97 408 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Signal vid omkörning (ljud eller ljus) är något helt annat än att slå på helljus när.man är jämsides.M Markarbetaren skrev:Ja självklart är detta den naturliga försvarsmekanismen, så gör säkert 99% av alla bilister. Men ur lagtolkeriets synvinkel är det ett brott, skilj på åsikt och fakta, jag blinkar också så klart.
Ljudsignal har jag aldrig hört, däremot är det ju korrekt att vid en omkörning så tänder man helljuset när man passerat backspeglarna på den man kör om för att inte riskera att blända densamma. Och samtidigt ska man när man blir omkörd släcka helljuset när man riskerar att blända omkörande i backspeglarna.
Tanken är att man uppmärksammar föraren i bilen framför att man kommer köra om. Det är inget jag nyttjar men jag har ett svagt minnes att det var något som togs upp när jag tog körkort, men det var iofs några sekel sen...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej, när jag tog körkort på 80-talet så skulle huvudet snurra mellan backspeglarna som om man satt och kollade på en tennismatch. Kan tänka mig att man idag brister i uppmärksamhet om man inte har så pass koll på bakomvarande fordon att dessa behöver tuta för att göra en uppmärksam på omkörning. Jag säger dock inte emot dig att det varit så en gång i tiden.Fairlane skrev:
Signal vid omkörning (ljud eller ljus) är något helt annat än att slå på helljus när.man är jämsides.
Tanken är att man uppmärksammar föraren i bilen framför att man kommer köra om. Det är inget jag nyttjar men jag har ett svagt minnes att det var något som togs upp när jag tog körkort, men det var iofs några sekel sen...
Jag har dock blivit varskodd att det är vanligt i många andra kulturer att man helljusblinkar (dagtid) och ibland tutar när man tycker att framförvarande i vänsterfil kör för långsamt och man vill köra om, även om det är tjockt med bilar så långt man kan se.
Att blinka med helljuset är inget lagbrott! Det är en signal till den mötande! Att köra med heljuset tänt vid möte är ett lagbrott. Eller halvljuset + dimljuset är också ett lagbrott = böter ca 800-900:-M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo det är ett lagbrott! Råder under felaktig användning av belysning.T Tullen127 skrev:
https://www.teknikensvarld.se/nyhet...a-for-poliskontroll-fick-dubbla-boter-307188/
Jag fick också lära mig att man ska heljusblinka innan omkörning för att uppmärksamma framförvarande att nu kör jag om dig. Å andra sidan tog jag körkortet i en ort som saknade både trafikljus och rondeller så jag är nog ingen bra måttstock. Halkkörningen gjorde vi på en uppplogad sjö och avslutades med en tävling om vem som kunde köra varvet på kortast tid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo eftersom du medvetet bländar. Eller menar du att en helljusblinkning bara är olaglig om det råkar vara en poliskontroll i närheten? Det är ju inte syftet som avgör, det är användandet!Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag menar att det är beroende av situationen ja. Hade den mötande polisbilen kört med helljuset på och bilisten blinkade för att uppmärksamma det så är jag fullständigt övertygad om att han aldrig fått böter. Då hade syften varit att försöka avvärja en fara, nu var syftet att varna andra bilister för en poliskontroll, så jag tror helt klart att syften avgör.M Markarbetaren skrev:
Jag tror inte heller att jag skulle åka på vårdslöshet i trafik med indraget körkort som följd för att jag använde helljus mot en som körde runt med ett mycket bländande dimljus bak med motivering att jag gjorde det avsiktligt medan gjorde det oavsiktligt. Det låter som mycket svårt att bevisa.
Jag är medveten om att det finns olika straff för avsiktligt brott och icke avsiktligt, men då ska det gå att bevisa på något sätt också.
För övrigt har jag blinkat med helljusen på en polisbil som jag mötte som hade kraftigt bländande belysning. Inga böter och inget indraget körkort.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nä indraget körkort är absolut ingen påföljd för helljusblinkande! Och naturligtvis är polisen också människor med sunt förnuft. Jag har åkt i vänsterfil när jag fick polisen med blåljus i arslet. Naturligtvis accelererade jag för att hitta en lucka där jag säkert kunde flytta på mig. Hastighetsgränsen överskreds, men jag fick självfallet inga böter.Fairlane skrev:
Jag menar att det är beroende av situationen ja. Hade den mötande polisbilen kört med helljuset på och bilisten blinkade för att uppmärksamma det så är jag fullständigt övertygad om att han aldrig fått böter. Då hade syften varit att försöka avvärja en fara, nu var syftet att varna andra bilister för en poliskontroll, så jag tror helt klart att syften avgör.
Jag tror inte heller att jag skulle åka på vårdslöshet i trafik med indraget körkort som följd för att jag använde helljus mot en som körde runt med ett mycket bländande dimljus bak med motivering att jag gjorde det avsiktligt medan gjorde det oavsiktligt. Det låter som mycket svårt att bevisa.
Jag är medveten om att det finns olika straff för avsiktligt brott och icke avsiktligt, men då ska det gå att bevisa på något sätt också.
För övrigt har jag blinkat med helljusen på en polisbil som jag mötte som hade kraftigt bländande belysning. Inga böter och inget indraget körkort.
Men lagens tolkning är att man inte får blända, oavsätt situation. Det står alltså inga undantag i lagen av vad jag kan läsa, men som sagt, jag håller med dig i sak, jag blinkar också, men hittar du ett undantag i lagen för det så välkomnar jag detta och ger mig.
Det är nog i allmänhet lättare att missa att man har dimljuset på än att missa att man kör över hastighetsbegränsningen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, särskilt för de som inte kan läsa av sina instrument, eller förstå att något är fel när någon blinkar på dem.P pmd skrev:
Men kanske är det en person som råkat komma åt farthållaren och inte har någon aning om hur man ska koppla ur den... Att man ska känna till hur fordonet man framför fungerar verkar ju inte vara nödvändigt ...
Självfallet borde det vara så. Men så är det inte alltid.M Markarbetaren skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1/hjalpte-ambulans--da-rok-korkortet
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Yes och det blev en folkstorm utan dess like i landet då detta var en extremt ovanlig påföljd. Sedan vet bara dom inblandade hur situationen förlöpte. Av nån anledning valde mc-polisen att göra som han gjorde, han kanske hade kört för fort tidigare? MC-polisen kanske fann det märkligt att han inte svängde åt sidan vid dom 4 avfarterna han körde förbi? MC-polisen och ambulansen kanske hade kunnat köra betydligt fortare och upplevde att han istället hindrade framfarten genom att inte styra åt sidan utan istället lägga sig strax över 100km/h?Alfredo skrev:
Det finns ju mängder av tillfällen där man kanske begår ett trafikbrott för att underlätta för blåljuspersonal. Köer och bilisterna korsar heldraget för att flytta sig för polis och räddningstjänst. Jag har kört mot rött för att flytta mig ur vägen för en polisbil som kom bakom under uttryckning, kört upp på gång/cykelbana har hänt också.
Det är väldigt lätt att bli förbaskad när man läser om killen som blev av med kortet, men som sagt, det kan ligga något bakom som gjorde att MC-polisen valde detta agerande. Personligen så kommer jag fortsätta att göra mitt yttersta för att ge fri lejd åt blåljuspersonal, även om det innebär en lagöverträdelse. Naturligtvis utan att det innebär en fara för annan. Att sedan myndigheten agerade som den gjorde är väl bara att dom följde gällande lagstiftning som säger att man inte får överskrida hastighetsgränsen.