97 436 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Eller så har du för låg.F frasen_36 skrev:
Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Nja. Jag har inte volymen på som fjuniga tonåringar i A-traktorer. Föredrar att höra musiken - inte känna denAlfredo skrev:
Eller så har du för låg.Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den.
Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Jag använder mina backspeglar ofta och hör ändå sirener - för det mesta..
Ändå har jag en gammal bil som inte är speciellt tyst inne.
Men som du sa, de använder ju inte sirener till 100% utan de bedömer väl situationen och läser av hur andra reagerar - dvs om andra har uppfattat dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
En kort resa ikväll (långt efter solnedgång), lite drygt 4 mil. Efter knappt 7 km har jag mött 3 bilar som haft ficklampor tända fram och inget ljus bak och detta på dåligt upplyst landsväg. Utöver det såklart ett antal emd dimljus/halvljus-kombination, endast ett fungerande halvljus etc. Belysning är tydligen inte så viktigt,
Sista biten var landsväg helt utan belysning, där jag kunde köra med helljus tills jag närmade mig en lastbil (fin Volvodragbil utan släp) som körde framför mig åt samma håll. Fort gick det inte 35-40 på 70-vägen. Han bromsade också titt som tätt så till slut var han nere i 15 km/h. Jag skulle svänga av och det var kurvigt så jag funderade inte ens på att försöka köra om. Lastbilen tog dock samma avfart som jag och jag såg hur hela bakdelen sladdade när han gasade (vi körde som sagt fortfarande inte mer än 15 km/h). Köra om var inte att tänka på, men han letade sig in på en parkeringsficka så jag kunde komma förbi.
Halt? Inte alls farligt, inte sommarväglag såklart, men jag hade inga som helst antydningar till sladd. Rumänienregistrerad bil och jag har en känsla av att det nog inte var rätt däck för årstiden på den bilen. Sånt kanske inte heller är viktigt!?
Sista biten var landsväg helt utan belysning, där jag kunde köra med helljus tills jag närmade mig en lastbil (fin Volvodragbil utan släp) som körde framför mig åt samma håll. Fort gick det inte 35-40 på 70-vägen. Han bromsade också titt som tätt så till slut var han nere i 15 km/h. Jag skulle svänga av och det var kurvigt så jag funderade inte ens på att försöka köra om. Lastbilen tog dock samma avfart som jag och jag såg hur hela bakdelen sladdade när han gasade (vi körde som sagt fortfarande inte mer än 15 km/h). Köra om var inte att tänka på, men han letade sig in på en parkeringsficka så jag kunde komma förbi.
Halt? Inte alls farligt, inte sommarväglag såklart, men jag hade inga som helst antydningar till sladd. Rumänienregistrerad bil och jag har en känsla av att det nog inte var rätt däck för årstiden på den bilen. Sånt kanske inte heller är viktigt!?
Vadå "10 min senare" ?? Ser du inte i backspegeln oftare bör du lämna in ditt körkort!Fairlane skrev:
Äsch det är väl inte så konstigt?
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på.
Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
Men jag hoppas att du skämtade.
Nej det är inte trams och därför är det förbjudet.K Kirre2 skrev:Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
Dimljus + halvljus ger tillsammans en ljusbild som försämrar mörkerseendet.M Markarbetaren skrev:Har också ställt mig oförstående till detta med dimljus som bländar, om dom är korrekt inställdaa vilket besiktningen ska kontrollera.
Jämfört med alla DRL-led och laser-led så upplever jag ett dimljus som några små ficklampor, dom flesta dimljus är ju dessutom vanliga halogen som lyser 1/3-del av en led. Jag tror att det mest det handlar om att vissa mötande blir irriterade för att dom resonerar "tror du att du är häftig med dina dimljus", inte att man blir bländad.
"En stund" låter väldigt lång tid.Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt?
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.
Kan det gå till på så många andra sätt?
För mig handlar det mest om ett antal sekunder mellan gångerna min blick sveper över backspeglarna.
"En stund" låter väldigt lång tid.Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt?
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.
Kan det gå till på så många andra sätt?
För mig handlar det mest om ett antal sekunder mellan gångerna min blick sveper över backspeglarna.