F frasen_36 skrev:
Jättebra att det var ironi ang de släckta baklamporna för det finns ju intelligensbefriade som kör omkring så.
Kändes som bra idé att poängtera ironin så man slipper bli lynchad…:crysmile:

Jag använder i och för dig bakre dimljuset för att försöka få folk att förstå att de ligger för nära men jag är väldigt noga med att ha korrekt belysning på mina bilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
altaxis altaxis skrev:
Kändes som bra idé att poängtera ironin så man slipper bli lynchad…:crysmile:

Jag använder i och för dig bakre dimljuset för att försöka få folk att förstå att de ligger för nära men jag är väldigt noga med att ha korrekt belysning på mina bilar.
Samma här. Egentligen skulle man i just de fallen behöva ha möjlighet att tända betydligt starkare röd-ljus när får sådana rövslickare bakom sig.
För att inte tala om när man kör med släp. Då blir en del alldeles hysteriska och ska om till varje pris, även om man kör med vägens högsta tillåtna hastighet. Folk är nojiga och superstressade.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
R roli skrev:
Det skall du ha tittat i innan du ger dig ut på vägen så att du vet vad din bil menar med dessa "kryptiska" symboler....:surprised::thinking:;)
Symbolerna i instruktionsboken är för många för att komma ihåg. De som sitter på knappar och reglage som inte används speciellt ofta, som de symboler som representerar olika varianter av ljus, är extra svåra att lägga på minnet*.

Varför ska analfabeterna ha företräde?

* Lägga dem på minnet är nog egentligen inte svårare, men de ramlar lättare ut minnet än de symboler som används flitigare.
 
Redigerat:
P
Fairlane Fairlane skrev:
Men tanke på att tråden finns, så är det nog tyvärr inte så folk brukar göra, borde ja... ;)
Jag läste igenom instruktionsboken till min bil innan jag började använda den. Den är otroligt dåligt disponerad och det är inte unikt för just den bilen.

I modernare bilar används en halvstor skärm för att styra ganska många funktioner. Där finns det ingen ursäkt för att använda symboler, men det används ändå.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]

Det där är väl vanliga symboler för dimljus?
Den vänstra knappen, där lyser det neråt i marken, dvs det är ljusen fram
Den högra knappen, lyser det rakt ut, vilket motsvarar lampan bak.
Eftersom jag är en ansvarsfull bilist så jag har extremt sällan använt dimljus.
Efter lite trial and error så brukar jag få till rätt inställning, men det skulle ju gå lite fortare om det stod på knapparna vad de styr.
 
Isakare Isakare skrev:
Den här texten rimmar dåligt med dagens bilar som mer liknar ett rullande tivoli i fronten oavsett om halvljuset är på eller inte.

•I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare
Mitt halvljus är alltid spänningsreducerat (jag har kabel med resistans ) vilket gör att det är "annat ljus" så då får jag ha på vilket annat ljus som helst samtidigt?
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Men kan du välja dimljus fram i kombination med nedsläckt bak?

Själv föredrar jag att det är som på mina bilar. Jag kan slå på dimljus fram i kombination med halvljus eller parkeringsljus (Jag använder det inte tillsammans med halvljus, bortsett från när jag vill signalera till någon smo kör så). Jag kan slå på dimljus bak i kombination med halvljus (kanske med parkeringsljus, har inte försökt). Ser ingen poäng att tvinga mig att ha dimljus på fram bara för att jag vill ha det på bak.
Ok, jag missförstod frågan. Nej jag har en gammal bil där man alltid har bakljusen tända. jag har inget behov av att spara in på säkerheten genom att släcka bakåt.
Behöver aldrig röra ljusomkopplaren som alltid står i samma läge dvs halvljus.
Använder i stort sett aldrig dimljus, sånt extremväder är ovanligt.
D Dilato skrev:
Mitt halvljus är alltid spänningsreducerat (jag har kabel med resistans ) vilket gör att det är "annat ljus" så då får jag ha på vilket annat ljus som helst samtidigt?
Varför är det alltid spänningsreducerat? Har du aldrig riktigt halvljus??
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Jag läste igenom instruktionsboken till min bil innan jag började använda den. Den är otroligt dåligt disponerad och det är inte unikt för just den bilen.

I modernare bilar används en halvstor skärm för att styra ganska många funktioner. Där finns det ingen ursäkt för att använda symboler, men det används ändå.
Det är ju väldigt underligt: Det är förbjudet att använda mobil utan handsfree. Att t.ex. sitta skriva SMS är ett solklart trafikbrott. Det tar ju koncentration från bilkörningen och vägen.
Hur i h...e kan det då vara tillåtet att sitta och bläddra i menyer på en skärm för att utföra vissa saker som man tidigare klarade med knappar? Tar inte det lika mycket koncentration?? Bara undrar.:rolleyes:
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Varför är det alltid spänningsreducerat? Har du aldrig riktigt halvljus??
Det var ironiskt, så fort det finns en kabel inblandad uppstår spänningsfall/reduktion.

Men, eftersom regeltexten säger så kan man rent lagligt komma undan bötfällning så länge det inte finns en direkt definition på begreppet "spänningsreducerad halvljusbelysning".
All belysning är alltid spänningsreducerad för alla kablar har en resistans så spänningen vid ljuskällan är lägre än matningen.
 
hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Hamnad nyss bakom en nedsläckt bil, ingen reaktion på helljusblink eller annat.
Lite senare rakt bakom en person som tyckte dimljus bak var bra att ha i på. I gen dimma råder. Ingen reaktion på helljusblink där heller. Han med dimljuset bländade så jag ledsnade och drog på helljus med extraljus, men utan reaktion såklart.
Folk har helt enkelt noll koll.
Att avsiktligt blända medtrafikant är vårdslöshet i trafik
 
D Dilato skrev:
Det var ironiskt, så fort det finns en kabel inblandad uppstår spänningsfall/reduktion.

Men, eftersom regeltexten säger så kan man rent lagligt komma undan bötfällning så länge det inte finns en direkt definition på begreppet "spänningsreducerad halvljusbelysning".
All belysning är alltid spänningsreducerad för alla kablar har en resistans så spänningen vid ljuskällan är lägre än matningen.
Det där undrar jag också över.

Det är väldigt enkelt att vrida på ett fysisk vred för att justera temperaturen eller luftflödets struktur i bilen, något som man trots automatisk klimatanläggning, brukar behöva göra ett flertal gånger under en resa.

Att bläddra i menyer på touch-skärm, under gång, är inte ett dugg trafiksäkerhetshöjande, utan tvärtom ökar riskerna.

Handen skakar, och blicken måste tas från omgivningen/trafiken runt omkring när man ska dutta på skärmen. Med ett vred, så kan man "känna sig fram".

Är det för att det är billigare för biltillverkarna med alla funktioner på en skärm?

Finns det en ohälsosam skärmfascination hos bilkonstruktörerna, så att allt och inget ska flyttas in i skärmen, så att "cockpit ser snygg ut"?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
H hempularen skrev:
men alla bilar jag kört i modern tid har automatiskt ljus, det går igång utan ingrepp från mig.
Svar nej.
Men eftersom Svenne Banan har slutat att köra bil och lever i tron att man kan vara passagerare bakom ratten så kör dessa ointresserade förare omkring med släckta ljus dygnet runt.
Om alla började köra helljuset i arslet på dom så kanske dom vaknar upp till slut ... eller inte, dom bryr sig inte, har noll koll på sin körning ....................
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
S skogaliten skrev:
Är det för att det är billigare för biltillverkarna med alla funktioner på en skärm?
Det är precis det som är skälet till att man avskaffat fysiska reglage. Men man säljer in det som en fantastisk feature som ingår utan extra kostnad ... och bilköparna går på bluffen utan att blinka.

Finns ett fåtal biltillverkare som fortfarande har vettiga reglage, Volvo som påstår sig värna om säkerheten ingår inte bland dom ... Tesla är riktiga skräckexemplet på hur man inte ska utforma en säker förarmiljö ....
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Är det för att det är billigare för biltillverkarna med alla funktioner på en skärm?
Det är billigare att ändra i GUI:t så att det finns en till "knapp" för en ny funktion i bilen än att installera en ny fysisk knapp.

Lite modetrend är det nog också.

En bra grej med en hyfsat stor skärm är att man kan få upp manualen till bilen på den. På den moderna bil jag körde häromveckan provade jag inte det, men det är ju rätt trevligt att ha något att läsa om man blir uttråkad medan man kör en längre sträcka.
 
hsd
Den stora besparingen är nog i kopparkabel då det förr gick åt väldigt mycke till alla reglage och funktioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.