F
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har du för låg. :p Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den. ;)

Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Jag har den volym på som jag tycker är behaglig. (Har inget behov av att spela högre)
Om du som du skrev i #1027 "väntar en stund" mellan tillfällena du ser i backspegeln" så förstår jag att du blir överrumplad av utryckningsfordon
 
Låg bakom en i fredags mörkt och vit bil inga bakljus, blinka och blinka, körde om självklart glodde han på mig men fattade ingenting.
Lysen fram hade han dock, hur kommer det sig att det ofta lyser fram men inte bak på många bilar?
 
Fairlane
A Andy78 skrev:
Låg bakom en i fredags mörkt och vit bil inga bakljus, blinka och blinka, körde om självklart glodde han på mig men fattade ingenting.
Lysen fram hade han dock, hur kommer det sig att det ofta lyser fram men inte bak på många bilar?
Mycket bra fråga.
Ofta ser man ljus i form av stearinljus fram när det är nersläckt bak, men ibland dyker varianten fullt ljus fram, inget bak upp. Jag gissar på en säkring som gått, men jag vet inte.

Och folk fattar inget om man blinkar eller tutar. De kan köra vidare om så bilen brinner så länge de inte ser något själva.
 
Fairlane
T Tullen127 skrev:
Vadå "10 min senare" ?? Ser du inte i backspegeln oftare bör du lämna in ditt körkort!
Men jag hoppas att du skämtade.
Hur många smileys ska jag klämma in?
Självklart går det inte 10 minuter mellan gångerna jag kollar i backspegeln. Jag har en timer på 8 minuter. ;);););););)
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ditt mörkerseende blir lika påverkat av otillåtet stark oavsett om du tittar i eller bredvid ljuskällorna.
Det är klart att det inte blir. Tittar man rakt in i ett starkt ljus ser man inte mycket på ett bra tag. Tittar man vid sidan om blir det ingen grön fläck i synfältet.
 
T Tullen127 skrev:
Testar de inte bara synskärpan där?
Vad menar du att jag skulle ha för synfel då? I så fall verkar det ju vara mest positivt att ha det.
 
F frasen_36 skrev:
Ditt mörkerseende blir lika påverkat av otillåtet stark oavsett om du tittar i eller bredvid ljuskällorna.
Har just kört en sträcka i mörker och det slog mig att mörkerseende naturligtvis inte har nåt med saken att göra. Det förstörs ju av ditt eget halvljus. Det handlar om att inte bli bländad.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
T Tullen127 skrev:
Dimljus + halvljus ger tillsammans en ljusbild som försämrar mörkerseendet.
Nej nej, man har belysning på bilen för att se vägen! Jag märker direkt när jag stänger av belysningen när jag kör, då ser jag faktist inte vägen. Har testat att sitta i bilen på en mörk väg ute i skogen (ja få nu inga konstiga ideer om varför), men jag såg faktist inte vägen förrän jag satte på ljuset.
 
F
K Kirre2 skrev:
Har just kört en sträcka i mörker och det slog mig att mörkerseende naturligtvis inte har nåt med saken att göra. Det förstörs ju av ditt eget halvljus. Det handlar om att inte bli bländad.
Ok, jag håller med - delvis.. Det är framför allt bländning från otillåtna dimljus+halvljus samt felaktigt inställda halvljus, som orsakar bländning och därmed försämring av mörkerseendet.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
M
Kan vi inte bara lägga ned detta hittepå med förstört mörkerseende och dimljusstrålkastare!
Vanliga strålkastare från en bil med 35W led skickar ut ungefär 7000 Lumen vilket motsvarar 7000 Candela om den belysta ytan är 10m2, 700 Candela om den belysta ytan är 100m2. Redan med ett stearinljus (1 candela) så försvinner mörkerseendet.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Låg bakom en i fredags mörkt och vit bil inga bakljus, blinka och blinka, körde om självklart glodde han på mig men fattade ingenting.
Lysen fram hade han dock, hur kommer det sig att det ofta lyser fram men inte bak på många bilar?
Det är DRL-ljus där antingen automatiken är avstängd eller att föraren inte fattar hur de fungerar, dvs att halvljuset måste tändas manuellt.
 
E Edlunn skrev:
Det är DRL-ljus där antingen automatiken är avstängd eller att föraren inte fattar hur de fungerar, dvs att halvljuset måste tändas manuellt.
Men om det är utomatik hur kan det vara tänt fram men inte bak?
 
A Andy78 skrev:
Men om det är utomatik hur kan det vara tänt fram men inte bak?
Läs gärna i början i tråden…
 
trähandtag trähandtag skrev:
Läs gärna i början i tråden…
Gjort det med förstår inte hur det är möjligt att tända endast halvljus fram och ha svart bak, borde vara en omöjlighet.
 
E Edlunn skrev:
Det är DRL-ljus där antingen automatiken är avstängd eller att föraren inte fattar hur de fungerar, dvs att halvljuset måste tändas manuellt.
Eller där man måste tända halvljuset manuellt, dvs ingen automatik alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.