Alfredo Alfredo skrev:
Självfallet borde det vara så. Men så är det inte alltid.

[bild]

[länk]
Undrar just hur en ambulans "plötsligt" dyker upp i backspegeln...
Passerar man 4 avfarter och inte svänger av då kan man gott mista körkortet
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
skoge skoge skrev:
Undrar just hur en ambulans "plötsligt" dyker upp i backspegeln...
Äsch det är väl inte så konstigt?
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på. ;)

Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch det är väl inte så konstigt?
Man tittar u backspegeln när man. Åker hemifrån och när man tittar 10 minuter senare så är den bara där precis bakom med blåljusen på. ;)

Själv har jag mer än en gång sett blåljus på angränsande vägar och när de sen några minuter senare närmar sig bakom så ser jag i backspegeln att bilarna bakom inte uppfattat situationen än...
Då tittar man för sällan i speglarna...prio 1 är ju både blåljus & siren
 
M
Måste ju vara alla dessa bilister som åker runt med sina manuellt växlade bilar och ständigt måste röra om i bensintanken och utan röststyrning på radion och ska ställa in P3 manuellt med tunervredet på Blaupunkten från 1987. Inte konstigt att man inte har koll i backspeglarna då:D

P.S. Ironi, ni som förstår, förstår..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
skoge skoge skrev:
Då tittar man för sällan i speglarna...prio 1 är ju både blåljus & siren
Självklart, ledsen om inte ironin var tydlig.
 
Tyvärr är ju sanningen att många inte tittar i backspeglarna alls.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
skoge skoge skrev:
Undrar just hur en ambulans "plötsligt" dyker upp i backspegeln...
Passerar man 4 avfarter och inte svänger av då kan man gott mista körkortet
Man kanske har en stor lastbil bakom sig som gör att man inte ser ambulansen förrän det är för sent? Vissa 2+1 vägar har ju helt sinnessjukt korta "omkörningssträckor".
 
Apropå bländande så har jag konstaterat denna vinter att vi kommer bli mer o med bländande vartefter bilparken byts ut till adaptiva LED strålkastare. Många strålkastare bländar inte av som folk gjort mest i alla tider.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Att blinka med helljuset är inget lagbrott! Det är en signal till den mötande! Att köra med heljuset tänt vid möte är ett lagbrott. Eller halvljuset + dimljuset är också ett lagbrott = böter ca 800-900:-
Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
K Kirre2 skrev:
Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
Har också ställt mig oförstående till detta med dimljus som bländar, om dom är korrekt inställdaa vilket besiktningen ska kontrollera.

Jämfört med alla DRL-led och laser-led så upplever jag ett dimljus som några små ficklampor, dom flesta dimljus är ju dessutom vanliga halogen som lyser 1/3-del av en led. Jag tror att det mest det handlar om att vissa mötande blir irriterade för att dom resonerar "tror du att du är häftig med dina dimljus", inte att man blir bländad.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag brukar vänta tills mötande bländat av
Varför?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför?
Därför att då vet jag att de tycker att mitt ljus är starkt. Fick jag lära mig i körskolan och det är logiskt och bra. Man ska använda helljus så mycket det går.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Men kanske är det en person som råkat komma åt farthållaren och inte har någon aning om hur man ska koppla ur den... Att man ska känna till hur fordonet man framför fungerar verkar ju inte vara nödvändigt ...
En god anledning till att skynda på utvecklingen av självkörande bilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Måste ju vara alla dessa bilister som åker runt med sina manuellt växlade bilar och ständigt måste röra om i bensintanken och utan röststyrning på radion och ska ställa in P3 manuellt med tunervredet på Blaupunkten från 1987. Inte konstigt att man inte har koll i backspeglarna då:D

P.S. Ironi, ni som förstår, förstår..
Men lite för nära verkligheten för att det bara ska vara ironiskt …
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Om båda de mötande bilarna kör med helljuset tänt då? Nån gång ibland möter jag en annan lastbil med ett herrejösseshelljus och ingen av oss bländar av. Jag brukar vänta tills mötande bländat av och förmodligen gör den andra likadant. Så där möts vi med helljus på. Och inte blir jag särskilt bländad av det, så att påstå att man blir bländad av ett dimljus är ju bara trams.
Att du inte blir bländad av dimljus (på personbilar) förstår jag. Du sitter ju ett par våningar högre upp än vad bilförare gör.
Att du inte bli bländad av ett herrejösseshelljus på en annan lastbil är lite svårare att förstå. Har du en kraftig synnedsättning?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.