97 436 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Lyser de även när du svänger i typ 90? Vi hade en Skoda från 2010 som deras dimljus gick på vid sväng när vi körde lägre fart än 50 km/h.M Markarbetaren skrev:
Ja hur ska man annars göra? Menar du att du stirrar i backspegeln precis hela tiden, kontinuerligt och utan avbrott?F frasen_36 skrev:
Varför tror du att jag blir det?F frasen_36 skrev:
Du skrev ju i inlägg #1037 att du aldrig hört ett utryckningsfordon föränn de passerat dig på motorvägen.Alfredo skrev:
Som jag redan svarat tidigare så handlar det mera om sekunder mellan när jag ser i backspeglarna än om "en stund"..
trähandtag skrev:
Var hittar du något om passerat i det inlägget?F frasen_36 skrev:
Jag ser den naturligtvis i backspegeln! Och det naturligtvis långt innan den passerat eller ens är nära!
Visst kan vi väl märka ord om du tycker det tillför något men då hävdar jag att en stund kan vara ett fåtal mikrosekunder lång, eller kortare än så om du vill.F frasen_36 skrev:
Tycker du att jag märker ord för att jag inte håller med om att : "väntar en stund" kan vara samma som "ett fåtal millisekunder" då är det ingen större ide att fortsätta.Alfredo skrev:
Var hittar du något om passerat i det inlägget?
[bild]
Jag ser den naturligtvis i backspegeln! Och det naturligtvis långt innan den passerat eller ens är nära!
Visst kan vi väl märka ord om du tycker det tillför något men då hävdar jag att en stund kan vara ett fåtal mikrosekunder lång, eller kortare än så om du vill.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej det har med rattutslaget att göra. Menar du att det bländar mindre ju långsammare man kör?trähandtag skrev:
Ni gamlingar vet att det finns hjälpmedel om ni upplever att ni blir bländade? Polariserade glasögon mm.
Nej nej nej. Den automatiska påslagning av dimljus fungerade från 0 till 50 km/h. Från 51 km/h och uppåt slogs dimljuset inte på oavsett hur mycket som svängdes. Då tänkte jag att detta är kanske samma fenomen som du upplever, men inte noterat att det finns en hastigehetsspärr, därav frågan om hastighet.M Markarbetaren skrev:
Vet inte vilka "gamlingar" du åsyftar som ska ändra sig så att dimljuskramare ska få köra med olaglig belysning.M Markarbetaren skrev:
Nej men eftersom du alldeles uppenbart inte vill förstå utan bara tjafsa och dessutom påstår jag skrivit saker jag aldrig gjort!F frasen_36 skrev:
Helt enig!F frasen_36 skrev:
På de bilar jag haft med denna funktion, Passat och Golf så var dimljus och "sväng/kurvljus" inte samma sak utan de satt i olika reflektorerträhandtag skrev:
Nej nej nej. Den automatiska påslagning av dimljus fungerade från 0 till 50 km/h. Från 51 km/h och uppåt slogs dimljuset inte på oavsett hur mycket som svängdes. Då tänkte jag att detta är kanske samma fenomen som du upplever, men inte noterat att det finns en hastigehetsspärr, därav frågan om hastighet.
Eftersom många tydligen är tvungna att stirra rakt in i mötande bilars ljus så är det inte eventuella dimljus som bländar utan mer halvljus. Då är det väl ett bra tips för alla oavsett ålder att använda de hjälpmedel som finns.F frasen_36 skrev:
Och ni kaxiga ungdomar, innan ni fattar vad som hänt är ni också gamlingar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag stirrar inte in i mötande bilars ljus, men kan ändå tycka att ljuset är störande.
Jag tror att du är den första jag någonsin hört som inte störs av att mötande fordon kör med helljus.
Jag tror att du är den första jag någonsin hört som inte störs av att mötande fordon kör med helljus.