F
useless useless skrev:
Flera delstater i USA har krav på att det ska gå att byta glödlampa vid vägkanten utan specialverktyg.
Mycket bra krav!

P pmd skrev:
Brukar dimljusens riktning kontrolleras vid kontrollbesiktning?
Nej, bara höjd inställning.

useless useless skrev:
Flera delstater i USA har krav på att det ska gå att byta glödlampa vid vägkanten utan specialverktyg.
Det finns/fanns även en anledning till s.k. USA-lampor, dubbla lampor per sida fram.

F
S skogaliten skrev:
Det där undrar jag också över.

Det är väldigt enkelt att vrida på ett fysisk vred för att justera temperaturen eller luftflödets struktur i bilen, något som man trots automatisk klimatanläggning, brukar behöva göra ett flertal gånger under en resa.

Att bläddra i menyer på touch-skärm, under gång, är inte ett dugg trafiksäkerhetshöjande, utan tvärtom ökar riskerna.

Handen skakar, och blicken måste tas från omgivningen/trafiken runt omkring när man ska dutta på skärmen. Med ett vred, så kan man "känna sig fram".

Är det för att det är billigare för biltillverkarna med alla funktioner på en skärm?

Finns det en ohälsosam skärmfascination hos bilkonstruktörerna, så att allt och inget ska flyttas in i skärmen, så att "cockpit ser snygg ut"?
Tror du "slog huvudet på spiken" där..
Kanske kan det få några att uppleva nån sorts "leka pilot" när de bläddrar bland menyerna..:crysmile::p

F
A Anders_Nilsson skrev:
Typisk effekt på den gamla goda tiden var H4: 55 W halvljus 60 W helljus, baklampa var oftast kombi 5/21 W för bakljus/bromsljus, eventuellt dubbla 5 W för bakljus som backup. På bilar med Xenonljus cirka 35 W per lampa. Detta kan ju idag med fördel bytas mot LED.
Jag skulle aldrig välja att köra omkring med släckta bakljus dagtid för att spara max 10 W (med LED ännu mindre) och därmed välja den försämrade säkerheten. Särskilt som jag ofta har barn i bilen.

P
useless useless skrev:
Helt OK att ha LED-lampor som inte går att byta vid vägkanten, alltså …

Fairlane
En lag att man måste ha glödlampor med i bilen (för de bilar som har det) eller ha dubbla lyktor på vardera sida, vad hjälper det egentligen?

Vi har lag på att man inte får körs med bara ett fungerande halvljus till exempel eller ett bakljus, men trots det ser man dagligen bilar med trasig belysning. För något år sen mötte jag ofta en Saab 9-5 med bara ett fungerande halvljus. Jag vet att den bilen säger till om en lampa är trasig "vänster halvljus ur funktion" eller liknande. Det tar väl kanske 10 minuter att byta, men samma trasiga lampa under minst 6 månader.

P
Det handlade om en lag i vissa delstater i USA. Om polisen stoppar en och alla lampor lyser som de ska, så ser polisen gärna till åtgärda det så att de kan bötfälla en.
(Speciellt om man är neger).

S
P pmd skrev:
Helt OK att ha LED-lampor som inte går att byta vid vägkanten, alltså …
LED går kanske inte sönder LIKA ofta? ;)

Idag har i stort sett samtliga bilar LED-belysning för vitare ljus och lägre energiförbrukning. Många bilar har dessutom LED-matris så du kan ha helljuset på längre. Glöm att byta lampa själv på dessa bilar, det är byte av komplett strålkastare som gäller. Lagarna måste uppdateras.

S
useless useless skrev:
Alla moderna volvomodeller håller koll på vart du tittar. Dels för att larma om du byter fil utan att ha vridit på huvudet och kollat döda vinkeln och dels för att varna om du börjar bli trött.
Är inte det att invagga förare i falsk säkerhet?

Mötte en polisbil igår helt utan ljus tänt, även poliser kan göra fel eller inte ha koll.
Bilen var en VW Toareg.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
ClasseClas
Isakare Isakare skrev:
Mötte en polisbil igår helt utan ljus tänt, även poliser kan göra fel eller inte ha koll.
Bilen var en VW Toareg.
Har också sett det på en Touareg. Måste vara SBS eller extra fiffig polisbilskonfiguration av de bilarna.

Fairlane
Jag tycker man ska kontakta det poliskontor som ligger närmast platsen där man såg den nedsläckta polisbilen och meddela det så se kan fixa och upplysa sina poliser.

P
Är det inte polisbilen som ska upplysas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.