F
F frasen_36 skrev:
Jag fattade också dig fel. Sorry.
För sent och för trött;)
 
M Markarbetaren skrev:
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.
Lyser de även när du svänger i typ 90? Vi hade en Skoda från 2010 som deras dimljus gick på vid sväng när vi körde lägre fart än 50 km/h.
 
F frasen_36 skrev:
Om du som du skrev i #1027 "väntar en stund" mellan tillfällena du ser i backspegeln"
Ja hur ska man annars göra? Menar du att du stirrar i backspegeln precis hela tiden, kontinuerligt och utan avbrott? :thinking:
F frasen_36 skrev:
så förstår jag att du blir överrumplad av utryckningsfordon
Varför tror du att jag blir det? ;)
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Ja hur ska man annars göra? Menar du att du stirrar i backspegeln precis hela tiden, kontinuerligt och utan avbrott? :thinking:
Varför tror du att jag blir det? ;)
Du skrev ju i inlägg #1037 att du aldrig hört ett utryckningsfordon föränn de passerat dig på motorvägen.
Som jag redan svarat tidigare så handlar det mera om sekunder mellan när jag ser i backspeglarna än om "en stund"..
trähandtag trähandtag skrev:
Lyser de även när du svänger i typ 90? Vi hade en Skoda från 2010 som deras dimljus gick på vid sväng när vi körde lägre fart än 50 km/h.
 
F frasen_36 skrev:
Du skrev ju i inlägg #1037 att du aldrig hört ett utryckningsfordon föränn de passerat dig på motorvägen.
Var hittar du något om passerat i det inlägget?

Svartvit text på en datorskärm med en diskussionsfråga om ambulansljud på motorvägen.
Jag ser den naturligtvis i backspegeln! Och det naturligtvis långt innan den passerat eller ens är nära!

F frasen_36 skrev:
Som jag redan svarat tidigare så handlar det mera om sekunder mellan när jag ser i backspeglarna än om "en stund"..
Visst kan vi väl märka ord om du tycker det tillför något men då hävdar jag att en stund kan vara ett fåtal mikrosekunder lång, eller kortare än så om du vill.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du något om passerat i det inlägget?

[bild]
Jag ser den naturligtvis i backspegeln! Och det naturligtvis långt innan den passerat eller ens är nära!

Visst kan vi väl märka ord om du tycker det tillför något men då hävdar jag att en stund kan vara ett fåtal mikrosekunder lång, eller kortare än så om du vill.
Tycker du att jag märker ord för att jag inte håller med om att : "väntar en stund" kan vara samma som "ett fåtal millisekunder" då är det ingen större ide att fortsätta.
 
P
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Kan det vara åldersrelaterade problem och någon inställning? De flesta Toyota ägare är ju 70+.
Ja, äldre bilförare behöver nog ibland justera sin inställning till andra trafikanter. ;)
 
F
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Toyota verkar ha den sämsta ljus automatiken. Ser ofta mörklagda Toyotor.

Kan det vara åldersrelaterade problem och någon inställning? De flesta Toyota ägare är ju 70+.
Källa till det?
 
M
trähandtag trähandtag skrev:
Lyser de även när du svänger i typ 90? Vi hade en Skoda från 2010 som deras dimljus gick på vid sväng när vi körde lägre fart än 50 km/h.
Nej det har med rattutslaget att göra. Menar du att det bländar mindre ju långsammare man kör?

Ni gamlingar vet att det finns hjälpmedel om ni upplever att ni blir bländade? Polariserade glasögon mm.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej det har med rattutslaget att göra. Menar du att det bländar mindre ju långsammare man kör?

Ni gamlingar vet att det finns hjälpmedel om ni upplever att ni blir bländade? Polariserade glasögon mm.
Nej nej nej. Den automatiska påslagning av dimljus fungerade från 0 till 50 km/h. Från 51 km/h och uppåt slogs dimljuset inte på oavsett hur mycket som svängdes. Då tänkte jag att detta är kanske samma fenomen som du upplever, men inte noterat att det finns en hastigehetsspärr, därav frågan om hastighet.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Nej det har med rattutslaget att göra. Menar du att det bländar mindre ju långsammare man kör?

Ni gamlingar vet att det finns hjälpmedel om ni upplever att ni blir bländade? Polariserade glasögon mm.
Vet inte vilka "gamlingar" du åsyftar som ska ändra sig så att dimljuskramare ska få köra med olaglig belysning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tycker du att jag märker ord för att jag inte håller med om att : "väntar en stund" kan vara samma som "ett fåtal millisekunder"
Nej men eftersom du alldeles uppenbart inte vill förstå utan bara tjafsa och dessutom påstår jag skrivit saker jag aldrig gjort!

F frasen_36 skrev:
då är det ingen större ide att fortsätta.
Helt enig!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nej nej nej. Den automatiska påslagning av dimljus fungerade från 0 till 50 km/h. Från 51 km/h och uppåt slogs dimljuset inte på oavsett hur mycket som svängdes. Då tänkte jag att detta är kanske samma fenomen som du upplever, men inte noterat att det finns en hastigehetsspärr, därav frågan om hastighet.
På de bilar jag haft med denna funktion, Passat och Golf så var dimljus och "sväng/kurvljus" inte samma sak utan de satt i olika reflektorer
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vet inte vilka "gamlingar" du åsyftar som ska ändra sig så att dimljuskramare ska få köra med olaglig belysning.
Eftersom många tydligen är tvungna att stirra rakt in i mötande bilars ljus så är det inte eventuella dimljus som bländar utan mer halvljus. Då är det väl ett bra tips för alla oavsett ålder att använda de hjälpmedel som finns.
Och ni kaxiga ungdomar, innan ni fattar vad som hänt är ni också gamlingar!
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
Jag stirrar inte in i mötande bilars ljus, men kan ändå tycka att ljuset är störande.
Jag tror att du är den första jag någonsin hört som inte störs av att mötande fordon kör med helljus.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.