F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror aldrig jag hört en siren från ett utryckningsfordon när jag sitter i bilen med normal musikvolym innan jag faktiskt sett fordonet. Upplever ni andra att man gör det?
Absolut hör jag det. Du har nog för hög musikvolym på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Absolut hör jag det. Du har nog för hög musikvolym på.
Eller så har du för låg. :p Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den. ;)

Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har du för låg. :p Eller så är jag bättre på att hålla uppsikt och ser bilen innan jag hör den. ;)

Sen beror det väl som alltid på. I staden absolut att man kan höra innan att se, men att höra en upphinnande ambulans på "motorvägen" innan man ser den har jag nog aldrig gjort. Brukar de ens ha på siren då normalt?
Nja. Jag har inte volymen på som fjuniga tonåringar i A-traktorer. Föredrar att höra musiken - inte känna den
Jag använder mina backspeglar ofta och hör ändå sirener - för det mesta..
Ändå har jag en gammal bil som inte är speciellt tyst inne.
Men som du sa, de använder ju inte sirener till 100% utan de bedömer väl situationen och läser av hur andra reagerar - dvs om andra har uppfattat dem.
 
På större vägar används sällan sirener, så det är ljuset man blir varse om. Iallafall i de trakter jag uppehåller mig.
 
En ambulanssiren ligger på 120 DB...
Sen kan man för all del uppfatta hög/lågfrekventa ljud olika
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Fairlane
En kort resa ikväll (långt efter solnedgång), lite drygt 4 mil. Efter knappt 7 km har jag mött 3 bilar som haft ficklampor tända fram och inget ljus bak och detta på dåligt upplyst landsväg. Utöver det såklart ett antal emd dimljus/halvljus-kombination, endast ett fungerande halvljus etc. Belysning är tydligen inte så viktigt,

Sista biten var landsväg helt utan belysning, där jag kunde köra med helljus tills jag närmade mig en lastbil (fin Volvodragbil utan släp) som körde framför mig åt samma håll. Fort gick det inte 35-40 på 70-vägen. Han bromsade också titt som tätt så till slut var han nere i 15 km/h. Jag skulle svänga av och det var kurvigt så jag funderade inte ens på att försöka köra om. Lastbilen tog dock samma avfart som jag och jag såg hur hela bakdelen sladdade när han gasade (vi körde som sagt fortfarande inte mer än 15 km/h). Köra om var inte att tänka på, men han letade sig in på en parkeringsficka så jag kunde komma förbi.
Halt? Inte alls farligt, inte sommarväglag såklart, men jag hade inga som helst antydningar till sladd. Rumänienregistrerad bil och jag har en känsla av att det nog inte var rätt däck för årstiden på den bilen. Sånt kanske inte heller är viktigt!?
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch det är väl inte så konstigt?
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på. ;)

Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
Vadå "10 min senare" ?? Ser du inte i backspegeln oftare bör du lämna in ditt körkort!
Men jag hoppas att du skämtade.
 
T
K Kirre2 skrev:
Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
Nej det är inte trams och därför är det förbjudet.
 
T
M Markarbetaren skrev:
Har också ställt mig oförstående till detta med dimljus som bländar, om dom är korrekt inställdaa vilket besiktningen ska kontrollera.

Jämfört med alla DRL-led och laser-led så upplever jag ett dimljus som några små ficklampor, dom flesta dimljus är ju dessutom vanliga halogen som lyser 1/3-del av en led. Jag tror att det mest det handlar om att vissa mötande blir irriterade för att dom resonerar "tror du att du är häftig med dina dimljus", inte att man blir bländad.
Dimljus + halvljus ger tillsammans en ljusbild som försämrar mörkerseendet.
 
F
K Kirre2 skrev:
Jag kör ju inte alltid lastbil. Blir ändå inte bländad. Det handlar mer om att inte stirra in i den mötande bilens ljus.
Ditt mörkerseende blir lika påverkat av otillåtet stark oavsett om du tittar i eller bredvid ljuskällorna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
K Kirre2 skrev:
Har för övrigt nyss förnyat mina tunga behörighet, så inget fel på min syn.
Testar de inte bara synskärpan där?
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att det är helt onödigt att slå av till halvljus när man möter dig?
Troligtvis nån form av synfel i så fall.
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt? :thinking:

Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.

Kan det gå till på så många andra sätt?
"En stund" låter väldigt lång tid. :rolleyes:
För mig handlar det mest om ett antal sekunder mellan gångerna min blick sveper över backspeglarna.
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt? :thinking:

Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.

Kan det gå till på så många andra sätt?
"En stund" låter väldigt lång tid. :rolleyes:
För mig handlar det mest om ett antal sekunder mellan gångerna min blick sveper över backspeglarna.
 
"Eine Stunde" som tysken säger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.