M
F frasen_36 skrev:
Hur bevisas det??
Jag har kamera i/på alla fordon jag äger.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Jag har kamera i/på alla fordon jag äger.
Syns det i din kamera oman gör det av misstag eller avsiktligt?? :crysmile:
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har kamera i/på alla fordon jag äger.
Tråden är ändå så långt off topic just nu, så kan lika gärna fråga: Vad har du för kamera?
 
M
P PatrikJo skrev:
Tråden är ändå så långt off topic just nu, så kan lika gärna fråga: Vad har du för kamera?
Blackvue i bägge bilarna och Insta 360 one R på hojen.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Vid möte kan jag ju tänka mig att en helljusblink med en Kinesramp i mörker medför att mötande kör i diket då bländningseffekten inte på något plan kan jämföras med dimljus som sitter 2dm ovan marken och pekar 2% nedåt.
Helljus med eller utan extraljus, med eller utan ramp, med godkänd eller icke-godkänd belysning bländar såklart mer än de flesta dimljus, men det är en blinkning, till skillnad från konstant sken. Att blinka med helljuset är inte olagligt, det lär man ju till och med ut i körskolan, så om någon vrider på ratten och kör i diket av en blink, så är det såklart trist, men inget jag känner att jag kan lastas för.

Utöver det så har vi såklart bevisfrågan. Om jag skulle blinka på dig med helljuset så misstänker jag att din kamera får svårt att få en tydlig bild på mig och min nummerplåt.

Frågan var dock inte en mötande med dimljus på utan bilen framför som körde med dimljus bak i klart väder, mörkt och lite fuktigt, ingen dimma. Den belysningen bländade rejält, klart mer än något dimljus fram.
Jag har lite svårt att tro att mitt helljus i det läget ska ses som ett grovt fel, med körkortsindragning medan den andra förarens dimljus inte ska ses som grovt och denne klarar sig, baserat på att man på något sätt ska bedöma avsikten. Det känns väldigt fel att en förare som är okunnig om sin bil och inte vet vad den håller på med ska ha någon form av rabatt i straffskalan. Man skulle väl aldrig drömma om att ge förare A feta böter och indraget körkort för att man bedömt att hen avsiktligt kör 90 km/h på 70-sträckan, medan förare B klarar sig med en tillsägelse eftersom förare B inte har koll på sin bil. Överdrivet? Kanske, men jag köper inte att någon ska få ett lägre straff baserat på något så luddigt som avsiktligt/oavsiktligt, som inte går att bevisa.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Perfekt med en knapp på ratten med symbolen av ett huvud som pratar. Tryck på knappen och sedan säger man till bilen vad den ska göra. Radiokanal, läsa upp sms, höja värmen. Moderna bilar är ypperliga ur den aspekten där man styr allt kring klimat, radio osv. med rösten.
Jag har hittills inte stött stött på en felfritt fungerande röststyrning av något, utom i labb-miljö.

Jag ser heller inte någon poäng med det. Att ha röststyrning för enkla funktioner är något som tilltalar småpojkar i sandlådan, inte något som tillför trafiksäkerhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 4 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Helljus med eller utan extraljus, med eller utan ramp, med godkänd eller icke-godkänd belysning bländar såklart mer än de flesta dimljus, men det är en blinkning, till skillnad från konstant sken. Att blinka med helljuset är inte olagligt, det lär man ju till och med ut i körskolan, så om någon vrider på ratten och kör i diket av en blink, så är det såklart trist, men inget jag känner att jag kan lastas för.

Utöver det så har vi såklart bevisfrågan. Om jag skulle blinka på dig med helljuset så misstänker jag att din kamera får svårt att få en tydlig bild på mig och min nummerplåt.

Frågan var dock inte en mötande med dimljus på utan bilen framför som körde med dimljus bak i klart väder, mörkt och lite fuktigt, ingen dimma. Den belysningen bländade rejält, klart mer än något dimljus fram.
Jag har lite svårt att tro att mitt helljus i det läget ska ses som ett grovt fel, med körkortsindragning medan den andra förarens dimljus inte ska ses som grovt och denne klarar sig, baserat på att man på något sätt ska bedöma avsikten. Det känns väldigt fel att en förare som är okunnig om sin bil och inte vet vad den håller på med ska ha någon form av rabatt i straffskalan. Man skulle väl aldrig drömma om att ge förare A feta böter och indraget körkort för att man bedömt att hen avsiktligt kör 90 km/h på 70-sträckan, medan förare B klarar sig med en tillsägelse eftersom förare B inte har koll på sin bil. Överdrivet? Kanske, men jag köper inte att någon ska få ett lägre straff baserat på något så luddigt som avsiktligt/oavsiktligt, som inte går att bevisa.
Jag avsåg helt o hållet följderna av ett handlande, jag tror ingen åker i diket om du ligger bakom och blippar med ditt helljus, självklart! Men som jag skrev innan, jag åkte hoj vid ett tillfälle, mitt på ljusa dagen, när en 740-yngling med mega-kina-led-rampen flashade på mig vid ett möte. Jag såg dessa led-dioder på näthinnan i säkert 10min efter det. Hade det varit på en mörk oupplyst väg på natten så hade jag blivit totalt förblindad av en sån grej.

Sker det en olycka i ett sånt läge så är det bra med en kamera. Även om inte regnumret fångas på film av nån anledning så kan polisen säkert med hjälp av mobilpingning hitta grabben då bilmodell, färg på bilen och klockslag och plats är fastställda. Självklart i worst case scenario, men om jag skadas svårt så hade det funnits en hel del att gå på.

Men det var ett extremt exempel som sagt. Jag var förresten nära att krocka för 20 min sedan. Kör på huvudled, 50-skyltat, bilen framför ska svänga höger in på en gata. Där står i sin tur en bil och väntar på att svänga vänster. Precis när framförvarande har lämnat huvudleden så svänger dåren rakt ut. Jag tvärnitar, abs pumpar och jag var 50cm från att klippa hans vänstra bakdel. Hade jag inte bromsat hade jag tagit honom klockrent i förardörren. En incident som hade arkiverats som en sammanstötning/krock i normalfallet. Om jag visat filmen från kameran för polisen så hade han nog åkt för vårdslöshet i trafik genom att köra rakt ut framför en bil på huvudled.
 
M
S skogaliten skrev:
Jag ser heller inte någon poäng med det. Att ha röststyrning för enkla funktioner är något som tilltalar småpojkar i sandlådan, inte något som tillför trafiksäkerhet.
Naturligtvis har du den uppfattningen! Handsfree till telefonen är säkert lika töntigt enligt dig. Automatlåda likaså, riktiga män växlar själv? Jag tror dom flesta har förstått att du är en riktig karlakarl:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag avsåg helt o hållet följderna av ett handlande, jag tror ingen åker i diket om du ligger bakom och blippar med ditt helljus, självklart! Men som jag skrev innan, jag åkte hoj vid ett tillfälle, mitt på ljusa dagen, när en 740-yngling med mega-kina-led-rampen flashade på mig vid ett möte. Jag såg dessa led-dioder på näthinnan i säkert 10min efter det. Hade det varit på en mörk oupplyst väg på natten så hade jag blivit totalt förblindad av en sån grej.

Sker det en olycka i ett sånt läge så är det bra med en kamera. Även om inte regnumret fångas på film av nån anledning så kan polisen säkert med hjälp av mobilpingning hitta grabben då bilmodell, färg på bilen och klockslag och plats är fastställda. Självklart i worst case scenario, men om jag skadas svårt så hade det funnits en hel del att gå på.

Men det var ett extremt exempel som sagt. Jag var förresten nära att krocka för 20 min sedan. Kör på huvudled, 50-skyltat, bilen framför ska svänga höger in på en gata. Där står i sin tur en bil och väntar på att svänga vänster. Precis när framförvarande har lämnat huvudleden så svänger dåren rakt ut. Jag tvärnitar, abs pumpar och jag var 50cm från att klippa hans vänstra bakdel. Hade jag inte bromsat hade jag tagit honom klockrent i förardörren. En incident som hade arkiverats som en sammanstötning/krock i normalfallet. Om jag visat filmen från kameran för polisen så hade han nog åkt för vårdslöshet i trafik genom att köra rakt ut framför en bil på huvudled.
Om du har allt på video inkl vederbörandes regnummer så är det på sin plats att göra en anmälan. Sedan kan man ju tänka sig att detta hamnar längst ner i högen bland lågprioriterade fall men då har du åtminstone gjort vad du kan göra för att förhindra olyckor som denne förare kommer att orsaka i framtiden, om ingenting görs.
__
PS. Jag kör också med dashcam, alltid. Känns betryggande att ha videobevis om något skulle hända, eller är nära att hända pga obetänksamma individer som inte har i trafiken att göra.
 
Redigerat:
M
H Harald Blåtumme skrev:
Om du har allt på video inkl vederbörandes regnummer så är det på sin plats att göra en anmälan. Sedan kan man ju tänka sig att detta hamnar längst ner i högen bland lågprioriterade fall men då har du åtminstone gjort vad du kan göra för att förhindra olyckor som denne förare kommer att orsaka i framtiden, om ingenting görs.
__
PS. Jag kör också med dashcam, alltid. Känns betryggande att ha videobevis om något skulle hända, eller är nära att hända pga obetänksamma individer som inte har i trafiken att göra.
Fick bara sidan på hans bil då han körde ut framför mig från höger.

Jo dashcam känns som en självklarhet idag. Jag åker runt 5.30 till jobbet på vardagarna, glest med trafik och passerar ett par rödljus där folk ofta struntar i att stanna för rött utan kör rakt ut på leden. Bevisbördan i ett sånt läge blir ju jobbig om motparten hävdar att jag körde mot rött och inga vittnen finns.
 
M Markarbetaren skrev:
Fick bara sidan på hans bil då han körde ut framför mig från höger.

Jo dashcam känns som en självklarhet idag. Jag åker runt 5.30 till jobbet på vardagarna, glest med trafik och passerar ett par rödljus där folk ofta struntar i att stanna för rött utan kör rakt ut på leden. Bevisbördan i ett sånt läge blir ju jobbig om motparten hävdar att jag körde mot rött och inga vittnen finns.
Eller så vet du att det brukar hända och håller ett öga på andra bilar i korsningen. Då kan man roa sig med att skrämma dem också!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Måste säga att dessa dashcams är suveräna, borde vara standardutrustning i alla bilar. Köpte en relativt billig Viofo A119 tror jag den hette för ca fyra år sedan och monterade in "fast" i Volvon, den har inget batteri utan kör med stora kondensatorer för att fixa avslut av filer efter avstängning. Funkat klockrent i galen sommarhetta såväl som galen vinterkyla, gps-data kodas in i filen och upplösning är typ "2K" vid 30 fps. Skulle säga att CPL-filter är obligatoriskt för att minimera reflexer från vindrutan, dvs ett cirkulärt polariserande filter som man ställer in lämpligt. Superbra bild, alltid. Blir några klick sämre bländaröppning med CPL men funkar bra även vid nattkörningar så inget att bekymra sig om.

Gäller bara att hitta bra micro-SD kort som klarar att skrivas över gång på gång utan att krokna, tror det var ett kort från Transcend som jag kört med nu senaste åren och visat sig prestera ypperligt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Naturligtvis har du den uppfattningen! Handsfree till telefonen är säkert lika töntigt enligt dig. Automatlåda likaså, riktiga män växlar själv? Jag tror dom flesta har förstått att du är en riktig karlakarl:crysmile:
Jag är kvinna, och hade antagligen handsfree till telefonen innan du blev född...

Moderna automatväxellådor är trevliga att köra på fordon i vägtrafik.

Kör ca 3500 mil per år...
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är ok att köra med dimljus eller utan belysning för att man har noll koll, samtidigt som mitt körkort ska ryka.
Uppsåt brukar spela ganska stor roll i svensk lagstiftning.
 
J
skoge skoge skrev:
Andra lagar för utryckningsfordon
Jo visst, jag förstår att jag inte kan köra blåljus på min egen bil, men det är ändå implementerat att polisbilar "blinkar" med helljuset när de har utryckning (om det är full styrka är väl tveksamt) så det borde inte bedömas vara helt livsfarligt och blända mötande till blindhet?

hsd hsd skrev:
Prova mot nästa polisbil Du möter
Jag har provat som 18 åring!
En biljävel framför höll på och konstrade (minns inte vad, men det var ett onormalt sätt att köra) och jag blinkade åt honom. När vi kom in från 70 sträckan till en belyst korsning såg jag det var en polisbil. Han gjorde inget alls... Men nu var det som sagt en bil som låg framför mig och inte som jag mötte.

Men bilar som inte bländar av har jag givetvis blinkat åt med helljuset för att få dem att inte blända mig...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.