97 439 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Utryckningsfordon lyder under andra lagar och ansvar.J JohanLun skrev:
Jajaja. Det förstod jag innan och det har gått fram. Det var inte det exemplet handlade om.F frasen_36 skrev:
Skulle de blända så det ledde till trafikolycka vore det olämpligt att utryckningsfordon blinkade.
Och förresten så har jag mött bra många mötande som bländat mig med helljus betydligt värre än ett helljusblink i backspegeln.
Ja, ljusmängden från helljus som kommer via backspeglar bör vara mindre än den ljusmängd som kommer (nästan) rakt framifrån via vindrutan.J JohanLun skrev:Jajaja. Det förstod jag innan och det har gått fram. Det var inte det exemplet handlade om.
Skulle de blända så det ledde till trafikolycka vore det olämpligt att utryckningsfordon blinkade.
Och förresten så har jag mött bra många mötande som bländat mig med helljus betydligt värre än ett helljusblink i backspegeln.
Nå, jag kommer själv att våga riskera att blinka med helljuset för att uppmärksamma föraren framför mig på att han gör något felaktigt, liksom jag kommer fortsätta blinka till med helljuset åt de mötande som glömmer blända av. Den dagen polisen anser det vara felaktigt äter jag den bötern och ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråden med utkomsten...F frasen_36 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ibland ja, ibland spelar det ingen roll.P pmd skrev:
Jag är övertygad om att två förare som kör lika fort får samma straff oavsett om den ena säger att den gjorde det av misstag eller säger att hen inte visste hur bilen fungerade. Det senare borde snarare ge indraget körkort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Att blinka med helljuset är inte olagligt generellt, sen kan det finnas lägen där det är olämpligt, men något generellt förbud finns inte. Dvs, det är inte bara utryckningsfordon som får blinka med helljus.
Instämmer helt, jag kommer att göra detsamma.J JohanLun skrev:Nå, jag kommer själv att våga riskera att blinka med helljuset för att uppmärksamma föraren framför mig på att han gör något felaktigt, liksom jag kommer fortsätta blinka till med helljuset åt de mötande som glömmer blända av. Den dagen polisen anser det vara felaktigt äter jag den bötern och ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråden med utkomsten...![]()
Helljus- (och dimljus-böger tillsammans med halvljus) bländar så pass att jag ibland måste använda mitt helljus för att återfå någolunda seende och rädda situationen.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Ren idioti anser jag. Varför ska jag som framsätespassagerare inte kunna ta del av olika "funktioner" när jag för en gångs skull har både tid och lus till det.Mats-S skrev:
Jag har min blick var jag vill när min fru är den ansvariga föraren. Ett d-a överbeskyddande tycker jag.Mats-S skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej det är inte olagligt att blinka med helljuset, inte köra med det på heller, så länge du inte riskerar att blända någon som det står i lagtexten. Så blinkar man med helljuset åt en mötande så begår man ett lagbrott eftersom man bländar mötande.Fairlane skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Oj, beaktningsvärd ålder på damen isf.S skogaliten skrev:
https://www.sjobergbildbyra.se/foto...lassicpicture/Classicpicture9/214249.jpg.info
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, det blir väl en gränsdragning.M Markarbetaren skrev:
Om en förare du möter kör med helljus och du känner att det bländar dig så anser jag att det är helt och att signalera det med en helljusblinkning. Det fungerar och jag vill minnas att det rekommenderas i körkortsutbildningen.
Ungefär likadant tycker jag att det är ok att blinkar på föraren av bilen framför som kör med dimljuset på.
Jag vill till och med minnas att det rekommenderades att man signalerade vid en omkörning om man misstänkte att föraren framför inte var medveten om läget. Det kunde ske med ljud- eller ljussignal.
Vill minnas att det räknas som larmsignal när blåljusfordon blinkar med helljuset...J JohanLun skrev:
För övrigt är det full styrka på helljusblinkningen
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja självklart är detta den naturliga försvarsmekanismen, så gör säkert 99% av alla bilister. Men ur lagtolkeriets synvinkel är det ett brott, skilj på åsikt och fakta, jag blinkar också så klart.Fairlane skrev:
Ja, det blir väl en gränsdragning.
Om en förare du möter kör med helljus och du känner att det bländar dig så anser jag att det är helt och att signalera det med en helljusblinkning. Det fungerar och jag vill minnas att det rekommenderas i körkortsutbildningen.
Ungefär likadant tycker jag att det är ok att blinkar på föraren av bilen framför som kör med dimljuset på.
Jag vill till och med minnas att det rekommenderades att man signalerade vid en omkörning om man misstänkte att föraren framför inte var medveten om läget. Det kunde ske med ljud- eller ljussignal.
Ljudsignal har jag aldrig hört, däremot är det ju korrekt att vid en omkörning så tänder man helljuset när man passerat backspeglarna på den man kör om för att inte riskera att blända densamma. Och samtidigt ska man när man blir omkörd släcka helljuset när man riskerar att blända omkörande i backspeglarna.