A Andy78 skrev:
Gjort det med förstår inte hur det är möjligt att tända endast halvljus fram och ha svart bak, borde vara en omöjlighet.
Det är INTE halvljus, det är DRL.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Fairlane
E Edlunn skrev:
Det är INTE halvljus, det är DRL.
Det kan faktiskt vara halvljus. Jag har sett det några gånger, halvljus fram, nedsläckt bak. Jag utgår då ifrån att det är fel på bilen helt enkelt, kanske en säkring som gått, kanske glödlampor som är trasiga, kanske helt enkelt usel elektronik.

Generellt håller jag med, är det belysning fram samtidigt som det är släckt bak så är det DRL, men det finns undantag.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Kan vi inte bara lägga ned detta hittepå med förstört mörkerseende och dimljusstrålkastare!
Vanliga strålkastare från en bil med 35W led skickar ut ungefär 7000 Lumen vilket motsvarar 7000 Candela om den belysta ytan är 10m2, 700 Candela om den belysta ytan är 100m2. Redan med ett stearinljus (1 candela) så försvinner mörkerseendet.
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?
Det har ingenting med bländning att göra för isf. borde dem inte få tändas när man svänger med bilen!
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Det har ingenting med bländning att göra för isf. borde dem inte få tändas när man svänger med bilen!
Svänger så ett (1) dimljus tänds gör man väl oftast där det finns typ ett gathörn. Där möter man sällan nån bil rak fram. Om dina dimljus tänds när du kör i normal fart längs en väg med kurvor har du nog ett fel som behöver fixas. ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Svänger så ett (1) dimljus tänds gör man väl oftast där det finns typ ett gathörn. Där möter man sällan nån bil rak fram. Om dina dimljus tänds när du kör i normal fart längs en väg med kurvor har du nog ett fel som behöver fixas. ;)
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.[/QUOTE
Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
 
Skulle vara kul att ta några personer och göra en test.
Tex åka 90 på en mörk blöt landsväg med dim+halv, och sen stänga av halvljuset.
Jag vet vad som händer, bad en person som körde göra det en gång.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har du för låg. :p Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den. ;)

Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
M Markarbetaren skrev:
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.
Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
M Markarbetaren skrev:
Men det lyser ju när jag svänger i mörka skogen också. Även där kan jag svänga ut på en väg och få möte, det lyser ju en sekund eller två efter att ratten är upprätad också.
M Markarbetaren skrev:
Det har ingenting med bländning att göra för isf. borde dem inte få tändas när man svänger med bilen!
Det sker väl inte i samma hastighet och med samma placering av bilen?
 
S
F frasen_36 skrev:
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?
F frasen_36 skrev:
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?
F frasen_36 skrev:
Och varför tror du att det är förbjudet att ha dimljus tänt samtidigt med halvljuset?
Isakare Isakare skrev:
Skulle vara kul att ta några personer och göra en test.
Tex åka 90 på en mörk blöt landsväg med dim+halv, och sen stänga av halvljuset.
Jag vet vad som händer, bad en person som körde göra det en gång.
Hur knyter du det till att om dimljus+halvjus :surprised:bländar?
 
F
S sonabr4000 skrev:
Ok, kan så vara men ett (1) dimljus i ditt specialfall under "en sekund eller två" är lite annorlunda än två(2) kontinuerligt lysande mot dig från en mötande på rak väg.
Fråga: Varför tror du att det är förbjudet??
För att det INTE stör? För att det är roligt med förbud? För att det det bara blev så? För att man lottade ut förbuden? Eller bara för att djävlas? Vad tror du?
Tack sonabr det var ju det jag skrev men det hamnade tydligen fel.
 
S sonabr4000 skrev:
Hur knyter du det till att om dimljus+halvjus :surprised:bländar?
Knyter inte det exemplet till att det bländar, utan att dimljus inte gör nån som helst nytta utom i låg fart och tät dimma.
Men annars är det som jag och andra skrivit flera gånger, 4 lampor bländar mer än 2, dimljus extra mycket i blött väglag.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Knyter inte det exemplet till att det bländar, utan att dimljus inte gör nån som helst nytta utom i låg fart och tät dimma.
Men annars är det som jag och andra skrivit flera gånger, 4 lampor bländar mer än 2, dimljus extra mycket i blött väglag.
Ber om ursäkt, då missuppfattade jag dig i ditt resonemang. Då tycker vi lika. (y):)
 
F
S sonabr4000 skrev:
Ber om ursäkt, då missuppfattade jag dig i ditt resonemang. Då tycker vi lika. (y):)
Jag fattade också dig fel. Sorry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.