra reflexkläder är. Ungarna lyser upp som små solar. Så när jag nu klickat på "Skicka" surfar jag raskt iväg och beställer en reflexmössa. Tack för påminnelsen (för jag hinner glömma det innan jag kommit hem igen).
Inga problem att gå helt mörkklädd. Så länge du som gående är införstådd att inte gå rakt ut framför bilar eller annat =)
Jag är själv helt mörkklädd och håller mig undan så bilar kan få köra i lugn och ro.

När jag sprang året runt ute så hade jag reflexer på benen, reflexväst och pannlampa. Vid varje övergångställe gick jag över lugnt, trots att jag visade mig väldigt väl så körde folk nästan på mig.
Har slagit till ett par bilar i plåt och rutor, men de vågar inte stanna för att ta diskussionen =)

Mycket lustigt nog stannar de när jag inte har reflexer trots jag håller mig en bit undan övergångsstället så de ska få köra före.

På cykeln har jag starkare lampa än en bil men riktat rakt ner =)

Varför måste man gå mitt på vägen? Själv går jag alltid på sidan, eller för den del en bit ner i diket, oavsett klädsel. Vill ju inte bli påkörd!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Sen undrar jag varför så många går på höger sida nuförtiden? Får man inte lära sig längre att man går till vänster??? Jag har mött hela förskoleklasser som går på höger sida av vägen.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Sen undrar jag varför så många går på höger sida nuförtiden? Får man inte lära sig längre att man går till vänster??? Jag har mött hela förskoleklasser som går på höger sida av vägen.
ja det har jag undrat också..... det är ett nytt fenomen

Vi har inte kvar Televinken eller Anslagstavlan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
B b8q skrev:
En procession är inte detsamma som enskilda fotgängare.

RoTe RoTe skrev:
En procession är inte detsamma som enskilda fotgängare.
Antar att du med detta något kryptiska uttalande syftar på dessa "regler".

Text om regler för processioner i trafik, inriktning, barns placering, belysning och böter vid regelbrott.

Vet någon var detta regleras i lag/förordning och hur det där är uttryckt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.