97 437 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Äsch det är väl inte så konstigt?skoge skrev:
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på.
Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
Då tittar man för sällan i speglarna...prio 1 är ju både blåljus & sirenFairlane skrev:
Äsch det är väl inte så konstigt?
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på.
Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Måste ju vara alla dessa bilister som åker runt med sina manuellt växlade bilar och ständigt måste röra om i bensintanken och utan röststyrning på radion och ska ställa in P3 manuellt med tunervredet på Blaupunkten från 1987. Inte konstigt att man inte har koll i backspeglarna då
P.S. Ironi, ni som förstår, förstår..
P.S. Ironi, ni som förstår, förstår..
Man kanske har en stor lastbil bakom sig som gör att man inte ser ambulansen förrän det är för sent? Vissa 2+1 vägar har ju helt sinnessjukt korta "omkörningssträckor".skoge skrev:
Apropå bländande så har jag konstaterat denna vinter att vi kommer bli mer o med bländande vartefter bilparken byts ut till adaptiva LED strålkastare. Många strålkastare bländar inte av som folk gjort mest i alla tider.
Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.T Tullen127 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Har också ställt mig oförstående till detta med dimljus som bländar, om dom är korrekt inställdaa vilket besiktningen ska kontrollera.K Kirre2 skrev:
Jämfört med alla DRL-led och laser-led så upplever jag ett dimljus som några små ficklampor, dom flesta dimljus är ju dessutom vanliga halogen som lyser 1/3-del av en led. Jag tror att det mest det handlar om att vissa mötande blir irriterade för att dom resonerar "tror du att du är häftig med dina dimljus", inte att man blir bländad.
Men lite för nära verkligheten för att det bara ska vara ironiskt …M Markarbetaren skrev:Måste ju vara alla dessa bilister som åker runt med sina manuellt växlade bilar och ständigt måste röra om i bensintanken och utan röststyrning på radion och ska ställa in P3 manuellt med tunervredet på Blaupunkten från 1987. Inte konstigt att man inte har koll i backspeglarna då
P.S. Ironi, ni som förstår, förstår..
Att du inte blir bländad av dimljus (på personbilar) förstår jag. Du sitter ju ett par våningar högre upp än vad bilförare gör.K Kirre2 skrev:Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
Att du inte bli bländad av ett herrejösseshelljus på en annan lastbil är lite svårare att förstå. Har du en kraftig synnedsättning?