97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Tror du "slog huvudet på spiken" där..S skogaliten skrev:Det där undrar jag också över.
Det är väldigt enkelt att vrida på ett fysisk vred för att justera temperaturen eller luftflödets struktur i bilen, något som man trots automatisk klimatanläggning, brukar behöva göra ett flertal gånger under en resa.
Att bläddra i menyer på touch-skärm, under gång, är inte ett dugg trafiksäkerhetshöjande, utan tvärtom ökar riskerna.
Handen skakar, och blicken måste tas från omgivningen/trafiken runt omkring när man ska dutta på skärmen. Med ett vred, så kan man "känna sig fram".
Är det för att det är billigare för biltillverkarna med alla funktioner på en skärm?
Finns det en ohälsosam skärmfascination hos bilkonstruktörerna, så att allt och inget ska flyttas in i skärmen, så att "cockpit ser snygg ut"?
Kanske kan det få några att uppleva nån sorts "leka pilot" när de bläddrar bland menyerna..
Jag skulle aldrig välja att köra omkring med släckta bakljus dagtid för att spara max 10 W (med LED ännu mindre) och därmed välja den försämrade säkerheten. Särskilt som jag ofta har barn i bilen.A Anders_Nilsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
En lag att man måste ha glödlampor med i bilen (för de bilar som har det) eller ha dubbla lyktor på vardera sida, vad hjälper det egentligen?
Vi har lag på att man inte får körs med bara ett fungerande halvljus till exempel eller ett bakljus, men trots det ser man dagligen bilar med trasig belysning. För något år sen mötte jag ofta en Saab 9-5 med bara ett fungerande halvljus. Jag vet att den bilen säger till om en lampa är trasig "vänster halvljus ur funktion" eller liknande. Det tar väl kanske 10 minuter att byta, men samma trasiga lampa under minst 6 månader.
Vi har lag på att man inte får körs med bara ett fungerande halvljus till exempel eller ett bakljus, men trots det ser man dagligen bilar med trasig belysning. För något år sen mötte jag ofta en Saab 9-5 med bara ett fungerande halvljus. Jag vet att den bilen säger till om en lampa är trasig "vänster halvljus ur funktion" eller liknande. Det tar väl kanske 10 minuter att byta, men samma trasiga lampa under minst 6 månader.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Idag har i stort sett samtliga bilar LED-belysning för vitare ljus och lägre energiförbrukning. Många bilar har dessutom LED-matris så du kan ha helljuset på längre. Glöm att byta lampa själv på dessa bilar, det är byte av komplett strålkastare som gäller. Lagarna måste uppdateras.