F
K Kirre2 skrev:
Eftersom många tydligen är tvungna att stirra rakt in i mötande bilars ljus så är det inte eventuella dimljus som bländar utan mer halvljus. Då är det väl ett bra tips för alla oavsett ålder att använda de hjälpmedel som finns.
Och ni kaxiga ungdomar, innan ni fattar vad som hänt är ni också gamlingar!
Åter till frågan, varför tror dimljuskramaren att dimljus+halvljus ÄR olagligt?
För att det är så jättebra? För att det stör mötande? För att förbudet har blivit till av slump?
 
F
F frasen_36 skrev:
Åter till frågan, varför tror dimljuskramaren att dimljus+halvljus ÄR olagligt?
För att det är så jättebra? För att det stör mötande? För att förbudet har blivit till av slump?
Eller... kan det vara så att TSV (och polis) tycker att dimljus+halvljus är jättebra men man har förbjudit det bara för att djävlas??
 
F frasen_36 skrev:
Åter till frågan, varför tror dimljuskramaren att dimljus+halvljus ÄR olagligt?
För att det är så jättebra? För att det stör mötande? För att förbudet har blivit till av slump?
Vet inte, kanske för att de är fel inställda ofta. Men jag tycker att det i så fall finns så mycket annat som är vanligare och mer irriterande än dimljus i så fall. Och det är inte jag som skrivit lagen så jag kan inte svara på exakt varför den finns.
 
F frasen_36 skrev:
varför tror dimljuskramaren att dimljus+halvljus ÄR olagligt?
Därför att bilen är godkänd med halvljus konstruerat på ett visst sätt med vissa specifikationer och egenskaper och all förändring av detta halvljus är förbjuden. Det är vad jag tror.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att bilen är godkänd med halvljus konstruerat på ett visst sätt med vissa specifikationer och egenskaper och all förändring av detta halvljus är förbjuden. Det är vad jag tror.
Nu var det just kombinationen av dimljus och halvljus - samtidigt - som är förbjuden. ;)
 
F frasen_36 skrev:
Nu var det just kombinationen av dimljus och halvljus - samtidigt - som är förbjuden. ;)
Är inte all "modifiering" av halvljuset förbjuden?
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte all "modifiering" av halvljuset förbjuden?
Jo självklart är det så.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Det korta svaret är: Om man kombinerar halvljuset med andra lampor så blir det helt enkelt för mycket ljus.
I de internationella kraven för typgodkännande finns det specificerat exakt hur mycket ljus det får vara på ett antal punkter i olika riktningar, avstånd och höjder framför bilen. Halvljuset är optimerat för att ge så mycket ljus som är tillåtet inom specificerad ljusbild för den marknad bilen är avsedd för. Lägger man till fler lampor så upppfylls inte längre kraven.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo självklart är det så.
Vad menar du då med "Nu var det just kombinationen av dimljus och halvljus - samtidigt - som är förbjuden." Som du själv verkar hålla med om är all modifiering förbjuden.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du då med "Nu var det just kombinationen av dimljus och halvljus - samtidigt - som är förbjuden." Som du själv verkar hålla med om är all modifiering förbjuden.
Jag menade att:
1. Ändra (modifiera) inspecat halvljus är förbjudet. (t.ex. använda för starka lampor)

2. Använda godkänt halvljus + dimljus samtidigt är förbjudet. (Böter ca 8-900 kr)
Vet inte hur jag ska förklara det på annat sätt.

Alfredo Alfredo skrev:
Är inte all "modifiering" av halvljuset
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
2. Använda godkänt halvljus + dimljus samtidigt är förbjudet.
Och jag menade att använda halvljuset tillsammans med någon annan ljuskälla är att använda ett "modifierat" halvljus då det inte längre (enbart) är det godkända halvljuset som används utan en annan form av belysning.

Jag tvivlar på att lagtexten explicit nämner just dimljus som förbjudet tillsammans med halvljus då allt ljus väl är förbjudet tillsammans med halvljus, eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar på att lagtexten explicit nämner just dimljus som förbjudet tillsammans med halvljus då allt ljus väl är förbjudet tillsammans med halvljus, eller?
Är inte parkeringsljus godkänt ihop med halvljuset?
 
R roli skrev:
Är inte parkeringsljus godkänt ihop med halvljuset?
Jag trodde att "ingenting extra" var tillåtet tillsammans med godkänt halvljus för att det då inte längre var det godkända halvljuset. Dock antar jag att parkeringsljus kan vara en del av det godkända halvljuset. Godkänt halvljus måst antagligen inte bestå av exakt två ljuskällor, antar jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Godkänt halvljus måst antagligen inte bestå av exakt två ljuskällor, antar jag.
Nej. Det är, som sagt var, mängden ljus som är reglerat. Många nya bilar kör DRL-lamporna (med reducerad effekt) tillsammans med halvljuset - Antagligen för att det ser snyggt ut. Då har man såklart anpassat samtliga ljuskällor så att dom tillsammans uppfyller kraven.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Vet inte vilka "gamlingar" du åsyftar som ska ändra sig så att dimljuskramare ska få köra med olaglig belysning.
Du försöker ju hela tiden få det till något det inte är, hävdar att det förstör mörkerseendet vilket är helt felaktigt, att det bländar osv. Din attityd är att du anser att den som kör med det på är dimmljuskramare och tror det är häftigt osv.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.