97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Jag har den volym på som jag tycker är behaglig. (Har inget behov av att spela högre)Alfredo skrev:
Eller så har du för låg.Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den.
Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Om du som du skrev i #1027 "väntar en stund" mellan tillfällena du ser i backspegeln" så förstår jag att du blir överrumplad av utryckningsfordon
Låg bakom en i fredags mörkt och vit bil inga bakljus, blinka och blinka, körde om självklart glodde han på mig men fattade ingenting.
Lysen fram hade han dock, hur kommer det sig att det ofta lyser fram men inte bak på många bilar?
Lysen fram hade han dock, hur kommer det sig att det ofta lyser fram men inte bak på många bilar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Mycket bra fråga.A Andy78 skrev:
Ofta ser man ljus i form av stearinljus fram när det är nersläckt bak, men ibland dyker varianten fullt ljus fram, inget bak upp. Jag gissar på en säkring som gått, men jag vet inte.
Och folk fattar inget om man blinkar eller tutar. De kan köra vidare om så bilen brinner så länge de inte ser något själva.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Har just kört en sträcka i mörker och det slog mig att mörkerseende naturligtvis inte har nåt med saken att göra. Det förstörs ju av ditt eget halvljus. Det handlar om att inte bli bländad.F frasen_36 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej nej, man har belysning på bilen för att se vägen! Jag märker direkt när jag stänger av belysningen när jag kör, då ser jag faktist inte vägen. Har testat att sitta i bilen på en mörk väg ute i skogen (ja få nu inga konstiga ideer om varför), men jag såg faktist inte vägen förrän jag satte på ljuset.T Tullen127 skrev:
Ok, jag håller med - delvis.. Det är framför allt bländning från otillåtna dimljus+halvljus samt felaktigt inställda halvljus, som orsakar bländning och därmed försämring av mörkerseendet.K Kirre2 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kan vi inte bara lägga ned detta hittepå med förstört mörkerseende och dimljusstrålkastare!
Vanliga strålkastare från en bil med 35W led skickar ut ungefär 7000 Lumen vilket motsvarar 7000 Candela om den belysta ytan är 10m2, 700 Candela om den belysta ytan är 100m2. Redan med ett stearinljus (1 candela) så försvinner mörkerseendet.
Vanliga strålkastare från en bil med 35W led skickar ut ungefär 7000 Lumen vilket motsvarar 7000 Candela om den belysta ytan är 10m2, 700 Candela om den belysta ytan är 100m2. Redan med ett stearinljus (1 candela) så försvinner mörkerseendet.
Det är DRL-ljus där antingen automatiken är avstängd eller att föraren inte fattar hur de fungerar, dvs att halvljuset måste tändas manuellt.A Andy78 skrev: