richardtenggren
D Dilato skrev:
Det var ironiskt, så fort det finns en kabel inblandad uppstår spänningsfall/reduktion.

Men, eftersom regeltexten säger så kan man rent lagligt komma undan bötfällning så länge det inte finns en direkt definition på begreppet "spänningsreducerad halvljusbelysning".
All belysning är alltid spänningsreducerad för alla kablar har en resistans så spänningen vid ljuskällan är lägre än matningen.
Texten syftar väl till att om halvljuset är reducerat mot sitt normala tillstånd?
Hade en Audi tidigare där halvljuset var reducerat i ”autoläget”, vred man sedan på halvljus så fick man fullt halvljus. Har för mig man var tvungen att vrida på halvljuset för att köra helljus på dessa.
 
Fairlane
hsd hsd skrev:
Att avsiktligt blända medtrafikant är vårdslöshet i trafik
Jag bländade inte avsiktligt, jag bara lyste upp lite extra för dimljusidioten som bländade mig så det är väl han som får böterna?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
En bra grej med en hyfsat stor skärm är att man kan få upp manualen till bilen på den. På den moderna bil jag körde häromveckan provade jag inte det, men det är ju rätt trevligt att ha något att läsa om man blir uttråkad medan man kör en längre sträcka.
Det kan säkert vara olika mellan tillverkarna men på vår Volvo går det inte att öppna manualen när bilen rullar "pga säkerhetsskäl"
 
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]

Det där är väl vanliga symboler för dimljus?
Den vänstra knappen, där lyser det neråt i marken, dvs det är ljusen fram
Den högra knappen, lyser det rakt ut, vilket motsvarar lampan bak.
Inte "väl"
Det ÄR symbolerna för dimljus.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Jag bländade inte avsiktligt, jag bara lyste upp lite extra för dimljusidioten som bländade mig så det är väl han som får böterna?
Må så vara men då ryker Ditt körkort, dp Du gjort grovt fel avsiktligt medans den andra gjort fel av misstag
 
J
hsd hsd skrev:
Att avsiktligt blända medtrafikant är vårdslöshet i trafik
Att blinka med helljus för att signalera något bör inte vara olagligt? Är det inte så att utryckningsfordon har denna typ av funktion när de vill ta sig fram? Men att ha heljuset konstant på för att blända eller okynnes-flasha bör vara olagligt?
 
J JohanLun skrev:
Att blinka med helljus för att signalera något bör inte vara olagligt? Är det inte så att utryckningsfordon har denna typ av funktion när de vill ta sig fram? Men att ha heljuset konstant på för att blända eller okynnes-flasha bör vara olagligt?
Andra lagar för utryckningsfordon
 
hsd
J JohanLun skrev:
Att blinka med helljus för att signalera något bör inte vara olagligt? Är det inte så att utryckningsfordon har denna typ av funktion när de vill ta sig fram? Men att ha heljuset konstant på för att blända eller okynnes-flasha bör vara olagligt?
#903:
Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
 
De man blinkar åt fattar ju oftast nada men om nån vill anmäla mig för att jag blinkar så varsågod. jag bjuder på det. Jag tror ärligt talat inte ens polisen skulle bry sig.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
hsd hsd skrev:
Må så vara men då ryker Ditt körkort, dp Du gjort grovt fel avsiktligt medans den andra gjort fel av misstag
Jag betvivlar att mitt körkort ryker för den saken. Hur bevisar man attföraren av bilen framför mig slagit på dimljuset av misstag medan jag slagit på helljuset avsiktligt?
Jag råkade ju bara komma åt spaken, helt oavsiktligt...
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
hsd
Prova mot nästa polisbil Du möter
 
Fairlane
hsd hsd skrev:
Prova mot nästa polisbil Du möter
Det är lite skillnad mellan att möta och vara bakom och än så länge har jag aldrig hamnat bakom någon polisbil som inte kan hantera dimljusen. Skulle jag hamna bakom en polis med dimljus på så skulle jag åtminstone helljusblinka och då tror jag problemet löser sig.

Jag förstår fortfarande inte varför det är ok att köra med dimljus eller utan belysning för att man har noll koll, samtidigt som mitt körkort ska ryka.
 
M
S skogaliten skrev:
Med ett vred, så kan man "känna sig fram".Finns det en ohälsosam skärmfascination hos bilkonstruktörerna, så att allt och inget ska flyttas in i skärmen, så att "cockpit ser snygg ut"?
Perfekt med en knapp på ratten med symbolen av ett huvud som pratar. Tryck på knappen och sedan säger man till bilen vad den ska göra. Radiokanal, läsa upp sms, höja värmen. Moderna bilar är ypperliga ur den aspekten där man styr allt kring klimat, radio osv. med rösten.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Det är lite skillnad mellan att möta och vara bakom och än så länge har jag aldrig hamnat bakom någon polisbil som inte kan hantera dimljusen. Skulle jag hamna bakom en polis med dimljus på så skulle jag åtminstone helljusblinka och då tror jag problemet löser sig.

Jag förstår fortfarande inte varför det är ok att köra med dimljus eller utan belysning för att man har noll koll, samtidigt som mitt körkort ska ryka.
Vid möte kan jag ju tänka mig att en helljusblink med en Kinesramp i mörker medför att mötande kör i diket då bländningseffekten inte på något plan kan jämföras med dimljus som sitter 2dm ovan marken och pekar 2% nedåt. Då har man uppsåtligen bidragit till en olycka med allt vad det innebär. Man får ju skilja på orsak/verkan mellan dom olika belysningarna. Det blir ju lite som att knuffa till en framför i kön till Mcdriven och att knuffa till nån på E6’an i 110, samma knuff men utgången kan ju bli lite olika:rolleyes:

Vidare så får man ju under inga omständigheter hävda sin rätt att begå brott i trafiken pga. att nån annan gör så. Men sedan att man gör så emellanåt ändå är ju upp till var och en:D
Alla brukar väl tuta i ilska på andra ibland osv.
 
F
hsd hsd skrev:
Må så vara men då ryker Ditt körkort, dp Du gjort grovt fel avsiktligt medans den andra gjort fel av misstag
Hur bevisas det??
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.