F
J JohanLun skrev:
Att blinka med helljus för att signalera något bör inte vara olagligt? Är det inte så att utryckningsfordon har denna typ av funktion när de vill ta sig fram? Men att ha heljuset konstant på för att blända eller okynnes-flasha bör vara olagligt?
Utryckningsfordon lyder under andra lagar och ansvar.
 
J
F frasen_36 skrev:
Utryckningsfordon lyder under andra lagar och ansvar.
Jajaja. Det förstod jag innan och det har gått fram. Det var inte det exemplet handlade om.

Skulle de blända så det ledde till trafikolycka vore det olämpligt att utryckningsfordon blinkade.

Och förresten så har jag mött bra många mötande som bländat mig med helljus betydligt värre än ett helljusblink i backspegeln.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Jajaja. Det förstod jag innan och det har gått fram. Det var inte det exemplet handlade om.

Skulle de blända så det ledde till trafikolycka vore det olämpligt att utryckningsfordon blinkade.

Och förresten så har jag mött bra många mötande som bländat mig med helljus betydligt värre än ett helljusblink i backspegeln.
Ja, ljusmängden från helljus som kommer via backspeglar bör vara mindre än den ljusmängd som kommer (nästan) rakt framifrån via vindrutan.
 
J
F frasen_36 skrev:
Ja, ljusmängden från helljus som kommer via backspeglar bör vara mindre än den ljusmängd som kommer (nästan) rakt framifrån via vindrutan.
Nå, jag kommer själv att våga riskera att blinka med helljuset för att uppmärksamma föraren framför mig på att han gör något felaktigt, liksom jag kommer fortsätta blinka till med helljuset åt de mötande som glömmer blända av. Den dagen polisen anser det vara felaktigt äter jag den bötern och ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråden med utkomsten... :D
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Uppsåt brukar spela ganska stor roll i svensk lagstiftning.
Ibland ja, ibland spelar det ingen roll.

Jag är övertygad om att två förare som kör lika fort får samma straff oavsett om den ena säger att den gjorde det av misstag eller säger att hen inte visste hur bilen fungerade. Det senare borde snarare ge indraget körkort.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Fairlane
Att blinka med helljuset är inte olagligt generellt, sen kan det finnas lägen där det är olämpligt, men något generellt förbud finns inte. Dvs, det är inte bara utryckningsfordon som får blinka med helljus.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Nå, jag kommer själv att våga riskera att blinka med helljuset för att uppmärksamma föraren framför mig på att han gör något felaktigt, liksom jag kommer fortsätta blinka till med helljuset åt de mötande som glömmer blända av. Den dagen polisen anser det vara felaktigt äter jag den bötern och ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråden med utkomsten... :D
Instämmer helt, jag kommer att göra detsamma.
Helljus- (och dimljus-böger tillsammans med halvljus) bländar så pass att jag ibland måste använda mitt helljus för att återfå någolunda seende och rädda situationen.
 
Mats-S
P pmd skrev:
men det är ju rätt trevligt att ha något att läsa om man blir uttråkad medan man kör en längre sträcka.
Men det kan du inte, för den funktionen är spärrad av säkerhetsskäl under körning, eftersom blicken ska vara på vägen eftersom du är den ansvariga föraren och inte en passagerare :-)
 
Hur som helst, det är kul och spännande att köra bil.
Av denna tråd kan man utläsa att man aldrig kommer stöta på medtrafikanter som tycker eller gör samma saker som en själv ;):)
Precis som med allt annat.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
för den funktionen är spärrad av säkerhetsskäl under körning,
Ren idioti anser jag. Varför ska jag som framsätespassagerare inte kunna ta del av olika "funktioner" när jag för en gångs skull har både tid och lus till det. :thinking:

Mats-S Mats-S skrev:
eftersom blicken ska vara på vägen eftersom du är den ansvariga föraren
Jag har min blick var jag vill när min fru är den ansvariga föraren. Ett d-a överbeskyddande tycker jag. :mad:
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Att blinka med helljuset är inte olagligt generellt, sen kan det finnas lägen där det är olämpligt, men något generellt förbud finns inte. Dvs, det är inte bara utryckningsfordon som får blinka med helljus.
Nej det är inte olagligt att blinka med helljuset, inte köra med det på heller, så länge du inte riskerar att blända någon som det står i lagtexten. Så blinkar man med helljuset åt en mötande så begår man ett lagbrott eftersom man bländar mötande.
 
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Nej det är inte olagligt att blinka med helljuset, inte köra med det på heller, så länge du inte riskerar att blända någon som det står i lagtexten. Så blinkar man med helljuset åt en mötande så begår man ett lagbrott eftersom man bländar mötande.
Ja, det blir väl en gränsdragning.
Om en förare du möter kör med helljus och du känner att det bländar dig så anser jag att det är helt och att signalera det med en helljusblinkning. Det fungerar och jag vill minnas att det rekommenderas i körkortsutbildningen.
Ungefär likadant tycker jag att det är ok att blinkar på föraren av bilen framför som kör med dimljuset på.

Jag vill till och med minnas att det rekommenderades att man signalerade vid en omkörning om man misstänkte att föraren framför inte var medveten om läget. Det kunde ske med ljud- eller ljussignal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo visst, jag förstår att jag inte kan köra blåljus på min egen bil, men det är ändå implementerat att polisbilar "blinkar" med helljuset när de har utryckning (om det är full styrka är väl tveksamt) så det borde inte bedömas vara helt livsfarligt och blända mötande till blindhet?

.
Vill minnas att det räknas som larmsignal när blåljusfordon blinkar med helljuset...
För övrigt är det full styrka på helljusblinkningen
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det blir väl en gränsdragning.
Om en förare du möter kör med helljus och du känner att det bländar dig så anser jag att det är helt och att signalera det med en helljusblinkning. Det fungerar och jag vill minnas att det rekommenderas i körkortsutbildningen.
Ungefär likadant tycker jag att det är ok att blinkar på föraren av bilen framför som kör med dimljuset på.

Jag vill till och med minnas att det rekommenderades att man signalerade vid en omkörning om man misstänkte att föraren framför inte var medveten om läget. Det kunde ske med ljud- eller ljussignal.
Ja självklart är detta den naturliga försvarsmekanismen, så gör säkert 99% av alla bilister. Men ur lagtolkeriets synvinkel är det ett brott, skilj på åsikt och fakta, jag blinkar också så klart.

Ljudsignal har jag aldrig hört, däremot är det ju korrekt att vid en omkörning så tänder man helljuset när man passerat backspeglarna på den man kör om för att inte riskera att blända densamma. Och samtidigt ska man när man blir omkörd släcka helljuset när man riskerar att blända omkörande i backspeglarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.