97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det kan faktiskt vara halvljus. Jag har sett det några gånger, halvljus fram, nedsläckt bak. Jag utgår då ifrån att det är fel på bilen helt enkelt, kanske en säkring som gått, kanske glödlampor som är trasiga, kanske helt enkelt usel elektronik.E Edlunn skrev:
Generellt håller jag med, är det belysning fram samtidigt som det är släckt bak så är det DRL, men det finns undantag.
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?M Markarbetaren skrev:Kan vi inte bara lägga ned detta hittepå med förstört mörkerseende och dimljusstrålkastare!
Vanliga strålkastare från en bil med 35W led skickar ut ungefär 7000 Lumen vilket motsvarar 7000 Candela om den belysta ytan är 10m2, 700 Candela om den belysta ytan är 100m2. Redan med ett stearinljus (1 candela) så försvinner mörkerseendet.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Svänger så ett (1) dimljus tänds gör man väl oftast där det finns typ ett gathörn. Där möter man sällan nån bil rak fram. Om dina dimljus tänds när du kör i normal fart längs en väg med kurvor har du nog ett fel som behöver fixas.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.F frasen_36 skrev:
M Markarbetaren skrev:Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.[/QUOTE
Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
Skulle vara kul att ta några personer och göra en test.
Tex åka 90 på en mörk blöt landsväg med dim+halv, och sen stänga av halvljuset.
Jag vet vad som händer, bad en person som körde göra det en gång.
Tex åka 90 på en mörk blöt landsväg med dim+halv, och sen stänga av halvljuset.
Jag vet vad som händer, bad en person som körde göra det en gång.
Alfredo skrev:
Eller så har du för låg.Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den.
Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.M Markarbetaren skrev:
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
M Markarbetaren skrev:
Det sker väl inte i samma hastighet och med samma placering av bilen?M Markarbetaren skrev:
F frasen_36 skrev:
F frasen_36 skrev:
F frasen_36 skrev:
Hur knyter du det till att om dimljus+halvjusIsakare skrev:
Tack sonabr det var ju det jag skrev men det hamnade tydligen fel.S sonabr4000 skrev:Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
Knyter inte det exemplet till att det bländar, utan att dimljus inte gör nån som helst nytta utom i låg fart och tät dimma.S sonabr4000 skrev:
Men annars är det som jag och andra skrivit flera gånger, 4 lampor bländar mer än 2, dimljus extra mycket i blött väglag.
Ber om ursäkt, då missuppfattade jag dig i ditt resonemang. Då tycker vi lika.Isakare skrev: