97 418 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Texten syftar väl till att om halvljuset är reducerat mot sitt normala tillstånd?D Dilato skrev:Det var ironiskt, så fort det finns en kabel inblandad uppstår spänningsfall/reduktion.
Men, eftersom regeltexten säger så kan man rent lagligt komma undan bötfällning så länge det inte finns en direkt definition på begreppet "spänningsreducerad halvljusbelysning".
All belysning är alltid spänningsreducerad för alla kablar har en resistans så spänningen vid ljuskällan är lägre än matningen.
Hade en Audi tidigare där halvljuset var reducerat i ”autoläget”, vred man sedan på halvljus så fick man fullt halvljus. Har för mig man var tvungen att vrida på halvljuset för att köra helljus på dessa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det kan säkert vara olika mellan tillverkarna men på vår Volvo går det inte att öppna manualen när bilen rullar "pga säkerhetsskäl"P pmd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 142 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 142 inlägg
Att blinka med helljus för att signalera något bör inte vara olagligt? Är det inte så att utryckningsfordon har denna typ av funktion när de vill ta sig fram? Men att ha heljuset konstant på för att blända eller okynnes-flasha bör vara olagligt?hsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 142 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 142 inlägg
#903:J JohanLun skrev:
Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
De man blinkar åt fattar ju oftast nada men om nån vill anmäla mig för att jag blinkar så varsågod. jag bjuder på det. Jag tror ärligt talat inte ens polisen skulle bry sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag betvivlar att mitt körkort ryker för den saken. Hur bevisar man attföraren av bilen framför mig slagit på dimljuset av misstag medan jag slagit på helljuset avsiktligt?hsd skrev:
Jag råkade ju bara komma åt spaken, helt oavsiktligt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det är lite skillnad mellan att möta och vara bakom och än så länge har jag aldrig hamnat bakom någon polisbil som inte kan hantera dimljusen. Skulle jag hamna bakom en polis med dimljus på så skulle jag åtminstone helljusblinka och då tror jag problemet löser sig.hsd skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är ok att köra med dimljus eller utan belysning för att man har noll koll, samtidigt som mitt körkort ska ryka.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Perfekt med en knapp på ratten med symbolen av ett huvud som pratar. Tryck på knappen och sedan säger man till bilen vad den ska göra. Radiokanal, läsa upp sms, höja värmen. Moderna bilar är ypperliga ur den aspekten där man styr allt kring klimat, radio osv. med rösten.S skogaliten skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vid möte kan jag ju tänka mig att en helljusblink med en Kinesramp i mörker medför att mötande kör i diket då bländningseffekten inte på något plan kan jämföras med dimljus som sitter 2dm ovan marken och pekar 2% nedåt. Då har man uppsåtligen bidragit till en olycka med allt vad det innebär. Man får ju skilja på orsak/verkan mellan dom olika belysningarna. Det blir ju lite som att knuffa till en framför i kön till Mcdriven och att knuffa till nån på E6’an i 110, samma knuff men utgången kan ju bli lite olikaFairlane skrev:
Det är lite skillnad mellan att möta och vara bakom och än så länge har jag aldrig hamnat bakom någon polisbil som inte kan hantera dimljusen. Skulle jag hamna bakom en polis med dimljus på så skulle jag åtminstone helljusblinka och då tror jag problemet löser sig.
Jag förstår fortfarande inte varför det är ok att köra med dimljus eller utan belysning för att man har noll koll, samtidigt som mitt körkort ska ryka.
Vidare så får man ju under inga omständigheter hävda sin rätt att begå brott i trafiken pga. att nån annan gör så. Men sedan att man gör så emellanåt ändå är ju upp till var och en
Alla brukar väl tuta i ilska på andra ibland osv.