M
trähandtag trähandtag skrev:
Nej nej nej. Den automatiska påslagning av dimljus fungerade från 0 till 50 km/h. Från 51 km/h och uppåt slogs dimljuset inte på oavsett hur mycket som svängdes. Då tänkte jag att detta är kanske samma fenomen som du upplever, men inte noterat att det finns en hastigehetsspärr, därav frågan om hastighet.
Den frågan kanske besvarar sig själv då man inte kan köra med så pass stort rattutslag att det kan tändas över 50km/h. Det sitter ju en utslagsmätare på rattstången som känner av utslaget. Men det kan mycket väl vara en hastighetsbegränsning också.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag menade att använda halvljuset tillsammans med någon annan ljuskälla är att använda ett "modifierat" halvljus då det inte längre (enbart) är det godkända halvljuset som används utan en annan form av belysning.

Jag tvivlar på att lagtexten explicit nämner just dimljus som förbjudet tillsammans med halvljus då allt ljus väl är förbjudet tillsammans med halvljus, eller?
Exakt
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Du försöker ju hela tiden få det till något det inte är, hävdar att det förstör mörkerseendet vilket är helt felaktigt, att det bländar osv. Din attityd är att du anser att den som kör med det på är dimmljuskramare och tror det är häftigt osv.
Jag har pratat med polis i området som säger att det är just det, de ibland får höra. "Att det är lite häftigt, snyggt etc" Jag betvivlar att polisen ljög..
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag stirrar inte in i mötande bilars ljus, men kan ändå tycka att ljuset är störande.
Jag tror att du är den första jag någonsin hört som inte störs av att mötande fordon kör med helljus.
Han kanske har nån synstörning?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
K Kirre2 skrev:
Eftersom många tydligen är tvungna att stirra rakt in i mötande bilars ljus så är det inte eventuella dimljus som bländar utan mer halvljus. Då är det väl ett bra tips för alla oavsett ålder att använda de hjälpmedel som finns.
Och ni kaxiga ungdomar, innan ni fattar vad som hänt är ni också gamlingar!
J..a bullshit, inbillar du dig verkligen att man stirrar in i mötande strålkastare? Jag har förmodligen(!) kört bil avsevärt längre tid än du och vet var man ska titta när man kör, så du behöver inte kaxa upp dig för att försvara olagliga belysningar.
 
S sonabr4000 skrev:
J..a bullshit, inbillar du dig verkligen att man stirrar in i mötande strålkastare? Jag har förmodligen(!) kört bil avsevärt längre tid än du och vet var man ska titta när man kör, så du behöver inte kaxa upp dig för att försvara olagliga belysningar.
Ja, det inbillar jag mig.
Definiera avsevärt längre tid. Jag tror du har fel på båda punkter.
 
Majgårdarna
F frasen_36 skrev:
Källa till det?
Mina egna ögon och universitetet i åbo som gjorde en stor utredning som visade att Toyota ägare var gamla o tråkiga. Tappade tyvärr bort länken till utredningen när jag slogs med en släntbjörn.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
S
K Kirre2 skrev:
Ja, det inbillar jag mig.
Definiera avsevärt längre tid. Jag tror du har fel på båda punkter.
Ja du inbillar dig. Helt rätt.
 
F
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Mina egna ögon och universitetet i åbo som gjorde en stor utredning som visade att Toyota ägare var gamla o tråkiga. Tappade tyvärr bort länken till utredningen när jag slogs med en släntbjörn.
Så "förtroendeinjagande"... :crysmile:
 
Tänkte på en sak ikväll när jag o särbon var ute och gick med hunden på en stig i en kolsvart skog.

Jag har alltid funderat på man man skulle kunna uppfinna en apparat som kan se var folk tittar.
I trafiken är det ju uppenbart att många inte tittar där de borde, man har inte koll vad som händer längre fram, utan reagerar inte förens bromsljusen tänds på bilen framför, de som åker med dimljusen på tillsammans med halvljus och hävdar att de ser bättre är ju oxå ett tydligt bevis.

Vad har det med särbon att göra då ?? Jo, jag tog fram pannlampan när vi kom in i skogen, men fick genast höra "Måste du lysa där framme" (Ljuspunkten 4-5 meter fram kanske)Jag gav henne lampan och sa, lys där du själv vill. Hon ville lysa vid fötterna "Så jag ser var jag går/sätter fötterna"
Jag vill lysa en bit fram, se var stigen går, där jag sätter fötterna har jag redan memorerat av det jag sett.
Samma när jag kör bil, jag sitter ju inte och glor i halvljusets område, utan mer i helljusets område för att söka av konturer, lampor, reflexer mm. Halvljuset hjälper mig att hålla bilen rätt på vägen, men där är det mer periferi seendet som jobbar, blicken är långt längre bort.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Ja du inbillar dig. Helt rätt.
Du svarar inte på frågan. Och du vet mycket väl vad jag menar.
 
K Kirre2 skrev:
Du svarar inte på frågan. Och du vet mycket väl vad jag menar.
Eller svarade inte på uppmaningen, eftersom vi tydligen märker ord här.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Vet inte, kanske för att de är fel inställda ofta.
Brukar dimljusens riktning kontrolleras vid kontrollbesiktning?
 
P
M Markarbetaren skrev:
Du försöker ju hela tiden få det till något det inte är, hävdar att det förstör mörkerseendet vilket är helt felaktigt, att det bländar osv.
Aha! Det måste vara för att dimljus i kombination med halvljus inte bländar som den kombon är förbjuden.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har alltid funderat på man man skulle kunna uppfinna en apparat som kan se var folk tittar.
Det har andra svenskar också funderat på, de gick till handling, 11 år gammal video.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.